LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stankoverlast buren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
j.post

stankoverlast buren

Ongelezen bericht door j.post »

Hallo iedereen,

ik woon sinds enkele maanden op mijzelf naar volle tevredenheid. Echter de laatste weken verneem ik op wisselende tijdstippen lichte tot sterke wierook en andere geuren. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat dit van mijn buurvrouw komt die onder mij woont. Omdat haar ramen precies onder die van mij zitten, waait het bij mij naar binnen via de ventilatieroosters boven het raam.

De mate van overlast wordt o.a. bepaald door de wind (kracht en richting), soms kan ik 1 zijde wel ventileren en soms niet. Op het balkon stinkt het soms erg sterk. De problemen zijn er vooral als het windstil is. Bij veel wind is er geen probleem.

De laatste weken heb ik ook licht geirriteerde luchtwegen en het zou mij niet verbazen dat dit te maken heeft met de parfum / wierook geuren. (die ook gemengd zijn met sigarettenrook) Ik kan dit natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Ik heb inmiddels vriendelijk mijn buurvrouw verteld over mijn probleem en de vraag of het wellicht bij haar vandaan komt (wat ik wel zeker weet) maar zij zegt dat dit niet zo is.

Ik ben daarna naar de woningbouwvereniging gegaan en daar kon men mij ook niet direct helpen, het hoorde bij de vrijheid van mijn buurvrouw vertelde men mij, hoewel men wel vond dat ik prettig moest kunnen wonen. Men heeft mij geadviseerd per email contact op te nemen met de wijkbeheerder.

Weten jullie misschien hoe ik het beste tot een oplossing kan komen? Ik kan het nog via de woningbouwereninging / wijkbeheerder proberen, de 1e reactie van de buurvrouw lijkt niet positief...

Chocomelk

Re: stankoverlast buren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Geen idee hoe je dat zou moeten aanpakken.
In ieder geval je ventilatie roosters aan die kant dicht draaien als je die mogelijkheid hebt, en luchten op tijden als buuf niet haar wierrook aan steekt.

Het is vervelend voor jou dat je er last van hebt, maar in mijn ogen doet je buuf niets verkeerd, ze moet natuurlijk zelf weten of ze wierrookstaafjes aansteekt en rookt.

j.post

Hallo Chocomelk,

bedankt voor je reactie. Ik moet er ook nog even bij vermelden, dat ze een geur-apparaat heeft dat altijd aanstaat. Dat is zo'n ding wat in het stopcontact zit. Daardoor heb ik ook een vrij sterke lucht als ze bijv. niet thuis is. Je zou misschien denken dat het wel mee moet vallen, maar de lucht is soms echt sterk en onaangenaam die door mijn ventilatieroosters naar binnen stroomt.

Verder vraag ik mij af of ze het echt zelf mag weten, uiteindelijk komt haar stank wel in mijn woning terecht. En ik vind die lucht soms behoorlijk onaangenaam en mocht mijn keelirritatie hier echt het gevolg van zijn, dan vraag ik mij af of ik dat dan maar gewoon voor lief moet nemen...

Chocomelk

j.post schreef:Hallo Chocomelk,

bedankt voor je reactie. Ik moet er ook nog even bij vermelden, dat ze een geur-apparaat heeft dat altijd aanstaat. Dat is zo'n ding wat in het stopcontact zit. Daardoor heb ik ook een vrij sterke lucht als ze bijv. niet thuis is. Je zou misschien denken dat het wel mee moet vallen, maar de lucht is soms echt sterk en onaangenaam die door mijn ventilatieroosters naar binnen stroomt.

Verder vraag ik mij af of ze het echt zelf mag weten, uiteindelijk komt haar stank wel in mijn woning terecht. En ik vind die lucht soms behoorlijk onaangenaam en mocht mijn keelirritatie hier echt het gevolg van zijn, dan vraag ik mij af of ik dat dan maar gewoon voor lief moet nemen...
Heb zelf ook zo'n ding voor in het stopcontakt, heb een eengezinswoning maar als ik boven ben ruik ik dat ding echt niet.

Kun jij je ventilatieroosters niet dicht doen dan ?

j.post

Hallo Chocomelk,

ik kan ze wel sluiten, maar goede ventilatie is belangrijk voor een gezond binnen-klimaat. Ik ventileer mijn hele leven al, zelfs in de winter en als alles dicht moet vind ik dat toch wel jammer.

lostlovey

Ongelezen bericht door lostlovey »

Lastig dit en erg jammer dat je nu niet fijn woont. Geuren zijn erg persoonlijk en het is moeilijk overlast aan te geven behalve als het gaat om bijvoorbeeld stank van te veel huisdieren (uitwerpselen e.d.).

Wierrook, geurstekkers en roken, tja dat is denk ik ook de vrijheid van de buurvrouw. Geurstekkers kunnen inderdaad irritatie aan slijmvliezen veroorzaken. Misschien kun je haar vragen minimaal de stekkers of te verwijderen of op de laagste stand te zetten.

Heeft ze trouwens altijd een raam openstaan of komen de geuren ook door haar ventilatieroosters naar buiten?

