LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moet ik betalen voor een kapotte hoofdzekering?
-
Re: Moet ik betalen voor een kapotte hoofdzekering?
Bedankt voor alle reacties ik weet wat me te doen staat.
ik ben bang dat het tijdstip mee telt dat de monteur moest komen. Als de installatie van de woningbouw is dan lijkt het mij dat zij de kosten dragen. Maat nu kan je je afvragen of het noodzakelijk was een installateur uit bed te bellen terwijl die zekering ook om 8 uur 's ochtends gewisseld kan worden.
Als ze niks hebben aangegeven dat het tijdstip een probleem is waardoor er onnodige kosten komen zou ik toch maar eens aangeven bij de woningbouw dat het hun kastje is.....
Als ze niks hebben aangegeven dat het tijdstip een probleem is waardoor er onnodige kosten komen zou ik toch maar eens aangeven bij de woningbouw dat het hun kastje is.....
-
Het gaat niet om het tijdstip in de brief stond dat ik een lamp heb vervangen en in de tweede brief stond dat mijn bezwaar ongegrond is, omdat ik de stekkerproef niet heb uitgevoerd. Had ik de stekkerproef uitgevoerd dan zou het probleem zijn opgelost.Frantic2 schreef:ik ben bang dat het tijdstip mee telt dat de monteur moest komen. Als de installatie van de woningbouw is dan lijkt het mij dat zij de kosten dragen. Maat nu kan je je afvragen of het noodzakelijk was een installateur uit bed te bellen terwijl die zekering ook om 8 uur 's ochtends gewisseld kan worden.
Ten eerste heb ik geen stekker in de hal maar zit de lamp al geruim een jaar op het plavond aangesloten, ten tweede heb ik geen lamp vervangen en ten derde kon het niet wachten. Alles zou ontdooien in vriezer en mijn vissen zouden dood gaan zonder zuurstof pomp
Als je bij deze kou, misschien bij min 5 graden, zonder verwarming wilt zijn, dan hoef je pas de monteur morgens om 8 bellen.Frantic2 schreef: Maat nu kan je je afvragen of het noodzakelijk was een installateur uit bed te bellen terwijl die zekering ook om 8 uur 's ochtends gewisseld kan worden.
Helemaal te zwijgen over de rest van de elektrische apparaten.
Het kastje van de hoofdzekering is trouwens niet van de woningsbouw, maar va de netbeheerder.
Als 1x per maand de hoofdzekering er uit knalt, dan moet je toch per direct al je apparaten eens na (laten) kijken. Normaal gesproken gaat de hoofdzekering nooit kapot.50Yvonne50 schreef:Dat is niet fijn om te horen . . .stel dat dit 1 x per mnd gebeurd dan word de huur+ service kosten wel erg prijzig.
Het lijkt wel dat er een piekspanning aanwezig is, en dat is absoluut niet uw schuld.50Yvonne50 schreef:Het gaat niet om het tijdstip in de brief stond dat ik een lamp heb vervangen en in de tweede brief stond dat mijn bezwaar ongegrond is, omdat ik de stekkerproef niet heb uitgevoerd. Had ik de stekkerproef uitgevoerd dan zou het probleem zijn opgelost.Frantic2 schreef:ik ben bang dat het tijdstip mee telt dat de monteur moest komen. Als de installatie van de woningbouw is dan lijkt het mij dat zij de kosten dragen. Maat nu kan je je afvragen of het noodzakelijk was een installateur uit bed te bellen terwijl die zekering ook om 8 uur 's ochtends gewisseld kan worden.
Ten eerste heb ik geen stekker in de hal maar zit de lamp al geruim een jaar op het plavond aangesloten, ten tweede heb ik geen lamp vervangen en ten derde kon het niet wachten. Alles zou ontdooien in vriezer en mijn vissen zouden dood gaan zonder zuurstof pomp
Het probleem is wel het volgende, als dat nagezien moet worden door bijvoorbeeld nuon, dan betaal je zelf het onderzoek. Dit laatste wat ik namelijk wel raar vind, gezien alles wat voor de stoppen ligt komt voor rekening van de gebruiker. En de hoofdzekering valt daar niet onder, dat wat wel in rekening gebracht wordt.
