LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sleutel vervangen huurhuis (kamer)

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mika21

Re: Sleutel vervangen huurhuis (kamer)

Ongelezen bericht door mika21 »

Is er mogelijkheid om te verhuizen? Stel dat dit via via b.v. juridisch loket "uitgepraat" wordt, dan is de relatie verziekt en zal nooit meer optimaal worden.
En dan een contract goed lezen zodat problemen voorkomen kunnen worden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

mika21 schreef:Is er mogelijkheid om te verhuizen?........ dan is de relatie verziekt en zal nooit meer optimaal worden.
relatie met verhuurder is m.i. beperkt tot maandelijks huur betaling, dit lijkt mij weinig reden tot verhuizing. Het is geen huisgenoot waar je constant mee opgescheept zit.

Het lijkt mij dat verhuurder gewoon teveel geld vraagt, huurder terecht tegenstribbelt, en verhuurder nu huurder weg wil pesten, zodat kamer vrij komt voor iemand die wel weer als mak schaap de te hoge huur wil betalen.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Barman schreef: De enige mogelijkheid voor TS is om legale stappen te ondernemen. De mogelijkheden van de verhuurder om TS het wonen zuur te maken zijn legio.
Ik weet niet wat de verhuurder kan doen om ts het wonen zuur te maken, maar ts heeft het recht om normaal ongestoord te kunnen wonen. Als de verhuurder op één of andere manier dit recht schendt is dat m.i. weer een reden om (tijdelijk) minder huur te betalen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
mika21 schreef:Is er mogelijkheid om te verhuizen?........ dan is de relatie verziekt en zal nooit meer optimaal worden.
relatie met verhuurder is m.i. beperkt tot maandelijks huur betaling, dit lijkt mij weinig reden tot verhuizing. Het is geen huisgenoot waar je constant mee opgescheept zit.

Het lijkt mij dat verhuurder gewoon teveel geld vraagt, huurder terecht tegenstribbelt, en verhuurder nu huurder weg wil pesten, zodat kamer vrij komt voor iemand die wel weer als mak schaap de te hoge huur wil betalen.
Op zich heb je gelijk, maar als het een kleine verhuurder is, die ook nog eens moeite heeft met het scheiden van zakelijke en emotionele zaken (zie het verwijderen van kastdeuren als "wraak" voor de lagere huur) dan is de situatie wel verziekt en zal er bij het minste geringste weer iets gebeuren.

Istochgekkigheid

Ongelezen bericht door Istochgekkigheid »

Voor de geïnteresseerden:
- Het vervangen van de sloten is in strijd met de wet. Echter heeft de verhuurder absoluut niet het recht mij er uit te zetten. Hij zal dit via de rechter moeten aanvechten. De vraag is of hij daarbij sterk staat.
- Het ongevraagd binnen treden van de verhuurder is een ernstige schending van de privacy. Hij mag alleen in overleg met de huurders binnen komen.
- Het weghalen van de deuren is geen diefstal. Echter, ik zou het kunnen aanvechten als een aantasting van het huurgenot.

Het probleem met dit soort dingen is dat je door het aan te vechten een soort van viscieuse cirkel crëeert. Als ik hem probeer te benadelen met een rechtszaak, zal hij mij ook weer dwars proberen te zitten, en zo houdt het nooit op. Aan de ene kant moet meneer wel 2 uur rijden voordat hij bij mijn kamer is, dus ben ik de gene die het laatst lacht. Echter, ik ga me niet tot dat soort taferelen verlagen, en heb het probleem eens aan hem voorgelegd: dat we uiteindelijk beiden slechter af zijn als het zo door gaat.

Hij kon zich hierin vinden, en heeft eindelijk eens beargumenteerd waarom hij het voorstel tot huurverlaging niet redelijk vond. Hij had me namelijk nog niet verteld dat hij "zo maar" een bedrag voor de variabele kosten heeft vastgesteld, zonder het te baseren op de daadwerkelijke variabele kosten. Na het vergeleken te hebben met de variabele kosten van mijn vorige kamer, kon dit wel eens goed kloppen. Ik denk dat we er nu met een prijsvoorstel dat ongeveer in het midden ligt wel uit komen.

