LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrije sector huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
SabineR84
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2009 18:51

Vrije sector huurwoning

Ongelezen bericht door SabineR84 »

Hoi,

ik heb een vraagje. Een vriendin en ik willen samen een huis huren in de vrije sector van een woningbouwcorporatie.
Ik woon nog thuis en die vriendin op een kamer.
Wij hebben via die website een nieuwbouw appartement gevonden.
Nu zagen wij dat de enige voorwaarde was dat je minimaal 30.000 euro bruto per jaar moest verdienen. Wij samen zitten op 50.000 euro. Dus dat zou makkelijk kunnen. Nu hebben wij gereageerd op deze woning.
We kregen informatie thuis gestuurd. Daarbij zat ook een formulier die je moest invullen. We moesten onze meest recente loonstroken toevoegen, en een jaaropgave van 2007!!!!! Inmiddels is het half 2009!
Dus wij hebben alles goed en wel ingevuld. Werden we de volgende dag gebeld door die meneer van de woningbouwcorp. We konden het appartement niet huren. Toen ik deze meneer vroeg naar de rede, kreeg ik als antw dat het niet door kon gaan omdat we niet konden aantonen dat we al langer in 1 huishouden wonen. En omdat ze al vaker hadden meegemaakt, dat 2 vrienden of vriendinnen 1 woning gingen huren, zou het niet goed gaan na een aantal weken of maanden. En dat de kans groot zou zijn dan 1 van de 2 met de huur achterbleef!!! Ik vroeg deze meneer tevens hoe lang we minimaal moesten huren. Daarop zei hij min 1 jaar en daarna is het iedere maand opzegbaar! Ik heb de voorwaarden gelezen op de website, en deze zegt alleen dat je min 30.000 euro moet verdienen of aantoonbaar vermogen moet hebben. Nu hebben wij nooit een huurachterstand of schuld gehad. En ons gezamelijk inkomen zit er 20.000 euro boven!
Kan deze meneer zo met dit argument aankomen?
Ik begin dit echt als disciminatie te zien! Deze meneer vroeg ook wat wij van elkaar waren. Collega's, GEWOON vriendinnen of een stel!
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Misschien kan deze meneer ons weigeren. Maar een geldige reden heeft hij me niet kunnen geven.
Twee vriendinnen die een huis huren is een net zo'n groot risico als een stelletje! Die kunnen immers ook na 6 maand hun relatie verbreken!!!

Kan dit zomaar?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Vrije sector huurwoning

Ongelezen bericht door sjoegel »

Stel voor de huur per jaar vooruit te betalen.

stofzuigertje

Re: Vrije sector huurwoning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat de opgave op 2 adressen stond willen ze het niet, dus ook als je wel van 2007 en niet 2008 had gestuurd.

Wel vraag ik me af of als ik ga scheiden ze mijn eruit gaan zetten?
Sommige scheiden zo snel of worden werkloos en komen onder de €30.000,- dus ik vraag me af of ze zo geen leegstand krijgen.
Vaak is gezien de huurprijs de doorstroming vrij groot.

Gezien jullie inkomen is kopen ook mogelijk, tenzij je twijfel over elkaar...

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vrije sector huurwoning

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Het antwoord is simpel. Ja de bouwcorporatie kan dit doen.

Probeer het eens op het salaris van een van jullie beiden. Dit is minimaal 25.000 en jullie zijn jong zodat salarisgroei zeer wel mogelijk is

misschien dat de corporatie wel genegen is om het aan een van beiden te verhuren

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Vrije sector huurwoning

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

kleine kans, salaris groei nemen ze bijna nooit mee. Helaas ervaring mee.

Trouwens 90% van NL krijgt subsidie op wonen, behalve als je particulier huurt. Je betaalt dus voor 90% van NL voor woningkosten en je krijgt zelf niks.

Denk dus even heel goed na of je dat wel wilt.

Gesloten