LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onveilig gevoel thuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bor Komorovski

Onveilig gevoel thuis

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik woon in een appartementencomplex (ben eigenaar van mijn appartement) met gemeenschappelijke ruimtes voor de wasmachines. Mijn vrouw heeft een aantal problemen met de bewoners van een ander appartement (huurders).

Het is een koppel met twee volwassen inwonende zonen. Ik heb de indruk dat een van hen geestelijk niet helemaal in orde is. Daar heb ik niks op tegen maar die jongen loert op een vervelende manier naar mijn vrouw. We hebben hen erop aangesproken maar de moeder ontkent stellig dat haar zoon dat doet, 'de jongen doet niemand kwaad'.

Helaas vertelt mijn vrouw een ander verhaal en zat deze jongen zelfs de laatste keer aan zijn kruis. Misschien zat de gulp los maar het kwam dubieus over. Punt is dat dit niet een keer gebeurt maar dat deze jongen voortdurend zit te loeren: altijd gaat de deur open als ze langsloopt, en zorgt hij dat hij 'toevallig' in of bij de gemeenschappelijke ruimtes moet zijn. Los daarvan zijn er kleinere incidenten zoals het gebruiken van andermans wasmiddel en de deur voor de neus van mijn zoontje dichtslaan als hij binnen wil komen.

Nu hebben we helaas geen enkel bewijs of opname (hoe kan je zoiets bewijzen?) maar om heel eerlijk te zijn woon ik liever niet bij zo iemand onder een dak. Ik heb niks tegen hem maar als hij zijn driften niet in bedwang kan houden laat hem dan een prostituee bezoeken en mijn vrouw met rust laten. Nog los van het feit dat mijn vrouw bang is dat hij op een dag werkelijk zijn zelfbeheersing verliest en iets probeert. Het zijn zeker geen incidenten zoals ik elders op dit forum zie en in principe hebben we geen overlast, maar mijn vrouw voelt zich onveilig als ze naar de gemeenschappelijke wasruimte moet. Moet ze nu echt een mes of schaar gaan meenemen omdat die idioot daar rondhangt? Nee hij doet niemand kwaad, nog niet, en leuk is anders.

Is er een manier om in de eigenaarsvergadering de eigenaars te vragen of zelfs te eisen om deze mensen eruit te krijgen en/of kan een mede-eigenaar inspraak hebben in de huurders die een andere eigenaar aanneemt?

angel1978

Re: Onveilig gevoel thuis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bor Komorovski schreef:Ik woon in een appartementencomplex (ben eigenaar van mijn appartement) met gemeenschappelijke ruimtes voor de wasmachines. Mijn vrouw heeft een aantal problemen met de bewoners van een ander appartement (huurders).

Het is een koppel met twee volwassen inwonende zonen. Ik heb de indruk dat een van hen geestelijk niet helemaal in orde is. Daar heb ik niks op tegen maar die jongen loert op een vervelende manier naar mijn vrouw. We hebben hen erop aangesproken maar de moeder ontkent stellig dat haar zoon dat doet, 'de jongen doet niemand kwaad'.

Helaas vertelt mijn vrouw een ander verhaal en zat deze jongen zelfs de laatste keer aan zijn kruis. Misschien zat de gulp los maar het kwam dubieus over. Punt is dat dit niet een keer gebeurt maar dat deze jongen voortdurend zit te loeren: altijd gaat de deur open als ze langsloopt, en zorgt hij dat hij 'toevallig' in of bij de gemeenschappelijke ruimtes moet zijn. Los daarvan zijn er kleinere incidenten zoals het gebruiken van andermans wasmiddel en de deur voor de neus van mijn zoontje dichtslaan als hij binnen wil komen.

