LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
arnold_dirkie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jul 2013 14:12

Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door arnold_dirkie »

Wij huren in Sassenheim al bijna 7 jaar een leuk huurhuis van Vesteda. Sinds 3 jaar geleden een Pools gezin naast is komen wonen is de overlast niet van de lucht. De overlast bestaat uit het hard hollen, met dingen gooien, springen, stampen van zowel de kinderen als de ouders en de inwonende oma (oppas).
Ook hebben zij de radio aan staan op en irritant volume met alleen maar monotoon Pools gebrabbel. Nu met dat mooie weer willen wij lekker van ons tuintje genieten, maar doordat hun schuifpui aan onze kant openstaat horen wij dat ook in onze tuin.
Drie jaar geleden zijn wij begonnen met het indienen van de klachten bij Vesteda, maar pas nadat wij de buren op normale en respectvolle wijze hadden gevraagd of het allemaal wat zachter kon en rekening wilden houden dat mijn vrouw nachtdiensten draait. Jullie begrijpen dat de buren zich hier niets van aantrokken en gewoon doorgingen met het produceren van het lawaai. Wij hebben hier wel meer dan 20 keer melding van gemaakt bij de politie. In het begin kwamen ze wel, maar parkeerden de dienstauto voor hun deur dus logisch dat ze stil waren. De wijkagent vertelde ons dat de nachtdienst het probleem was van mijn vrouw en omdat ze niets constateerden, er niets aan konden doen en wij bij de verhuurder "Vesteda" moesten zijn. Aldus gedaan. In het begin nam de beheerconsulent van Vesteda een paar keer contact met de buren op, hetgeen een paar dagen hielp, om daarna net zo hard of zelfs harder door te gaan met het lawaai.
Vesteda heeft nu na meer dan twee jaar klagen, het dossier gesloten omdat naar hun zeggen niets geconstateerd was. Ze hadden gedegen onderzoek gedaan. Nou dat onderzoek bestond uit een keer met ons thuis komen praten en een paar keer bij de buren thuis. Raar he dat ze dan niets constateren.
Omdat ze het dossier hebben gesloten kunnen wij ook geen contact meer krijgen met de woonconsulente. Alle mailtjes worden beantwoord met "Ter kennisgeving aangenomen". Telefonisch worden we ook niet meer doorverbonden. Zelfs de huisarts, de GGZ (mijn vrouw heeft drie jaar geleden een herseninfarct gehad!) krijgen geen toegang, ze gaan hier totaal aan voorbij!
Wij hebben ten einde raad ook een advocaat ingeschakeld welke ons meer dan 200 euro gkost heeft en zelfs die kregen te horen dat ze het dossier gesloten hielden en wij maar naar de kantonrechter moesten.
Zo gaat Vesteda dus met z'n huurders om!
Heeft iemand dezelfde erevaring met de verhuurder en kan ons van advies dienen???

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door ciske »

en wij maar naar de kantonrechter moesten
En waarom doen jullie dat niet? Vraag trouwens eens buurtbemiddeling aan, al zal ook dat niks oplossen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan je lokale SP-gemeenteraadslid benaderen om hier vragen over te laten stellen in de Gemeenteraad. Dit los van de vraag of u de SP een goede politieke partij vindt. Is naar mijn weten de enige partij die nog actie wil ondernemen op hardnekkige en ernstige woonoverlast.

Ik zit zelf ook al 3 1/2 jaar met overlast en kan u vertellen dat deze manier van "problemen oplossen" bijna overal zo werkt. De wijkagent is ineens de "ontwijkagent". De woningbouwvereniging hanteert de "BON-methode" ("bon" is Frans voor "goed"):

Bagatelliseren, Ontkennen en Negeren

Ik zit hier met 2 heroïnejunks naast mij. Maar volgens verhuurder De Alliantie is er géén drugsoverlast. En ja: ook ik heb een advocaat ingeschakeld.

Heeft u nog andere buren die naast dezelfde overlastplegers wonen en dezelfde hinder ondervinden?
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 08 jul 2013 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door wiseger »

Als ik het verhaal lees van TS komt het over als een normaal gezin dat naast hem woont. Overdag heb je, zeker met kinderen, weleens wat overlast echter tot tien uur 's avonds is best veel toegestaan. TS geeft zelf al aan dat de politie al diverse keren poolshoogte heeft genomen en nimmer enige overlast heeft geconstateerd.

Dat de vrouw van TS overdag wil slapen omdat ze kennelijk 's nachts werkt, daar kan de buurt weinig aan doet.

