LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitgezet door Dienst Wonen Amsterdam

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Walter_F

Uitgezet door Dienst Wonen Amsterdam

Ongelezen bericht door Walter_F »

Ik ben vanwege mijn studie op een bepaald moment verhuisd naar Amsterdam. Ik begon met mijn stage bij een bedrijf in Amsterdam voor mijn studie welke is gesitueerd in Leeuwarden.

Ik kon in eerste instantie een leuk pand betrekken aan het Waterlooplein. Weliiswaar harstikke illegaal maar het was een fantastische ruimte. Het enige was dat ik hier maar een paar maanden kon blijven en dus meteen op zoek moest naar een andere woning.

Via een vriend van me kwam ik in contact met een huiseigenaar/huurbaas die mij direct een ongelooflijk mooie woning in Amsterdam Oost aanbood voor een goede prijs. Ik heb direct ja gezegd en kon de woning meteen betrekken. Alles aan deze woning was legitiem omdat deze huurbaas alles volgens de regels wil spelen. Ik ook, dus dat kwam goed uit. Ingeschreven bij de gemeente, huurcontract in orde en een aanvraag woonvergunning ondertekent. Van deze laatste wist ik nog niet van het bestaan ervan af. Echter, je moest economisch dan wel sociaal gebonden zijn aan Amsterdam om zo'n woonvergunning te krijgen en dus rechtmatig in die woning te kunnen wonen. Onder economische gebondenheid verstaan zij ook studeren dus ik dacht dat alles ok was.

Ik krijg vervolgens een telefoontje dat ik mijn woning dien te verlaten omdat ik niet economisch gebonden ben aan Amsterdam. Pardon? Ik studeer hier toch? Nee, je studie is gesitueerd in Leeuwarden... Dat ik elke dag in Amsterdam moet zijn doet kennelijk totaal niet ter zake.

Dan volgt een lange wisseling van brieven en email met beroepen en bezwaren die vervolgens allen worden afgewezen. Ik ben ondertussen ook een eigen bedrijf begonnen wat bij mijn thuisadres staat ingeschreven bij de kvk en belastingdienst. Ook dat schijnt geen reden te zijn om mij te laten zitten waar ik zit.

Vervolgens is de Dienst Wonen er helemaal klaar mee en ik moet per direct vertrekken onder last van een dwangsom van maar liefst 3000,-. Ik ben dus maar vertrokken want ik zit niet te wachten op een boete van 3000,-.

Ik heb dus halsoverkop alles stil moeten leggen; mijn bedrijf, mijn studie, heel mijn inboedel in een opslag moeten verhuizen met alle ongemakken die daarbij komen kijken.

Mijn vraag is; mag dit zomaar? Je hebt toch allerlei rechten als huurder? Hoe kan een overheidsinstantie op deze gronden je gewoon uit je huis trappen??

gravedigger

Re: Uitgezet door Dienst Wonen Amsterdam

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je moet je natuurlijk wel van tevoren op de hoogte stellen vsn je rechten en plichten als huurder. Dan had je geweten dat er een woonvergunning noodzakelijk is. Ik ken de redenen vanm de afwijzing van het beroep niet, maar vermoest, dat dat te naken heeft met je stage in Leeuwarden. Was deze gewoon in A'dan geweest, dan was er waarschijnlijk geen man overboord geweest.

Walter_F

Wel even scherp zijn; de stage speelde zich af in Amsterdam, mijn opleiding staat in Leeuwarden

gravedigger

Sorry. Je hebt gelijk :oops:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Lijkt mij een geval voor de gemeentelijke Ombudsman. Zie stap 1 t/m 4:
http://www.gemeentelijkeombudsman.nl/ge ... m=homepage

Maar wellicht kun je het beste hier beginnen:
http://www.wonen.amsterdam.nl/over_de_d ... _klacht_of

Verder kun je advies inwinnen bij:
http://www.huurdersvereniging-amsterdam.nl/

En de Nationale Ombudman is er ook nog. Wat er uitkomt weet ik niet, ik hoop dat je er wat aan hebt.

ageeth12

Ongelezen bericht door ageeth12 »

Hoi. Al huur je via een particulier onder een een bepaalde huurgrens, moet deze bij dienst Wonen zijn aangemeld. Dat moet de huisbaas doen zodra de vorige huurder is vertrokken. En je bent verplicht in Amsterdam om je te laten inschrijven bij woningnet voor een woning. Op die basis werkt ook dienst wonen, want je nummer daar is ook gekoppeld aan dienst wonen. En je kan er vanuit gaan dat als je op normale manier huurt. Je gemiddeld 5 jaar op de wachtlijst staat. Behalve met urgentie.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Bah, als ik dit zo lees ben ik blij dat ik niet meer in Nederland, en met name niet meer in de omgeving Amsterdam woon.

