LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nieuwbouwappartement wel of niet huren
nieuwbouwappartement wel of niet huren
Hallo, ik heb een vraagje ik woon al 9 jaar in een huurhuis van de woningbouwvereniging. Nu heb ik gereageerd op n nieuwbouwappartement en ik was als 16e aan de beurt, toch belde de woningbouw en ik werd uitgenodigd voor een gesprek nu blijkt dat er 35 appartementen beschikbaar zijn en dat ik als 16e de keus heb. Ik heb mijn voorkeur aangegeven, ik wil op de bovenste verdieping een woning. Denk dat ik dan het minste overlast kan verwachten, wat zijn jullie ervaringen? of kan ik net zo goed op de 2e woonlaag een woning huren. Maar mijn grootste dilemma is de huur is 685 euro ik vind dit behoorlijk hoog kan ook geen huurtoeslag aanvragen. Nu vraag ik me af of dit haalbaar is met een inkomen van 1300 euro netto per maand. Graag zou ik advies willen. Ik kan hier alleen nog maar aan denken, wat als ik de woning krijg die ik als voorkeur heb opgegeven en wat als ik een andere woning op een andere woonlaag krijg?? moet ik het wel doen of moet ik het niet doen. Wil heel graag weg waar ik nu woon, er zijn hier bijna geen driekamer appartementen te huur voor 30+ nu heb ik de kans. Ik hoop dat er mensen zijn die hun mening of advies willen geven.
groetjes
groetjes
Re: nieuwbouwappartement wel of niet huren
Heel eerlijk lijkt mij dat huurbedrag te hoog voor je inkomen.
Over de huurtoeslag: is de kale huur € 685,00 of zitten daar ook extra dingen in zoals servicekosten e.d.?
Huurtoeslag is namelijk over kale huur en een heel klein gedeelte servicekosten (volgens mij max € 25,00).
Over de verdieping kan ik je geen advies geven, dat is aan jou.
Wil je het risico lopen dat degene die eventueel boven jou komt wonen veel leefgeluid gaat produceren?
Aan de andere kant, als het nieuwbouw is hoor je daar weinig van.
Over de huurtoeslag: is de kale huur € 685,00 of zitten daar ook extra dingen in zoals servicekosten e.d.?
Huurtoeslag is namelijk over kale huur en een heel klein gedeelte servicekosten (volgens mij max € 25,00).
Over de verdieping kan ik je geen advies geven, dat is aan jou.
Wil je het risico lopen dat degene die eventueel boven jou komt wonen veel leefgeluid gaat produceren?
Aan de andere kant, als het nieuwbouw is hoor je daar weinig van.
Met zo'n huur, zou ik liever gaan kopen. Maar ook voor kopen zal jouw loon niet echt een super woning opleveren als je de hypotheekmogelijkheden bekijkt.
Een dergelijke prijs zou ik in elk geval niet voor een appartement neer willen leggen. Daar heb je ook een leuke gezinswoning voor en nog wel voor goedkoper.
De reden dat de huur zo hoog is, komt omdat het om een nieuwbouw woning gaat.
Ook betreft jouw loon is de huurprijs aardig boven jouw budget. Ik denk dat je het daardoor aardig krap zou gaan krijgen.
Een dergelijke prijs zou ik in elk geval niet voor een appartement neer willen leggen. Daar heb je ook een leuke gezinswoning voor en nog wel voor goedkoper.
De reden dat de huur zo hoog is, komt omdat het om een nieuwbouw woning gaat.
Ook betreft jouw loon is de huurprijs aardig boven jouw budget. Ik denk dat je het daardoor aardig krap zou gaan krijgen.
Ik zou ook gaan kopen , met zo'n prijs ben je vaak beter af met een koophuis, trouwens je houdt zo goed als niks over met zo'n laag inkomen.
Advies, niet doen.
Advies, niet doen.
