LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurprobleem

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
miss_unknow
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:02

huurprobleem

Ongelezen bericht door miss_unknow »

hallo iedereen,
ik hoop dat ik via deze weg een beetje meer te weten kom over mijn probleem. Zal het eventjes uitleggen :
mijn vriend heeft vroeger met zijn ex samengewoond met een huurcontract op hun beide namen. Nu woont zijn ex daar al een geruime tijd alleen, maar deze week heeft zij een brief gekregen voor loonbeslag want ze heeft sinds ze uit elkaar zijn de huur niet meer betaald. Nu is mijn vraag of mijn vriend voor de achterstallige huur ook moet opdraaien aangezien het huurcontract op hun beide namen staat.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: huurprobleem

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ja volgens mij is hij hoofdelijk aansprakelijk voor de hele schuld wanneer ze bij haar niet terecht kunnen. Hij had bij vertrek het contract op haar naam moeten laten zetten. Als je vriend geen geld heeft zal hij het aan jou vragen.

calimer
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 sep 2007 09:52

Re: huurprobleem

Ongelezen bericht door calimer »

niet per se, kan hij met een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie aantonen wanneer hij is vertrokken? En is hij iets anders gaan huren, wat hij kan aantonen met een overeenkomst?
Dan maakt hij een goede kans dat hij slechts aansprakelijk is tot het moment dat hij officieel vertrokken is. Kijk of hij een en ander op papier kan krijgen en laat hem ermee naar de verhuurder gaan voor een gesprek.

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: huurprobleem

Ongelezen bericht door handelaar »

Een gesprek voeren met de verhuurder kan natuurlijk altijd. Maar formeel is er gewoon sprake van aansprakelijkheid. Als men voet bij stuk houdt heb je geen poot om op te staan.

calimer
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 sep 2007 09:52

Re: huurprobleem

Ongelezen bericht door calimer »

Het veschil zit erin of het contractuele medehuur betreft of niet.
Als er diverse huurders op een contract staan vermeld, dan is er sprake van (contractuele) medehuur;

Als er huurders op het contract staan vermeld en er op verzoek van een medebewoner het medehuurderschap (op grond van artikel 7:267 BW) is aangevraagd dan is er ook sprake van medehuur zonder dat de huurder op het huurcontract komt te staan. Er is geen sprake van contractuele medehuur;

De echtgenoot van de huurder wordt ook medehuurder op grond van artikel 7:266 BW. De medehuurder komt ook niet op het huurcontract te staan. De positie verschilt op enige punten van de positie van de bewoner die op grond van artikel 7:267 BW het medehuurderschap verwerft.

Een contractuele medehuurder is aansprakelijk totdat hij zich van het huurcontract laat afschrijven, en niet-contractuele medehuurder is aansprakelijk totdat zijn hoofdverblijf er niet meer heeft.
(www.huurgeschil.nl)

De vraag die je vriend moet beantwoorden is dus of zij samen van begin af aan op het contract stonden of dat hij later medehuurder is geworden zoals bedoeld in de 2e alinea. Dat moet je altijd schriftelijk aanvragen. Daar hangt het dus even vanaf of hij wel of niet de pineut is. (ik ga er even vanuit dat ze niet nadat zij is gaan huren, ze getrouwd zijn zodat hij automatisch medehuurder wordt in de zin van de 3e alinea)

Gesloten