LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] inspectie bij opzeggen huur
-
inspectie bij opzeggen huur
Ik heb de huur opgezegd vanwege het kopen van een woning. Nu is er iemand van de woningbouw langsgeweest voor een inspectie.
Ze hebben een hele lijst opgesteld van wat ik moet doen om op de kosten van 0 uit te komen. Ik heb deze niet getekend omdat ik het niet met ze eens ben.
Ik moet het voegwerk in de keuken, badkamer en wc opnieuw in en uitvoegen. Ik heb de voegen zwart geschilderd omdat ze destijds 4 jaar geleden naar mijn mening er niet mooi uitzagen en dit een goede oplossing was. Ook vielen zo de donkergroene tegeltjes wat minder op. Echter ik heb dit niet aangevraagd.
Ook heb ik de keuken zwart geschilderd en ze eisten een nieuw keukenblok. Ik heb daarop gezegd dat ik verplicht ben de dagwaarde te vergoeden maar niet een nieuw blok hoef te plaatsen
(ik had zoiets gelezen op dit forum, ging over een deur)
Ik eiste een rekening van de keuken die ze hebben geplaatst maar die hebben ze niet, nu willen ze een bedrag van 293 euro. Ik heb geen idee hoe oud de keuken is en wil dat natuurlijk zwart op wit zien voordat ik accoord ga.
Zijn er meer mensen met zulke ervaringen bij woningbouw en kunnen ze dit zomaar eisen.
Mijn opname staat was blanco en er is ook nooit iemand komen kijken nadat ik in de woning zat.
Ze hebben een hele lijst opgesteld van wat ik moet doen om op de kosten van 0 uit te komen. Ik heb deze niet getekend omdat ik het niet met ze eens ben.
Ik moet het voegwerk in de keuken, badkamer en wc opnieuw in en uitvoegen. Ik heb de voegen zwart geschilderd omdat ze destijds 4 jaar geleden naar mijn mening er niet mooi uitzagen en dit een goede oplossing was. Ook vielen zo de donkergroene tegeltjes wat minder op. Echter ik heb dit niet aangevraagd.
Ook heb ik de keuken zwart geschilderd en ze eisten een nieuw keukenblok. Ik heb daarop gezegd dat ik verplicht ben de dagwaarde te vergoeden maar niet een nieuw blok hoef te plaatsen
(ik had zoiets gelezen op dit forum, ging over een deur)
Ik eiste een rekening van de keuken die ze hebben geplaatst maar die hebben ze niet, nu willen ze een bedrag van 293 euro. Ik heb geen idee hoe oud de keuken is en wil dat natuurlijk zwart op wit zien voordat ik accoord ga.
Zijn er meer mensen met zulke ervaringen bij woningbouw en kunnen ze dit zomaar eisen.
Mijn opname staat was blanco en er is ook nooit iemand komen kijken nadat ik in de woning zat.
Re: inspectie bij opzeggen huur
U dient de oude woning on originele staat op te leveren. Dus als u alles zwart heeft geverft mag dat over gedaan worden. Voegen zijn in een woning altijd wit. Werkse........
De verhuurder heeft er recht op dat de woning in vergelijkbare staat wordt opgeleverd als bij aanvang huur. Dus dat betekent inderdaad herstellen, of laten herstellen. Niets aan te doen. Hooguit kun je een coulanceregling voorstellen, maar veel kans maakt dat niet.
-
Nou als ik gelijk acoord was gegaan dan had ik een nieuw keukenblok moeten plaatsten toen ik begon over de dagwaarde is het wel zo dat ze daar mee accoord gaan.
Ook is het zo dat bij mijn onderbuurvrouw de tegeltjes in de badkamer zijn geschilderd. Dit is gedaan door de vorige huurder. Bij vertrek van deze huurder hoefde er niets gedaan te worden en bij mijn buurvrouw stond het dus niet op de opname staat.
Ook is het zo dat de verhuurder een bewijslast heeft en tja ik ga toch echt niet in en uitvoegen heb al lang iets gewonden waar ik er alleen mee overheen hoef te smeren. Uurtje werk schat ik zo.
Ik had dit hier neergezet omdat ik hier dus al een stukje wijzer was geworden betreft vergoeden van dagwaarde en niet alles nieuw zetten.
Ook is het zo dat bij mijn onderbuurvrouw de tegeltjes in de badkamer zijn geschilderd. Dit is gedaan door de vorige huurder. Bij vertrek van deze huurder hoefde er niets gedaan te worden en bij mijn buurvrouw stond het dus niet op de opname staat.
Ook is het zo dat de verhuurder een bewijslast heeft en tja ik ga toch echt niet in en uitvoegen heb al lang iets gewonden waar ik er alleen mee overheen hoef te smeren. Uurtje werk schat ik zo.
Ik had dit hier neergezet omdat ik hier dus al een stukje wijzer was geworden betreft vergoeden van dagwaarde en niet alles nieuw zetten.
-
Had je dat keukenblok dan ook zwart geverfd? Of anderszins mishandeld? Ik begrijp anders niet dat je moet betalen voor een keukenblok.
Voegen even witten met "voegenfris" van Alabastine. Zwarte voegen is inderdaad niet gangbaar dus het verbaast me niet dat je verhuurder daar moeilijk over doet.
Je hoeft het huis niet in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Die regel geldt al jaren niet meer en is gelukkig ook niet meer af te dwingen. Maar e.e.a. moet in redelijkheid wel gangbaar zijn en mag de waarde van de woning niet aantasten.
