Onverwachts kreeg ik op een dag eindelijk een uitnodiging om als tweede kandidaat een woning te bezichtigen. De eerste kandidaat had zich afgemeld, dus de woning was voor mij. Aangezien ik geen dubbele huur wilde betalen, organiseerde ik -op advies van mijn huisbaas- zo snel mogelijk een hospiteeravond, zodat er de eerstvolgende maand een huuropvolger was.
Ik had een betaaladvertentie geplaatst op Kamernet.nl, maar deze werd niet meteen geaccepteerd. Na een dag, stuurde ik Kamernet een mailtje met de vraag wanneer mijn advertentie gepubliceerd zou worden. Geen reactie. Zelfs na dagen niet. In de tussentijd werd ik gebeld door een buitenlands nummer en ik hoorde ruis. Later was mijn antwoordapparaat tientallen keren ingesproken door een studentikoos antwoordstemmetje: "druk op een 1 als u een kamer verhuurt, blablabla..." Blijkbaar was dit hun controlesysteem dat moest bewijzen dat ik een eerlijke verhuurder was.
Voor mij was dit de druppel. Hier had ik niet voor betaald! De beloftes van Kamernet werden niet waargemaakt. De site van Kamernet belooft namelijk dat de advertentie binnen 12 uur geplaatst wordt (niet aan voldaan). Bovendien kreeg ik via een e-mail bevestigd dat de advertentie meteen geplaatst zou worden. Ik citeer:
(Niet aan voldaan).Een medewerker van Kamernet schreef:Je topkamer is vanaf nu zichtbaar boven in de zoekresultaten op Kamernet.nl
Op Kamernet stond dat de advertentie nog gecontroleerd en geactiveerd moest worden. De advertentie was dus niet zichtbaar voor potentiële huurders. Ik mailde Kamernet dat ik geen interesse meer had in de betaaladvertentie en dat ik graag mijn geld (19,95 euro) terugbetaald wilde hebben op mijn rekening. Ook legde ik uit waarom ik niet meer geïnteresseerd was in de kamer. Bovendien zocht ik een huurder op zeer korte termijn.
Ik stuurde ze een nette e-mail:
Het antwoord op deze e-mail na dagen:Ik schreef:Geachte heer/ mevrouw,
Graag wil ik afzien van het betaalaccount "Topkamer" dat nog niet is ingegaan.
De reden hiervoor is dat het goedkeuren van de kamer te lang duurt.
Op deze manier heb ik niets aan Kamernet omdat wij op zeer korte termijn iemand zoeken.
De website en de bevestigingsmail beloven een directe ingang, maar daar is geen sprake van:
"Je topkamer is vanaf nu zichtbaar boven in de zoekresultaten op Kamernet.nl" (e-mail Kamernet)
Zou u het bedrag terug willen storten op rekeningnummer XXXXXXXXX t.n.v. XXXXXXXXX?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Volgens mij was vooral het veelvoorkomend probleem dat ze e-mails van klanten niet goed lezen, want ik kan hun e-mail in de verste verte niet associëren met mijn vriendelijk verzoek! Een ander probleem is dat ze mij ineens met "je" aanspreken, terwijl ik netjes "u" schreef.Iemand van Kamernet schreef:Beste XXXXXXXXX,
Dit is een veel voorkomend probleem, Zie ook onze help: Verhuren > Waarom zie ik mijn advertentie niet in de zoekresultaten?
Waarschijnlijk val je buiten de doelgroep van de door jou gezochte huurder.
...
Men zegt dat de aanhouder wint, dus ik mailde nog maar eens, hopende dat Kamernet mij nu wel zou begrijpen.
Het was een te optimistische gedachte. Kamernet activeerde de betaaladvertentie tegen mijn wens in en na vier dagen kreeg ik antwoord:
Gelukkig had ik in de tussentijd al een huuropvolger gevonden via de website Kamertje.nl, een sympathieke site waar ze geen geld vragen en je advertentie meteen geplaatst wordt.Iemand van Kamernet schreef:Beste XXXXXXX,
Jouw kamer heeft gewoon op Kamernet gestaan als topkamer en de reden dat de advertentie weer verwijderd is, is omdat je meer dan 100 reacties hebt gekregen.
Als ik Google op 'Kamernet', blijk ik niet de enige te zijn die problemen heeft gehad met Kamernet.
Kamernet stuurde iemand een aanmaning uit het niets, Kamernet laat na een halfjaartje een tegoedbon verlopen en Kamernet houdt er nogal dubieuze sms-diensten op na.
Hier leer ik van. Voortaan kijk ik eerst op consumentensites voordat ik mij laat beroven door zo'n bedrijfje...