Ik kan hier ook niet altijd alle roosters en bovenlichten open hebben door buren die veel en voor mij zeer sterk "geurende" gerechten koken waar ik beslist niet tegen kan maar ja...ik doe dan aan die kant alles dicht. Baal er ook van maar zie eerlijk gezegd niet dat daar echt iets tegen te doen is. Zij moeten ook hun gang kunnen gaan in hun huis.

j.post

Hallo lostlovey,

bedankt voor je reactie. De geuren komen ook door alle ventilatieroosters aan zowel voor - als achterzijde van de woning naar buiten. Daardoor kan ik soms niet ventileren. Ik krijg het idee dat het bij mij soms sterker lijkt te ruiken dan bij haar binnen.

Natuurlijk moet iedereen zijn gang kunnen gaan in zijn eigen huis, maar het vervelende van dit probleem is dat die geurstekker voor zover ik weet altijd aan staat. En regelmatig komt daar wierook en sigarettenrook bij. Maar misschien is het inderdaad een idee eens te vragen of deze uit gezet kan worden...

Chocomelk

j.post schreef:Hallo Chocomelk,

ik kan ze wel sluiten, maar goede ventilatie is belangrijk voor een gezond binnen-klimaat. Ik ventileer mijn hele leven al, zelfs in de winter en als alles dicht moet vind ik dat toch wel jammer.
Begrijp ik, maar u heeft aan een andere kant toch wel iets om te ventileren ?

j.post

Hallo Chocomelk,

als het windstil is, dan stroomt aan iedere zijde deze lucht naar binnen. Het hangt echt af van de wind. Dit weekend was het bijv. bijna helemaal windstil hier, en dan gaat die lucht blijkbaar recht omhoog bij mij de luchtroosters in. Je zou denken dat het wel mee zal vallen, maar het ruikt echt wel vrij sterk. Ik had even mijn neus voor het luchtrooster gehouden en toen rook ik een sterke parfum-lucht naar binnen waaien. Het probleem is dus vooral bij windstille dagen. Bij veel wind is er helemaal geen probleem. Maar mocht mijn keel-irritatie hier echt van komen, dan blijft het toch wel erg vervelend. En ik vraag mij af of het nou echt gezond is...

Ik heb ook veel tijd en energie in deze woning gestoken, dus verhuizen vind ik eignelijk ook geen goede optie. Maar misschien moet ik eens vragen of die geurstekker niet uitgeschakeld kan worden, dat zal denk ik al een grote verbetering opleveren. De wierook is n.l. niet continu.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik kan niet beoordelen wat u wel en niet ruikt, want ik ruik het natuurlijk niet. Maar ik wil wel iets meegeven.

Als u feitelijk overlast heeft dient dat natuurlijk verholpen te worden want dat hoort niet. Maar u moet zich ook realiseren dat u gekozen (of niet) hebt om naast onder en boven anderen te wonen, dat merk je in geluid, zicht en reuk. Iemand kan niet verwachten dat de buren niet gezien,gehoord of geroken worden.

ik zeg niet dat u u aanstelt, want nogmaals dat kan ik niet beoordelen, en ik weet niet hoe sterk u uw buren ruikt, maar bedenk wel: overlast mag aangepakt worden, maar we wonen in een land met anderen.

trudy

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wettelijk gezien mag uw buur geen stankoverlast veroorzaken (Artikel 3, Bw 5.)

Ericman

Ongelezen bericht door Ericman »

@j.post. Je hebt recht op wonen zonder overlast. Er kan natuurlijk gedebatteerd worden over wat overlast precies is, maar als die geuren zo sterk naar binnen dringen in jouw woning is er overduidelijk iets niet in orde. De buurvrouw mag natuurlijk gewoon roken in eigen huis en ook de geurtjes horen bij "normaal" gebruik. Wellicht ruikt zij ze zelf niet eens zo zeer, want het is welbekend dat het reukvermogen van rokers sterk verminderd is.

Aangezien de corporatie ook van mening is dat de buurvrouw in haar recht staat en jij aangeeft overduidelijk last en bijbehorende gezondheidsschade te ondervinden, lijkt het mij niet meer dan redelijk dat de corporatie voor een beperking van de overlast zorgt. Dat al die geurtjes zo sterk naar boven trekken, wijst erop dat je niet alleen de geur, maar ook de gebruikte lucht van de buren cadeau krijgt.