Voegen even witten met "voegenfris" van Alabastine. Zwarte voegen is inderdaad niet gangbaar dus het verbaast me niet dat je verhuurder daar moeilijk over doet.
Je hoeft het huis niet in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Die regel geldt al jaren niet meer en is gelukkig ook niet meer af te dwingen. Maar e.e.a. moet in redelijkheid wel gangbaar zijn en mag de waarde van de woning niet aantasten.
-
Idd de keuken is zwart geverfd, we hebben een aanbouw gemaak omdat de cv in de keuken stond en ik ook het gasfornuis ergens kwijtkon, deze is zwart geschilderd maar het keukenblok dus ook om het in elkaar te laten overlopen.
Echter deze keuken leek mij al wel een oude keuken en toen ik het vroeg tijdens de bezichtiging zou dit geen probleem zijn!
De voegen die ik heb geschilderd waren op sommige plekken te smerig om aan te zien.
Maar iig is volgende week de eindinspectie en ik heb al aangegeven dat hun moeten bewijzen dat de voegen zwart waren dus ben benieuwd.
Mijn punt is iig dat beneden de tegels ook zijn geverfd en dit ook niet op het contact van de nieuwe huurder stond terwijl de woningbouw wel op de hoogte was.
Ik laat jullie de reactie weten in de hoop dat meerdere huurders er iets aan hebben
Echter deze keuken leek mij al wel een oude keuken en toen ik het vroeg tijdens de bezichtiging zou dit geen probleem zijn!
De voegen die ik heb geschilderd waren op sommige plekken te smerig om aan te zien.
Maar iig is volgende week de eindinspectie en ik heb al aangegeven dat hun moeten bewijzen dat de voegen zwart waren dus ben benieuwd.
Mijn punt is iig dat beneden de tegels ook zijn geverfd en dit ook niet op het contact van de nieuwe huurder stond terwijl de woningbouw wel op de hoogte was.
Ik laat jullie de reactie weten in de hoop dat meerdere huurders er iets aan hebben
-
Als je het ook met de eindinspectie niet eens bent: niets tekenen! Darrtoe ben je sowieso nooit verplicht. Nog iets anders is het volgende: vaak worden kosten in rekening gebracht door de verhuurder bij einde huurcontract om de kosten van overschilderen en verbeteren van de woning te dekken. Vervolgens laat de verhuurder de volgende bewoner opdraaien voor het overschilderen etc. Een oude truuc die altwijd werkt: nieuwe huurders zijn namelijk al blij dat ze voor de woning in aanmerking komen en nemen de "gebreken" voor lief. Laat de verhuurder dus op papier aantonen dat de kosten die in rekening worden gebracht ook daadwerkelijk zijn gemaakt!
De verhuurder heeft de bewijslast zeg je. Helaas is dit niet altijd waar. Hoe lang geleden ben je er komen wonen? Er is nl enkele jaren geleden pas ingegaan dat er altijd een opnamestaat gemaakt moet worden wanneer een nieuwe huurder een woning betrekt, is die er dan niet, dan ligt de bewijslast bij de verhuurder. Voor die tijd (en sorry, ik weet even niet meer uit mijn hoofd wanneer, medio 2003?) ligt de bewijslast bij de huurder dat ie een woning in bepaalde staat opgeleverd heeft gekregen. Een vergelijking met je buurvrouw maken zou ik persoonlijk als verhuurder ook niet accepteren, iedere situatie is anders, en dient op zich te worden bekeken. Bovendien lees ik uit je verhaal dat je de veranderingen (voegen, keuken verven) ook inderdaad gewoon hebt aangebracht, dus zul je daar nu ook de consequenties voor moeten aanvaarden lijkt me. Zwarte voegen zijn niet gangbaar en zullen ook niet geaccepteerd worden, zwart keukenblok evenmin, maar hierbij geldt inderdaad dat je alleen de dagwaarde moet vergoeden. Een nieuw standaard keukenblokje met drie onderkastjes, rvs wafelwerkblad komt incl plaatsing op een kleine 1000-1200 euro. Tel maar uit of die 293 redelijk is dan...(btw een inspectierapport wel of niet tekenen doet niks af aan het feit dat je het moet uitvoeren en betalen. Dat staat nl al in je huurovereenkomst)
De nieuwe huurwet (in boek 7.4 van het burgerlijk wetboek) waar in dat van die opnamestaat staat, is ingegaanop 1 augustus 2003
-
Ik ben er december 2004 komen wonen.
Ik heb de voegen toch wit gemaakt.
Keuken bleek 15 jaar oud, ze wilde dat ik daar 300 euro voor zou betalen, heb dit niet gedaan en ben naar de rechtswinkel geweest.
De reden dat ik 300 euro moest betalen was dat ik er 4 jaar heb gewoond maar voor 5 jaar afschrijving moest betalen?
Zaak loopt nu nog, laat de afloop wel weten.
Ik heb de voegen toch wit gemaakt.
Keuken bleek 15 jaar oud, ze wilde dat ik daar 300 euro voor zou betalen, heb dit niet gedaan en ben naar de rechtswinkel geweest.
De reden dat ik 300 euro moest betalen was dat ik er 4 jaar heb gewoond maar voor 5 jaar afschrijving moest betalen?
Zaak loopt nu nog, laat de afloop wel weten.