LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurwoning blijkt gedeeld
-
Huurwoning blijkt gedeeld
Beste lezer,
Fijn dat je even met ons mee wilt kijken.
We hebben dit weekend flink geklust en zijn verhuisd naar een heel fijn huisje! We hebben echter nu al onenigheid met de verhuurder
We hebben afgelopen week een contract getekend voor bovenwoning 18 Bis (met eigen voordeur), maar bij inschrijven bij de gemeente blijkt deze woning niet als zelfstandige woonruimte te zijn geregistreerd in het kadaster. De verhuurster heeft bij het verbouwen geen splitsingsvergunning aangevraagd. Nu hebben wij het probleem dat we ons niet kunnen inschrijven op 18 bis - terwijl we dit expliciet gevraagd hebben vooraf en dat was mondeling bevestigd. We willen ons uiteraard graag op 18 bis inschrijven, vanwege verzekeringen, post, belastingen, internet & tv aansluiting etc.
De gemeente geeft aan dat we de verhuurster moeten vragen een splitsingsakte aan te vragen (daar zijn kosten aan verbonden). Dat hebben we gedaan en zijn eerste reactie was dat hij niet wist dat dat het geen gesplitste woningen waren. Nu geeft ze aan dat het inderdaad klopt en dat we ons 'gewoon' op 18 (bij de onderburen) moeten inschrijven, maar dat willen we niet.
Concreet mijn vragen:
1) Zijn wij in overtreding als wij ons in zouden schrijven op nr. 18? (zoals gezegd, dat willen we niet, maar het is goed om te weten)
2)We hebben getekend om 18bis te huren. Er is vooraf aangegeven dat de energiemeters gedeeld worden met nr. 18, maar nu lijkt het erop dat we ALLES moeten delen. Kunnen wij hem contractueel "dwingen" om dat wat we afgesproken hebben (i.e. een zelfstandige woning) ook te leveren?
3)Het is duidelijk dat hij dingen doet die niet helemaal netjes zijn, maar is hij ook wettelijk in overtreding? -> mag een niet zelfstandige woning als zodanig verhuurd worden?
4) Mochten we niet in ons recht staan dan komen er allerlei kosten voor onze rekening zoals het aanleggen van een aparte internet verbinding. Kunnen we die kosten dan op de verhuurder verhalen?
Dat was het zo'n beetje. Wij gaan nu(!) een rechtsbijstandsverzekering afsluiten!
Heel erg bedankt sowieso!
Bert en Anneke
We hebben dit weekend flink geklust en zijn verhuisd naar een heel fijn huisje! We hebben echter nu al onenigheid met de verhuurder
We hebben afgelopen week een contract getekend voor bovenwoning 18 Bis (met eigen voordeur), maar bij inschrijven bij de gemeente blijkt deze woning niet als zelfstandige woonruimte te zijn geregistreerd in het kadaster. De verhuurster heeft bij het verbouwen geen splitsingsvergunning aangevraagd. Nu hebben wij het probleem dat we ons niet kunnen inschrijven op 18 bis - terwijl we dit expliciet gevraagd hebben vooraf en dat was mondeling bevestigd. We willen ons uiteraard graag op 18 bis inschrijven, vanwege verzekeringen, post, belastingen, internet & tv aansluiting etc.
De gemeente geeft aan dat we de verhuurster moeten vragen een splitsingsakte aan te vragen (daar zijn kosten aan verbonden). Dat hebben we gedaan en zijn eerste reactie was dat hij niet wist dat dat het geen gesplitste woningen waren. Nu geeft ze aan dat het inderdaad klopt en dat we ons 'gewoon' op 18 (bij de onderburen) moeten inschrijven, maar dat willen we niet.
Concreet mijn vragen:
1) Zijn wij in overtreding als wij ons in zouden schrijven op nr. 18? (zoals gezegd, dat willen we niet, maar het is goed om te weten)
2)We hebben getekend om 18bis te huren. Er is vooraf aangegeven dat de energiemeters gedeeld worden met nr. 18, maar nu lijkt het erop dat we ALLES moeten delen. Kunnen wij hem contractueel "dwingen" om dat wat we afgesproken hebben (i.e. een zelfstandige woning) ook te leveren?