Nu hebben we helaas geen enkel bewijs of opname (hoe kan je zoiets bewijzen?) maar om heel eerlijk te zijn woon ik liever niet bij zo iemand onder een dak. Ik heb niks tegen hem maar als hij zijn driften niet in bedwang kan houden laat hem dan een prostituee bezoeken en mijn vrouw met rust laten. Nog los van het feit dat mijn vrouw bang is dat hij op een dag werkelijk zijn zelfbeheersing verliest en iets probeert. Het zijn zeker geen incidenten zoals ik elders op dit forum zie en in principe hebben we geen overlast, maar mijn vrouw voelt zich onveilig als ze naar de gemeenschappelijke wasruimte moet. Moet ze nu echt een mes of schaar gaan meenemen omdat die idioot daar rondhangt? Nee hij doet niemand kwaad, nog niet, en leuk is anders.

Is er een manier om in de eigenaarsvergadering de eigenaars te vragen of zelfs te eisen om deze mensen eruit te krijgen en/of kan een mede-eigenaar inspraak hebben in de huurders die een andere eigenaar aanneemt?
Zonder aanwijsbare en / of objectief vastgestelde incidenten? Puur dus op basis van wat jij/jullie van een huurder vinden? Ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Misschien helpt het om een brief te schrijven aan die zoon en daarvan ook
een kopie naar zijn moeder, imv omdat hij misschien niet helemaal oke is.
Zou het aangetekend doen met handtekening retour, kost je dan wel 2x maar
als het helpt.....

En daarin netjes omschrijft wat jullie probleem is en dat je vriendelijk vraagt
om dit te stoppen zoniet dan...

Bor Komorovski

Zonder aanwijsbare en / of objectief vastgestelde incidenten? Puur dus op basis van wat jij/jullie van een huurder vinden? Ik ben bang dat dat niet gaat lukken.
Ik ook. Dit soort incidenten valt niet te bewijzen tot het misgaat. En zij zullen alles ontkennen dus dat wordt het ene woord tegen het andere.

Bor Komorovski

Chocomelk schreef:Misschien helpt het om een brief te schrijven aan die zoon en daarvan ook
een kopie naar zijn moeder, imv omdat hij misschien niet helemaal oke is.
Zou het aangetekend doen met handtekening retour, kost je dan wel 2x maar
als het helpt.....

En daarin netjes omschrijft wat jullie probleem is en dat je vriendelijk vraagt
om dit te stoppen zoniet dan...
Is misschien het beste. Ik betwijfel of zoonlief het zal begrijpen maar moeder vast en zeker.

Chocomelk

Juist omdat je betwijfeld of zoon het wel begrijpt die brief een
kopie ervan gericht aan ouders/verzorgende van ......

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

de vraag is natuurlijk eigenlijk hoe gevaarlijk die jongen feitelijk is. (en dat weet ik niet, jullie ook niet en dat is natuurlijk precies het probleem)

misschien is het een idee om met die jongen zelf ingesprek te gaan, wellicht heeft hij niet in de gaten dat wat hij doet bedreigend overkomt.

isabel

Prolix

Ongelezen bericht door Prolix »

Blijkbaar heb je een "lekker wijf" als vrouw en dat is voor sommige dames nogal schrikken als ze erachter komen dat het henzelf betreft. Negeren is lastig, maar inderdaad, in direct gesprek gaan met die gosert ( probeer em vriendelijk de hersens in te slaan ) zal veel duidelijk maken. Dan weet je ook of-ie spoort of niet.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Dat is wel vervelend.
Mischien kan je eens bij de politie informeren.Ze zullen je niet kunnen helpen maar allicht hebben ze tips die je verder brengen.
En het klinkt mischien gek maar een cursus zelfverdediging een idee.
Op die manier voelt ze zich mischien wat veiliger omdat ze weet wat ze moet doen als er iets gebeurd.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat antiek, gemeenschappelijke wasruimtes. Ik zou mijn wasautomaat gewoon in huis zetten. Probleem opgelost.

