LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Urgentie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
hanzul

Urgentie

Ongelezen bericht door hanzul »

Geachte bezoeker,

Ik ben 18 jaar en woon door omstandighenden nu 2,5 jaar in een pleegezin.

Maar nu heb ik een probleem ik woon op dit moment samen met mijn pleegouders en mijn pleegbroertje maar nu krijgen mijn pleegouders nog een kind! En wij hebben, maar drie slaapkamers dit houd in dat we er straks een tekort komen!

Nu zeggen mijn pleegouders dat ik gewoon mag blijven maar diep in hun hard zie ik dat ze afstand willen nemen van pleegzorg. En dat ze verder willen met hun eigen leven. Hierdoor ontstaan geregeld spaningen in ons gezin. Ze durven me namelijk niet op straat te zetten omdat ik dan geen thuis meer heb.

Daarom is mijn vraag kom ik in aanmerking voor een urgentie verklaring aangezien ik partuculier huren niet kan betalen en graag in mijn eigen woonplaats wil blijven wonen. Ik sta nu 3 manden ingeschreven bij de woningbouwvereneging.

Alvast bedankt,

kanovaarder

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Pleegkind/pleegouder(s).

Uw pleegouders hebben gewoon kontakt met de instantie die de pleegzorg begeleid en die zal voor u ook het aanspreekpunt moeten gaan worden.

Helaas zal de boodschap ook van die organisatie zijn dat u voorlopig zeker niet in aanmerking zult komen voor een huurhuis.
Dat kan nog jaren op zich laten wachten.
Urgentiebewijzen worden steeds minder vaak uitgegeven en geven zelfs als men wel zo'n urgentiebewijs kunt bemachtigen nog geen enkele garantie.

Ik vermoed dat u beter de richting op zou moeten gaan van "begeleid wonen"
Daar kan deze organisatie wel het een en ander doen.
Maar dat zal dus eerst een gesprek moeten worden tussen uw pleegouders, de begeleidinde organisatie en uzelf.

Ik wens u het beste met het vervolg.

Grootvader

hanzul

Begeleid wonen is niks voor mij heeft jeugdozrg bepaalt en ik wil dit zelf niet aangezien ik niet een huis wil delen met meerdere personen. Geen studente huis enz. enz.

Ik ben geheel zelfstandig daarom kom ik niet in aanmerking voor begeleid wonen, als ik dit zal willen.

Dan komt er nog bij dat in mijn woonplaats geen begeleid wonen is gehuisvest. En ik niet uit mijn woonplaats weg wil aangezien hier heel mijn leven zit ik woon hier al mijn leven en heb hier mijn vrienden, sportverenegingen, en mijn werk. Alleen mijn studie zit niet in mijn woonplaats.

U heeft wel gelijk dat ik contact op moet nemen met de contactpersoon van de pleegzorg insteling. Maar diegenie die wij nu hadden heeft onlangs ontslag genomen en er is nog geen nieuwe aangesteld en dit kan nog wel tot begin febreauri duren. Aangezien daar personeels tekorten zijn.

Groeten

roerganger

Ongelezen bericht door roerganger »

Tsja, Hanzul, ik ken nog jou, nog je pleegouders. Ik kan me wel voorstellen dat je je heel erg zorgen maakt. Maar als je pleegouders zeggen dat je voorlopig nog niet weg hoeft? Hebben ze je ooit eerder in de steek gelaten? Zo nee, dan zal het in eerste instantie wel loslopen, denk ik.

Een kleine baby kan ook een tijdje bij papa en mams op de kamer, sommigen doen dat ook omdat het makkelijker is met de nachtelijke voedingen enzo. Een andere mogelijkheid is dat de baby bij je pleegbroer op de kamer komt. Hoe oud is die?

Nogmaals, ik heb geen idee hoe je pleegouders een en ander willen oplossen, maar zoals je ziet zijn er wel wat mogelijkheden.

