LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
SuzanneJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2010 15:51

Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door SuzanneJansen »

Vandaag viel bij een vriendin van mij een zorgwekkende brief op de mat. Zorgwekkend vooral om de houding van de eigenaar van de huurwoning waarin zij woont.

Sité Woondiensten schreef en ik citeer. "In het huurcontract staat dat de huur de 1ste van de maand betaald moet zijn. In het verleden bestaat de mogelijkheid om op drie data voor automatische incasso te kiezen. Dit betrof de 1ste, 15de of 25ste vande maand. De mogelijkheid om per 15ste of 25ste te betalen vervalt. (..)"

Hiermee is de toon dus gezet. Niks klantvriendelijkheid, weg sociaal meedenken. Nee, het zijn ordinaire pooiers geworden, die zich keihard opstellen.

Maar het kan nog erger. In die zelfde brief schrijft Sité Woondiensten: "Tevens wordt per 1 november het aantal aanmaningen teruggebracht van drie naar twee. Bij de tweede aanmaning versturen wij informatie over schuldhulpverlening zoals bijvoorbeeld het Centraal Loket Schuldhulpverlening. Indien hierop niet gereageerd wordt middels een betaling, zullen we het deurwaarderstraject starten. (..)"

Nu moet u weten, dat mijn vriendin twee maanden geleden al eens confronteerd is geweest met die praktijken. Ze moet het hebben van een uitkering en helaas begaf haar wasmachine het. Dus boekte ze een huur terug om het vervolgens in overleg met diezelfde Sité Woondiensten in termijnen terug te betalen.

Maar inplaats van een, zoals ze dat zelf noemen, een level 1 brief te sturen, kreeg ze meteen al een brief, waar ze binnen 3 dagen moest betalen en dreiging van deurwaarder. Toen ze belde werd haar verteld dat dit een menselijke fout was. Ze zou alsnog een een level 1-aanmaning krijgen en de level 3 aanmaning kon ze verscheuren.

Tot een aflossingsregeling kwam ze niet. Nee, ze moest langskomen anders geen regeling. Dan zou er een gesprek volgen om te kijken waarom ze niet betaalde. Nu dat kan ze zo aan de telefoon ook wel zeggen. Haar wasmachine was stuk gegaan. Nee, dat wilde de dienstdoende klantenservice-medewerkster niet horen. Voor een betalingsregeling moet ze langskomen. Op haar vraag of ze dan wellicht papieren als bewijs (de reparatie bonvan de wasmischine) mee moest nemen, was het antwoord van de telefoniste. "Nee, dat is niet nodig.". Haar en mijn logica ontgingen ons totaal!

Ze heeft daarna tot nog twee keer teruggebeld om de supervisor te spreken te krijgen. De laatste medewerker achtte dat niet nodig, zoa was ZIJN redenatie.

En nu dus deze brief, die mijn vriendin tot wanhoop drijft. Dit kan toch niet??
Laatst gewijzigd door SuzanneJansen op 14 sep 2010 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door tiptoo »

sorry een wasmachine en dan maar effe niet de huur betalen? raar verhaal en ja je moet langs komen als je een regeling wilt dat ken niet door de telefoon en ik begrijp dat jouw vriendin pas betaalt als ze een paar aanmaningen heeft? raar ik betaal ook altijd op de 1ste van de maand mijn huur lijkt me wel normaal.

SuzanneJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2010 15:51

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door SuzanneJansen »

Tiptoo, als je de moeite niet neemt om het hele relaas goed te lezen, reageer dan niet. Dank u.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door tiptoo »

SuzanneJansen schreef:Tiptoo, als je de moeite niet neemt om het hele relaas goed te lezen, reageer dan niet. Dank u.

het staat hier vrij te reageren daar is het een forum voor :mrgreen:

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door Toxopeus »

SuzanneJansen schreef:Hiermee is de toon dus gezet. Niks klantvriendelijkheid, weg sociaal meedenken. Nee, het zijn ordinaire pooiers geworden, diezich keihard opstellen.
Je moet gewoon je huur betalen voor de 1e van de maand, wat hebben zij er mee te maken dat de wasmachine kapot gaat. Waarom het bij Sité Woondiensten pooiers zijn ontgaat me.

SuzanneJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2010 15:51

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door SuzanneJansen »

Wat een stelletje hooghartige aso's zitten hier. Geen enkel gevoel voor de medemens. geen enkel inlevingsgevoel. Hopelijk komen jullie eens in de situatie te staan, waarbij je niet weet hoe je de eindjes aan elkaar moet knopen.

