LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwe woning huren - bemiddelingskosten?
-
Nieuwe woning huren - bemiddelingskosten?
k heb gister te horen gekregen dat ik na de bezichtiging van een huurwoning hem toegewezen heb gekregen! :hello: Deze woning heb ik gevonden via Pararius gevonden en mij na een telefoongesprek ingeschreven bij de makelaar op de website. Nu wordt ik gevraagd 350 euro + 21% BTW (423) over te maken naar de bemiddelaar voordat het contract getekend wordt.
Op internet kwam ik het volgende tegen:
"Als een bemiddelaar zowel in opdracht van de verhuurder als de huurder werkt, mag hij geen loon in rekening brengen bij de particuliere huurder voor de bemiddeling bij het tot stand komen van een huurovereenkomst voor een zelfstandige woonruimte (BW, boek 7, art. 417 en 427). Deze kosten zijn voor de verhuurder." Bron: NVM
Een voorbeeld hiervan is volgens de NVM: " Een particuliere kandidaat-huurder heeft via (de website van) een bemiddelaar of via een andere website, zoals Pararius of Funda, een huurwoning gevonden die namens de verhuurder wordt aangeboden. Om voor de woning in aanmerking te komen dient de kandidaat-huurder zich eerst in te schrijven bij de bemiddelaar en/of een andersoortige overeenkomst te ondertekenen. Daarin verklaart de kandidaat-huurder zich akkoord om bij de totstandkoming van de huurovereenkomst bemiddelingskosten aan de bemiddelaar te voldoen. Omdat de bemiddelaar voor zowel de verhuurder als de huurder bemiddelt, mag de bemiddelaar geen bemiddelingskosten in rekening brengen bij de huurder. "
Dit zou dus betekenen dat die bemiddelingskosten niet voor mij, maar voor de verhuurder zijn! Ik heb geen idee hoe ik dit tactisch kan brengen, aangezien ik het huisje graag wil huren!!
Graag serieuze tips gevraagd hoe ik dit het beste kan aanpakken. Die 423 euro, daar kan ik van op vakantie bij wijze van spreken. Alvast bedankt!
Op internet kwam ik het volgende tegen:
"Als een bemiddelaar zowel in opdracht van de verhuurder als de huurder werkt, mag hij geen loon in rekening brengen bij de particuliere huurder voor de bemiddeling bij het tot stand komen van een huurovereenkomst voor een zelfstandige woonruimte (BW, boek 7, art. 417 en 427). Deze kosten zijn voor de verhuurder." Bron: NVM
Een voorbeeld hiervan is volgens de NVM: " Een particuliere kandidaat-huurder heeft via (de website van) een bemiddelaar of via een andere website, zoals Pararius of Funda, een huurwoning gevonden die namens de verhuurder wordt aangeboden. Om voor de woning in aanmerking te komen dient de kandidaat-huurder zich eerst in te schrijven bij de bemiddelaar en/of een andersoortige overeenkomst te ondertekenen. Daarin verklaart de kandidaat-huurder zich akkoord om bij de totstandkoming van de huurovereenkomst bemiddelingskosten aan de bemiddelaar te voldoen. Omdat de bemiddelaar voor zowel de verhuurder als de huurder bemiddelt, mag de bemiddelaar geen bemiddelingskosten in rekening brengen bij de huurder. "
Dit zou dus betekenen dat die bemiddelingskosten niet voor mij, maar voor de verhuurder zijn! Ik heb geen idee hoe ik dit tactisch kan brengen, aangezien ik het huisje graag wil huren!!
Graag serieuze tips gevraagd hoe ik dit het beste kan aanpakken. Die 423 euro, daar kan ik van op vakantie bij wijze van spreken. Alvast bedankt!
-
Re: Nieuwe woning huren - bemiddelingskosten?
Mafia-praktijken zijn het. Misschien verstandig om langs het juridisch loket te gaan? Voor u waarschijnlijk 10 amderen, en ookal zou het onterecht zijn, als er eenmaal iemand anders woont krijg je die er vast niet meer uit...
-
@Annikaatje, je adviseert dus het te betalen en achteraf terug te vragen of vooraf informatie via het juridisch loket te vragen?
Laatst gewijzigd door Interior_Junkie. op 10 jul 2014 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb het idee dat je dit beter bij aanmelding bij Parius had kunnen vragen. Hoe je dit nu aan moet pakken? Betalen onder protest, en dan later eens verder zien. Heb je in ieder geval je huisje. Maar dat wist je al, want wat je aan Annikaatje vraagt, heeft ze niet gezegd volgens mij.
Houdt er alleen wel rekening mee dat er een dag komt dat je er weer uit zult gaan. Alles wat je nu bespaart, kan je dan alsnog in rekening worden gebracht - met een factor 10 als het moet. Wegens 'schade' aan de woning. Zorg dus dat je een gezamenlijke inspectie hebt bij oplevering, en dat er een opnamestaat komt. Maak desnoods foto's.