3)Het is duidelijk dat hij dingen doet die niet helemaal netjes zijn, maar is hij ook wettelijk in overtreding? -> mag een niet zelfstandige woning als zodanig verhuurd worden?
4) Mochten we niet in ons recht staan dan komen er allerlei kosten voor onze rekening zoals het aanleggen van een aparte internet verbinding. Kunnen we die kosten dan op de verhuurder verhalen?
Dat was het zo'n beetje. Wij gaan nu(!) een rechtsbijstandsverzekering afsluiten!
Bert en Anneke
Re: Huurwoning blijkt gedeeld
Daar heb je helemaal niets aan. Je kunt ook geen brandverzekering afsluiten als je huis al in de brand staat.Bert & Anneke schreef: Wij gaan nu(!) een rechtsbijstandsverzekering afsluiten!
Eeuh, die rechtsbijstandsverzekering zal je niet zoveel brengen in dit geval, aangezien die alleen geldt voor gevallen welke zijn ontstaan ná afsluiten. Maw, die kan je niet inzetten voor waar je hier over schrijft. Zie het zo, je kan ook geen brandverzekering afsluiten voor een huis wat al in de fik staat.Bert & Anneke schreef:Beste lezer,
Concreet mijn vragen:
Bert en Anneke
Wat betreft je vragen, die zou ik even bij het juridisch loket stellen, een eerste telefonisch consult is daar gratis. Maar zelf een internetverbinding (ADSL/glasvezel/kabel?) aan laten leggen kon wel eens lastig worden, aangezien het ook bij die bedrijven 1 pand is, waar al een aansluiting van ze is.
-
Inschrijven bij de onderburen zal niet mogelijk zijn. Die moeten namelijk toestemming geven bij de gemeente, en ik denk niet dat je buren daar zo happig op zijn. Al is het alleen maar vanwege eventuele huurtoeslag.
Je zou met je vragen eens bij het juridisch loket langs kunnen gaan, eerste advies is doorgaans gratis.
Je zou met je vragen eens bij het juridisch loket langs kunnen gaan, eerste advies is doorgaans gratis.
Je kunt bij de gemeente een huisnummer aanvragen.
Dat is een vrij eenvoudige procedure.
Zo werkt het bij de gemeente de bilt :
http://www.debilt.nl/nl-nl/gemeenteloke ... ummer.aspx
Dat is een vrij eenvoudige procedure.
Zo werkt het bij de gemeente de bilt :
http://www.debilt.nl/nl-nl/gemeenteloke ... ummer.aspx
Wanneer vraagt u zelf een nummeraanduiding aan?
U als burger of bedrijf hoeft slechts in enkele gevallen zelf de gemeente te verzoeken om een nummeraanduiding uit te geven of te wijzigen. Dat is vooral het geval wanneer er nieuwe verblijfsobjecten bijkomen zonder dat er een vergunning voor nodig is. Deze wijziging komt dan immers niet bij de gemeente ‘in beeld’, en de gemeente weet dan niet dat er verblijfsobjecten bij komen die een adres moeten krijgen.
U kunt dan contact opnemen met de gemeente om de nummeraanduiding te regelen. Voorwaarde is wel dat de nieuwe eenheden van gebruik voldoen aan de strikte definitie van een verblijfsobject: Een verblijfsobject is gedefinieerd als “de kleinste binnen één of meer panden gelegen en voor woon-, bedrijfsmatige, of recreatieve doeleinden geschikte eenheid van gebruik die ontsloten wordt via een eigen afsluitbare toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gedeelde verkeersruimte, onderwerp kan zijn van goederenrechtelijke rechtshandelingen en in functioneel opzicht zelfstandig is.”