Dus, voor degenen die ook van plan zijn huurverlaging aan te vragen: Ga eerst even na of je variabele kosten reëel zijn. Stel dat je de kale huur verlaagt, maar de variabele kosten met het zelfde bedrag uiteindelijk (terecht) verhoogd worden, verspil je tijd en de relatie met de verhuurder. Ten tweede, houdt het contact via de e-mail (mondelinge argumenten lopen bijna altijd uit in emotioneel gezeur) en vraag altijd om argumenten waarom de verhuurder het niet redelijk vindt de huur te verlagen. Als ik het gelijk had geweten van de variabele kosten, had dat een hoop gescheeld.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Top , dat jullie er toch nog uitgekomen zijn Istochgekkigheid, en fijn dat je het hier laat weten.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het vervangen van de sloten is in strijd met de wet.
= Complete kolder

Het ongevraagd betreden van de kamer met een reservesleutel is huisvredebreuk. Daar kun je aangifte van doen want is een strafbaar feit. Verder kan een huisjesmelker van alles en nog wat aan bepalingen opnemen. Bijvoorbeeld: "Wanneer huurder te laat betaalt, volgen lijfstraffen". Iedereen zal begrijpen dat dat niet kan. En toch wil het er maar niet in bij veel mensen dat je bepalingen die in strijd zijn met de wet, niet na hoeft te komen.

Betaal verder nooit een all-in huur. Laat de huur en de bijkomende kosten apart bepalen door de Huurcommissie. Vooral bij kamers kan dat duizenden euro's per jaar schelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvredebreuk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_%28Nederland%29

weetnietveel

Bob Schurkjens schreef:
Het vervangen van de sloten is in strijd met de wet.
= Complete kolder
Dat denk ik ook.
Het ongevraagd betreden van de kamer met een reservesleutel is huisvredebreuk. Daar kun je aangifte van doen want is een strafbaar feit.
Dat denk ik niet, zeker in het geval van ts niet want hij had in feite toestemming gegeven. Maar had hij geen toestemming gegeven dan is het ook niet zomaar huisvredebreukk want dan moet de huurder de verhuurder eerst "vragen" om zijn kamer te verlaten en moet de verhuurder hieraan geen gehoor geven. Dan pas is het huisvredebreuk. (lid 1)
Verder kan een huisjesmelker van alles en nog wat aan bepalingen opnemen. Bijvoorbeeld: "Wanneer huurder te laat betaalt, volgen lijfstraffen". Iedereen zal begrijpen dat dat niet kan. En toch wil het er maar niet in bij veel mensen dat je bepalingen die in strijd zijn met de wet, niet na hoeft te komen.
En dit is weer helemaal waar.

weetnietveel

Barman schreef: Misschien kan je ook even opzoeken hoeveel studenten er zijn en hoeveel beschikbare kamers. Dan kan je nog meer zinnige adviezen geven.
Waarom zou hij?? Heeft er toch helemaal niets mee te maken!!

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

weetnietveel schreef:
Barman schreef: Misschien kan je ook even opzoeken hoeveel studenten er zijn en hoeveel beschikbare kamers. Dan kan je nog meer zinnige adviezen geven.
Waarom zou hij?? Heeft er toch helemaal niets mee te maken!!
Natuurlijk heeft het er niets mee te maken.

Waarom zou vraag en aanbod überhaupt ooit ergens iets mee te maken hebben. :roll:

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Barman schreef:Waarom zou vraag en aanbod überhaupt ooit ergens iets mee te maken hebben.
Hiermee ga je juist voorbij aan de essentie van topic start.
Normaal bepalen vraag en aanbod inderdaad de prijs.
Echter , de wet- en regelgeving bepaalt de maximale huur prijs! Ongeacht vraag/aanbod (=marktwerking)mag dus geen hogere huur gevraagd worden. Dat is hier blijkbaar wel van toepassing, gezien de gang van TS naar huurcommissie voor huurverlaging.

Vervolgens overtreedt verhuurder nog meer regels, om huurder weg te treiteren. Achterliggend idee daarbij zal inderdaad marktwerking zijn: opnieuw verhuren aan een ander voor een te hoge prijs, die niet mekkert

Gesloten