LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
*Pieta*
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:08

Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door *Pieta* »

Goedemiddag,
Ik huur al jaren een appartement van Vestia. De voorwaarde was dat men 55 jaar of ouder moest zijn. Dit is dus een bewuste keuze van mij geweest. Ik heb de aanbieding in de krant nog van deze woning.
Aangezien Vestia de leegstaande woningen niet goed vol krijgt (veel te duur), hebben ze ineens de leeftijdsgrens verlaagd naar 40 jaar! Kan/mag dit zomaar? Als ik dit had geweten had ik niet voor deze woning gekozen. Wat kan ik doen, behalve een aangetekende brief sturen, waar je standaard geen antwoord op krijgt?

N.B. Er zijn meerdere huurders in dit complex, die ook bewust voor een 55+ appartement hebben gekozen en die zich ook zorgen maken.

Met vriendelijke groeten,
Laatst gewijzigd door *Pieta* op 07 apr 2016 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door prem »

Waarom zou het NIET mogen? Zij zijn toch eigenaar? Niet u.

*Pieta*
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:08

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door *Pieta* »

Dan kan dus iedere wooncorporatie maar te pas en te onpas mensen lokken met een bepaalde leeftijdsgrens en vervolgens die weer aanpassen? Dan ben je dus onder valse voorwendselen binnen gehaald. Lijkt me stug dat dit zomaar kan! Weet iemand hoe dit wettelijk zit?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat staat er in je contract?

Heb je een appartement in een complex dat specifiek is bedoeld en ingericht voor een bepaalde leeftijdsgroep?
Of heb je een appartement waarbij de huurders eerst aan bepaalde regels moesten voldoen, maar nu niet meer?

Dat laatste is de verhuurder natuurlijk vrij in om zelf te bepalen. Als er in je contract staat dat je een appartement hebt gehuurd met als doelgroep 55+ dan sta je sterk(er) maar anders absoluut niet.

Wat geeft je het idee dat hier een specifieke wet voor is in Nederland?

mh73

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door mh73 »

Moeten ze het appartementencomplex dan maar half leeg laten staan? Lijkt me ook niet de bedoeling.

*Pieta*
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:08

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door *Pieta* »

@angel1978 Dank je voor je reactie. Ik moest eerst aan bepaalde regels voldoen (55+). Er staat helaas niets in het contract hierover. Ik kan e.e.a. wel aantonen via de oorspronkelijke advertentie, zoals ik al eerder heb vermeld. Ik begrijp dus uit je reactie, dat wij geen poot hebben om op te staan. Jammer! W.b. de Wet; Was meer een vraag óf er in de Wet iets stond.
M.vr.gr.,
Laatst gewijzigd door *Pieta* op 07 apr 2016 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vestia kan doen wat ze wil. En Vestia heeft een paar miljard euro verknoeid zodat elke euro er één is. Leegstand kunnen ze zich niet veroorloven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vestia-affaire

Ik begrijp uw bezorgdheid erg goed: aso-buren. Met 55+ kun je dat nog een beetje tegenhouden.

*Pieta*
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:08

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door *Pieta* »

mh73 schreef:Moeten ze het appartementencomplex dan maar half leeg laten staan? Lijkt me ook niet de bedoeling.
Ze hebben de huur gigantisch verhoogd voor de vrijgekomen appartementen. Dit terwijl het complex in slechte staat van onderhoud is. Wanneer ze een schappelijke huur hadden gevraagd, hadden zij ze echt wel kunnen slijten! Dus nu proberen zij het zo.

stofzuigertje

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het probleem is vaak dat als U nu met puber van 18 gaat samen wonen er ook weinig tegen te doen valt....

Wel realiseer ik me dat een te dure verwaarloosde altijd moeilijk verhuurbaar is en de kans dat een jongere boven de 40 slechts tijdelijk dit gaat doen,
want bij hoge huur en matig onderhoud is klagen over onderhoud en huurverlaging vragen mogelijk.

