LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurschuld

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
gizzie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2009 17:15

huurschuld

Ongelezen bericht door gizzie »

Beste mensen,

Sinds kort heeft mijn moeder een nieuwe huurwoning.
Ze heeft de sleutel opgehaald.

Maar voordat ze de sleutel kon ophalen moest ze nog een huurschuld inhalen van ZEKER meer als 20 jaren geleden.
Een bedrag van bijna 600 euro.
Ze stond met de mond vol tanden en moest maar betalen, want anders kreeg ze de sleutel van de nieuwe woning niet.
Ze heeft al geluk gehad met het feit dat ze de sleutel heeft gekregen omdat dit normaal niet gaat als je een huurschuld hebt.
Ze wist er gewoon niks van af.
Nu heeft ze een betalngsregeling getroffen met de woningbouw.

Maar wat ik gek vind, is dat de betalingregeling zwart op wit, op de nieuwe woning gezet is, En dat terwijl het om een ander adres gaat.
En ik verneem dat huurschuld na 20 jaren niet meer geld mits je een aanmaning en/of brief hebt gehad i.v.m. huurschuld.

Toen heb ik opgebeld: Ik vroeg aan mevrouw Erica Drenth van de Welbions in Hengelo (o) waar de schuld nu op gebasseerd is?
Ik vroeg om alle informatie omtrend de huurschuld van toen.
Maar ze wist dus niet of ze al die informatie nog had.
Waarop ik zei: U komt met een brief waarin u mijn moeder een huurschuld aanrekent van bijna 600 euro die niet op het juiste adres staat plus het feit dat: Hoe kunnen ze dan het bedrag weten van de huurschuld als ze niet eens weten van welke data dit is?!
En ze weten niet of ze mij informatie kunnen verstrekken.? :shock:

Ter aanvulling: mijn moeder is echt niet te beroerd om te betalen.
Anders had ze heus niet op de woning gereageerd die ze nu heeft.
Ze ligt in de scheiding, en een hond heeft een beter leven als haar.
Ze heeft weinig geld om de boel in orde te maken, en de woningbouw doet er nog even een schepje bovenop.

Wie heeft op juridisch gebied vertrouwde kennis en kan mij hier bij helpen???

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: huurschuld

Ongelezen bericht door mar42 »

Als ik jou was zou ik direct maandag contact opnemen met juridisch loket.
je kan ze ook een mail sturen en daarin je vraag stellen. :wink:

Want dit kan en mag absoluut niet, temeer dat de woningbouw niet eens weet of ze de informatie nog wel hebben.

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: huurschuld

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Beste Gizzie,

De woningbouwvereniging moet inderdaad inzichtelijk maken waar de vordering op gebaseerd is.

Bovendien is de vordering al lang en breed verjaard.

Het treffen van een afbetalingsregeling houdt wel een erkenning van de vordering in. Desalniettemin: nu ze de sleutel heeft vooralsnog niet betalen, laat ze eerst de vordering maar specificeren.

Groet,

Luctor

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: huurschuld

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Ik zou niet betalen want het is inderdaad allang verjaard.

De verjarings termijn is 5 jaar en zelfs huursubsidie kan men dan niet meer terug vorderen na het termijn van 5 jaar.

gizzie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2009 17:15

Re: huurschuld

Ongelezen bericht door gizzie »

Ik snap wel dat de schuld eventueel is verjaard.
Maar het probleem is dat ze haar hebben gechanteerd op het feit dat ze de sleutel van de nieuwe woning niet zou krijgen als ze geen regeling zou treffen.
Maar het is idd een goed idee om ze dit te laten specificeren.
Maar als ik gelijk heb?
Moet ik ze dan waarschuwen voor een gerechtelijke procedure?
Want hun beschuldigen haar ook nog dat ze dit wel wist.
Dat mijn moeder wel heel goed weet waar het over gaat.

Als dat zo was geweest had ze wel betaald!!!

bedankt voor de reacties

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: huurschuld

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Als ze er voor getekend heeft,weet ik niet zeker of ze er dan nog onderuit kan komen en zoniet dan gewoon niet betalen en naar een advocaat stappen,ik zou sowieso al juridische hulp vragen wat en hoe je het beste kunt doen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: huurschuld

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als ze dit bedrag niet kunnen specificeren, dan is er in feite sprake van het laten betalen van sleutelgeld. Het vragen van sleutelgeld is bij wet verboden. Dit kun je gewoon terugvorderen met een wettelijke procedure. De verhuurder kan natuurlijk vasthouden aan de bewering dat het gaat om achterstallige huur, maar de bewijslast hiervan ligt bij de verhuurder. Deze moet dan een schriftelijke specificatie overleggen. Maak anders even een afspraak met een rechtswinkel in je woonplaats of bel het Juridisch Loket ( www.hetjl.nl ). Zie ook:

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... aragraph01

Gesloten