LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Dansje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2011 16:45

Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door Dansje »

Vanaf begin juni heb ik bij mijn woningbouwvereniging Brabant Wonen geklaagd over lekkage in de badkamer. Er zijn tientallen mensen komen kijken, mensen die als reparateurs in dienst zijn van de woningbouw, geen loodgieter en geen oplossing geboden.
Intussen werd de lekkage steeds erger en kwamen er steeds meer natte plekken op de muur en plafond. Na 2,5 maand stroomde het water langs mijn stopcontacten de keuken in. Toen de situatie te gevaarlijk werd, kwam er een bouwbedrijf om de leidingen bloot te leggen en werd er een omleiding op de muur gezet. Het water stroomt nu niet meer, maar overal verschijnt er schimmel in mijn kastjes, op de muren en plafond. Brabant Wonen wil nog een half jaar wachten met de muren te repareren omdat eerst het vocht eruit moet. Dit is begrijpelijk, maar erg ongezond voor mij en mijn dochters om in deze schimmel en vocht te leven. Er zijn apparaten voor om het vocht te verwijderen maar dat werkt volgens Brabant Wonen niet (of het is te duur). Het liefst willen ze dat ik alles regel via mijn inboedelverzekering.
Wat kan ik doen om hen aan te pakken zodat ik weer gezond kan leven in mijn huis?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door seconds-out »

Dansje schreef: Het liefst willen ze dat ik alles regel via mijn inboedelverzekering.
Hoi Dansje.
Vergeet je inboedelverzekering maar, die keren niet uit als ze de oorzaak van de lekkage/schimmel weten.
Jouw woningbouwvereniging weet dat heus wel, ze zeggen het alleen maar om tijd te rekken en om er vanaf te zijn.
Zij zijn aansprakelijk voor alle schade...nu..en altijd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Die ontvochters helpen wel degelijk maar vreten stroom die kan je huren bij Boels of bij een ander verhuurbedrijf.
Veel luchten, raampje 24 uur per dag open laten staan en toch de verwarming aan helpt dat het sneller verdwijnt de vocht, maar zou wel woningstichting aansprakelijk stellen voor de extra gas/stook kosten die je hebt.

En net zoals Seconds-out al schreef je eigen inboedelverzekering zal niet tot uitkeren gaan.

Wat ik zou doen is per aangetekende brief de woningstichting aansprakelijk stellen voor de geleden schade die je hebt + de extra stookkosten.
Ook kan woningstichting een bedrijf laten komen die de schimmel verwijderd.

Dansje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2011 16:45

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door Dansje »

Hai Chocomelk en seconds-out,

Bedankt voor je reactie! Mijn verzekeraar (FBTO) zegt de schade gewoon te vergoeden. Maar het lijkt mij ook logisch dat Brabant Wonen dit betaalt. Ik hoop dat de verzekering zich achteraf niet terugtrekt.. En hoe kan ik Brabant Wonen verplichten die ontvochtigers hier neer te zetten?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door seconds-out »

Dansje schreef:Hai Chocomelk en seconds-out,

Bedankt voor je reactie! Mijn verzekeraar (FBTO) zegt de schade gewoon te vergoeden. Maar het lijkt mij ook logisch dat Brabant Wonen dit betaalt. Ik hoop dat de verzekering zich achteraf niet terugtrekt.. En hoe kan ik Brabant Wonen verplichten die ontvochtigers hier neer te zetten?
Curieus, :) FBTO lijkt mij te lief in dezen, maar goed, als ze alle schade vergoeden kan je ook de rekening sturen voor het huren/kopen van de ontvochtigers en de extra stroomkosten.

Dansje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2011 16:45

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door Dansje »

Ten eerste geloof ik er niks van dat alles door FBTO wordt vergoed en ten tweede zou het voor Brabant Wonen wel erg makkelijk worden als ik alles via mijn inboedelverzekering zou regelen. Het probleem is alleen welke kosten moeten vergoed worden door de woningbouw en wat moet de verzekering vergoeden. Volgens de woningbouw staat in het huurcontract dat de huurder zelf verantwoordelijk is voor de schade. Maar waar valt een ontvochtiger onder?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door ciske »

Ten eerste geloof ik er niks van dat alles door FBTO wordt vergoed
geloof het maar wel , het is inderdaad makkelijk voor de woningbouw maar lekkage valt inderdaad onder je inboedel.

peter=t
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011 20:14

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door peter=t »

Dansje schreef:Hai Chocomelk en seconds-out,

Bedankt voor je reactie! Mijn verzekeraar (FBTO) zegt de schade gewoon te vergoeden. Maar het lijkt mij ook logisch dat Brabant Wonen dit betaalt. Ik hoop dat de verzekering zich achteraf niet terugtrekt.. En hoe kan ik Brabant Wonen verplichten die ontvochtigers hier neer te zetten?
Hallo dansje,

goed om te weten voor de volgende keer, ja toch.
wat een heleboel mensen niet weten, of niet door schijnen te hebben is dat je inboedelverzekering je verzekerd tegen onverwachtse gebeurtenissen.

het lek raken van een leiding in de wand of vloer, is niet te wijten aan achterstallig onderhoud, het is iets waar zowel jij als je woningstichting niet op zit te wachten. Alle gevolgschade is dus ook onder de zelfde verzekering te claimen. Wanneer je keukenblok opzet door het vocht dan is dit wel een zaak voor je verhuurder. het keukenblok behoort tot het gehuurde.

geloof me dit is de meest korte weg om te bewandelen bij welke schade dan ook. eerst claimen bij je inboedelverzekering. laat je nooit afschepen door een telefonische "nee dat dekken we niet". wanneer je verzekering je claim afwijst. je moet dan een schriftelijke afwijzing eisen van je verz mij..
met als bijlage de schriftelijke afwijzing kan je, je verhuurder aansprakelijk stellen.

is gelukkig niet meer nodig.

wanneer je zelf makkelijk wat aan de schimmel wil doen dan adviseer ik je een lege spuitfles van bijv. de glassex, voor een derde te vullen met glorix. ( de echte in de smalle gele fles) en 2 derde met water. even sprayen op de schimmelplekken en met een oude doek wrijven. daarna nog licht sprayen en de volgende dag zie je er niets meer van. ( in de echte glorix zit een schimmeldodend middel die er bij de bleek van de lidl of de aldi niet in zit, en het is goedkoper dan HG.

groetjes en ik hoop dat je snel weer een mooie keuken heb.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

http://www.boels.nl/huren/climate-contr ... s-tot-96-l

Of een ander verhuurbedrijf bij je in de omgeving.

Dansje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2011 16:45

Re: Na lekkage in schimmel blijven wachten tot de vocht weg is.

Ongelezen bericht door Dansje »

Hai peter=t,

Ik heb alle plekken waar schimmel op zat nu met chloor+water behandeld. De schimmel ging inderdaad makkelijk weg. Mijn behang ziet er nu niet meer uit, maar die moet er nu toch af. Ik hoop dat ik nu van de vieze geurtjes en de schadelijke schimmels af ben. Ik kwam een filmpje tegen op internet waarin je kunt zien hoe schadelijk schimmels voor de gezondheid kunnen zijn:

http://www.gezondheidsnet.nl/heb-jij-ee ... isschimmel

Bedankt voor de tip.

Gesloten