Met een inkomen van 1300 koop je geen nieuwbouw maar een oud klein krot.
ik weet natuurlijk niet wat je per maand aan vaste lasten hebt maar zal ong hier op neer komen
inkomen 1300
huur 685
zorgverz. 100
g/w/l/100
verzekeringen 50 (ik hou het maar laag)
telefoon 25
auto????
Je zit met de basiskosten dan al ongeveer op 1010 euro. En dan heb ik het laag gehouden.
Zou mijn keus niet zijn. Ik vind het nl heerlijk om leuke dingen te doen en meestal kosten die geld.....
En wat kost een appartement op een lagere woonlaag? Je zit niet zo heel ver van de grens af om nog huurtoeslag te krijgen, dus je zult toch een lagere huur moeten hebben.
inkomen 1300
huur 685
zorgverz. 100
g/w/l/100
verzekeringen 50 (ik hou het maar laag)
telefoon 25
auto????
Je zit met de basiskosten dan al ongeveer op 1010 euro. En dan heb ik het laag gehouden.
Zou mijn keus niet zijn. Ik vind het nl heerlijk om leuke dingen te doen en meestal kosten die geld.....
En wat kost een appartement op een lagere woonlaag? Je zit niet zo heel ver van de grens af om nog huurtoeslag te krijgen, dus je zult toch een lagere huur moeten hebben.
Vogels, dat zegt Frenchy toch
vogels schreef:Kopen? 1300,- netto is plm. 20.000,- bruto per jaar! Kan je hooguit 80.000,- lenen, waarmee je mss een schuur of garage kunt kopen.ciske schreef:Ik zou ook gaan kopen , met zo'n prijs ben je vaak beter af met een koophuis, trouwens je houdt zo goed als niks over met zo'n laag inkomen.
Advies, niet doen.
Over onderhoud zullen we het dan maar helemaal niet hebben.
foutje van mij ja, maar ik zou met zo'n inkomen geen huis huren met die prijs, dan ken je zowat niet meer normaal leven.
Waar baseer je dat op? Een paar carrierestapjes maken en de huur houdt het niet meer bij....vogels schreef:
Bovendien stijgt de huur jaarlijks harder dan jouw loon.
Sowieso. De huur stijgt bij ons misschien 10 euro ( hooguit ) per jaar en het zou wel erg vreemd zijn als ik per jaar minder dan 10 euro in loon erop vooruit zou gaan!GJvdZ schreef:Waar baseer je dat op? Een paar carrierestapjes maken en de huur houdt het niet meer bij....vogels schreef:
Bovendien stijgt de huur jaarlijks harder dan jouw loon.
Laatst gewijzigd door Daan_1978 op 22 nov 2011 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet doen. Het is gezien je huidige inkomen veel te duur. Wat je beter kan doen wanneer je er toch wilt wonen is je inkomen verhogen.
Dat is dan dus 27,40vogels schreef:Bij nieuwbouw is dat vaak een huurverhoging van 4%, dus reken maar uit.
Gezien je loon normaal gesproken een stuk hoger is en vaak tussen de 2 tot 4% stijgt, klopt je bewering nog steeds niet.
In het geval van de TS dan misschien wel, afhankelijk op welke manier het loon stijgt.
Wat zit er eigenlijk wel en niet allemaal in die huurprijs van 685,-?
Is dit de kale huur ? Dan ben ik het zeker met de rest eens en is dit niet te doen met het genoemde inkomen.
Zitten er ook servicekosten, gas, licht, water enz in ? Dan is het misschien nog net te doen. De kale huur wordt dan een stuk lager waardoor u wel in aanmerking komt voor huurtoeslag, maar het blijft erg krap.
Is dit de kale huur ? Dan ben ik het zeker met de rest eens en is dit niet te doen met het genoemde inkomen.
