LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wonigstichting trekt zich weinig aan van mijn klachten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Monica72

Wonigstichting trekt zich weinig aan van mijn klachten

Ongelezen bericht door Monica72 »

Sinds anderhalf jaar huur ik. Sinds december 2007 betaal ik geen huur meer. De maat is vol.
Sinds juli van dit jaar heb ik overlast van de directe buren. Geen smoesjes, van ze zijn met een groot gezin, eerder hoorde ik ze toch ook niet? In juli heeft 1 van de zonen van het overlast gevende huis, de kleinzoon van mijn andere buurvrouw geslagen met een bezemsteel in het gezicht. Nog nooit heb ik oma-buurvrouw overstuur gezien, toen wel. Wat bleek later toen ik naar buiten kwam, ik had het gedaan, ik was de schuldige, zelfs mijn zoontje die een halve provincie verderop logeerde bij oma had het gedaan, zelf lag ik op bed te lezen op het moment dat het gebeurde. En vooral, mijn zonnebloem, die boven de schutting uitstak, daar had ze last van en die zou eraan gaan. Dit is later ook gebeurt.
Door de politie werd ik het allemaal niet serieus genomen, een woonconsulente zou wel eens naar de buren gaan. 1ste moment: ze doen gewoon de deur niet open. 2de moment: er is gesproken, buurvrouw was bereid tot een gesprek. Dit 2de moment was in augustus 2007. Ik heb de woonconsulente gezegd dat ik weinig heil zag in een gesprek, ik verwacht dat de overlast alleen maar meer wordt, maar regel het maar. Inmiddels zitten we dus in januari 2008 en heeft er geen gesprek plaats gevonden. Ik heb daarna nog heel vaak contact gehad met de woonconsulente, 1 maal zei ze, ik ga wel met de buurvrouw praten, buurvrouw is er niet, zei ik, het is haar gezin (en vent). De overlast is alleen maar erger geworden. 'savonds om half 12 begint de buurvrouw tegen haar kinderen te schreeuwen dat ze nog niet slapen. Ik SLIEP dus wel, er zit een kamer tussen, dus 2 muren en een dichte deur. Om half 2 'snachts staat zoon te kloppen op de rolluiken, want hij wil naar binnen. Daar werd ik dus weer wakker van. Midden in de nacht een hoop gerommel, gestommel, normaal een trap oplopen is er niet bij, stampen is beter.
Om half 4 'snachts weer een hoop gebonk, ik kijk uit het raam, hangt haar zoon aan de regenpijp te bungelen om zo op de 1ste verdieping op het rolluik te kloppen dat hij naar binnen wil.
In 4 dagen tijd was ik 3 nachten wakker geworden van hen.
Een man van de huurdersvereniging gebeld, ik moest maar een klachtenformulier halen en dit zou bij de directie terecht komen, want de woonconsulente bakt er immers niets van en het moet langs haar heen. Niet dus. Het klachtenformulier komt via een adviseur, van een aanspreekpunt waar iedereen terecht komt, of je nu een woning zoekt, een invalidenparkeerkaart, huishoudelijke hulp of rolstoel nodig hebt, weer terecht bij de woonconsulente. Iemand van de woningstichiting, behalve dan de woonconsulente, krijg je niet te spreken, telefonisch niet en in person niet. Brieven die ik schrijf aan een bepaald persoon, van wijk en klantbeheer, worden beantwoord door de woonconsulente, hij doet immers geen klantencontact.
Vanavond rond 10 uur de politie gebeld en ook geuit dat ik weinig vertrouwen heb in hen. Nou, dan zou ze het toch niet opschrijven? Ik heb namelijk eerder gebeld, u moet bij de wijkagent zijn. Oke, stuur hem maar een mailtje dat hij contact met mij opneemt. Nooit gebeurd. Eindelijk na een jaar (v.a. juli 2006 al overlast van anderen en sinds september 2006 meldingen weg laten leggen bij de wijkagent) contact gehad met de wijkagent. Er waren ook nog anderen bij de politie, ik moest niet bij hem zijn, zijn prioriteit is dat er geen auto's meer worden geparkeerd op het plein. Eerder de korpschef al proberen te spreken, 1 keer gelukt, daarna wil hij de telefoon niet eens meer aannemen. De verantwoordelijke wethouder over wonen, is ook niet te bereiken.

Heeft het nut om contact op te nemen met de woonbond? Ik heb op hun site begrepen dat je (een hoop) inschrijfgeld moet betalen, voordat ze ook nog maar antwoord geven?

Ik kan nergens naar toe met mijn 2 jonge kinderen, wat kan ik nog meer doen, dan alleen bol staan van de stress? Mijn gezin en mijn werk lijden hier onder.

Groetjes.

kanovaarder

Re: Wonigstichting trekt zich weinig aan van mijn klachten

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Burenoverlast.

