LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medehuurderschap goedgekeurd, relatiecrisis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Accefietje

Medehuurderschap goedgekeurd, relatiecrisis

Ongelezen bericht door Accefietje »

Hallo :)

Mijn vriend is 4 jaar geleden bij mij ingetrokken en heeft inmiddels 2 weken een medehuurderschapsverklaring van de woningbouwvereniging. Wij hebben echter sinds enkele weken problemen en willen uit elkaar, alleen is dit nog maar nét na deze verklaring en mijn vraag is dan kan dit wel?

Mijn theorie:
Zo'n verklaring krijg je niet zomaar, daar hebben we allerlei documentatie voor moeten sturen, dit is nu rond en goedgekeurd, ik las ook elders dat medehuurderschap kan worden geweigerd als men denkt dat je iemand hoofdhuurder wil maken, alleen dit is nu niet van toepassing. Hij heeft nu volgens mij dezelfde rechten als ik terwijl ik hier weg wil (naar een grotere woning en heb een lange woonduur opgebouwd)

Is zo'n verklaring rechtsgeldig ALS je deze eenmaal hebt en wat nou als de woningbouw zegt, dat de verklaring word ingetrokken ofzo, dan moet ik het uitvechten voor het gerecht en daar heb ik het geld niet voor...

Hoe zit dit juridisch gezien?

Bob Schurkjens

Re: Medehuurderschap goedgekeurd, relatiecrisis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zie het probleem niet. Een van tweeën kan in de woning blijven, ongeacht de rest van het verhaal. Gaat de woningbouw moelijk doen, dan is de kantonrechter er ook nog. Of de Geschillencommissie Woonruimteverdeling als men u een nieuwe woning weigert op grond van "de situatie".

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Hij is nu medehuurder. Klaar. Als u net een dag getrouwd zou zijn of een geregistreerd partnerschap was aangegaan, had u helemaal geen documentatie hoeven sturen en was hij automatisch medehuurder. En als u dan uit elkaar zou gaan, had hij ook de woning.
Maar u gaat er mogal makkelijk van uit dat u zo een andere woning hebt. Wonderlijk.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Kijk in de voorwaarden van de verklaring. Daarin zal precies staan of de verklaring ingetrokken kan worden en onder welke voorwaarden. Dat kunnen wij dus geen antwoord op geven.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De verhuurder zou moeten aantonen dat, zoals de wet dat omschrijft in artikel 7:267 van het Burgerlijk Wetboek "mede gelet op hetgeen is komen vast te staan omtrent de gemeenschappelijke huishouding en de tijdsduur daarvan, de vordering (tot medehuurderschap) kennelijk slechts de strekking had de medebewoner op korte termijn de positie van huurder te verschaffen".
Het lijkt mij niet dat men dit kan. Bovendien mag u tegenbewijs leveren.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Accefietje schreef:Hallo :) Hij heeft nu volgens mij dezelfde rechten als ik terwijl ik hier weg wil (naar een grotere woning en heb een lange woonduur opgebouwd)

Is zo'n verklaring rechtsgeldig ALS je deze eenmaal hebt en wat nou als de woningbouw zegt, dat de verklaring word ingetrokken ofzo, dan moet ik het uitvechten voor het gerecht en daar heb ik het geld niet voor
Wat is nu eigenlijk precies uw probleem?
U vertrekt daar en uw bijna ex vriend blijft daar wonen ;
hij is officieel medehuurder geworden en heeft dus nu ook rechten.
Waarom zou de WBV deze medehuurdersverklaring nu intrekken of betwisten ?

moederslink

Hiermee eens....
Uw Jurist schreef:Het lijkt mij niet dat men dit kan. Bovendien mag u tegenbewijs leveren

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef: Waarom zou de WBV deze medehuurdersverklaring nu intrekken of betwisten ?
Omdat het de schijn van een vooropgezet plan om de vriend hoofdhuurder te maken kan hebben, gezien de timing.

Maar zoals Monique al zei: dat moeten ze dan wel hard kunnen maken.

moederslink

Ok, dat snap ik natuurlijk wel, maar dan nog? ?
Deze vriend woont daar immers ook al 4 jaar , aantoonbaar neem ik aan ;
hij is nu medehuurder na een hoop gedoe en geregel en documentatie etc etc. Zo.n WBV kan m.i. dan maar niet zomaar eenzijdig de huur opzeggen en hem er uit zetten.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De wettekst noemt ook de duur van de huishouding. En het is niet pas net 2 jaar dat ze samenwonen, dus verhuurder zal er een kluif aan hebben.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten