LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurwoning renovatie - Aankondigingstermijn

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
john_Q

Huurwoning renovatie - Aankondigingstermijn

Ongelezen bericht door john_Q »

Hallo allemaal,

De verhuurder van mijn woning (vrije sector) heeft te kennen gegeven dat hij de woning grootschalig wil renoveren: alles wordt gesloopt, alleen de muren blijven (grotendeels) staan. Ik ben druk bezig uit te zoeken wat mijn rechten zijn en ik ben een behoorlijk eind gekomen, maar ik ben nog heel erg op zoek naar antwoord op de volgende vraag:

Is er een minimale termijn waar binnen de renovatie aangekondigd moet worden? Bijvoorbeeld minimaal 3/6/12 maanden van tevoren, om je voldoende tijd te geven om de verhuizing te regelen?

Daar kan ik geen informatie over vinden, terwijl ik me bijna niet anders voor kan stellen dan dat daar regels voor zijn.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

16again

Re: Huurwoning renovatie - Aankondigingstermijn

Ongelezen bericht door 16again »

Met de renovatie zal de huurder akkoord moeten gaan, dit kan niet eenzijdig opgelegd worden (en uiteraard zeker niet op korte termijn)
Verhuurder dient tijdelijk vervangende woonruimte aan te bieden, en je hebt daar boven op recht op minimale onkostenvergoeding van kleine 6000 Euro.

john_Q

Bedankt voor je (snelle!) reactie!

Klopt, dat van die verhuiskostenvergoeding had ik ook gevonden. Maar in de huidige concept-overeenkomst staat dat de verhuurder over 4 maanden wil beginnen, iets wat ik graag zou willen oprekken naar 6 maanden. En ik vraag me af hoe sterk ik daar in sta als de verhuurder daar geen trek in heeft. Want volgens de website van de Rijksoverheid moet de huurder de verhuurder gelegenheid geven te renoveren bij een redelijk voorstel:

"Doet de verhuurder u een redelijk voorstel voor renovatie van uw woning? Dan moet u de verhuurder de gelegenheid geven te renoveren. Bij een redelijk voorstel kijkt de verhuurder ook naar de belangen van de huurders."

De vraag is dus: is die 4 maanden al een redelijk voorstel en heb ik een poot om op te staan als ik eigenlijk 6 maanden wil?

john_Q

De reden dat ik graag meer tijd wil is omdat ik liever niet verhuis naar een tijdelijke woning maar zelf iets zoek waar ik permanent kan blijven. Hoe meer tijd ik nu regel, hoe kleiner het risico dat ik straks met lege handen op straat sta.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

john_Q schreef:De reden dat ik graag meer tijd wil is omdat ik liever niet verhuis naar een tijdelijke woning maar zelf iets zoek waar ik permanent kan blijven. Hoe meer tijd ik nu regel, hoe kleiner het risico dat ik straks met lege handen op straat sta.
Heeft u dat al overlegd met de verhuurder? Het komt tot nu toe op mij over als een redelijk meedenkende verhuurder en misschien kunt u dus beter even samen om de tafel gaan zitten. Misschien wil de verhuurder u wel heel graag in de woning houden na de verbouwing, omdat u mogelijk een hele fijne huurder bent. Daar zou u eventueel ook iets uit kunnen halen. Overleg is in veel gevallen de makkelijkste oplossing, pas daarna weet u hoe de verhuurder er werkelijk in staat.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

verhuurder moet een passende woning aanbieden OF aannemelijk maken dat er een passende woonruimte beschikbaar is...

http://www.advocaten.nl/renovatie-van-w ... n-verhuur/

heeft u dus noig geen passende woonruimte gevonden of er is geen passende woonruimte beschikbaar, eventueel via de verhuurder, hoeft u niet akkoord te gaan...

Gesloten