Wel verwacht ik diverse slachtoffers van Vecht Scheidingen boven de 40 die iets moeten zullen reageren en of je daar op zit te wachten....
Het mag helaas en voorwaarden aanpassen, ze hadden ook de leeftijd mogen verhogen maar bestaande bewoners, die blijven gewoon...

*Pieta*
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:08

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door *Pieta* »

Bedankt voor de reactie @Bob Schurkjens en @stofzuigertje.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
Ik begrijp uw bezorgdheid erg goed: aso-buren. Met 55+ kun je dat nog een beetje tegenhouden.
Dat klopt Bob, en niet alleen aso-buren. Als je een bepaalde leeftijd hebt, heb je niet altijd meer zin om tussen de gezinnen in te wonen met alle drukte er om heen. Het liefst zou ik zelf ook naar een 50+ appartement gaan. Het is toch wat rustiger.

Het verschil tussen 40+ en 55+ is niet zo heel groot volgens mij. Zeker als de woningen niet geschikt zijn om kinderen te huisvesten. Punt is alleen: waar ga je de grens leggen, zeker als er twee slaapkamers zijn. Nu is het 40+, straks is het 30+ of nog jonger. Dan komen er uiteindelijk jongeren die niks anders kunnen krijgen, de eerste baby komt er, een tweede, dan eentje van 6, 12, 16, enzovoorts. Nu is het gezakt naar 40+, waar eindigt het.

Hier in het dorp is een seniorencomplex opengesteld voor alle leeftijden, vanaf 18. Daar waren de ouderen in eerste instantie ook niet zo blij mee, maar tot nu toe hebben de jongeren die er terecht zijn gekomen nog geen enkele wanklank opgeleverd. Maar die woningen hebben ook maar één half-open slaapkamer, dat scheelt.

Soms moet je het een kans geven.

En misschien is het beter een keer met twee of drie bewoners een goed gesprek aan te gaan met de woningbouw. Dat kan ook nog wel eens helpen.

mh73

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:
Bob Schurkjens schreef:
Ik begrijp uw bezorgdheid erg goed: aso-buren. Met 55+ kun je dat nog een beetje tegenhouden.
Dat klopt Bob, en niet alleen aso-buren. Als je een bepaalde leeftijd hebt, heb je niet altijd meer zin om tussen de gezinnen in te wonen met alle drukte er om heen. Het liefst zou ik zelf ook naar een 50+ appartement gaan. Het is toch wat rustiger.
Tja, ik weet het niet. Bij mij in de straat zijn het vooral de gezinnen die verhuizen. De oudere garde blijft er gewoon wonen. In het rijtje tegenover het onze wonen drie 65+ stellen tussen de gezinnen met baby's. Ze hebben goed contact met de buurt en als ze een keer hulp nodig hebben staat er altijd wel iemand voor ze klaar.

*Pieta*
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:08

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door *Pieta* »

Ja @mh73 Maar dat zijn rijtjeshuizen als ik het goed begrijp. Hier heb je aan vier kanten buren, tenzij je op de bovenste/onderste woont.
Buiten dat zijn deze oudere appartementen zeer slecht geisoleerd. Je kunt hier de gesprekken van de buren letterlijk verstaan en zij mij dus ook en zowel zij als ik, zijn écht geen luide praters! Vandaar mijn bezorgdheid.

*Pieta*
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:08

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door *Pieta* »

Denk dat het toch oordoppen moeten worden tzt (voordat iemand anders dit suggereert) ;-)

*Pieta*
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2016 13:08

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door *Pieta* »

@ mh17 Vergat ik nog; Het zijn 4-kamer appartementen!
Dus grote kans, dat wanneer deze nieuwe huurders tussen de 40-50 jaar zijn én zij kinderen hebben, deze in de tienerleeftijd tot jong volwassene zitten.

