LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Sociale huurwoning: buurt krijgt renovatie, ik niet
-
Sociale huurwoning: buurt krijgt renovatie, ik niet
Goedemiddag allemaal,
Ik woon sinds eind 2016 in een huurhuis met een maximum huur in de sociale huurwoningen sector.
Mijn buren (op 1 na) hebben de afgelopen jaren allemaal meerdere renovaties gehad:
- badkamer (hele nieuwe badkamer inclusief toilet en de was en droogaansluitingen naar de zolder)
- toilet beneden(helemaal vernieuwd)
- keuken (hele nieuwe keuken)
Toen ik in mijn nieuwe huis ben komen wonen is niets van bovenstaande gerenoveerd. Ik heb geen toilet boven, een hele verouderde toilet beneden. Ook de badkamer is oud en vies tussen de tegels en de aansluiting van de wasmachine zit ook gewoon nog in de badkamer zelf. De keuken is ook niets aan gerenoveerd. Wel heb ik zonnepanelen gehad toen ik daar ben komen wonen.
Ik heb de woningbouw gecontacteerd en gevraagd of ik ook een toilet boven mocht en een andere toilet beneden. Zij geven aan dat ik regelgeving en vaste verandermomenten ben misgelopen een aantal jaar terug. Ik vroeg hoe dat kan want ik woon er pas sinds 2016 maar ze wimpelen me dus steeds af.
Is er iemand weet wat ik kan doen dat ik toch een renovatie krijg. een renovatie staat de komende 15 jaar ook niet op de planning, iedereen in de straat heeft pas renovaties gehad.
Een aanpassing in de huurprijs is me ook niet gelukt, zij zeggen dat het allemaal niet mogelijk is.
Ik ben benieuwd welke stappen ik nog kan ondernemen om ze wel zover te krijgen dat ik renovatiemogelijkheden heb.
Ik woon sinds eind 2016 in een huurhuis met een maximum huur in de sociale huurwoningen sector.
Mijn buren (op 1 na) hebben de afgelopen jaren allemaal meerdere renovaties gehad:
- badkamer (hele nieuwe badkamer inclusief toilet en de was en droogaansluitingen naar de zolder)
Toen ik in mijn nieuwe huis ben komen wonen is niets van bovenstaande gerenoveerd. Ik heb geen toilet boven, een hele verouderde toilet beneden. Ook de badkamer is oud en vies tussen de tegels en de aansluiting van de wasmachine zit ook gewoon nog in de badkamer zelf. De keuken is ook niets aan gerenoveerd. Wel heb ik zonnepanelen gehad toen ik daar ben komen wonen.
Ik heb de woningbouw gecontacteerd en gevraagd of ik ook een toilet boven mocht en een andere toilet beneden. Zij geven aan dat ik regelgeving en vaste verandermomenten ben misgelopen een aantal jaar terug. Ik vroeg hoe dat kan want ik woon er pas sinds 2016 maar ze wimpelen me dus steeds af.
Is er iemand weet wat ik kan doen dat ik toch een renovatie krijg. een renovatie staat de komende 15 jaar ook niet op de planning, iedereen in de straat heeft pas renovaties gehad.
Een aanpassing in de huurprijs is me ook niet gelukt, zij zeggen dat het allemaal niet mogelijk is.
Ik ben benieuwd welke stappen ik nog kan ondernemen om ze wel zover te krijgen dat ik renovatiemogelijkheden heb.
-
Re: Sociale huurwoning: buurt krijgt renovatie, ik niet
In je bericht lees ik alleen maar dat andere het hebben gehad niet dat renovatie nodig is?Amandahopstaken schreef:Goedemiddag allemaal,
Toen u er in 2016 ging wonen wat u er schijnbaar tevreden mee en nu wilt u minder huur betalen omdat andere (die er al jaren wonen) profiteren van een renovatie.
Concreet heeft u nergens recht op, schijnbaar kon de bewoner zich opgeven een aantal jaar geleden (veelal brengt dit ook een huurverhoging mee) gezien u er niet woonde kon u niet meedoen.
