LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Servicekosten: Groenvoorziening

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Monique1983

Servicekosten: Groenvoorziening

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Moet ik betalen voor het onderhoud van de groenvoorziening?

Ik woon in een nieuwbouw flat. Op de begane grond zijn de tuintjes afgezet met groen van de woningbouw. Daarvoor betaald iedereen onderhoudskosten. Echter ik woon op de eerste verdieping. Naast het groen om de tuintjes af te zetten is er geen ander groen. Het is maar 2,- per maand maar toch.... Klinkt zo dubbel.

Ex-beheerder

Re: Servicekosten: Groenvoorziening

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Groenvoorziening behoort niet tot de servicekosten en mogen dus niet apart berekend worden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een lift. Dat soort zaken behoort tot de huur.

Monique1983

Ik kijk net nog even de huurovk na en daar staat het onder de noemer van tuinonderhoud. Grappig, ik heb geen tuin!

Op de site van de huurcie staat het volgende over groenvoorziening:
Als de verhuurder het onderhoud van een groenvoorziening uitbesteedt of zelf uitvoert, kunnen de kosten daarvoor bij de huurder in rekening worden gebracht als servicekosten. De verhuurder moet dan de kosten kunnen aantonen.
Let op: servicekosten voor de groenvoorziening kunnen alleen worden gerekend als deze exclusief voor de huurders bestemd is. Als mensen van buiten het wooncomplex ook gebruik kunnen maken van de groenvoorziening, kunnen de onderhoudskosten niet aan de huurders worden doorberekend.

Iedere groenvoorziening heeft een eigen karakter en deze wordt dan ook per geval beoordeeld door de Huurcommissie.
http://www.huurcommissie.nl/Servicekost ... oorziening

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ex-beheerder schreef:Groenvoorziening behoort niet tot de servicekosten en mogen dus niet apart berekend worden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een lift. Dat soort zaken behoort tot de huur.
Dat is niet waar, groenvoorziening hoort wel bij de servicekosten.
En als de lift niet meegerekend mag worden, mag de verlichting dan wel meegerekend worden?
Het zijn beiden stroomkosten en komen voor rekening van de huurder.

En Monique, dat dit door alle bewoners wordt betaald is logisch.
Ik woon ook in een flat en heb een eigen ingang, dus maak geen gebruik van de centrale ingang.
Ook mijn berging heeft een eigen ingang en ook daarvoor maak ik dus geen gebruik van de centrale ingang.
Ik betaal wel kosten voor de schoonmaak en het licht in deze ruimten.
De kosten worden gewoon door alle huurders van de flat betaald.
Mijn bovenbuurvrouw betaald dus ook voor groenonderhoud, ookal heeft zij geen tuin.

Machtold

Ongelezen bericht door Machtold »

Zou wat zijn als ik die op de begane grond woont, weiger mee te betalen aan een reperatie aan het lekkende dak, want ik woon tenslotte toch ook niet onder dat dak? Dat doet mijn bovenbuur...dus die lost het maar op....betaal ik het onkruidwieden wel :mrgreen:

Zo werkt het nu eenmaal in een wooncomplex. Je zit samen en deelt samen de kosten voor het onderhoud, ook als je geen gebruik maakt van de lift als je op de begane grond woont. Dan moet je een huis kiezen, zonder lift of beter: een compleet eigen huis, dan kan je onderhouden wat je wil en uitgeven eraan wat je wil!

Monique1983

Zit wat in. Zo had ik het nog niet bekeken...
Maar toch heb ik in geval van het groen niet de mogelijkheid om er 'gebruik' van te maken. Dat is bij de lift en gemeenschappelijke ruimten etc wel.
TNX

Machtold

Hoezo kan je geen gebruik maken van het groen?
Bij ons complex is er ook een "tuin". Deze is net als gemeentelijk groen gevuld met planten en struiken en een hegje. Ik kan er ook geen "gebruik" van maken, maar het is meer aankleding van de omgeving van "ons" huis. Bedoel je het zo, of zijn het echt tuintjes die grenzen aan de onderliggende woningen en kunnen die bewoners wel gebruik maken ervan? Bijv. hun tuinstoel buiten in de tuin zetten? Zover ik uit je verhaal begrijp is het net als bij ons, aankleding van de omgeving van je huis. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om overal beton te storten en extra parkeerplaatsen te maken, maar of dat de leefbaarheid en gezelligheid verbeterd vraag ik me af....

