LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woning opgeven voor huurtoeslag??

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
roos25

woning opgeven voor huurtoeslag??

Ongelezen bericht door roos25 »

Hallo,
We worden van kastje naar de muur gestuurd, krijgen verschillende antwoordwn van de belastingdienst vandaar dat we het zo proberen. Weet iemand hier meer over of heb je tips??
Het is zo: mijn moeder heeft een appartement gekocht. Zij woont nu met haar nieuwe man samen. Ik huur het appartement nu, is het mogelijk om huurtoeslag aan te vragen? Normaal betaal ik 750eu per maand, dit zet zij dan lager in een contract, zodat het in de grens zit. Ik ben 23 en heb een eigen voordeur.
Kan dit? Zo ja weet iemand dan ook waar mijn moeder dit kan aangeven zodat ik het kan aanvragen?

Alvast bedankt :)

ciske

Re: woning opgeven voor huurtoeslag??

Ongelezen bericht door ciske »

Normaal betaal ik 750eu per maand, dit zet zij dan lager in een contract, zodat het in de grens zit.
En jij denkt dat ze bij de belasting dienst gek zijn?? Daar komen ze wel achter en heet fraude!!

roos25

3 van de 4 medewerkers zeiden dat dat geen probleem was?? We willen het juist zo goed uitzoeken omdat we geen fraude willen plegen!! Maar omdat wij nu minder inkomen hebben hoeven we niet meer zoveel te betalen en is het exclusief dus dan betalen we de rest los bij.. 750 was een all in prijs..

bokkel

Ongelezen bericht door bokkel »

huurtoeslag kun je gewoon aanvragen via toeslagen.nl :mrgreen: Gewoon doen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik ben 23 en heb een eigen voordeur.
Ik ben 73 en heb ook een eigen voordeur en geen huursubsidie. Je zal toch, voor je huursubsidie krijgt "met je billen bloot" moeten voor de Belastingdienst. Al zet je moeder de huur op 0, er word eerst gekeken naar inkomsten. Wordt een irrealistische situatie, lijkt mij dan, maar gelukkig, ik ben de Belastingdienst niet. Denk meer dat je ze inschatten van "ga maar bij je moeder wonen". Maar dat weet ik natuurlijk niet, je inkomsten e.d.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Je moeder wordt dus je huisbaas en dat is allemaal officieel geregeld via alle geldende regels?
Als dat het geval is dat kan je altijd een proefberekening maken en kijken of je ergens recht op hebt.
Hou er wel rekening mee dat als je inkomen te hoog is of je hebt een bepaald bedrag aan vermogen je niets krijgt.

Verder kan je alles gewoon vinden op de site van de belastingdienst.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je moeder moet wel toestemming hebben tot verhuur van de hypotheek verstrekker.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

roos25 schreef:Normaal betaal ik 750eu per maand, dit zet zij dan lager in een contract, zodat het in de grens zit.
Wat ga je in werkelijkheid betalen (wit en zwart samen)?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan helemaal geen huurtoeslag krijgen bij een all-inhuur. Komt de Belastingdienst er achter dat er sprake is van all-in huur, dan kun je toeslagen gaan terugbetalen. Huurtoeslag wordt berekend over de kale huur en bij een all-inhuur is die kale huur niet vast te stellen.

Ik denk dat het kan wanneer je een huurcontract met je ouders opstelt waarin de huur wordt gesteld op maximaal 699 euro (de huurtoeslaggrens). Ook als de huur hoger is dan de maximaal redelijke huur, loop je de kans dat je huurtoeslag met terugwerkende kracht moet gaan terugbetalen. Bijvoorbeeld als wettelijk gezien niet meer dan 500 euro per maand voor de woning gevraagd mag worden aan de hand van het puntensysteem. Gas water en licht moet je gewoon zélf betalen. En het gebruikersdeel van de WOZ-aanslag. En je moet waarschijnlijk een woonvergunning aanvragen bij je gemeente.

witte angora

Ehmmm.... Bob, zoiets kan wel, mits een en ander gespecificeerd is. Er zijn genoeg sociale huurwoningen waar de verhuurder gas/energie 'regelt'. De huurder betaalt de rekening dan aan de verhuurder, alleen is het wel duidelijk welk deel huur, en welk deel service/stookkkosten is.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Chocomelk schreef:Je moeder moet wel toestemming hebben tot verhuur van de hypotheek verstrekker.
Geldverstrekker of hypotheeknemer. In ieder geval niet hypotheekverstrekker want dat is de eigenaar van het pand....

roos25

Bedankt voor alle reacties, in werkelijkheid ga ik nu 625 eu betalen en dan gas water etc er zelf los bij. Dit staat wel op haar naam, maar ik verbruik meer dus vandaar dat het nu geen all in prijs meer is..

witte angora

roos25 schreef:Bedankt voor alle reacties, in werkelijkheid ga ik nu 625 eu betalen en dan gas water etc er zelf los bij. Dit staat wel op haar naam, maar ik verbruik meer dus vandaar dat het nu geen all in prijs meer is..
Dan is de huurprijs alvast geen probleem om huurtoeslag aan te vragen. Jullie zouden natuurlijk kunnen overwegen om energie en water op jouw naam te zetten, alhoewel dat niet strikt noodzakelijk is. Wel is het van belang dat je moeder toestemming heeft om de woning te verhuren.

Chocomelk

GJvdZ schreef:
Chocomelk schreef:Je moeder moet wel toestemming hebben tot verhuur van de hypotheek verstrekker.
Geldverstrekker of hypotheeknemer. In ieder geval niet hypotheekverstrekker want dat is de eigenaar van het pand....
Dat kun jij wel schrijven maar weet bij een kennis dat dit WEL het geval was.
Hypotheekverstrekker gaf daar GEEN toestemming tot verhuren van de woning.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@Witte Angora:

Met all-inhuur wordt bedoeld dat niet duidelijk is wat de huur is en wat de gas/licht/waterkosten zijn:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -huur.html

Voor huurtoeslag moet je de kale huur kunnen opgeven.

Chocomelk

@ Roos mag je moeder de woning wettelijk verhuren ?

roos25

Ja zij heeft toestemming voor verhuur

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Bij 625 euro kun je inderdaad huurtoeslag krijgen. Van WIE je huurt maakt geen zak uit, of het nu van een woningbouwvereniging is of van een of andere bekende of onbekende Nederlander.

Ik heb wel eens zo'n situatie gezien: een man die een woning verhuurde aan zijn ex-partner. Die vrouw kreeg ook gewoon huurtoeslag, lijkt me volledig terecht.

Trouwens: als jouw moeder de woning niet zou MOGEN verhuren, maar ze doet het toch, dan heb JIJ nog steeds recht op huurtoeslag. Voor deze discussie maakt dat niet uit.

All-in huur is wel erg vervelend voor huur / huurtoeslag. Dat moet je dus maar niet doen.

Gesloten