De oplossing is dan ook vrij eenvoudig, TS kan het beste zelf op zoek naar een rustiger woning, bijvoorbeeld in een senioren buurt i.p.v. een woning in een buurt met gezinnen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door ciske »

Dat de vrouw van TS overdag wil slapen omdat ze kennelijk 's nachts werkt, daar kan een buur weinig aan doet.
Wel eens gehoord van "rekening met elkaar houden"? Als de politie niks constateert wil dat nog niet zeggen dat er geen overlast is. Lees het stuk van Bob.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door nevermind »

@wisenger
Overdag heb je, zeker met kinderen, weleens wat overlast echter tot tien uur 's avonds is best veel toegestaan.
Waar staat, dat het tot dit tijdstip mag en is er ook een begin uur in de morgen?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door wiseger »

@ciske

Een gezin met kinderen de hele dag muisstil houden omdat de buurvrouw 's nachts werkt, lijkt me vrij onmogelijk. Zou dan eerder denken aan bijvoorbeeld oordopjes of betere geluidsisolatie. Of een stillere buurt zonder kinderen.

@nevermind

Bij mij staat de grens van tien uur in de huurovereenkomst maar ik heb het vaker gehoord.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door nevermind »

wiseger schreef: @nevermind

Bij mij staat de grens van tien uur in de huurovereenkomst maar ik heb het vaker gehoord.

Ik zoek in feite een wetsartikel of staat dit in de APV van de gemeente?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door ciske »

wiseger schreef:@ciske

Een gezin met kinderen de hele dag muisstil houden omdat de buurvrouw 's nachts werkt, lijkt me vrij onmogelijk. .

Waar zeg ik de hele dag?? Alsnog kan je rekening met elkaar houden.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door wiseger »

Artikel 431 gaat over het verstoren van de nachtrust.

Meer info kan je vinden op http://www.wifihw.nl/basis/burenlawaai.htm

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

nevermind schreef:
wiseger schreef: @nevermind

Bij mij staat de grens van tien uur in de huurovereenkomst maar ik heb het vaker gehoord.

Ik zoek in feite een wetsartikel of staat dit in de APV van de gemeente?
Moet alles wat mag in regels gegoten worden? Een beetje beschaving scheelt al een hoop gedoe.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door wiseger »

ciske schreef:
wiseger schreef:@ciske

Een gezin met kinderen de hele dag muisstil houden omdat de buurvrouw 's nachts werkt, lijkt me vrij onmogelijk. .

Waar zeg ik de hele dag?? Alsnog kan je rekening met elkaar houden.
De kinderen zijn onder de vijf, anders gingen ze gewoon naar school en was er zeker geen overlast overdag. En met elkaar rekening houden, vind je twintig keer de politie op je buren afsturen omdat de kinderen wat overlast veroorzaken dan wel rekening houden met je buren? Over je buren praten in termen als 'monotoom Pools gebrabbel' vindt je wel respectvol?

arnold_dirkie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jul 2013 14:12

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door arnold_dirkie »