Wederom een bewijs wat een achterlijk stelsel men hanteert, en dat de overheden zelf niet in staat zijn de woningnood te bestrijden. Het is natuurlijk volledig idioot, fascistisch en niet meer van deze tijd dat men probeert de bepalen waar jij gaat wonen, met name als het een volledig particuliere verhuur is.

Natuurlijk had je beter kunnen wachten tot de verhuurder een bevestigend antwoord had gekregen van de gemeente. De Dienst Wonen zegt zelf op haar website dat vergunningen verplicht zijn onder een bepaalde huurgrens, en dat bij ontbreken van een geldige woonvergunning de gemeente tot onruiming kan overgaan. En als je stage loopt in Amsterdam dan doe je dat in principe inderdaad in het kader van je studie die in Leeuwarden is. Een eigen bedrijf kwalificeert misschien wel, maar dat heb je pas later opgezet. En daar zullen ook wel regels voor zijn daar iedereen zich bij de KVK kan aanmelden en zichzelf tot ondernemer kan bombarderen.

Helaas denk ik dat de gemeente wel in haar recht staat, hoewel ik de regels vind getuigen van een zieke geest van de opstellers daarvan.

Eigenlijk is een stad die zijn inwoners zo slecht huisvest het niet waard om nog hoofdstad te zijn…

Walter_F

Hoi. Al huur je via een particulier onder een een bepaalde huurgrens, moet deze bij dienst Wonen zijn aangemeld. Dat moet de huisbaas doen zodra de vorige huurder is vertrokken. En je bent verplicht in Amsterdam om je te laten inschrijven bij woningnet voor een woning. Op die basis werkt ook dienst wonen, want je nummer daar is ook gekoppeld aan dienst wonen. En je kan er vanuit gaan dat als je op normale manier huurt. Je gemiddeld 5 jaar op de wachtlijst staat. Behalve met urgentie.
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt. Als ik via een particulier huur heb ik helemaal niks te maken met een Woningnet. Daarover heb ik van de Dienst Wonen ook helemaal niks gehoord.

Gemiddeld 5 jaar op een lijst?? Hoe kom je erbij. Kijk, als ik gewoon een "normale" baan had gehad dan was er niks aan de hand geweest. Dan had ik gewoon daar kunnen blijven zitten. Niks 5 jaar wachten...

gravedigger

Helaas voor jou heeft ageeth12 gelijk. Boven de sociale huurgrens mag je inderdaag zonder vergunning een woning betrekken. Onder de grens moet elke woning worden gemeld bij de dienst wonen en wordt verdeeld via Woningnet. In dat geval wordt zomder probleem een woonverggunning afgegeven.

Walter_F

Dat vergunningverhaal klopt, dat woningnet verhaal niet volgens mij. Ik ken meerdere mensen in Amsterdam die helemaal niet bij Woningnet staan ingeschreven maar wel een woonvergunning hebben.

Hoezo "verdeeld" via woningnet? Ik heb gewoon via een particulier die woning gevonden...Ik heb er vanuit mijn huisbaas ook nooit iets over gehoord.

Bor Komorovski

Onder de grens moet elke woning worden gemeld bij de dienst wonen en wordt verdeeld via Woningnet. In dat geval wordt zomder probleem een woonverggunning afgegeven.
Mits de huurder aan de onzinvoorwaarden van Amsterdam voldoet. Want anders wordt de vergunning zoals bij TS afgewezen en wordt de huurder als hij er al woont gewoon zijn huis uitgezet.

Het lullige van deze regeling is dat je denkt dat je geen last hebt van al die regeltjes die corporaties stellen, maar dat je beneden een bepaalde huurgrens wel aan precies dezelfde voorwaarden moet voldoen. Mensen die stage lopen in Amsterdam vallen dan buiten de boot, zelfs als die stage uitzicht biedt op een latere betaalde baan.

Uiteraard neemt de overheid geen verantwoordelijkheid voor het feit dat ze wel bedrijven naar de gemeente proberen te lokken, maar niet voor fatsoenlijke huisvesting van werknemers kan zorgen. Samenwerking met omliggende gemeenten vindt ook niet of nauwelijks plaats omdat met name de Gooise gemeenten geen zin hebben om werknemers met lagere inkomens uit Amsterdam op te gaan vangen.

Die idiote wachtlijsten van tenminste 5 tot soms 20 jaar wachttijd is natuurlijk geen realistisch of redelijk alternatief.