In dit soort gevallen heeft bellen weinig zin.
Een aangetekende brief met bericht van ontvangst naar de woningstichting waarin u al uw klachten hier op dit forum ook beschreven ook in deze brief en eisen dat men de overlast werkelijk gaan aanpakken.
Wettelijk heeft u namelijk recht op ongestoord woongenot.

Dat u de huur nu aan het inhouden bent is een gevaarlijke ontwikkeling als u het bedrag gaat besteden aan andere uitgaven.
Beter is om een aparte girorekening te openen (op uw naam) waar u die huurpenningen voorlopig op stort zodat u niet achteraf met problemen wordt opgezadelt.
Aan die woonstichting kunt u dan dmv de afschriften laten zien dat u in ieder geval een zekerheid heeft gesteld voor die huurpenningen.

Overigens geeft de site van de woonbond zelf al erg veel (gratis) informatie mbt huurbescherming en ongestoord woongenot.

Doe verder alle correspondentie schriftelijk omdat u voor dit soort zaken een wettig bewijs zult moeten hebben.

Tenslotte;
eigenlijk zou u in eerste instantie deze buren dmv een aangetekende brief moeten sommeren maar ik begrijp dat dit al een gepasseerd station is.

Sterkte!

Grootvader

Monica72

Ongelezen bericht door Monica72 »

De buren per aangetekende brief sommeren hun overlast te stoppen, is idd een gepasseerd station. Voordat haar zoon de bezem hanteerde, konden die mensen nog gewoon goedendag zeggen. Ik accepteerde gewoon dat zij haar sigarettenpeuken in mijn tuin gooide en dat haar honden in mijn tuin poepten en uren lang buiten stonden te blaffen (vaak lieten ze de honden buiten als er niet eens iemand thuis was). Ik was er toen al achter dat ik in een achterbuurt terecht ben gekomen en die mensen moet je geen haarbreed in de weg leggen. Ik weet niet wat haar bezield heeft om zich zo te gaan gedragen. Ik weet wel, dat wij hier niet lang zullen blijven, dan maar dakloos. Oma-buurvrouw heeft wel eens met de vorige bewoners van dit huis gesproken, die gaven toen aan, dat ze er spijt van hebben nooit eerder de overlast te hebben gemeld die zij toen hadden. Toen dat stel uit elkaar ging, is de achtergebleven bewoonster, mede door de buren verhuisd, hoorde ik later.

Het geld, bedoeld voor de huur, blijft gewoon op mijn priverekening staan, als mijn kinderen eten nodig hebben, krijgen ze dat, we leven al onder bijstandsniveau, geld om te verhuizen hebben we dus niet, wel schulden, omdat we gordijnen en tapijt nodig hadden. Bijzondere bijstand heeft hier geen potje voor over gehad. Meer werken zit er niet in, dus finacieel zullen we nooit beter worden. Van de kinderalimentatie kunnen we ook niet op aan. Ik ben dus al een keer gedwongen moeten verhuizen maar dat was toen ex zich niet aan zijn verplichtingen hield, en maar roepen, ik zorg dat jullie in het huis kunnen blijven wonen.

Groetjes.

Ronaldm

Ongelezen bericht door Ronaldm »

Veel sterkte met deze ellende.

Persoonlijk heb ik dagelijks last geluidsoverlast van en psychisch gestoorde buurman, hij draait eindeloos muziek tot diep in de nacht.

Intussen leef ik 's avonds met oordopjes in om nog enigszins normaal hier te kunnen leven.

Nu de betreffende man ook nog een enorme vuilnisbelt veroorzaakt, lijkt er licht te komen in de duisternis. Wellicht gaat men nu eindelijk serieus actie ondernemen

Meghan

Ongelezen bericht door Meghan »

ik heb in mijn huurcontract staan dat de woningstichting niet opdraait voor overlast door buren, misschien jij ook?
dan ligt het gewoon daar aan.

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Helaas kletsen sommigen af en toe uit hun nekharen.

Immers, ALLE particuliere huisbazen,woningbouwverenigingen/coöperaties/stichtingen hebben nog altijd te maken met de nederlandse huurwetgeving en daar staat o.a. in dat de huurder recht heeft op ongestoord woongenot.

Bovendien worden wetten altijd aangescherpt en/of nader omschreven door gerechtelijke uitspraken (jurispudentie).
Dat U een woonovereenkomst zou hebben waarbij burenoverlast uitgesloten zou zijn kan dus niet.

Ook in een andere reactie waar het ging over borg bestaat er die jurispudentie (o.a. flatbewoners van Nijenrodeweg Amsterdam) waarin uitgesproken dat bij borgbetaling ook rente moet worden uitgekeerd over het bedrag dat als borg is gestort.