Ik zou de woningbouw dus vragen/eisen om de ventilatiemogelijkheden in jouw woning zodanig aan te passen, dat jij frisse buitenlucht in huis krijgt, in plaats van de gebruikte lucht van de buren. Dat lijkt mij niet meer dan jouw goed recht.

marijke1960

Ongelezen bericht door marijke1960 »

Hallo ik heb erg met je te doen ik zit nl ook al een jaar met hetzelfde
probleem.
Het stinkt bij mij in huis constant naar wierook en wiet.
Ik ben toen een keer naar de onderbuurvrouw gegaan om
vriendelijk te vragen of ze het een beetje kon minderen dit nam
ze mij niet in dank af. Nu steekt ze zelfs 3 wierookstokjes aan op
haar balkon nu kan ik dus bijna nooit mijn ramen openzetten.
En wat ik nog erger vind ik kan helemaal niet op het balkon zitten.
Ik word helemaal slecht van deze lucht. Konden wij er maar iets aandoen.
In mijn contract staat dat wij de bewoners geen overlast mogen bezorgen,
ik vraag mij af als je niet meer op het balkon kan zitten vanwege de
stank dan lijkt mij dit toch ook overlast.
Sterkte ermee.

ppp333333

Ongelezen bericht door ppp333333 »

ik heb hetzelfde probleem bij mij ruikt het ook altijd naar wiet
en ik steek er maar een stuk of 10 op per dag

Chocomelk

ppp333333 schreef:ik heb hetzelfde probleem bij mij ruikt het ook altijd naar wiet
en ik steek er maar een stuk of 10 op per dag
Ahhhh vandaar je wazige teksten hier altijd op het forum.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Marijke,
Zijn het koop- of huurflats ?
In geval van koop kun je misschien klagen bij de Vereniging van Eigenaren. Hoewel ik me afvraag wat die kunnen doen.
In geval van huur kun je klagen bij de woningbouwvereniging. Deze zouden er op termijn iets aan moeten gaan doen ivm het verschaffen van het woongenot welke je nu minder hebt.

Eventueel kun je eens juridisch advies inwinnen bij een juridisch loket of iets dergelijks.

ppp333333

Ongelezen bericht door ppp333333 »

of miss zelf een proberen word miss wat rustiger van

Chocomelk

marijke1960 schreef:Hallo ik heb erg met je te doen ik zit nl ook al een jaar met hetzelfde
probleem.
Het stinkt bij mij in huis constant naar wierook en wiet.
Ik ben toen een keer naar de onderbuurvrouw gegaan om
vriendelijk te vragen of ze het een beetje kon minderen dit nam
ze mij niet in dank af. Nu steekt ze zelfs 3 wierookstokjes aan op
haar balkon nu kan ik dus bijna nooit mijn ramen openzetten.
En wat ik nog erger vind ik kan helemaal niet op het balkon zitten.
Ik word helemaal slecht van deze lucht. Konden wij er maar iets aandoen.
In mijn contract staat dat wij de bewoners geen overlast mogen bezorgen,
ik vraag mij af als je niet meer op het balkon kan zitten vanwege de
stank dan lijkt mij dit toch ook overlast.
Sterkte ermee.
Wierrook vindt ik ook heel erg stinken en krijg het er zelfs van op mijn adem.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Geurstekkers en wierrook en andere geur toestanden zijn eigenlijk niet nodig, :!:

De stank die deze apparaten weg moeten werken maak je zelf!, samen met je huisdieren of de sigaret, :wink:

Bij veel mensen stinkt het in huis, zelf ruiken ze het niet meer, stinkende kattebakken in de douche of in de keuken, het huis bruin van het stof en de nicotine, en dan maar klagen dat het huis zo vochtig is, de ventilatieroosters zitten vaak vol stof zodoende er van een goede ventilatie geen sprake meer is, vaak klagen de bewoners zelf dat ze "astma" hebben, en snel benauwd zijn.., drie keer raden hoe dit komt...,

Hoe kun je in zo'n puinzooi leven!, :?

Soms doen oude incontinente huisdieren er nog een schepje boven op,

Dat de buren problemen maken over de stankoverlast hebben de bewoners totaal niet in de gaten, de stank ruiken ze zelf niet meer, en wát deze mensen zelf nog kúnnen ruiken wordt wordt verdreven door een geur apparaat!, vaak stinken de mensen zelf ook naar zweet en sigaretten, deze lichaamsgeuren ruiken ze zelf niet, ook de stank van de inwonende katten dragen deze mensen vaak ook zelf mee, :oops:

Hoe wil je jezelf en je gezin voor de gek houden?, eerst het stankprobleem zelf oplossen, geurtoestanden de deur uit, en de boel goed schoonmaken, evt. tapijt dat stinkt naar urine verwijderen en vinyl laten leggen, gemakkelijk schoon te maken en kan prima tegen vocht,

Kattebakken iedere dag schoonmaken, en zorgen dat het overal in huis fris en schoon blijft, ook het toilet en de douche hoort hierbij,

Ook zo nu en dan de kachel even aan zodat het vocht verdwijnt uit huis,

Zeker weten dat de problemen van stank overlast over zijn,

mihoen

Ongelezen bericht door mihoen »

er zijn een aantal redenen waarom mensen wierrook gebruiken in huis

1 ze vinden de lucht erg lekker

2 ze willen drugsluchten maskeren

3 ze willen vormen van stank maskeren, denk aan sigaretten, dierenvuil, mensenvuil of iets anders wat ze willen verbergen

4 ze zijn met spiritisme bezig, bij demonenaanbidding of verre-oosten godsdiensten wordt vaak wierrook gebrand om de geesten gunstig te stemmen

misschien dat je er achter kunt komen welke reden er achter de wierrook zit. en anders is er rtl4, bonje bij de buren...

Gesloten