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Zeg maar tegen 'je vriendin' :mrgreen: dat het allemaal op de website van Sité staat.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door SJZ »

begaf haar wasmachine het. Dus boekte ze een huur terug
Raar, dus om de wasmachinewinkel te betalen moet de verhuurder maar bijspringen?

Was het niet logischer geweest om een wasmachine te kopen en dan in die winkel te zeggen dat je het geld niet hebt en pas later zult betalen?
Wat een stelletje hooghartige aso's zitten hier. Geen enkel gevoel voor de medemens. geen enkel inlevingsgevoel. Hopelijk komen jullie eens in de situatie te staan, waarbij je niet weet hoe je de eindjes aan elkaar moet knopen.
Nou, ik kom net uit een periode van afwisselend rood en niet-rood staan, dus dat was knutselen om rekeningen te betalen, maar ik zou toch echt niet tegen mensen die eerlijk recht op hun geld hebben zeggen dat ik het geld aan een ander heb gegeven.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door tiptoo »

vogels schreef:
Had ze niet even bij de vriendin haar wasjes kunnen draaien?

hoewel het behoorlijk wat werk is :mrgreen: ken je ook nog op de hand wassen :mrgreen: en TS ....over aso's gesproken alleen die taal al.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door tiptoo »

SuzanneJansen schreef: Hopelijk komen jullie eens in de situatie te staan, waarbij je niet weet hoe je de eindjes aan elkaar moet knopen.
:mrgreen: wat een rare dingen wens je de mensen waarvan je antwoord verwacht toch toe :mrgreen: gaat het niet zoals jij wilt? is meestal zo als je een mening krijgt , is hard de waarheid.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door tiptoo »

vogels schreef:
Maar nee, vriendin kiest er gewoon voor om de huur dan maar niet te betalen.
:mrgreen: ja en dan krijgen wij hier verwensingen raar toch :lol:

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door seuren »

@ Suzanne

Heel aardig van je dat je het opneemt voor je vriendin. We leven nu éénmaal
in een harde wereld er is nog weinig menselijkheid. Maar als je een huur achterstand krijgt, dan is zo'n WBV bang dat het een probleem geval gaat worden. Met als resultaat dat jouw vriendin straks misschien geen dak boven haar hoofd heeft.

Er zijn te veel mensen met huurschuld dus wordt er hard opgetreden !

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door ronald g »

In heel Nederland is het beleid van wooncorporatie's behoorlijk aangescherpt. Eerder werd pas na drie maanden achterstand de deurwaarder ingeschakeld nu staat het na twee maanden al op de rol van de rechtbank. Corporaties zijn wel behulpzaam om huurders een laatste kans te geven d.m.v. schuldhulp verlening. Met een laag inkomen is een maand achterstand eigenlijk al niet in te lopen, creëer je die achterstand door de huur terug te boeken en een wasmaschine aan te schaffen heb je aan het eind van het verhaal een mooie wasmaschine, maar geen huis om die in te zetten. Prioriteiten stellen noemen ze dat ook wel. Over de vraag waarin de corporatie de boeman is kan ik helder zijn. Dat is niet zo want zij creëren de achterstand niet, dat doet de huurder.

SuzanneJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2010 15:51

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door SuzanneJansen »

Het lijkt wel alsof sinds de crisis alles geoorloofd is geworden. Bedrijven en woningbouw mogen keihard optreden, maar juist degene die het al vreselijk zwaar hebben die mogen niets.

Een wasmachine wordt een normaal gebruiksvoorwerp geacht. Dus waarom zou mijn vriendin die niet mogen laten repareren. En vóór de crisis was een wonigbouw nog wel coulant. Kon je nog wel gewoon met één telefoontje een aflossing regelen. Dat kan elders ook. En wat heeft het voor zin om een gesprek aan te gaan, als er niet eens om bewijzen op papier worden gevraagd?

En ja, de schuldhulpverlening, daar kennen we ook als al van. Niks saneren, zeker niet als het bedrag te klein is, wordt je naar de stadsbank doorgestuurd. Daar heeft ze ook mee te maken gehad. En dat is echt niet omdat ze jarenlang het geld maar over de balk gesmeten heeft. Integendeel. Als ik haar niet meeneem, dan komt ze nergens. En nee ze rookt, gebruikt geen drugs.

Nee, ze zit echt in de hoek waar de keiharde klappen vallen. Ze valt voortdurend, ook qua regelingen telkens tussen wal en schip.

Nee, het is niet mijn vriendin die verkeerd bezig is. Maar de bankencrisis heeft van de mensen om ons heen geldwolven gemaakt. En mensen die hier laconiek doen, die vinden de nieuwe keiharde werkelijkheid heel gewoon.