Grootvader

Greenwitch

Ongelezen bericht door Greenwitch »

In een ander topic heb ik een uitgebreide reactie gegeven. Dat ga ik niet herhalen. Maar schakel in dit geval een advocaat in tegen de corporatie wegens niet nakomen van het huurcontract. Er zijn hele bekende, zoals Tomlo, maar ze zijn wel duur. Zoals alle advocaten. Vraag eerst eens uitgebreide informatie bij het Juridisch Loket bij u in de buurt. Ik zit zelf met alcoholisten met een verstandelijk gehandicapte dochter boven mijn hoofd in een niet geïsoleerde flat (geen enkele vorm van isolatie, ook niet tegen geluid) en kamp zelf met een eigen, kleine handicap: ik ben hoog sensitief en dat betekent dat ik geluiden niet kan filteren en negeren. 's Avonds ben ik dan ook doodop. Mijn enige redmiddel is een urgentieverklaring, zodat ik binnen een jaar kan weg zijn. Anders moet ik die ellende nog 4-5 jaar verdragen. Ik huur van het Rotterdamse Com.Wonen, maar behalve Woonbron hier, zijn alle Rotterdamse corporaties niet geïnteresseerd in het wel en wee van hun huurders. Je wordt verwezen naar de Buurtbemiddeling en de wijkagent en die raakt vervolgens meldingen van bedreigingen gewoon kwijt uit de computer. Op een gegeven moment komt hier moord en doodslag van en dat is onmiddellijk terug te voeren op de weigering door de corporaties om de buurten leefbaar te houden.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste TS
Het geld, bedoeld voor de huur, blijft gewoon op mijn priverekening staan, als mijn kinderen eten nodig hebben, krijgen ze dat, we leven al onder bijstandsniveau, geld om te verhuizen hebben we dus niet, wel schulden, omdat we gordijnen en tapijt nodig hadden. Bijzondere bijstand heeft hier geen potje voor over gehad.
Dit is een gevaarlijk "spel" wat je speelt. .
Je kan dus niet het geld inhouden vanwege overlast en het spenderen aan eten of woonartikelen. Dit zijn zaken die niks met elkaar te maken hebben.

Op die manier speel je met je eigen huisvesting en zet je die op het spel.

Voor de overlast kan ik je aanraden om iedere keer aangifte / melding te doen bij de politie, en bij de woningbouw
Het kan lang duren voordat er een oplossing komt maar het is de enige weg

Cornel40

Ongelezen bericht door Cornel40 »

Voor de overlast kan ik je aanraden om iedere keer aangifte / melding te doen bij de politie, en bij de woningbouw
Het kan lang duren voordat er een oplossing komt maar het is de enige weg
Vergeet het maar kansloos! Helaas wat je ook probeerd, buiten wat politie bellen (die niemand uit een woning mag en kan zetten) is verhuizen de enigste oplossing. In een ander topic heb ik soortgelijke ervaringen meegemaakt, en na 8 jaar stress, poltie bellen, proceduren en brieven schrijven ben ik maar gaan verhuizen. Het is nu eenmaal zo in Nederland dat overlast veroorzakers vrijuit gaan, en de slachtoffers gedwongen moeten verhuizen op eigen kosten. :x

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Cornel,

Er zijn voorbeelden van huisuitzettingen wegens overlast. Deze dienen door het kantongerecht te worden uitgesproken.

Dit is niet gemakkelijk en ermoet een behoorlijk "dossier" worden opgebouwd.

Verhuizen kan inderdaad een sneller resultaat opleveren, maar moet wel mogelijk zijn .

Hannah2

Ongelezen bericht door Hannah2 »

Schriftelijk aangetekend melden aan de woningstichting. Blijven doen, want om iets te kunnen wat betreft een uitzetting van overlast moet er een enorm dossier worden opgebouwd. Is er geen gesprek geweest omdat u aangaf er geen heil in te zien? Waarom dan niet? Angst?
Blijf het melden, meldt het evt bij de gemeentelijke klachtencommissie wonen.
De huur inhouden mag niet zonder meer, en waarschijnlijk zul je hiervoor een incassobureau op je dak krijgen. Maak dat geld dus niet op, anders sta je zelf voor de rechter. Die neemt die overlast niet mee in zijn afweging als je daarmee als excuus komt, want er staat wrs zelfs in je huurovereenkomst dat je de huurbetaling niet mag opschorten. Het kan wel hoor, huurvermindering ivm overlast, maar dan moet je al een uitspraak van rechter oid hebben en krijg je met terugwerkende kracht vermindering. NOOIT dat je niks moet betalen, want je hebt wel degelijk woongenot. Het dak boven je hoofd, de muren naast je... dat is daar ook onderdeel van en daar moet je ook voor betalen.

Gesloten