LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuren en renteaftrek

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Fvdzandt

Verhuren en renteaftrek

Ongelezen bericht door Fvdzandt »

Hallo,

Graag willen we een huis huren. Nu weten wie iemand die aan huis te koop heeft maar nog niet verkocht, terwijl hun nieuwe woning al klaar is.

1) Nu wil deze verhuurder graag zijn rente aftrek behouden en wil op het adres blijven ingeschreven zijn. Wat betekent dit voor ons?

2) Stel dat we wel op het adres worden ingeschreven, en dus voor de verhuurder alles in box 3 valt. Mag hij dan (we willen een jaar huren) weer rente aftrekken over beide huizen?

3) Is een anti-kraak contract misschien een optie?

Groeten

sjorsie1982

Re: Verhuren en renteaftrek

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

1) dit is illegaal en als er meerdere mensen op dat adres staan ingeschreven is het moeilijker huursubsidie te krijgen. Daarnaast hebben jullie en de eigenaar problemen als de eigenaar zijn hypotheeklasten niet meer betaald.
2) Als je een woning verhuurd vervalt de rente aftrek. Ik snap niet waarom dat erg is, want je verhoogd de huur dan toch gewoon met dit bedrag. De woning valt dan ook in box 3 geloof ik, waar ook weer over betaald moet worden, maar dit is allemaal via de huur te verrekenen.
3) Geen idee wat anti-kraak is.

Kortom, ik zou nooit mijn vingers willen branden om een woning te huren waar je je niet mag inschrijven. Het is illegaal en je pleegt fraude, zowel jij als de eigenaar. JIj omdat je het weet dat het niet mag, en de eigenaar omdat deze dat niet mag verbieden.
in 99% van de gevallen mag een eigenaar van een woning, waarn og een hypotheek op rust, de woning ook niet verhuren ivm de idiote huurwet in NL. Bij wanbetaling wil de bank namelijk het huis verkopen en als er huurders inzitten mag dat niet volgens de wet.

Fvdzandt

Ongelezen bericht door Fvdzandt »

1) Oke, huursubsidie is niet een probleem. Hypotheeklasten zouden dan door de eigenaar doorbetaald worden.

2) Probleem is dat als wij eruit zouden gaan de verhuisregeling voor de eigenaar zou zijn vervallen, en dus geen renteaftrek meer heeft (2e woning)

3) Volgens mij is dit een goede optie.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Denk bij vraag 1 ook even aan de waterrekening.
Die gaat per aantal personen en zouden dan dus hoger uitvallen als de eigenaar nog ingeschreven staat.
Misschien een kleinigheid, maar ik weet niet of het voor andere dingen ook geldt, zoals gemeentebelasting etc.

sjorsie1982

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Dat zijn maar kleine kosten.

Het grootste probleem komt wanneer de huidige eigenaar de hypotheeklasten niet kan/wil betalen.
Dat risico zou ik nooit willen lopen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Hypotheeklasten zouden dan door de eigenaar doorbetaald worden
Dat weet je natuurlijk niet zeker .... en verbiedt de hypotheekakte misschien verhuur?

Gesloten