Houdt er alleen wel rekening mee dat er een dag komt dat je er weer uit zult gaan. Alles wat je nu bespaart, kan je dan alsnog in rekening worden gebracht - met een factor 10 als het moet. Wegens 'schade' aan de woning. Zorg dus dat je een gezamenlijke inspectie hebt bij oplevering, en dat er een opnamestaat komt. Maak desnoods foto's.
-
@ witte angora,
Dank voor je advies en tips! Opnamestaat komt er zeker. Wellicht staat daar op internet zelf een template voor, ik ga even zoeken.
Dank voor je advies en tips! Opnamestaat komt er zeker. Wellicht staat daar op internet zelf een template voor, ik ga even zoeken.
-
Juridisch loket kun je altijd heen. Vóór je tekent, maar ook als je getekend en betaald hebt. Als iets mag dan mag het, en dan kun je het niet veranderen. Als iets niet mag, dan kan het ook achteraf recht worden gezet.
Als je van tevoren informatie inwint, prima, als je gelijk hebt ook prima, maar als het huis je lief is, ga dan eerst voor dat huis zou ik zeggen. Je 'gelijk', als je dat hebt tenminste, komt later wel.
Als je van tevoren informatie inwint, prima, als je gelijk hebt ook prima, maar als het huis je lief is, ga dan eerst voor dat huis zou ik zeggen. Je 'gelijk', als je dat hebt tenminste, komt later wel.
-
Nee hoor, gelijk (eerst!) naar het juridisch loket.Interior_Junkie. schreef:@Annikaatje, je adviseert dus het te betalen en achteraf terug te vragen of vooraf informatie via het juridisch loket te vragen?
-
@witte Angora,
Dankjewel! Ik wil het huisje graag, dus daar ga ik eerst voor.
Dankjewel! Ik wil het huisje graag, dus daar ga ik eerst voor.
-
Overigens vraagt de huurbaas 20 euro per maand voor stofferingskosten. Er ligt laminaat wat er nieuw uitziet en er zit een hele oude wasmachine in en een inbouw koelkast. Dit kan ik er over vinden op internet:
De verhuurder moet de werkelijke servicekosten in rekening brengen en mag hier geen winst op maken. Voor zaken als inbouwapparatuur of dubbel glas mogen geen servicekosten gevraagd worden, want die zaken zitten al in de kale huur.
Meubilering / stoffering
Als u in de servicekosten betaalt voor stoffering en meubilering dan hanteert de huurcommissie de volgende rekenmethode. U maakt een lijst van alle zaken die meeverhuurd zijn. Voor zaken die nog geen 5 jaar oud zijn neemt u de nieuwwaarde. Voor oudere zaken neemt u de dagwaarde. Vervolgens telt u alle bedragen bij elkaar op en deelt het totaal door 60. Dat is de maximale maandelijkse vergoeding.
Bron: huurders.info
De woning in 25m2 ongeveer. en door woonkamer/keuken/slaapkamer ligt laminaat. Als ik uit ga van 12 euro p m2 kom ik uit op : 300 euro aan laminaat kosten. / 60 = 5 euro per maand. Dan lijkt mij 20 euro erg overdreven!??
De verhuurder moet de werkelijke servicekosten in rekening brengen en mag hier geen winst op maken. Voor zaken als inbouwapparatuur of dubbel glas mogen geen servicekosten gevraagd worden, want die zaken zitten al in de kale huur.
Meubilering / stoffering
Als u in de servicekosten betaalt voor stoffering en meubilering dan hanteert de huurcommissie de volgende rekenmethode. U maakt een lijst van alle zaken die meeverhuurd zijn. Voor zaken die nog geen 5 jaar oud zijn neemt u de nieuwwaarde. Voor oudere zaken neemt u de dagwaarde. Vervolgens telt u alle bedragen bij elkaar op en deelt het totaal door 60. Dat is de maximale maandelijkse vergoeding.
Bron: huurders.info
De woning in 25m2 ongeveer. en door woonkamer/keuken/slaapkamer ligt laminaat. Als ik uit ga van 12 euro p m2 kom ik uit op : 300 euro aan laminaat kosten. / 60 = 5 euro per maand. Dan lijkt mij 20 euro erg overdreven!??
-
Tenzij het laminaat door een bedrijf gelegd is, dan komt de vierkante meter prijs al gauw op zo'n 50 tot 60 euro. Inclusief ondervloer. Als de verhuurder het zelf heeft gelegd, zou hij ook een uurtarief in rekening kunnen brengen. Het is voor jou niet te bewijzen hoeveel er werkelijk voor die vloer betaald is.
Ik denk dat de keuze toch is: die 20 euro accepteren, of geen huisje.
Ik denk dat de keuze toch is: die 20 euro accepteren, of geen huisje.
-
Dat is opzicht te overkomen! Maar goed. Ik krijg net een mail terug van de huisbaas en ik heb een afspraak voor maandagavond staan, zonder de bemiddelaar We zullen zien wat daar uit gaat komen. Bedank voor jullie reacties!
-
Graag gedaan. Ga lekker ontspannen het gesprek in, weet wat je wil, maar zet niet de hakken in het zand. Dan komt het wel goed. Succes!