LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschrijfadres

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mariekezara
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2010 09:05

Inschrijfadres

Ongelezen bericht door mariekezara »

Hallo,

Ik heb een vraag.
Een vriendin van mij, die nog in België ingeschreven staat, wil terug naar Nederland. ( ze heeft de Nederlandse Nationaliteit ) Nu vraagt ze aan mij of ze mijn adres als inschrijfadres mag gebruiken om de overstap van België naar Nederland te maken. ( Het is uit met haar partner, en wil met haar baby in Nederland gaan wonen ) Ze heeft namelijk nog geen verblijfadres in Nederland.
Is het voor mij veilig om dit te doen? Niet dat ik in de problemen raak hierdoor.
Als ze schulden zou maken, kunnen ze die dan bij mij komen verhalen? Kunnen ze mijn huis leeghalen? Ik zie namelijk wel een rechtszaak aankomen om de baby, en dat gaat geld kosten dat ze niet heeft.

MVG,


Marieke

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door tennis »

Dus als ik het goed begrijp, alleen een inschrijfadres, of komt zij ook bij jou wonen?

mariekezara
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2010 09:05

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door mariekezara »

In België moeten ze denken dat ze naar Nederland is verhuisd, maar ze houd nog even haar woonadres in België aan. ( daar staat ze nu nog bij haar ouders ingeschreven ) Het is dus eigenlijk alleen op papier voor voorlopig. Totdat ze hier woonruimte vind.

Jos Das
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:08

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door Jos Das »

is het een knappe meid? Dan mag ze wel een tijdje bij mij komen wonen...

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door tennis »

mariekezara schreef:In België moeten ze denken dat ze naar Nederland is verhuisd, maar ze houd nog even haar woonadres in België aan. ( daar staat ze nu nog bij haar ouders ingeschreven ) Het is dus eigenlijk alleen op papier voor voorlopig. Totdat ze hier woonruimte vind.

Hier staan de voorwaarden van een inschrijving in het GBA.
Natuurlijk ik deze actie niet legaal, wat jullie willen doen.

Voorwaarden

Om u te laten inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

* U moet gedurende een half jaar, minstens twee derde van de tijd in Nederland verblijven.
* U bezit de Nederlandse nationaliteit; of
* U wordt als Nederlander behandeld op grond van een wettelijke regeling; of
* U bent vreemdeling en verblijft rechtmatig in Nederland.
* U kunt een verhuisbericht tonen van de GBA in de Nederlandse Antillen of Aruba, als u vandaar vertrekt en in Nederland komt wonen.


http://overheidsloket.overheid.nl/index ... id=1000426

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door lostlovey »

Hoewel ik echt een softie ben en mensen graag wil helpen, zou ik dit niet doen. Heb geen idee wat voor implicaties het kan hebben maar heb er een naar onderbuikgevoel bij. Helemaal omdat er dus een kind in het spel is en zij waarschijnlijk met kind wil "verdwijnen".

En tennis geeft het ook al aan, het is niet legaal en het is niet ondenkbaar dat jij er op een gegeven moment problemen mee krijgt.

trappist
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 okt 2003 11:02

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door trappist »

een kennis van mij heeft daar ook ooit problemen mee gehad, de "instanties" gaan er namelijk van uit dat uw vriendin bij u inwoont, dus uw toeslagen en andere zaken worden aangepast aan het gezamelijk inkomen...

renescholte
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 nov 2010 13:36

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door renescholte »

dit geeft gegarandeerd problemen....ongeacht als zij schulden maakt en jouw adres opgeeft ben jij alles kwijt en verder ben je de vriendschap ook nog eens kwijt!! Advies: laat haar bij haar ouders oid inschrijven maar niet bij jou!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Uw vriendin heeft wettelijk gezien geluk. Ze re-migreerd en heeft dan wettelijk gezien recht op huisvesting dus een voorrangsregel op allen.
Het is niet slim om een postadres te hebben omdat de mogelijkheden vanwege de fraudebestrijding en het anti-fraudebeleid wat momenteel ophanden is.
Inschrijven op een postadres gaat niet meer onopgemerkt.
Men kan zich namelijk niet inschrijven op een postadres indien men er niet daadwerkelijk woont.
Belastingsbescheiden, ziekenkostenverzekeringsbescheiden en noem zo maar op, komen alleen en uitsluitend op het adres van inschrijving in de GBA binnen.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door dirkib »

In de GBA kan je als je geen vaste woonadres hebt, je bij iemand laten inschrijven als "briefadres". Dan kunnen de officiële instanties je daar bereiken, maar je woont er niet en daarom geen gedoe met toeslagen, belastingen, uitkeringen etc.
Lees de voorwaarden en mogelijkheden op:
http://overheidsloket.overheid.nl/index ... _id=900597

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Helaas, fout antwoord!. Geen gemeente die daar intrapt. Je kan alleen het gemeenteadres gebruiken als dak/thuis-loze. Belastingdienst, ziekenkostenverzekeringen,alle overheidsinstellingen gebruiken alleen het woonadres. Ze wijzigen ook alleen adressen in opdracht van het GBA.
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 08 dec 2010 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Houdt u er ook rekening mee dat als zij op uw adres ingeschreven staat, dit voor u financiele gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de huurtoeslag, afvalheffing (meerpersoonshuishouden) en misschien nog meer toeslagen..........

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door dirkib »

mm, goed lezen die andere link en nog maar eentje over briefadres:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... s-heb.html

Wordt alle officiële post naartoe gestuurd en geen financiële consequenties voor de bewoner. Ik heb er zelf gebruik van gemaakt toen ik m'n huis al verkocht had, en m'n nieuwe huis nog in aanbouw was. Toen ik de gemeente belde wat te doen, gaven ze zelf deze suggestie. Een collega was zo aardig, samen het formulier ingevuld en dat was het. En ondertussen verbleef ik tijdelijk hier en daar, verzorgde katten van vakantiegangers e.d.

Je moet natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen, Er wordt blijkbaar wel op gecontroleerd, ik weet alleen niet hoe want daar heb ik niets van gemerkt.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Inschrijfadres

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Rest mij U te adviseren om het te proberen. Nadien bent u wederom een ervaring rijker.

Gesloten