LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
thijs88
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2013 10:08

Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door thijs88 »

Beste allemaal,

Met veel plezier heb ik samen met mijn huisgenoot de afgelopen jaren in Haarlem centrum gewoond. Onlangs is ons huurcontract opgezegd (Dat verliep al niet zo soepel, want [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] (huurbaas) was met opzeggen veel te laat). Uiteindelijk hebben wij - na contact met zijn advocaat (The Legal Group) en allebei een huis te hebben gevonden - besloten toch weg te gaan en daarmee een confrontatie in de rechtzaal te vermijden. Hierbij hebben wij in aller redelijkheid de laatste maand huur niet hoeven betalen omdat deze als verhuisperiode gelde. Dit is schriftelijk bevestigd door zijn advocaat.

Wij hebben het huis op 1 april als besproken verlaten. Echter een deel van de borg hebben wij pas gister (8 mei 2013) terug gekregen vanuit zijn bedrijf 6.12 Outsourcing. Ruim een maand na dato. Nu is dat op zich nog niet zo erg, maar het feit dat wij beide slechts 300 euro kregen in plaats van de 750 euro betaald borg is natuurlijk erg vreemd.

[persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] stuurde ons de volgende rekening vanuit Klusjesman [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]:

Prijsopgave herstelwerkzaamheden
Afvoer achtergebleven levensmiddelen enz € 85,00
Herstel plafond hal € 165,00 Materiaal € 20,00
Herstel raam binnenplaatsje € 237,50 Materiaal € 76,00
Diverse reparaties wegens gaten in de muren e.d. € 82,50
Schoonmaakwerkzaamheden € 85,00
Totaal incl btw € 751,00
Meubels (excl. BTW) € 150,00 -------------- € 901,00

Met het raam gaan we akkoord, aangezien we dat zelf hebben gebroken. Al is deze prijs een prijs om ook direct het complete kozijn op te knappen (Het was een oud huis).

De fietsophaning in het halletje was gemonteerd met pluggen in een rieten plafond. Vroeg of laat zou dit een keer mis gaan. Dit is dus niet door onze schuld gebeurd, maar door slecht timmerwerk. Mondeling hebben we met [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] afgesproken dat wij niks aan de gaten in de muur hoefden te doen en dat dit niet in rekening gebracht zou worden. Dit brengt hij echter wel bij ons in rekening. De bank die kapot was hoefde wij ook niet te herstellen, omdat deze net als de andere meubels toch naar de stort zouden gaan aldus [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]. Op zijn minst opvallend te noemen dat wij hier 150 euro voor moeten betalen.

De kosten van de schoonmaakwerkzaamheden en het afvoeren van het vuil zijn ook op niks gebaseerd. Mochten deze kosten al gemaakt zijn, dan is dit niet meer dan een paar tientjes. De vuilnisbak is om de hoek en was helaas vol op het moment dat wij het huis uit gingen. Eerlijk is eerlijk er stonden nog 8 vuilniszakken en de vloer had misschien nog een keertje gedweild kunnen worden, maar dat is geen kostenpost van 170 euro. Hier wil ik nog aan toevoegen dat wij behoorlijk wat troep van de huurbaas uit dat huis naar de stort hebben gebracht en dat die paar vuilniszakken daar in schril contrast mee staan.

Verder zegt de huurbaas in een mail naar ons dat zijn huis het afgelopen jaar naar de "vervelend" is geholpen en daarom al coulant is. Dit is wederom op niks gebaseerd. Het huis is er in de tijd dat wij er hebben gewoond behoorlijk op vooruitgegaan, mijn huisgenoot is meubelmaker en weet wat dat te gaat wel e.a. van klussen. De laatste keer dat [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] (de klusjesman van [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]) de douche en afvoer heeft verbeterd, heeft hij zelf nota bene de klus afgemaakt met schilderwerk beneden op de schouw en op zijn kamer. Dit heeft hem ook tijd en geld gekost. Hier heeft hij nooit een cent van in rekening gebracht.

Verder waren er de afgelopen maand geen afspraken met [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] te maken. Wij balen er al van dat er zo ontzettend laat betaald wordt en nou komt hij ook nog hiermee.

Wij hebben [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] ook een zeer redelijk voorstel gedaan voor de kosten die hij eventueel in rekening zou moeten brengen, dit zou dan op 300 voor het raam komen en 50 euro voor de schoonmaakkosten. Hier hebben wij echter geen reactie op ontvangen.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop alle lezers zo een goed idee te geven van de gehele situatie. Hebben jullie enig idee wat de beste stappen zijn om toch ons geld terug te krijgen?

Hoor graag van jullie. Alvast bedankt!