Beste mensen bedankt voor jullie goede en minder goede adviezen.
Jullie moeten 1 ding begrijpen, dat wij geen kinderen hebben en ook zeker niet iedere dag last van hun kinderen willen hebben. Het is lekker makkelijk om als ouders, als je ze zo kan noemen, beiden te werken en oma op te laten passen. Nou ja oppassen, de tv staat de hele dag aan,van s''morgens 7 totdat ze naar bed gaan.
De hele dag dag dat gebrabbel in onze tuin, niet een uurtje of zo, nee de hele dag en hele week.
Onze oude buren zijn verhuisd omdat die ook niet lekker meer in de tuin konden zitten.
Deze hadden dan nog niet eens last van het EXPRES gespring op de vloer, gehol, enz.
Nu hebben wij nieuwe buren, ook met kinderen, nou die horen wij dus helemaal niet met dat achterlijke gedoe. Ook mogen bij de overlast gevende buren hun kinderen niet verder komen dan de tuin. De luchtplaats van de gevangenis noemen wij dit al. Er is naar ons idee toch een middenweg, zoals wij al meer dan 30 jaar ervaren, ook met onze oude buren. Inderdaad rekening houden is er niet bij, waarom zou je, tenzij ze zelf naar het ziekenhuis moeten en ook verwachten een goede behandeling te krijgen van de nachtzuster. Naast deze aso's, aan hun hun andere kant dus, zijn nieuwe mensen komen wonen. Als die thuis zijn en/of in de tuin zitten, is het bij die aso's ineens stiller of zelfs stil. Met hun houden ze dus wel rekening (voor zolang het duurt). Nou dat is dus echt geen toeval meer, maar volgens de politie wel!!!
Verder is Vesteda de grootste geldwolf die er is, want 890 euro huur vragen en al zo lang GEEN woongenot hebben, is echt asociaal. Het advies om zelf maar te verhuizen is echt geen optie voor ons, geen financiele middelen meer, plus dat wij ons niet weg laten jagen door dat soort tuig.
De oppas ligt de hele tijd op de loer om te kijken wanneer ik uit werk kom en na 15 min. gaat ze de kinderen opjutten, net als de rest van het aso gezin. Is dit allemaal nodig?? Alleen omdat je met respect een aantal keer gevraagd hebt of het ietsje rustiger kan, maar nee zelfs dat kan tegenwoordig niet meer.
Als je dan 1 keer verbaal agressief wordt omdat het je allemaal teveel wordt, zijn wij nog degene die het gedaan hebben. Geestelijk iemand proberen kapot te maken is, denk, de lol van die aso buren.Wat ben je dan arm, als dat je leven voldoening geeft. Ons leven is totaal kapot aan het gaan en Vesteda interesseert zich niet voor ons woongenot. Alleen de 890 euro. Ronduit schoften zijn het, dit hebben we gisteren ook vermeld aan hen. Ik ben er klaar mee om me als een stuk stront te laten behandelen. Nooit en te nimmer last van buren gehad in die 30 jaar dat we op ons zelf wonen. Trouwens een seniorenwoning daar ga ik niet wonen. Ik ben 46 en voel mij niet geroepen om tussen een paar oude hardhorenden te leven. Nee wij willen hier WEER GENIETEN, maar dat is zelfs teveel gevraagd. EEN SCHANDE!!!!
Uit betrouwbare bronnen hebben wij vernomen dat Vesteda bijna failliet is, dat vinden wij niet vreemd met al die leegstand, hoge huren en als ze ook nog eens zo met hun huurders omgaan.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door wiseger »

arnold_dirkie schreef:Uit betrouwbare bronnen hebben wij vernomen dat Vesteda bijna failliet is, dat vinden wij niet vreemd met al die leegstand, hoge huren en als ze ook nog eens zo met hun huurders omgaan.
Dit klopt niet helemaal, Vesteda is de beheerder van het ABP, het pensioenfonds.

Vestia is een woningbouwvereniging, die is bijna failliet. Denk dat je die bedoelt.

arnold_dirkie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jul 2013 14:12

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door arnold_dirkie »

Nou wij hebben gehoord dat Vesteda onderdeel is van Vestia. Vandaar.
Verder kan je natuurlijk allerlei commentaar verwachten, maar ik zou ook eerst eens ons eerste bericht lezen, dan oordelen jullie waarschijnlijk anders, want het gaat niet alleen over de kinderen. Het zijn ook zeker de ouders en de inwonende oppas oma.
De enige die echt kunnen oordelen zijn mensen die ook naast zo'n gezin wonen en dezelfde overlast ondervinden.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door wiseger »

arnold_dirkie schreef:Nou wij hebben gehoord dat Vesteda onderdeel is van Vestia. Vandaar.
Verder kan je natuurlijk allerlei commentaar verwachten, maar ik zou ook eerst eens ons eerste bericht lezen, dan oordelen jullie waarschijnlijk anders, want het gaat niet alleen over de kinderen. Het zijn ook zeker de ouders en de inwonende oppas oma.
De enige die echt kunnen oordelen zijn mensen die ook naast zo'n gezin wonen en dezelfde overlast ondervinden.
Vesteda is geen onderdeel van Vestia. Vesteda beheert de vastgoed investeringen van het ABP. Over het algemeen zitten ze in het hogere, luxere huursegment. Sowieso zitten ze alleen in de vrije sector.

Uiteraard heb ik je bericht goed gelezen. Je hebt het over overlast van luidruchtige buren en hun kinderen. Daarvoor heb je twintig keer de politie gebeld en die heeft niets kunnen constateren. Daarmee concludeer ik dat de overlast binnen de perken blijft, anders hadden ze het wel geconstateerd. Jij stelt eisen aan je woonomgeving die niet redelijk zijn voor gezinnen met kinderen. Vandaar dat zowel de politie als Vesteda niets voor je kunnen doen. En aan je taalgebruik ('monotoom Pools gebrabbel') leid ik af dat je niet zo dol bent op Polen die hier komen werken, of zit ik er nu ver naast?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is erg makkelijk om vanuit je luie stoel te oordelen over iemand die concrete overlast ervaart. En te stellen: "Als de politie niets constateert, dan is er niets aan de hand". Als je tot die conclusie komt, dan heb je dit zelf beslist nooit meegemaakt. Overlastplegers houden zelfs rekening met aanrijtijden van de politie. Die is meestal circa 20 minuten nadat je ze hebt gebeld. Of ze komen helemaal niet.