Als je daar nu al tig jaar zou wonen had je wellicht een punt. Nu vraag ik me alleen af waarom je 6 maanden terug dat huis hebt genomen.
-
Dat het bij de buren is vernieuwd betekend ook dat de huren zijn aangepast daar. U bent akkoord gegaan met het huis in deze staat. Dat een keuken/badkamer/toilet oud is zegt niets, zolang het functioneert krijgt u waarvoor u betaald. En een wasmachine aansluiting in de badkamer. Weet u hoeveel koophuizen dit ook hebben, dit is echt niet abnormaal hoor.
Schijnbaar heeft de vorige bewoner geen behoefte gehad aan een upgrade, maar zoals gezegd bent u diegene geweest die het contract voor het huis getekend heeft.
Top: kijk naar wat u wel heeft, het gras is bij een ander echt niet groener hoor.
Schijnbaar heeft de vorige bewoner geen behoefte gehad aan een upgrade, maar zoals gezegd bent u diegene geweest die het contract voor het huis getekend heeft.
Top: kijk naar wat u wel heeft, het gras is bij een ander echt niet groener hoor.
Het kan bijna niet anders dan dat de keuken en het sanitair nog in acceptabele staat zijn, anders zouden die voorafgaand aan de nieuwe verhuring, tijdens het mutatieonderhoud vervangen zijn.
-
U kunt binnen zes maanden na tekening huurcontract de huurcommissie verzoeken de huur te verlagen. Dit kan alleen wanneer u meer huur betaalt dan volgens het puntensysteem gerechtvaardigd is. In de praktijk zal dit bij woningcorporatiewoningen weinig voorkomen.
Verder is er niets af te dwingen. Wat uw buren in het verleden allemaal gekregen hebben, doet helaas niet ter zake. Alleen loszittend tegelwerk of een kapot keukenblok geldt als gebrek volgens de wet en moet verholpen worden. Zie hiervoor het gebrekenboek.
Zie ook http://www.huurcommissie.nl
Verder is er niets af te dwingen. Wat uw buren in het verleden allemaal gekregen hebben, doet helaas niet ter zake. Alleen loszittend tegelwerk of een kapot keukenblok geldt als gebrek volgens de wet en moet verholpen worden. Zie hiervoor het gebrekenboek.
Zie ook http://www.huurcommissie.nl
Zulke renovaties en verbeteringen gaan ze in het algemeen niet voor losse huizen doen, maar per blok of buurt. Als de vorige bewoner die veranderingen toen niet wou, dan gaan ze dat dus meestal niet achteraf alsnog doen. Zeker als het om niet-noodzakelijke aanpassingen gaat maar slechts in verbeteringen heb je waarschijnlijk weinig keus.
-
Wellicht dat de inrichting van jouw huis al eerder was gerenoveerd? Stel dat ze het iedere 30 jaar renoveren en bij jouw is het (om wat voor reden dan ook) bijvoorbeeld 15 jaar geleden opgeknapt, dan ben je nu nog niet aan de beurt.
Je bent er zo te horen pas in komen wonen na de renovaties in de straat. Het zal dus bij de vorige bewoner liggen. Deze zal misschien wel gedacht hebben 'ik wil binnenkort verhuizen en heb geen zin in een verbouwing van dit huis' en niet akkoord zijn gegaan.
-
Mijn ervaring is dat ze "hap snap" mutatieonderhoud plegen. Het huis dat ik nu bewoon is grondig aangepakt voordat ik het ging bewonen. Nieuw sanitair etc. Identieke woningen in dezelfde buurt die ik bezichtigde waren gedateerd en uitgewoond. Met de mededeling van de opzichter dat er niets aan gedaan zou worden.
-
Gezien TS sinds het aanmaken van het bericht niet meer ingelogd is zullen we wel nooit weten hoe het zit.Nijogeth schreef:Je bent er zo te horen pas in komen wonen na de renovaties in de straat. Het zal dus bij de vorige bewoner liggen. Deze zal misschien wel gedacht hebben 'ik wil binnenkort verhuizen en heb geen zin in een verbouwing van dit huis' en niet akkoord zijn gegaan.