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door Barman »

thijs88 schreef:Beste allemaal,

Met veel plezier heb ik samen met mijn huisgenoot de afgelopen jaren in Haarlem centrum gewoond. Onlangs is ons huurcontract opgezegd (Dat verliep al niet zo soepel, want xxxxxx (huurbaas) was met opzeggen veel te laat). Uiteindelijk hebben wij - na contact met zijn advocaat (xxxxxx) en allebei een huis te hebben gevonden - besloten toch weg te gaan en daarmee een confrontatie in de rechtzaal te vermijden. Hierbij hebben wij in aller redelijkheid de laatste maand huur niet hoeven betalen omdat deze als verhuisperiode gelde. Dit is schriftelijk bevestigd door zijn advocaat.

Wij hebben het huis op 1 april als besproken verlaten. Echter een deel van de borg hebben wij pas gister (8 mei 2013) terug gekregen vanuit zijn bedrijf xxxxxx. Ruim een maand na dato. Nu is dat op zich nog niet zo erg, maar het feit dat wij beide slechts 300 euro kregen in plaats van de 750 euro betaald borg is natuurlijk erg vreemd.

xxxxx stuurde ons de volgende rekening vanuit Klusjesman xxxxx:

Prijsopgave herstelwerkzaamheden
Afvoer achtergebleven levensmiddelen enz € 85,00
Herstel plafond hal € 165,00 Materiaal € 20,00
Herstel raam binnenplaatsje € 237,50 Materiaal € 76,00
Diverse reparaties wegens gaten in de muren e.d. € 82,50
Schoonmaakwerkzaamheden € 85,00
Totaal incl btw € 751,00
Meubels (excl. BTW) € 150,00 -------------- € 901,00

Met het raam gaan we akkoord, aangezien we dat zelf hebben gebroken. Al is deze prijs een prijs om ook direct het complete kozijn op te knappen (Het was een oud huis).

De fietsophaning in het halletje was gemonteerd met pluggen in een rieten plafond. Vroeg of laat zou dit een keer mis gaan. Dit is dus niet door onze schuld gebeurd, maar door slecht timmerwerk. Mondeling hebben we met xxxxxx afgesproken dat wij niks aan de gaten in de muur hoefden te doen en dat dit niet in rekening gebracht zou worden. Dit brengt hij echter wel bij ons in rekening. De bank die kapot was hoefde wij ook niet te herstellen, omdat deze net als de andere meubels toch naar de stort zouden gaan aldus xxxxxx. Op zijn minst opvallend te noemen dat wij hier 150 euro voor moeten betalen.

De kosten van de schoonmaakwerkzaamheden en het afvoeren van het vuil zijn ook op niks gebaseerd. Mochten deze kosten al gemaakt zijn, dan is dit niet meer dan een paar tientjes. De vuilnisbak is om de hoek en was helaas vol op het moment dat wij het huis uit gingen. Eerlijk is eerlijk er stonden nog 8 vuilniszakken en de vloer had misschien nog een keertje gedweild kunnen worden, maar dat is geen kostenpost van 170 euro. Hier wil ik nog aan toevoegen dat wij behoorlijk wat troep van de huurbaas uit dat huis naar de stort hebben gebracht en dat die paar vuilniszakken daar in schril contrast mee staan.

Verder zegt de huurbaas in een mail naar ons dat zijn huis het afgelopen jaar naar de "*****" is geholpen en daarom al coulant is. Dit is wederom op niks gebaseerd. Het huis is er in de tijd dat wij er hebben gewoond behoorlijk op vooruitgegaan, mijn huisgenoot is meubelmaker en weet wat dat te gaat wel e.a. van klussen. De laatste keer dat xxxxx (de klusjesman van xxxxxx) de douche en afvoer heeft verbeterd, heeft hij zelf nota bene de klus afgemaakt met schilderwerk beneden op de schouw en op zijn kamer. Dit heeft hem ook tijd en geld gekost. Hier heeft hij nooit een cent van in rekening gebracht.

Verder waren er de afgelopen maand geen afspraken met xxxxxx te maken. Wij balen er al van dat er zo ontzettend laat betaald wordt en nou komt hij ook nog hiermee.

Wij hebben xxxxxxx ook een zeer redelijk voorstel gedaan voor de kosten die hij eventueel in rekening zou moeten brengen, dit zou dan op 300 voor het raam komen en 50 euro voor de schoonmaakkosten. Hier hebben wij echter geen reactie op ontvangen.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop alle lezers zo een goed idee te geven van de gehele situatie. Hebben jullie enig idee wat de beste stappen zijn om toch ons geld terug te krijgen?

Hoor graag van jullie. Alvast bedankt!
Dus je verlaat het huis en laat gewoon een bende troep achter? :shock:

Dat vind jij normaal?

M.i. is die rekening volkomen terecht!

thijs88
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2013 10:08

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door thijs88 »

Dank voor je reactie.

Toen wij het huis in kwamen hebben we 3 keer naar de vuilnisbelt moeten rijden om al zijn spullen weg te gooien. We zijn nog terug gekomen voor onze laatste 8 zakken, maar helaas waren de sloten toen al vervangen.