Monique1983

Dat laatste. Het groen dient enkel ter afzetting van de tuintjes van de bewoners op de begane grond.

Machtold

mmmm...dan vind ik het eigenlijk een beetje spijkers op laag water zoeken van de WBV.
Het zijn dus kleine strookjes...kan net zo goed stoep worden (ofzo). Dit hadden ze beter beter gewoon al in de huurprijs van iedereen kunnen doen, ipv apart te vermelden. Het is maar € 2,00. En misschien wel beter, dit hadden ze moeten regelen met de bewoners met tuintjes. Er zullen er vast bijzitten die door dat strookje moeten om in hun tuin te komen.
Formeel staan ze in hun recht, maar dit is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want van verfraaiing (raar woord) is volgens mij geen sprake meer...

Ex-beheerder

Dit is wat de wet zegt over servicekosten:
Artikel 7:237 BW

3. Onder servicekosten wordt verstaan de vergoeding voor de in verband met de bewoning van de woonruimte geleverde zaken en diensten. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen zaken en diensten worden aangewezen waarvoor de vergoeding moet worden aangemerkt als servicekosten.

Een lift en een centrale hal heb je nodig voor de bewoning. Een groenvoorziening heb je niet nodig voor de bewoning, dus dan kunnen deze kosten niet worden doorberekend. Dakreparaties vallen onder groot onderhoud, dus is inbegrepen in de huur. Heeft totaal niets te maken met de verdieping die je bewoont. Het gaat hier om een huurwoning, dat is niet vergelijkbaar met een koopwoning, dan heb je te maken met de regels van een VVE.

Monique1983

Uit de AMvB word ik ook niet wijzer..... :?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014932/g ... 22-09-2009

Machtold

Daar was ik ook even mee in de war: eigen woning of huur. Omdat ik een eigen woning heb, ging ik uit van die gedachte. Maar dit is idd huur, dus dan moet het in de huurprijs zitten het onderhoud voor die grote zaken, zoals dak...

Ex-beheerder

Zoals je zelf hebt kunnen constateren in de wet en in AMVB valt Groenvoorziening niet onder servicekosten. Indien nodig kan ik daar wel jurisprudentie over vinden, want er zijn door verhuurders in meerdere gevallen een eis tot betaling van groenvoorzieningen in het ongelijk gesteld.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een appartement koopt of huurde word je als koper eigenaar van gehele gebouw dus alle kosten worden over iedereen verdeeld.

Je krijgt als koper dus een % van het hele gebouw en het recht op een vooraf bepaald gedeelte te bewonen en naar eigen inzicht in te richten.

Dus bij 25 woningen ben je 4% eigenaar van gehele gebouw dus zowel dak als tuin...
Daarom betalen op begane grond bewoners ook voor lift en dak.
Huurders is vergelijkbaar met kopers.

Daarom kunnen kopers niet zomaar nieuwe kozijnen in hun deel zetten maar moet het meestal in het gehele gebouw gebeuren of niets.
Verf werk hetzelfde.
Dit is het belangrijkste verschil tussen een huis en een appartement of flat.

Ex-beheerder

stofzuigertje schreef:.
Huurders is vergelijkbaar met kopers.
Voor huurders is een aparte wet om bewoners te beschermen tegen verhuurders. Dit geldt niet voor kopers. (HPW)

In geval van een koopflat- of appartment heeft men "meestal" te maken met een Vereniging van Eigenaren. Daar gelden hele andere wettelijke regels voor en heeft niets van doen met de verhouding huurder en verhuurder.

Gesloten