LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoud cv ketel

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ReWiCo

Onderhoud cv ketel

Ongelezen bericht door ReWiCo »

Ik huur een huis van Ymere met daarin een 2 1/2 jaar geplaatste cv ketel. Voor het onderhoud van de cv betalen we per maand een bepaald bedrag. Hiervoor is in het verleden elk jaar onderhoud aan de ketel gedaan.
Afgelopen weekend maakte de ketel een enorme herrie en wilde niet aan gaan. Toevallig weet ik dan wat er aan de hand is en kan dat zelf oplossen. Een verstopte condenwater afvoer. Echter deze was in slechts 2 1/2 jaar volledig dichtgeslibt.
Tot mijn verbazing stond op de sticker op de mantel dat het laatste onderhoud voorjaar 2008 is geweest.
logisch dat het dan zo dicht zat.
Maar goed brief naar Ymere met beklag over niet onderhouden en de vraag het betaalde bedrag over die jaren terug te storten.
Mooi niet dus, zij vinden dat éénmaal per 3 jaar onderhoud voldoende is.
Rare zaak dus. Ketel heeft echt eerder onderhoud nodig gehad en er had net zo goed iets anders gevaarlijks aan de hand kunnen zijn.
Daarbij betalen we in principe nog steeds hetzelfde maandbedrag als in de tijd dat de monteur wel elk jaar langskwam.
Wat zijn de meningen hierover?

helpendhandje

Re: Onderhoud cv ketel

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Beste ReWiCo, mag ik het even niet snappen? Er is een onderhoudscontract maar: "onderhoud in het verleden" welk verleden? Ook sinds u er woont? Dus die ketel heeft zich 2,5 jaar zelf onderhouden, geen monteur geweest en nu er een probleem is, al lost u dat zelf op, gaat u klagen? Of is er sinds u er woont wel een monteur geweest?
Misschien begrijp ik het verkeerd maar wannéér is er de laatste keer een onderhoudsmonteur geweest dan? Misschien lees ik het verkeerd maar vind het een beetje een vaag verhaal.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Een moderne ketel op aardgas heeft niet elk jaar onderhoud nodig, de woningbouw besteed vaak het onderhoud uit. Hoe dat bedrijf het invult is hun probleem. Pleeg je onderhoud of neem je een reparatie voor lief, vaak is het laatste goedkoper. Storingen vallen onder het contract en worden kosteloos hersteld. M.i. op basis van niet gepleegd onderhoud kun je geen geld, want hier gaat het natuurlijk weer om, terugvorderen. T.a.v. een onderhoudscontract moet je niet verwarren met een servicecontract.

ReWiCo

Ongelezen bericht door ReWiCo »

Tja, misschien heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven. Nog een poging.
Vanaf dat ik hier woon (22 jaar) betaal ik bv 25 euro per maand aan servicekosten. (al de bedragen zijn apart gespecificeerd)
Dit is voor glasschade, schoonmaak en ook cv onderhoud. Cv onderhoud is altijd 1 x per jaar gedaan.
Nu blijkt plots dat het bedrag in de servicekosten voor cv onderhoud nog steeds gelijk is maar het nog maar 1 x per 3 jaar gebeurd.
Het gaat mij niet om het geld maar om het principe. Ook blijft staan dat een ketel van nog geen 3 jaar oud al zoveel troep in de condensafvoer had dat dit er niet meer met eenvoudig spoelen te verhelpen was.
Stel nou eens dat door te lang wachten met onderhoud/controle er een lek in de rookgasafvoer gezellig giftige gassen het huis in kon stuwen?
Kan zomaar gebeuren toch? Het blijft techniek en mensenhanden.

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

ReWiCo, begrijp je ongerustheid wel, cv-ketel=gas en behoort onderhoud te krijgen.
Hier (wel eigen huis hoor) Nefit Ecomline Excellent, 10 jaar oud maar: we laten ELK jaar de ketel nakijken en schoonmaken, kost 110 euri maar weet dan zeker dat de ketel relatief veilig is. Dat laatste is het belangrijkste, heb het al eens ergens gepost maar koolmonoxidevergiftiging is gevaarlijk, weet ik uit bittere ervaring. Weet dat 1 keer per 2 jaar voldoende is maar één keer per 3 jaar lijkt me toch erg weinig. Net als 25 euro servicekosten in deze, gezien de kosten voor jaarlijks onderhoud aan onze ketel. Wellicht kun je zelf, op eigen titel voor je eigen gevoel een ander onderhoudscontract regelen? Neem het op met de verhuurder en anders, neem op eigen initiatief een onderhoudscontract als je je daar prettiger bij voelt.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Bij het plaatsen van mijn nieuwe ketel werd verteld dat ie de 1e 2 jaar geen onderhoud nodig zou mogen hebben en dat ze daarna pas komen. Nu je een nieuwe ketel van de woningbouw hebt is er misschien iets vergelijkbaars aan de hand, ik denk dat je het beste het onderhoudsbedrijf kan contacten, waarschijnlijk wordt het onderhoud hierna jaarlijks of 1x per twee jaar gedaan.

henkie00

Ongelezen bericht door henkie00 »

Een ketel moet je elk jaar minsten een inspectie beurt geven en om het jaar onderhouden.
De goede bedrijven komen voor de betaalde service kosten elk jaar langs.
Zo heeft u het minst kans op storingen en heeft de ketel een maximaal rendement.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

ketels worden niet meer elk jaar onderhouden , schijnt inderdaad om de 2 a 3 jaar gedaan te worden er zitten heel veel beveiligings dingen in dus er ken niks gebeuren.

bij storingen ken je altijd de woningbouw bellen waar hun dan een bedrijf waardoor het geplaatst is het doorgeven.

Gesloten