Zoals ik ook in mijn bericht schrijf kan ik er in komen dat de huurbaas voor die 8 zakken (Het is nog geen minuut lopen naar de afvalbak) dus een vergoeding in rekening brengt. Echter 180 euro lijkt mij wel erg veel voor 8 zakken.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door Barman »

thijs88 schreef: Toen wij het huis in kwamen hebben we 3 keer naar de vuilnisbelt moeten rijden om al zijn spullen weg te gooien.
Totaal niet relevant. Dat had je op dat moment de verhuurder moeten laten doen. Hetzelfde als "de verbeteringen" die je huisgenoot heeft aangebracht. Daaruit ontleen jij het recht niet om een zooitje achter te laten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door sjohie »

thijs88 schreef:Dank voor je reactie.

Toen wij het huis in kwamen hebben we 3 keer naar de vuilnisbelt moeten rijden om al zijn spullen weg te gooien. We zijn nog terug gekomen voor onze laatste 8 zakken, maar helaas waren de sloten toen al vervangen.

Zoals ik ook in mijn bericht schrijf kan ik er in komen dat de huurbaas voor die 8 zakken (Het is nog geen minuut lopen naar de afvalbak) dus een vergoeding in rekening brengt. Echter 180 euro lijkt mij wel erg veel voor 8 zakken.
Daar gaat het niet om, daar had je toen wat over moeten zeggen, niet nu als dank hetzelfde doen. Jij dient het huis in goede (dus schone en verhuurbare) staat achter te laten, en om dat af te dwingen eist de verhuurder een borg, waar jij mee akkoord bent gegaan bij ingang van het contract, waar dit helder in vermeld staat.

thijs88
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2013 10:08

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door thijs88 »

Nogmaals, wij gaan ook met die kosten mee. 50 euro voor 8 vuilniszakken is dan toch redelijk? Alleen dan nu terug naar de andere 550 euro die we niet hebben terug gekregen...

Voor jullie beeldvorming. Het huis is in nette staat achter gebleven, het waren enkel die 8 vuilniszakken.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door Barman »

thijs88 schreef:Het huis is in nette staat achter gebleven, het waren enkel die 8 vuilniszakken.
Plus wat levensmiddelen en schoonmaak die niet gedaan was.

thijs88
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2013 10:08

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door thijs88 »

Deze levensmiddelen zaten in de vuilniszakken. Het huis is verder in prima staat afgeleverd. Maar goed, even dat punt ter zijde.

De overige gelden zijn onterecht doorberekend. Wat zijn hier de beste stappen in?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door GJvdZ »

thijs88 schreef:Nogmaals, wij gaan ook met die kosten mee. 50 euro voor 8 vuilniszakken is dan toch redelijk? Alleen dan nu terug naar de andere 550 euro die we niet hebben terug gekregen...

Voor jullie beeldvorming. Het huis is in nette staat achter gebleven, het waren enkel die 8 vuilniszakken.
Het gaat er niet om wat jij redelijk vind, maar wat de kosten zijn die de verhuurder moet maken. Je kunt als bedrijf niet zomaar even gratis vuilnis gaan wegbrengen bij de vuilstort (zoals particulieren dat wel kunnen).

just*me
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jul 2011 15:52

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door just*me »

Is er op het moment dat jullie het huis zijn gaan bewonen een lijst met reeds aanwezige gebreen gemaakt?
Is er bij het verlaten van het huis een sleuteloverdracht / oplevering geweest?

In het geval er niets op papier staat over de staat van het huis toen jullie erin zijn gegaan, mag de verhuurder geen reparatiekosten berekenen, zie ook http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6391 punt 5.

Indien een van jullie rechtsbijstandsverzekering heeft : die inschakelen.

thijs88
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2013 10:08

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door thijs88 »

Dank. Dat is een antwoord waar ik daadwerkelijk iets mee kan. Er is inderdaad geen lijst gemaakt. Wel vindt ik het zo netjes te betalen voor het raam, daar we dit zelf kapot hebben gemaakt.

Nogmaals dank!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Huurbaas betaalt geen tot te weinig borg terug

Ongelezen bericht door tenormin »

Die fietsophanging die vroeg of laat toch wel kapot zou gaan, tja, ook dat moest gerepareerd worden. Ook lees ik nergens dat door jullie gemaakte gaten gedicht zijn; eerlijk gezegd lees ik dat jullie een zootje achterlieten. Als je schrijft dat het, in andere woorden geschreven, ook een zootje was toen jullie gingen huren dat heeft dan aan jullie gelegen: had je destijds op moeten wijzen. Denk dat je naar de rest van de borg kunt fluiten.

just*me; sleuteloverdracht heeft misschien plaatsgevonden, maar heeft weinig nut als de eigenaar er al nieuwe sloten op had laten maken; ze konden de 8 resterende zakken immers niet meer ophalen?

Gesloten