Zitten er ook servicekosten, gas, licht, water enz in ? Dan is het misschien nog net te doen. De kale huur wordt dan een stuk lager waardoor u wel in aanmerking komt voor huurtoeslag, maar het blijft erg krap.
bedankt voor jullie reacties, het is idd niet verstandig om het te doen, volgende week heb ik een gesprek op mn werk ga vragen of we voor volgend jaar opslag krijgen daar laat ik het een beetje van afhangen.
Ook voor jou zal er eens een betaalbare woning komen. succes bij je werkgever.
Ik zou eerder ander werk zoeken. Dan is de kans dat je flink stijgt in loon nog het grootst.specialme schreef:bedankt voor jullie reacties, het is idd niet verstandig om het te doen, volgende week heb ik een gesprek op mn werk ga vragen of we voor volgend jaar opslag krijgen daar laat ik het een beetje van afhangen.
Wat voor werk doe je en hoe lang werk je al bij jouw huidige werkgever?
mn gesprek gehad, maar niets opgeleverd ze wachten tot volgend jaar tot alle cijfers bekend zijn of ze iedereen opslag gaan geven of niet, maar zal natuurlijk maar paar tientjes zijn. Nee heb ik eindelijk besloten de woning niet te nemen ligt er een brief in de bus dat ik de woning krijg waar mijn tweede voorkeur naar uitging begint het getwijfel weer. en in deze tijd een andere baan vinden is ook niet zo makkelijk doe administratief werk.
Met de instelling "is niet zo makkelijk" schiet het niet op nee.
Gewoon de arbeidsmarkt op. Solliciteren en jezelf van jouw beste kant laten zien.
Laat merken dat je de baan wil, kunt en dat jij de geschikte kandidaat bent. Straal zekerheid uit en je zult zien dat je op een gegeven moment raak geschoten hebt.
Niks doen vanwege het idee dat het tegenwoordig toch niet lukt schiet niet op. Gewoon proberen en de moed niet opgeven.
Laten we eerlijk zijn. Je verdient gewoon veel te weinig. Gezien je het hebt over woningen voor 30+ ga ik ervan uit dat je part time werkt en is het misschien een optie om een full time baan te zoeken of bij jouw huidige werkgever meer uren te gaan draaien?
Gewoon de arbeidsmarkt op. Solliciteren en jezelf van jouw beste kant laten zien.
Laat merken dat je de baan wil, kunt en dat jij de geschikte kandidaat bent. Straal zekerheid uit en je zult zien dat je op een gegeven moment raak geschoten hebt.
Niks doen vanwege het idee dat het tegenwoordig toch niet lukt schiet niet op. Gewoon proberen en de moed niet opgeven.
Laten we eerlijk zijn. Je verdient gewoon veel te weinig. Gezien je het hebt over woningen voor 30+ ga ik ervan uit dat je part time werkt en is het misschien een optie om een full time baan te zoeken of bij jouw huidige werkgever meer uren te gaan draaien?
Lijkt mij wel opmerkelijk - gezien jou inkomsten - dat je alsnog aan de inkomenscriteria voldoet. Enfin, het wordt krap ... heel krap, om kale huur 685 te betalen terwijl je 1300 krijgt p/m. Hou als vuistregel aan dat je ong. 3x zoveel loon moet krijgen dan het kale huur, dan pas speel je op 'safe'.
Hypotheek zou je zo (met dat loon) ook niet kunnen krijgen, mijn advies: blijf wonen waar je woont. Want als je gaat verhuizen, zijn er behalve kale huur ook andere kosten (wat in de duizenden kan oplopen) zoals het inrichten van de woning. (Tenzij je voor zulke kosten een goed gevulde oude sok hebt klaarstaan, dan is het een ander verhaal )
Hypotheek zou je zo (met dat loon) ook niet kunnen krijgen, mijn advies: blijf wonen waar je woont. Want als je gaat verhuizen, zijn er behalve kale huur ook andere kosten (wat in de duizenden kan oplopen) zoals het inrichten van de woning. (Tenzij je voor zulke kosten een goed gevulde oude sok hebt klaarstaan, dan is het een ander verhaal )