Dan is er wel een andere grote risico, en dat is brand door het keer op keer doorbranden of kortsluiten van de zekering/stop. Ik zou toch maar eens contact opnemen met bureaurechtshulp wat uw rechten hierin kunnen zijn en de stappen die u kunt ondernemen.
knalt een hoofdzekering eruit door piekspanning? bij hogere spanning gaat bij gelijk vermogen het amperage omlaag.
en dan was er vast wel meer kapot geweest als alleen een zekering of een lampje, uiteindelijk gebeurde het toen het licht werd ingeschakeld.
en dan was er vast wel meer kapot geweest als alleen een zekering of een lampje, uiteindelijk gebeurde het toen het licht werd ingeschakeld.
Je kent denk ik wel de zekeringen die compleet bovenaan staan, dus boven de meter. Die zijn voor eigen rekeningkokka schreef:knalt een hoofdzekering eruit door piekspanning? bij hogere spanning gaat bij gelijk vermogen het amperage omlaag.
De zekering die helemaal beneden aan zit, is voor rekening van de leverancier bijvoorbeeld Liander
Als die eruit klapt, dan is er absoluut een zeer groot probleem, en kan absoluut brand veroorzaken als dar niets aan gedaan word.
A - Dan is er ook de vraag, wat voor soort zekeringen zijn het?
B - Valt alle zekeringen eruit of maar 1?
C -Valt de zekering eruit die boven de meter aanwezig is aan de linkerkant, een zwarte met een klein knopje?
D - Welke zekering valt eruit, dat als er iets ingeschakeld wordt?
E - Dat wanneer er iets ingeschakeld word en de zekering valt eruit, dan kan het zijn dat, dat de boosdoener zal zijn die de kortsluiting veroorzaakt.
F - Dit kan zijn een los contact in de fitting, kan ook zijn een slechte contact bij de kroonsteen, kan ook zijn dat de elektra snoer niet meer voldoet.
Je moet dus eigenlijk alles per stap doen om er achter te komen dat waar het probleem begint. Met weinig onderzoek kan je geen oorzaak vinden.
Als er een kortsluiting in welk apparaat het ook is, dan gaat de zekering uit.
Als het een een apparaat met randaarde is, gaat de aardlekschakelaar uit.
Als de hoofdzekering springt, is er een heel groot euvel in de installatie aanwezig, maar om brand te voorkomen slaat dan de hoofdzekering uit.
Wat er aan de hand is, moet TS laten controleren, en de rest van deze berichten, net als die van mij is off topic, want de vraag is:
Moet ik betalen voor het vervangen van een defecte hoofdzekering.
En deze vraag is al vaker beantwoord.
Als het een een apparaat met randaarde is, gaat de aardlekschakelaar uit.
Als de hoofdzekering springt, is er een heel groot euvel in de installatie aanwezig, maar om brand te voorkomen slaat dan de hoofdzekering uit.
Wat er aan de hand is, moet TS laten controleren, en de rest van deze berichten, net als die van mij is off topic, want de vraag is:
Moet ik betalen voor het vervangen van een defecte hoofdzekering.
En deze vraag is al vaker beantwoord.
Heb maar even een quote gemaakt van de laatste melding van 50Yvonne50.50Yvonne50
Het gaat niet om het tijdstip in de brief stond dat ik een lamp heb vervangen en in de tweede brief stond dat mijn bezwaar ongegrond is, omdat ik de stekkerproef niet heb uitgevoerd. Had ik de stekkerproef uitgevoerd dan zou het probleem zijn opgelost.
1 - Stekkerproef had inderdaad geholpen om achter het euvel te komen.
2 - Maar welk euvel is er dan geconstateerd ?
3 - Waardoor is eigenlijk de zekering vervangen, weten ze dan dat waar het euvel vandaan is gekomen?
4 - Is het probleem nu wel voorbij dat de zekeringen uitvallen.
5 - Welke zekering is vervangen, is dat de zekering geheel onderaan waar de grote dikke grijze kabel binnen komt?
6 - Is het soms de zekering vervangen die boven de meter staan?