Tsja, en woonruimte zoeken, dat is inderdaad niet zo eenvoudig. Ik zal je daarom een tip geven. Soms zijn er woningen die niet zo makkelijk te verhuren zijn. Kleine woningen, oude woningen, dat soort dingen. Ze worden wel te huur aangeboden, maar niemand reageert erop. Met als gevolg dat ze later nog een keer te huur worden aangeboden. En daar is jouw kans. Want als de woningbouw van jou een brief heeft liggen, en er is een woning die niet meteen verhuurd kan worden, is het heel goed mogelijk dat jouw brief tevoorschijn wordt getoverd, en dat jij dan aan bod komt.

Toen ik bij mij ex wegging, heb ik brieven naar diverse woningbouwverenigingen geschreven hier in Nijmegen. Dat resulteerde binnen enkele dagen in een sloopwoning, waar ik een jaar heb gewoond. Achteraf had ik nog een half jaar langer kunnen blijven.

De woning waar ik nu zit is van oorsprong een kleine seniorenwoning. Niet groot, maar als je pas begint (dat is dus ook na een scheiding) is het groot zat. Deze woning was nauwelijks te verhuren omdat het zo slecht onderhouden was. Vóórdat ik er inkwam werd echter alles gerenoveerd, maar dat konden degenen die kwamen kijken op dat moment niet weten. Doordag mijn gegevens bij de opzichter bekend waren kon ik deze woning krijgen. Bij deze woningbouw is het namelijk vaker de gewoonte dat moeilijk verhuurbare woningen buiten het gewone systeem om door de opzichters aan mensen worden toegewezen die anders niet of nauwelijks aan een woning kunnen komen.

Sterker nog, onlangs schreef ik me via internet in Katwijk in voor een woning. Aangezien ik er geen vertrouwen in had, en ik ook niet meer dan drie reacties mocht geven, heb ik me,ook via internet, voor die woning weer uitgeschreven. Ben nog wel een keer wezen kijken, en het was echt niks voor me. Toch werd ik, ondanks die uitschrijving, weken later gebeld door de woningbouw in Katwijk of ik nog interesse had. Aangezien die woningbouw de uitnodigingen altijd schriftelijk doet, was ook deze woning blijkbaar niet te verhuren, en zijn ze iedereen nagegaan die in eerste instantie wel gereageerd had, maar de reactie weer ingetrokken had.

Je ziet, er zijn zeker mogelijkheden, maar dan buiten de officiele weg om. Schrijf dus brieven naar de woningbouw waarin je kort en zakelijk uiteenzet wat je situatie is, of je werk hebt of hoe je de woning anders denkt te kunnen betalen, enzovoorts. Wees vooral positief over je pleegouders.

Natuurlijk kan ik je niks garanderen. Maar hoe meer wegen je uitprobeert, hoe groter de kans op succes is.

En bedenk: ook al zal het eerste aanbod niet direkt naar je zin zijn, als je eenmaal onderdak hebt kun je van daaruit verder kijken. Om die reden heb ik ook die sloopwoning geaccepteerd, zit ik nu in een kleine seniorenwoning (een hele verbetering), en verwacht ik met een jaar of twee te verhuizen naar een nieuwe omgeving, naar een woning die nóg meer naar mijn zin is.

hanzul

Inmiddel hebben mij pleegouders te kennen gegeven dat ze eigelijk willen dat ik zo snel mogelijk vertrek.
Ik heb toen een brief geschreven naar de woningbouw voor een woning hun melden dat ik een urgentie verklaring moet aanvragen maar de kans redelijk klein is dat ik die krijg, omdat er geen kleine kinderen in het spel zijn.
Maar, straks ben ik dakloos en dat zou dan allemaal komen door het falende beleid van bureau jeugdzorg als je 18 bent laten ze je volkomen vallen en hoor je niks meer van ze.
Wel moet ik melden dat mijn indicatie bij pleegzorg nog tot april doorloopt alleen mijn pleegouders willen mij wel kwijt ze kiezen voor hun eigen, ik voel me nu als oud vuil behandeld moet ik wel eerlijk zeggen ze hebben natuurlijk wel vanalles voor mij gedaan, maar nu ze mij niet meer nodig hebben dumpen ze mij maar gewoon. Ik ben ten einde raad heeft iemand tips voor mij zodat ik toch in mijn eigen woonplaats kan blijven wonen.

