LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stofoverlast verbouwing, wat te doen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ee-Djee

stofoverlast verbouwing, wat te doen?

Ongelezen bericht door Ee-Djee »

Beste,
Sinds vorige week maandag is mijn verhuurder begonnen met het renoveren van de woning onder mij, dit heeft bij mij tot gevolg dat mijn hele woning, van plafond tot vloer en voorkant tot achterkant, vol is komen te staan met (fijn)stof. Mijn verhuurder geeft geen gehoor aan mijn oproep tot het bespreken van oplossingen. Al mijn stereo apparatuur zit vol stof ,en het zit letterlijk overal!!! Zelfs in mijn kasten die afgesloten zijn. Er is geen vorm van waarschuwing geweest (behalve dat ze, toen ik niet thuis was, de dag van aanvang aan de deur zijn geweest, en ik was pas dinsdagavond weer thuis). Ik zit met mijn handen in het haar momenteel. Ben afgelopen vrijdag letterlijk mijn huis uit gevlucht. Vandaag was ik er even om een schoonmaker een offerte te laten maken, en bij binnenkomst sloeg het op mijn keel en neus, na 15 minuten begon mijn huid te jeuken en mijn ogen te prikken, terwijl de stofwolk niet meer in huis hangt maar is neergeslagen op alles.
Wat moet/kan ik hier aan doen?
Ik ben ten einde raad momenteel.

witte angora

Re: stofoverlast verbouwing, wat te doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb je de ramen open laten staan dan, toen je niet thuis was? Ik vind dit een vreemd verhaal eerlijk gezegd. Fijn stof kan heus wel tussen kieren door kruipen, maar eerst een hele verdieping naar boven kruipen, en dan in zulke hoeveelheden door kieren dringen dat alles, maar dan ook alles onder het stof komt te zitten, tot in jouw afgesloten kasten toe?

Wat zei die schoonmaker ervan?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Leg morgen voor je kieren vochtige handdoeken neer en bijna geen fijnstof wat nog bij je naar binnen komt.
Maar ook ik vraag me af hoe kan het dat er zoveel stof bij je binnen is gekomen ?

sellco

Ongelezen bericht door sellco »

Misschien mosterd na de maaltijd, maar omdat het verhaal over stofoverlast tekenend is voor hoe het niet moet, wil ik toch nog even reageren.

Behalve dat stof, ontstaan tijdens een verbouwing, veel overlast kan veroorzaken en vooral het fijnstof vaak nog wekenlang in de woning blijft rondzweven, is fijnstof niet geheel ongevaarlijk.

Bij inademing van stof filtert ons lichaam de grovere deeltjes uit de ingeademde lucht. Bijvoorbeeld door de neusharen of het slijmvlies.
Het gevaarlijke zit in de kleinste stofdeeltjes, het zogenaamde zweefstof of fijnstof genaamd. Als gevolg van een verbouwing gaat het vaak om quartsstof, hetgeen ontstaat door te kappen, slijpen of boren in steen, beton of gips.
Deze kleine stofdeeltjes worden bij inademing, door onze longen ingecapseld waardoor de longcapaciteit (inhoud) verminderd. Bij regelmatige blootstelling aan deze situatie ontstaat de longziekte COPD.

Veel stofoverlast en gevaar voor de gezondheid kan voorkomen worden door met bedrijven samen te werken die verbouwen niet gelijk stellen aan troep, stof en ongemak. Het kan ook anders! Gelukkig erkennen steeds meer aannemers, klusbedrijven en woningbouwverenigingen dit als een nieuwe uitdaging, maar ook kans, in een toch al moeilijke periode door de malaise in de bouw.

Door te investeren in stofbeersing kunnen bovengenoemde situaties voorkomen worden en niet geheel onbelangrijk, blijft zo'n verbouwing niet jarenlang bij de klant in herinnering als een nachtmerrie.

Al jaren probeer ik bedrijven in de bouwbranche ervan te overtuigen dat het ook anders kan en moet. Door gebruik te maken van stofafzuiging en stofbeheersing door vaak simpele oplossingen blijft er een tevreden klant achter. Sterker nog, hij is enthousiast want de angst voor troep, stof en camperen in je eigen huis onder extreme omstandigheden verdween als sneeuw voor de zon.

Een essentieel onderdeel van de sleutel tot succes zijn tevreden klanten. De kracht van een "ambassadeur" die gratis reclame maakt omdat hij enthousiast is over zijn verbouwing en het eindresultaat, wordt vaak onderschat.

Sellco

epdejong03

Ongelezen bericht door epdejong03 »

witte angora schreef:Heb je de ramen open laten staan dan, toen je niet thuis was? Ik vind dit een vreemd verhaal eerlijk gezegd. Fijn stof kan heus wel tussen kieren door kruipen, maar eerst een hele verdieping naar boven kruipen, en dan in zulke hoeveelheden door kieren dringen dat alles, maar dan ook alles onder het stof komt te zitten, tot in jouw afgesloten kasten toe?

Moet eerlijk bekennen dat ik het nog nooit mee heb gemaakt tijdens mijn werk. Ik heb net een renovatie van 144 woningen achter de rug en heb nog nergens zo'n extreme overlast gehad.

Van de andere kant moet de verhuurder overlast die een huurder bewijsbaar heeft geleden, passend moet oplossen. Immers je hebt recht op woongenot. Mijn advies zou zijn, ga met de schoonmaak offerte en eventueel foto's naar de opzichter toe en ga rustig het gesprek aan. Mijn ervaring leert dat een opzichter meestal niet moeilijk gaat doen over een schoonmaak rekening van 100,-- euro.

PS de mogelijke fijnstof is niet schadelijk alleen irriterend en je blijft er meestal nog een aantal dagen last van houden.

Tis weer bijzonder

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Ee-Djee schreef:Wat moet/kan ik hier aan doen?
Ik ben ten einde raad momenteel.
Bel even met de gemeente dat je ze waarschijnlijk met asbest hebt zien sjouwen. :lol:

sellco

Ongelezen bericht door sellco »

epdejong03 schreef:
witte angora schreef:Heb je de ramen open laten staan dan, toen je niet thuis was? Ik vind dit een vreemd verhaal eerlijk gezegd. Fijn stof kan heus wel tussen kieren door kruipen, maar eerst een hele verdieping naar boven kruipen, en dan in zulke hoeveelheden door kieren dringen dat alles, maar dan ook alles onder het stof komt te zitten, tot in jouw afgesloten kasten toe?

Moet eerlijk bekennen dat ik het nog nooit mee heb gemaakt tijdens mijn werk. Ik heb net een renovatie van 144 woningen achter de rug en heb nog nergens zo'n extreme overlast gehad.

PS de mogelijke fijnstof is niet schadelijk alleen irriterend en je blijft er meestal nog een aantal dagen last van houden.

Dat fijnstof, ontstaan tijdens een verbouwing niet geheel ongevaarlijk is moge mede blijken uit het volgende artikel van Arbouw:

http://www.arbouw.nl/werknemer/risicos/ ... wartsstof/

Natuurlijk is de concentratie van het stof en het herhalende karakter van de blootstelling eraan van invloed op het risico.

Jammer vindt ik het dat mensen die dagelijks met dergelijke situaties omgaan niet goed geinformeerd zijn of worden over het gevaar. Zowel voor hun zelf als ook voor de klanten.

Er zijn namelijk verschillende technieken beschikbaar om niet alleen het gezondheidsrisico door kwartsstof te voorkomen, maar ook de overlast voor klanten daarvan. Getuige het verhaal hierboven.

Sellco

Gesloten