Het is dus zeer moeilijk te bepalen dat waar een storing vandaan komt. En zo als ik het dan ook lees, blijkt het probleem wel of niet opgelost zijn. Dit gezien dat er wel een zekering is vervangen, maar dat het probleem is opgelost of niet.
Als het de zekering is, die geheel bovenaan staan is vervangen. Dan had het inderdaad geld kunnen besparen als u de stekkerproef had uitgevoerd.
waarom??nevermind schreef: Als het een een apparaat met randaarde is, gaat de aardlekschakelaar uit.
Als het apparaat met randaarde ook kortsluiting heeft (d.w.z. de stroom door het apparaat is hoger dan 16 ampere) gaat ook gewoon de zekering c.q. automaat eruit.
daar heeft de aardlekschakelaar niets mee te maken.
net zoals je bij een apparaat zonder randaarde een lek naar aarde kunt hebben, door hem zelf beet te pakken als hij onder spanning staat.
je bent dan zelf de 'geleider' naar aarde. De aardlekschakelaar merkt dat (doordat niet alle stroom terugkomt wat er weggestuurd wordt) en gaat dan uit.
maar zoals ik in mijn eerdere bericht ook al vertelde, veel mensen denken dat 'randaarde' en 'aardlekschakelaar' wat met elkaar te maken hebben.
Dat is dus absoluut niet zo.
thecure schreef:waarom??nevermind schreef: Als het een een apparaat met randaarde is, gaat de aardlekschakelaar uit.
Als het apparaat met randaarde ook kortsluiting heeft (d.w.z. de stroom door het apparaat is hoger dan 16 ampere) gaat ook gewoon de zekering c.q. automaat eruit.
daar heeft de aardlekschakelaar niets mee te maken.
net zoals je bij een apparaat zonder randaarde een lek naar aarde kunt hebben, door hem zelf beet te pakken als hij onder spanning staat.
je bent dan zelf de 'geleider' naar aarde. De aardlekschakelaar merkt dat (doordat niet alle stroom terugkomt wat er weggestuurd wordt) en gaat dan uit.
maar zoals ik in mijn eerdere bericht ook al vertelde, veel mensen denken dat 'randaarde' en 'aardlekschakelaar' wat met elkaar te maken hebben.
Dat is dus absoluut niet zo.
Je hebt gelijk, de zin had moeten zijn:
Als het een een apparaat met randaarde is, gaat de zekering/automaat en of de aardlekschakelaar uit.
In het geval van TS is het een lamp, en iemand heeft al geschreven, dat in de meeste huizen een lamp niet geaard is!
mogelijk zijn de gewone zekeringen een keer verhoogd, bijvoorbeeld voor een wasdroger, maar is de hoofdzekering nooit vervangen
dat zo dan kunnen betekenen dat de som van de stroom in de aparte groepen tijdens de sluiting meer werd dan de hoofdzekering kon hebben
dat zo dan kunnen betekenen dat de som van de stroom in de aparte groepen tijdens de sluiting meer werd dan de hoofdzekering kon hebben
-
Ik denk dat hier inderdaad wel eens de pijn zou kunnen zitten. Het zou zelfs een keer onbewust gebeurd kunnen zijn, zekering kapot, en de enige (te grote) die voorhanden is er in gedraaid...ruud_a schreef:mogelijk zijn de gewone zekeringen een keer verhoogd, bijvoorbeeld voor een wasdroger, maar is de hoofdzekering nooit vervangen
Kan fysiek niet. Een grotere smeltzekering past niet.witte angora schreef:ruud_a schreef:Het zou zelfs een keer onbewust gebeurd kunnen zijn, zekering kapot, en de enige (te grote) die voorhanden is er in gedraaid...
wel als je het porcelijnen blokje achter de zekering vervangtcrazyme schreef:Kan fysiek niet. Een grotere smeltzekering past niet.witte angora schreef:ruud_a schreef:Het zou zelfs een keer onbewust gebeurd kunnen zijn, zekering kapot, en de enige (te grote) die voorhanden is er in gedraaid...
mogelijk is er ook een extra groep gemaakt
en mogelijk zit er een modernere versie van stoppenkast met automatische zekeringen