Chocomelk

Soms wil het wel eens helpen als je naar de politie gaat want heel soms
als je geluk hebt (wijkagent ofzo) wil nog wel eens naar andere mensen toe gaan
om te praten.
Dus misschien helpt het voor zo'n jongen als politie daar komt.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Bor,
het zou misschien wel lukken als je in overleg met de andere bewoners camera's ophangt in de openbare ruimtes. zolang iedereen het daarmee eens is en toestemming geeft is dat prima te doen.

gr

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Bor Komorovski schreef:Is er een manier om in de eigenaarsvergadering de eigenaars te vragen of zelfs te eisen om deze mensen eruit te krijgen
Dit gaat echt veel en veel te ver alleen maar omdat de buurjongen loert.

Het kan een mis-interpretatie zijn, en de jongen kijkt misschien wat ongelukkig uit zijn ogen zonder iemand enige schade te willen berokkenen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er wel meer in het spel is, maar dat is op basis van genoemde zaken niet zomaar aannemelijk te maken.

Ik zou ook eerst met zijn moeder gaan praten, of met anderen uit de omgeving die u vertrouwt en polsen of die hetzelfde gevoel hebben of niet. Uiteindelijk zal , als er iets structureel mis is met deze jongen, dit niet beperkt blijven tot het loeren naar alleen uw vrouw.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Moet ze nu echt een mes of schaar gaan meenemen omdat die idioot daar rondhangt? Nee hij doet niemand kwaad, nog niet, en leuk is anders.
Dat zou toch zeker niet zo verstandig zijn. Is uw vrouw de enige aantrekkelijke vrouw die gebruikt maakt van de gedeelde wasvoorziening? Dus alleen bij haar dat hij "vreemd" doet? Is er misschien in uw wijk een wijkagent? Zijn er meerde mensen (lees vrouwen) die last van hem hebben? Ik schaar me toch ook achter: met de moeder een babbel te maken, samen met uw vrouw.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou ook eerst de dialoog eens opzoeken, dus gewoon aan tafel met alle betrokkenen, inclusief de ouders van die knaap. Als dat niets oplevert, kan je verder gaan denken, en zoals al geopperd de wijkagent aanschieten.

Echter, als deze mensen huurders zijn zoals je schrijft, zou je in de eerstvolgende VvE vergadering bij de rondvraag even de vraag kunnen stellen, of de eigenaar van dat appartement, zich aan het VvE reglement en de splitsingsakte heeft gehouden. Het is namelijk zeer wel denkbaar dat verhuur daarin verboden wordt, en er bij afwijking hiervan, te alle tijde ontheffing aan de VvE moet worden gevraagd. (dit is dus wat anders dan het niet-verhuur-beding in de gemiddelde hypotheek) Als dat niet is gebeurd, heb je een kiertje waar je je een juridisch breekijzer tussen kan krijgen. Wat dat doet voor je woongenot is een 2e, dat zal vermoedelijk een galerij-guerrilla opleveren die je mogelijk zelf van pure ellende doet verhuizen, en je sowieso veel tijd, geld en stress zal kostten, maar dat is een afweging die jullie tzt zelf zullen moeten maken.
Laatst gewijzigd door sjohie op 05 dec 2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

choocomell

Ongelezen bericht door choocomell »

de wet zal je hierbij niet in je voordeel staan. dan moet je soms extreme maatregelen treffen en creatief zijn. :D

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

choocomell schreef:je kan altijd op straat een hangjongere gaan aanspreken en voor paar tientjes hem de harses in laten tikken. heb je geen vuil aan je handen en probleem opgelost
dat is best wel een extreme maatregel tegen iemand die feitelijk nog niets anders gedaan heeft als kijken.
wie weet helpt het al als je deze jongen er eens op aanspreekt, en hem verteld hoe je vrouw het ervaart. dan is hij in elk geval gewaarschuwd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Misschien zitten de buren wel over dat enge mens die steeds zo raar naar hun zoon kijkt te praten...

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Misschien zitten de buren wel over dat enge mens die steeds zo raar naar hun zoon kijkt te praten...

Gesloten