En nogmaals iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Met vr. gr.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door moederslink »

*Pieta* schreef:............. Je kunt hier de gesprekken van de buren letterlijk verstaan en zij mij dus ook en zowel zij als ik, zijn écht geen luide praters.
In ieder gedateerd flatgebouw heb je dit probleem natuurlijk sowieso .
En....hoe ouder men is hoe dover men ook vaak wordt , toch ? Tv.s en radio.s die keihard aanstaan, hard(er) gaan praten, etc etc
*Pieta* schreef: Het zijn 4-kamer appartementen!
Dus grote kans, dat wanneer deze nieuwe huurders tussen de 40-50 jaar zijn én zij kinderen hebben, deze in de tienerleeftijd tot jong volwassene zitten.
Voor een 4 kamer appartement komen juist gezinnen in aanmerking, lijkt mij . Dus tja , waar dit naartoe gaat?? :shock:
*Pieta* schreef:Denk dat het toch oordoppen moeten worden tzt (voordat iemand anders dit suggereert) ;-)
Dat zal dan ook wel moeten misschien..... :(
Het gebeurt trouwens meer en meer en overal.
55+ appartementen die rustig worden verhuurd aan 40 plussers.
Daar zit ook de grootste groep singles denk ik zo.
55 plussers zitten , schat ik zo in, vaker: en nog samen en in een koopwoning....maar dat kan ik mis hebben natuurlijk , maar als er dan weinig reacties vd 50 plussers zijn gekomen, moeten ze wel naar een andere doelgroep, de 40 plussers.
Vervelend, maar leegstand kan gewoon niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door moederslink »

*Pieta* schreef:......Ze hebben de huur gigantisch verhoogd voor de vrijgekomen appartementen. Dit terwijl het complex in slechte staat van onderhoud is. Wanneer ze een schappelijke huur hadden gevraagd, hadden zij ze echt wel kunnen slijten! Dus nu proberen zij het zo.
Deze gigantische huurverhoging werkt als een natuurlijke schifting ook hè.......aso.s en bijstandgezinnen bv kunnen dit dan ook niet betalen.
Dan is zo.n woning niet passend bij hun inkomen zoals het woningtoewijzingsbeleid nu wordt toegepast.
Met een lage huur krijg je dus juist meer " armoede gezinnen " , toch?
Bekijk het eens zo.
Dus ik zou me niet al teveel zorgen maken als ik u was. :wink:

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar alleenstaande 55 plussers met een bijstanduitkering ook niet.

Ouderen zijn vaak dover, dus of je nu zo blij moet zijn met die harde tv?

stofzuigertje

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

4 kamers voor 55+?
Ik vermoed dat ze te groot zijn voor deze doelgroep die vaker alleen of met 2 personen woont en dus moeten ze wel.

Ik begreep dat je bij 55+ alle bewoners boven de 55 moesten zijn dus niet een 81 jarige oude man met knappe jonge meid van 18.
Maar 4 kamers, dat is gezinswoning dus hoorde eigenlijk nooit voor deze doelgroep te zijn.
Ik zou enkele kamers samen voegen, tot 2 of 3 kamer woning en dan niet meer als berging maar 1 grote extra ruime slaapkamer.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vestia verlaagt zomaar leeftijdsgrens appartementencomplex

Ongelezen bericht door moederslink »

@tijger1,
met een bijstandsuitkering krijg je een passende woning en als deze appartementen van TS fors in huur verhoogd zijn kom je er met zo.n uitkering niet meer in en dus ook niet meer als 55+ met een uitkering .
Dat zeg ik dus ook ... en ouderen worden vaak dover...... heb je dat weer :D
@stofzuigertje,
dat schreef ik ook, een 4 kamerwoning is wel errug riant voor een 55 plusser. Meer voor een gezin.
En zo kan Vestia steeds hun toewijzingsbeleid aanpassen dus......de markt: vraag en aanbod...

Gesloten