In 2015 heb ik, vanwege een ernstig ongeval in 2010, een eenmalige uitkering ontvangen van de ongevallenverzekering, Als gevolg van dat ongeval ben ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt.
Door de uitkering is mijn belastbaarinkomen in 2015 boven de € 40.349 gekomen en daarom krijg ik extra huurverhoging vanwege de inkomensafhankelijke huurverhoging. Ik maak echter gebruik van de mogelijkheid om het inkomen over 2013, 2014 en 2015 te middelen en daardoor komt het gemiddelde inkomen over die jaren, ver onder de grens van € 40.349 te liggen.
Door het middelen worden diverse toeslagen herberekend, maar geldt dat ook voor de inkomensafhankelijke huurverhoging? Niemand die het schijnt te weten: verhuurder wijst naar belastingsdienst omdat deze inkomens vaststelt, de belastingdienst naar de verhuurder omdat deze de uitvoerder van de regeling is.
Wellicht is hier iemand die weet hoe het nu zit?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Middeling inkomen en inkomensafhankelijke huurverhoging
Re: Middeling inkomen en inkomensafhankelijke huurverhoging
Dat betwijfel ik. Eventuele ontvangen toeslagen worden namelijk wel herberekend.MichielFRL schreef:Middeling heeft geen invloed op de hoogte van het vastgestelde inkomen over de jaren waarover middeling wordt aangevraagd.
Meteen nadat ik het huurverhogingsvoorstel had ontvangen, heb ik telefonisch contact gehad met de verhuurder en de situatie uitgelegd. Deze stelde als peiljaar 2016 voor, maar omdat de wetgever heeft bepaald dat bij inkomensdaling als gevolg van werkloosheid, geen bezwaar tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging gemaakt kan worden, is dat niet mogelijk want ik ben in 2016 werkloos geworden.MichielFRL schreef: Je moet een verzoek voor wijziging peiljaar ivm gewijzigde inkomenssituatie aanvragen bij de verhuurder.
Maar afgezien daarvan: ik meldde de verhuurder ook, dat ik ging middelen en op de vraag wat de dan consquenties zijn voor de voorgestelde huurverhoging, verwees deze mij de belastingdienst en de belastingdienst weer terug naar verhuurder.
Enfin... als antwoord op het bezwaar heb ik van de verhuurder het bericht ontvangen "dat gezien de ingewikkeldheid van de materie" , behandeling langer duurt dan gehoopt...
Re: Middeling inkomen en inkomensafhankelijke huurverhoging
Bericht van de verhuurder: Een ander peiljaar dan 2016 is niet mogelijk. Dat is zo geregeld in de wet.
Maar goed: door de extra huurverhoging kom ik vanaf juli in aanmerking voor huurtoeslag en onder de streep houdt ik daar méér aan over dan dat de huur (extra) stijgt. Lang leve de efficiënte overheid !
Maar goed: door de extra huurverhoging kom ik vanaf juli in aanmerking voor huurtoeslag en onder de streep houdt ik daar méér aan over dan dat de huur (extra) stijgt. Lang leve de efficiënte overheid !