Zo word je in Nederland "beschermd" door de politie als je te maken hebt met burenterreur en treiterijen:
http://www.youtube.com/watch?v=8JK7qHxzy-o ( Homopesten, Frans Bromet).

En dit is wat gemeente, politie en verhuurder doen aan burenterreur in een grote stad. In dit geval Rotterdam:

Rapport "De asociale herrieschoppers zijn de baas- Burenterreur in Rotterdam":
http://www.leefbaarrotterdam.nl/newdocs ... terdam.pdf

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door ciske »

Daarvoor heb je twintig keer de politie gebeld en die heeft niets kunnen constateren. Daarmee concludeer ik dat de overlast binnen de perken blijft, anders hadden ze het wel geconstateerd
Super dat jij dat via je toetsenbord wel effe kan vertellen!! Denk dat mensen die dit hebben meegemaakt zoals o.a Bob beter weten hoe zoiets werkt. Sta niet zo snel met je oordeel klaar.

witte angora
Berichten: 31012
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar 'we' hier tegen aan lopen is:

- we horen het verhaal van één kant
- 'overlast' is altijd subjectief. Wat voor de een een serieus probleem is, daar kan de ander zijn schouders voor op halen.

Voorbeeldje van het laatste: Hier boven in de flat woont een prima gozer. Beetje volksbuurt type, daar komt hij ook vandaan. Overlast geeft hij niet. Heel af en toe staat de muziek wat hard, en dan bedoel ik dus een of twee keer in de maand, een kwartiertje. Poe poe. Ik ben al lang blij dat ik hoor dat er mensen leven. Het enige wat ik aan beweging zie is twee keer per maand een konijn aan de overkant van de sloot.

Toch vond een of ander mokkel naast hem het nodig over het jong te klagen, en hij 'mocht' zich dus bij de WBV vervoegen, waar hij de wind van voren kreeg.

Ik kon hem naderhand alleen maar adviseren toch eens te kijken naar een woning in de wijk waar hij vandaan komt. Daar wordt dit soort 'overlast' veel meer geaccepteerd, omdat iedereen het zo doet. En daar was hij het wel mee eens.

Dat bedoel ik dus dat overlast subjectief is: hoe sta je in het leven. En ik denk dat dáár wel eens het verschil van mening kan zitten tussen de topicstarter en de officiële instanties, inclusief de Poolse buren.

arnold_dirkie
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jul 2013 14:12

Re: Vesteda garandeert GEEN Woongenot

Ongelezen bericht door arnold_dirkie »

witte angora schreef:Waar 'we' hier tegen aan lopen is:

- we horen het verhaal van één kant
- 'overlast' is altijd subjectief. Wat voor de een een serieus probleem is, daar kan de ander zijn schouders voor op halen.

Voorbeeldje van het laatste: Hier boven in de flat woont een prima gozer. Beetje volksbuurt type, daar komt hij ook vandaan. Overlast geeft hij niet. Heel af en toe staat de muziek wat hard, en dan bedoel ik dus een of twee keer in de maand, een kwartiertje. Poe poe. Ik ben al lang blij dat ik hoor dat er mensen leven. Het enige wat ik aan beweging zie is twee keer per maand een konijn aan de overkant van de sloot.

Toch vond een of ander mokkel naast hem het nodig over het jong te klagen, en hij 'mocht' zich dus bij de WBV vervoegen, waar hij de wind van voren kreeg.

Ik kon hem naderhand alleen maar adviseren toch eens te kijken naar een woning in de wijk waar hij vandaan komt. Daar wordt dit soort 'overlast' veel meer geaccepteerd, omdat iedereen het zo doet. En daar was hij het wel mee eens.

Dat bedoel ik dus dat overlast subjectief is: hoe sta je in het leven. En ik denk dat dáár wel eens het verschil van mening kan zitten tussen de topicstarter en de officiële instanties, inclusief de Poolse buren.
Witte angora,
Je hebt daar gelijk in. Maar bij ons is het zeker niet overdreven. Ze spelen echt een spelletje met ons.
Ze hebben aan hun andere kant nu nieuwe buren en als die thuis zijn wordt de radio/tv zachter gezet en fluisteren ze ineens als ze in de tuin zitten. Zodra die buren weer weg zijn, gaat het volume weer omhoog. Dat noemen wij treiteren.

Gesloten