Nogmaals, ik snap niet dat de Nederlandse kiezers en belastingbetalers gewoon maar slikken dat NIETS aan de woningnood wordt gedaan.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Jammer dat je je niet gratis hebt ingeschreven voor een tweede gelijktijdige studie in Amsterdam. Op papier had je dan ook in Amsterdam gestudeerd en was het hele probleem niet aan de orde geweest. Je inschrijven voor een tweede HBO studie kost geen extra collegegeld. Tenzij de tweede studie duurder is. Dan betaal je alleen het verschil, maar dat zal niet veel zijn.

Inderdaad allemaal vervelend, die regels. Maar iedereen MOET zich op de hoogte stellen van de gemeenstelijke regels alvorens een huurcontract te tekenen. Ander kom je geheid in de problemen.

En zo moeilijk is het allemaal niet te vinden:
http://www.wonen.amsterdam.nl/eigenaren ... n_huurders

Walter_F

Ja. daar kwam ik naderhand dus ook achter. Gewoon inschrijven bij een studie in A'dam en er was geen probleem geweest.

Naja, ik wilde eigenlijk alleen kijken of dit een rechtmatige gang van zaken is geweest. Ik heb een paar steken laten vallen door mezelf niet goed in te lezen in de huurderswereld van Amsterdam. Dat gebeurd me dus niet weer ;)

travelangel

Ongelezen bericht door travelangel »

Enkel in de Europese landen waar men alles op de woningmarkt wilt regelen is wonen absurd duur, overal waar de vrije markt kan spelen wordt er meer geinvesteerd en is er meer aanbod en dus keuze....en veel goedkoper...iemand al eens een tijdje in bv. Duitsland, Berlijn gewoond...zalig toch en veeeeeeeeel goedkoper... In Nederland denkt men te fel dat de maatschappij volledig maakbaar is...akelig toch en met allemaal diezelfde ietsiepietsie kleine huisjes nog superlelijk ook... :shock:

Bor Komorovski

Ik denk niet dat de regelgeving zozeer een oorzaak van de woningnood is, maar eerder de bestrijding van sympthomen hiervan door de overheid. Ik durf zelfs te stellen dat er partijen bestaan die een oplossing voor de woningnood actief tegenwerken:

· Banken die niet willen dat de onderpanden voor hun hypothecaire leningen minder waard worden;
· Gemeenten die geen zin hebben bij te bouwen om nieuwkomers te moeten opvangen. Als ze uberhaupt al bijbouwen zullen ze ervoor trachten te zorgen dat ingezetenen de woningen krijgen;
· Milieubewegingen die bang zijn dat de natuur verdwijnt (natuur in Nederland…. Laat me niet lachen);
· Huizenbezitters die bang zijn dat hun eigen huizen minder waard worden.

Maar inderdaad, je kan maar beter in Duitsland wonen, overal liever dan in Nederland. Ik ben dan ook blij dat ik er niet meer woon!

More-ease

Ongelezen bericht door More-ease »

Maar iedereen MOET zich op de hoogte stellen van de gemeenstelijke regels alvorens een huurcontract te tekenen. Ander kom je geheid in de problemen.

hoe belangrijk is dat? MOET je ook niet het hele wetboek kennen? ikzelf heb ook problemen met een hv-vergunning. mijn woning is nl 0,8(!!!)m2 te groot. dienst wonen zegt dat ik dat had kunnen weten of zelf op onderzoek uit had moeten gaan. Dat vind ikzelf een beetje overtrokken we huren immers van een bekend en gerespecteerd verhuur bedrijf. dan mag je er toch vanuit gaan dat het met het tekenen van een contract alles in orde is? let wel: de verhuurder moet een vergunning aanvragen en niet de huurder

travelangel

Ongelezen bericht door travelangel »

:D
Waarom toch worden de Nederlanders in de rest van Europa als regelneven aanzien....
Volkomen onterecht zou ik zeggen....
Misschien is een m2-tje afbreken dé oplossing ?
:D :lol: :wink:

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

@more-easy: is het wonen ergens met een verplichting om een vergunning te hebben, geen plicht van de bewoner. Een verhuurder vraagt deze meestal voor jou aan, maar jij als huurder moet een vergunning hebben?!

Bor Komorovski

Het is ronduit belachelijk en niet meer van deze tijd dat de overheid probeert uit te maken waar jij gaat wonen. Temeer daar de Nederlandse overheid niet aan haar verplichting voldoet iedereen woonruimte te garanderen.

Amsterdam die ****stad die is gebouwd op palen

Fatsoenlijke huisvesting is er niet of is niet te betalen

De gemeente lokt met Schiphol en de Zuidas allerlei bedrijven

Maar is te laf om huizen te bouwen waar die werknemers kunnen blijven

Deze verloederde stad zou in feite toch geen hoofdstad moeten zijn

Die titel komt Den Haag toe zonder een centje pijn

Gesloten