-
De verhuurder heeft er bewust voor gekozen om alle gevolgen van het ontbreken van de vergunning op uw bord te schuiven. Dat mag natuurlijk niet en is erg kwalijk. Ik zou de Overheid om advies vragen door met de Huurcommissie te bellen en de situatie voor te leggen:
http://www.huurcommissie.nl/contact/
Daar kunt u ook terecht voor procedures. Die zijn gratis als u in het gelijk wordt gesteld. En anders kost het maximaal 25 euro. Aan het afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering heeft u niets omdat u dat dan had moeten doen vóórdat u in de problemen kwam.
Daar kunt u ook terecht voor procedures. Die zijn gratis als u in het gelijk wordt gesteld. En anders kost het maximaal 25 euro. Aan het afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering heeft u niets omdat u dat dan had moeten doen vóórdat u in de problemen kwam.
Ik denk dat d gemeente via u een aanvraag splitsingsvergunning wil afdwingen.
Ik lees nergens dat geen huisnummer kan worden toegekend wanneer niet alle vergunningen zijn verstrekt.
Ik lees nergens dat geen huisnummer kan worden toegekend wanneer niet alle vergunningen zijn verstrekt.
-
Ik ga vanavond naar de Rechtswinkel: huurders inloopspreekuur.witte angora schreef:Je zou met je vragen eens bij het juridisch loket langs kunnen gaan, eerste advies is doorgaans gratis.
Gelukkig zijn ze erg meegaand en is dit bespreekbaar gemaakt.witte angora schreef:Inschrijven bij de onderburen zal niet mogelijk zijn. Die moeten namelijk toestemming geven bij de gemeente, en ik denk niet dat je buren daar zo happig op zijn. Al is het alleen maar vanwege eventuele huurtoeslag.
Ga ik direct doen!Bob Schurkjens schreef:De verhuurder heeft er bewust voor gekozen om alle gevolgen van het ontbreken van de vergunning op uw bord te schuiven. Dat mag natuurlijk niet en is erg kwalijk. Ik zou de Overheid om advies vragen door met de Huurcommissie te bellen en de situatie voor te leggen:
Dit lijkt me inderdaad zeer aannemelijk aangezien ze ineens erg behulpzaam werden. Bedankt voor het inzicht;)crazyme schreef:Ik denk dat d gemeente via u een aanvraag splitsingsvergunning wil afdwingen.
Ik wel: http://www.utrecht.nl/bouwen-en-verbouw ... de-vragen/crazyme schreef:Ik lees nergens dat geen huisnummer kan worden toegekend wanneer niet alle vergunningen zijn verstrekt.
Dank voor de reacties!
Wat ik me afvraag is of het bouwkundig allemaal wel gesplitst is. En zo niet of het dan wel mogelijk is. Dat is een lange weg om te bewandelen. Via google vind je zo de bouwkundige voorwaarden voor een zelfstandige woning.
volgens mij moet je dan ook een berekening maken om de WBDBO aan te tonen.sjoegel schreef:Wat ik me afvraag is of het bouwkundig allemaal wel gesplitst is. En zo niet of het dan wel mogelijk is. Dat is een lange weg om te bewandelen. Via google vind je zo de bouwkundige voorwaarden voor een zelfstandige woning.
-
Lijkt er inderdaad op dat de kosten voor zoiets enorm op kunnen lopen, vandaar de onwil. Ik denk dat een splitsing afdwingen niet gaat lukken, maar ik ga op zijn minst proberen de kosten voor het leggen van een aparte (internet)kabel te verhalen.sjoegel schreef:Wat ik me afvraag is of het bouwkundig allemaal wel gesplitst is. En zo niet of het dan wel mogelijk is. Dat is een lange weg om te bewandelen. Via google vind je zo de bouwkundige voorwaarden voor een zelfstandige woning.
Het delen van inschrijving, gemeentelijke belastingen en energie heb ik gelukkig met de onderburen kunnen regelen. Het is niet optimaal en drukt het woongenot als je denkt eindelijk het studentikoze leven achter je te laten, maar goed..