LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurbaas wil de verwarming niet aanzetten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
lauraotms

Huurbaas wil de verwarming niet aanzetten

Ongelezen bericht door lauraotms »

Hallo allemaal,

Een vriendin van mij huurt een kamer bij een man die in een groot huis woont dat hij zelf te koop heeft gezet. Samen met nog één andere vrouw die tevens een kamer huurt, maar vaak van huis is voor haar werk, wonen ze in het (redelijk grote) huis dat al langer dan 6 maand te koop staat voor 419.000 k.k. Een huis wat je hier dus niet even zomaar verkoopt. De man is elke dag thuis en mijn vriendin ook vaak. Zij huurt een kamer op de bovenste etage.

Nu vertelde ze mij dat hij de centrale verwarming beneden niet aan wil zetten, ook al heeft ze dat tot tweemaal toe aan hem gevraagd. Als hij immers beneden de verwarming niet aanzet, slaat de radiator op haar kamer ook niet aan. Ook mogen zij en de andere huurder geen gebruik meer maken van het ligbad en mogen ze nog maar 10 minuten douchen. Dit staat nergens zwart op wit, maar dit heeft hij hun verteld.

Bovendien vertelde ze me dat hij beneden voor de houtkachel zit, maar dat er wel 50 euro van de huurprijs per maand voor gas/water/elektra bedoeld is.

Nu het zo heel erg koud is buiten doet hij heel af en toe wel eens de verwarming aan, maar alleen wanneer het hem uitkomt, dus bijvoorbeeld pas om 14.00 's middags terwijl zij in de ochtend al aan haar studie moet werken.

Ze heeft het zelf al opgelost met een elektrische kachel op haar kamer, maar het is toch belachelijk dat zij hiervoor zelf een kacheltje moet aanschaffen terwijl er 50 euro van de huurprijs voor zoiets gereserveerd is.

We hebben haar ook al geadviseerd dat ze kan weigeren om die 50 euro per maand te betalen, ze maakt immers elke maand zelf de huur over, maar hij is altijd thuis en bemoeit zich ook vaak met haar als ze bijvoorbeeld iets wil koken. Ik heb het idee dat ze een beetje geïntimideerd is door hem. Ze gaf ook aan dat ze bang was dat ze haar borg van één maand huur niet terug zal krijgen als zij weigert om deze 50 euro te betalen of dat ze er zelfs uitgestuurd wordt.

Is er ergens een instantie of iets dergelijks waar zij met deze problematiek heen kan, zodat de huurbaas toch echt zich aan de voorwaarden moet houden? Ik neem aan dat wanneer er 50 euro per maand gereserveerd wordt voor gas/water/elektra dat ze er toch warmpjes bij mag zitten op haar kamertje en niet met een elektrisch kacheltje moet gaan klungelen? Bovendien is het toch belachelijk dat hij voor hen bepaald hoe lang ze mogen douchen en dat ze niet meer in bad mogen als ze dat willen? Het zou teveel water kosten...

Alvast bedankt.

witte angora

Re: Huurbaas wil de verwarming niet aanzetten

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, die instantie is er niet. Je kunt iemand niet dwingen om zijn verwarming hoger te zetten dan gewenst, omdat een ander het koud heeft.

De enige oplossing is inderdaad een elektrisch kacheltje. Er is betaald voor verwarming, op die manier kun je de boel prima verwarmen. Ik zie dat probleem niet zo.

Wat het douchen betreft, persoonlijk vind ik 10 minuten zeer ruim. Geen idee waarom dit gezegd is, maar ik kan het wel raden denk ik... Wat het bad betreft, ik denk niet dat er veel studentenkamers zijn die de beschikking hebben over een ligbad. Geen idee wat de huur is, maar 50 euro gas/elektra/water is niet eens zo heel veel, ik hoop dat je vriendin zich dat goed realiseert. En ik hoop dat jullie je dat ook realiseren, want dat gegeven advies is ronduit bagger.

Met dit soort dingen is het zo: ze zullen er in onderling overleg uit moeten komen. Maar de eigenaar is degene die de touwtjes in handen heeft en de regels stelt. Wat jouw vriendin redelijk vindt, en wat jij vindt, hoeft niet redelijk te zijn. Als het niet bevalt kan ze altijd nog op zoek naar een andere kamer, kijken of ze iets beters zal vinden.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Ik zou ook zeggen: normaal betaal je €50 voor verwarming dmv de CV, nu betaal je het voor de stroom die je kachel verbruikt. Tuurlijk heeft ze dit kacheltje moeten kopen, maar zo'n ding is nooit weg, altijd handig om te hebben.

Ik vind 10 min douchen ook best lang, maar kan me voorstellen dat het zéér storend is als iemand je verbied langer te douchen. Ik zou dat een zodanige beperking van mijn vrijheid vinden dat ik inderdaad iets anders zou gaan zoeken. Is dit geen optie?

Zelfs als er een commissie of een raad was geweest die je in kon schakelen bij deze problemen, dan had je vriendin daarna helemaal geen fijn thuis meer, ze zal immers altijd contact houden met de huisbaas.

Het klinkt trouwens wel krenterig van die huisbaas, maar volgens mij leren studenten pas wat gas/water/elektra kost als ze het helemaal zelf moeten betalen. Is duur hoor! Niet ál te makkelijk over denken!

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik heb even wat rondgezocht en er lijkt hier sprake te zijn van hospitaverhuur/-huur.
Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... pitakamers

http://www.studenten.net/lifestyle/life ... oit_alleen

Verder lijkt het me verstandig dat je het juridisch loket belt. Zorg dan wel dat je het huurcontract bij de hand hebt. Laat je dan door hun informeren.

Gesloten