We vinden het heel gewoon dat mensen zich moeten melden bij een voedselbank omdat ze anders niets te eten hebben. En dan durft men zich sociaal te noemen. Mensen aan de onderkant van samenleving een trap nageven, zo noem ik het.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Wat is het toch?
Je huurt iets en dan gaan klagen dat je moet betalen.

Bedoel als ze iets van jou zouden huren en ze betalen niet zou je dat ook niet pikken.

Maar ja zal het wel weer mis hebben en je situatie niet kennen, maar ja ik wens je succes en betaal gewoon net als ieder ander.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door tiptoo »

verkeersleider schreef:
Maar ja zal het wel weer mis hebben en je situatie niet kennen, maar ja ik wens je succes en betaal gewoon net als ieder ander.

denk niet dat je het mis hebt ... je moet gewoon net als ieder ander in dit land betalen en niet nog effe denken goh de wasmachine doet het niet dus laat de woningbouw maar effe wachten en gezien wat TS hier plaatst is het niet de 1 ste keer dat er dit soort dingen zijn, en dan nog klagen ik zou maar naar dat gesprek gaan anders staat je vriendin binnnenkort op straat , ach misschien mag ze bij jou in huis?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door ronald g »

Ts, zal wel verbolgen zijn over de antwoorden maar helaas iedereen die reageert heeft het bij het rechte eind. Als de vriendin een WWB uitkering heeft, bijstandsnorm. Is er recht op toeslagen en jawel in die uitkering is rekening gehouden met onvoorziene uitgaven, niet te begrijpen maar echt waar. Er zijn vangnetten om grote onvoorziene uitgaven middels bijzondere bijstand ( is voor iedereen die maximaal 10% boven het bijstands niveau ) moet rondkomen. Dit kan een vorm van renteloze lening, maar ook een gift zijn. De vriendin is duidelijk niet van deze regeling op de hoogte. Het harde beleid van de corporatie's is bedoeld om huurders wakker te schudden en zo ook te wijzen op deze regelingen, wil je dat niet is je eigen keuze en de procedure gaat in gang. Wat ik wil adviseren laat uw vriendin naar die afspraak gaan desnoods vergezeld van u, het zijn geen boemannen maar oplossings gericht. Ik mag niet wedden maar ze zal na afloop opgelucht zijn.

Succes.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door morundo »

Niet aangedacht ff tijdelijke zelf de was doen voor vriendin?
Hoe dan ook is niet het probleem van de woningbouw.Het word steeds gekker,schulden maken en niet met geld omgaan,en probleem bij de andere neerleggen.

Rick Land
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2010 10:08

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door Rick Land »

Helaas is een maatregel die bedoeld is om onze huurders met financiële problemen sneller te kunnnen helpen totaal verkeerd uitgelegd in de media. Het klopt dat huurders met een betalingsachterstand vanaf 1 november nog maar twee aanmaningen krijgen in plaats van drie voordat hun dossier naar de deurwaarder gaat. Deze maatregel is echter niet bedoeld om mensen harder aan te pakken, maar juist om te voorkomen dat mensen steeds verder afglijden door een groeiende huurschuld. Door de incassoprocedure te versnellen, is de betalingsachterstand vaak nog overzichtelijk en oplosbaar. Dat is nodig want de afgelopen tijd zien wij een sterke toename van het aantal betalingsachterstanden, deurwaardersdossiers en ontruimingen. Dit willen wij zoveel mogelijk voorkomen. Daarom werkt Sité al sinds jaar en dag nauw samen met schuldhulpverleningsinstanties zoals bijvoorbeeld het Centraal Loket Schulddienstverlening.

Rick Land, Sité Woondiensten

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Sité Woondiensten: "Na tweede aanmaning de deurwaarder"

Ongelezen bericht door ronald g »

@Rick Land, bedankt voor uw heldere uitleg. Ik ben niet de vraagsteller maar ik weet wel dat het nieuwe beleid zo werkt. Het inderdaad zo dat je mensen eerst met "zachte" dwang over de streep moet halen anders wordt het een hopeloze situatie. Zoals in eerdere antwoorden gesteld wordt, dat het enkel om verhuren van goedkope woningen gaat klopt niet maar het beeld wordt wel gecreëerd. Corporaties geven de mogelijkheden middels een brief wel aan maar schijnbaar wordt het toch als angstig ervaren, op dat gebied is er nog wel iets te verbeteren, de toonzetting kan anders i.p.v. dreigen/dwingen, meer uitnodigend zodat de drempel veel lager wordt.
Het is maar een hersenspinsel maar voorkomt veel ellende.

Gesloten