Tijdelijk particulier huren in het buiteland hoe zit het dan met zorgtoeslag en stufie en verzekeringen etc ik woon namelijk 2 KM van de grens en in belgie kan je ongveer 200 per maand besparen op je huur.

Alvast bedankt,

roerganger

Ongelezen bericht door roerganger »

Tsja, Anzul, ik ken het probleem omdat ik zelf een pleegzoon gehad heb. De instanties laten je inderdaad op je 18e compleet vallen. En je bent niet de enige, er zijn wel meer groepen mensen die, buiten hun schuld om, buiten de boot vallen en van de ene op de andere dag zonder woning of wat dan ook zitten.

Wat dat betreft heeft Nederland wel de mond vol van zorgen voor de zwakkeren, maar soms zijn er helaas situaties waar die zorg totaal ontbreekt.

Gelukkig zijn je pleegouders nu wel eerlijk. Het is geen pretje om nog enige tijd zo langs elkaar heen te moeten leven, maar je weet wel waar je aan toe bent, zodat je nog enige tijd hebt om maatregelen te treffen.
hoe zit het dan met zorgtoeslag en stufie en verzekeringen etc ik woon namelijk 2 KM van de grens en in belgie kan je ongveer 200 per maand besparen op je huur.
Nou Hanzul, ik heb je al wat tips gegeven, en de wb heb je al aangeschreven, merk ik.

Wat de zorgtoeslag betreft: dan kun je het beste met de belastingdienst bellen. 0800-0543. Dit is een algemeen nummer, je krijgt eerst een keuzemenu, maar je komt vanzelf wel bij de juiste afdeling. Nummer is, buiten de gewone telefoonkosten om, gratis. Zij kunnen je precies vertellen hoe het zit. Mischien ook hoe het met de zorgverzekering in het buitenland zit, maar dat weet ik niet.

Voor de verzekeringen kun je het beste de maatschappij bellen waar je verzekerd bent. Mocht je niet verzekerd zijn: ik zit zelf bij de ANWB, die is redelijk goedkoop, en biedt alle verzekeringen die je nodig hebt, terwijl de voorwaarden helemaal zo slecht niet zijn. Desnoods meld je je aan, en kijk je volgend jaar eens verder of je iets vind dat beter bij je past.

Je wilt ook weten hoe het met je studie zit. Daar kan ik geen antwoord op geven, omdat ik niet weet wat je precies wilt weten, en ook niet in die materie thuis ben. Heb je op school geen mentor of iemand die je helpen kan? Of mensen uit België die op jouw school zitten?

Ik denk eerlijk gezegd dat je het beste kunt doen wat ik al eerder schreef: zie eerst dat je aan onderdak komt. Later kun je dan verder kijken naar iets dat meer naar je zin is. Maar aangezien je nu over België denkt, ben je daar realistisch genoeg in.

Eventueel kun je ook naar advertenties in de plaatselijke kranten kijken. Ik neem aan dat er af en toe kamers te huur worden aangeboden? Wellicht biedt dat mogelijkheden.

De kerstvakantie zit er aan te komen. Het zal niet je leukste kerst zijn, maar je hebt dan mischien wel wat meer tijd om een hoop werk te verzetten.

Succes, ik hoop dat je gauw wat vindt, want als je zo langs elkaar heen moet leven met je pleegouders als je nu moet doen, is het ook geen pretje. Hoeveel ze ook voor je over hebben gehad. Want vanaf nu gaan jullie je alleen maar meer aan elkaar ergeren denk ik. Maar mischien valt het ook wel mee.

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Het vervolg van een pleegkind.

Omdat ik ook eens als pleegouder werd aangemerkt bekruipt mij het gevoel dat deze pleeg"ouders" het niet zo nauw nemen met de moraal en nu hun pleegoudervergoeding is gestopt op je 18-e wordt je dus overbodiger dan hun argument van die baby.

Dat komt helaas veel te vaak voor en de pleegouderbegeleider mag daar ook best op aangesproken worden.

Helaas kan ik daar zelf niets aan veranderen al bloed mijn hart bij dit soort verhalen.
Om dit probleem op jouw bord te leggen voor die komende dagen is een teken dat het met deze pleeg"ouders" goed scheef zit.
Ik kan je niets anders wensen dan sterkte.

Laat hun overigens maar net zo hard vallen als zij het jou nu doen.
Je was kennelijk alleen belangrijk om die hoge pleegoudervergoeding te krijgen.
Dit was in mijn tijd al 25,- per dag !! en dat is veel hoor!
Voor hebberige mensen kennelijk toch te weinig.

Grootvader

yasmine23

Ongelezen bericht door yasmine23 »

meid dat is vervelend maar urgentie krijg je niet zomaar.
ik ben alleenstaande moeder heb een dochtertje van bijna 4 en woon bij mijn moeder in een woning met 2slaapkamers zelfs mijn gezondheid is slecht ik spuug dag en n8 door de stress ben er zo ziek van.
heb 2keer urgentie aangevraagd en 2keer afgewezen zelfs hoger beroep.
meid de kans is heel klein.
ik ben 31 en zit hier nu al 4,5 jaar mee met het probleem urgentie.

swieber007

Ongelezen bericht door swieber007 »

Hallo,

Uiteraard kan ik niet zien of je verhaal volledig is. Daarvoor zijn 2 partijen nodig. Echter, een pleeggezin heeft een taak en dat is je verzorgen waar ze jarenlang een vergoeding voor hebben ontvangen. Daarnaast vraag ik me af of jij ook PGB hebt gehad en deze aan hen is betaald? Zo ja, kijk even na als dat wel allemaal conform de regels is gegaan. Zo niet, vraag het terug en koop zorg in. Heb je geen PGB kun je wellicht hiervoor in aanmerking komen en kun je dus hulp inschakelen.

Een ander advies is contact op te nemen met bijvoorbeeld Stichting Novo.

En Jeugdzorg, gezinsvoogd zal toch een traject voor je kunnen uit stippelen. Zomaar uit huis zetten kunnen je pleegouders niet, omdat je ook je rechten hebt na zoveel jaar.

Succes

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

swieber007 schreef:Hallo,

Uiteraard kan ik niet zien of je verhaal volledig is. Daarvoor zijn 2 partijen nodig. Echter, een pleeggezin heeft een taak en dat is je verzorgen waar ze jarenlang een vergoeding voor hebben ontvangen. Daarnaast vraag ik me af of jij ook PGB hebt gehad en deze aan hen is betaald? Zo ja, kijk even na als dat wel allemaal conform de regels is gegaan. Zo niet, vraag het terug en koop zorg in. Heb je geen PGB kun je wellicht hiervoor in aanmerking komen en kun je dus hulp inschakelen.

Een ander advies is contact op te nemen met bijvoorbeeld Stichting Novo.

En Jeugdzorg, gezinsvoogd zal toch een traject voor je kunnen uit stippelen. Zomaar uit huis zetten kunnen je pleegouders niet, omdat je ook je rechten hebt na zoveel jaar.

Succes
Ahum....de vraag is bijna 5 jaar geleden gesteld....TS is inmiddels 23 en het probleem zal inmiddels wel opgelost zijn.....TS is na 11-12-2007 niet meer gesignaleerd...

Gesloten