LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningnet/slagingskans

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Dessena

Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Dessena »

Goedemiddag,

Ik sta ingeschreven bij woningnet sinds april 2014, daarvoor ook al 6 jaar maar heb een woning geaccepteerd.

Als ik naar de website ga en wil reageren op woningen sta ik bij de laatste plaatsen terwijl de groene balk qua slagingskans hoog is

Wie kan dit verklaren?

Groet

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door witte angora »

Dessena schreef:
Wie kan dit verklaren?

Groet
De meeste mensen die zo kort staan ingeschreven reageren niet, omdat het toch geen enkel nut heeft. Van de kort-ingeschrevenen ben je een van de weinigen die wél reageert. Van de lang-ingeschrevenen reageren er een stuk meer, in verhouding.

Met de slaagkans maken ze je blij met een dooie mus, in de veronderstelling dat je zelf het mussenlied gaat fluiten. Vergeet het voorlopig maar lekker, ik sta inmiddels 4 jaar ingeschreven (regio Utrecht, ik neem aan dat het daar om gaat), maar de eerstkomende drie jaar maak ik nog geen enkele kans.

En daarna ben ik 55, kom ik in aanmerking voor een hele horde seniorenwoningen, en zou het zomaar een stuk rapper kunnen gaan. Maar of ik dát wil? :?

Je kunt het ook zien als je reageert op dergelijke woningen, als de woning geaccepteerd is, zie je vanzelf de wachttijd van de acceptant. Dan kun je een beetje een inschatting maken.

Dessena

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Dessena »

Samen een huis kopen dus witte angora;-) nee maar bedankt voor de info... Groet

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door witte angora »

Laat maar zitten, dat samen kopen. ;) Ik heb geen haast, blijf lekker zitten waar ik zit, tegen dat ik goede kansen krijg op een hok in die contreien zie ik dan wel weer...

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Dessena schreef:Goedemiddag,

Ik sta ingeschreven bij woningnet sinds april 2014, daarvoor ook al 6 jaar maar heb een woning geaccepteerd.

Als ik naar de website ga en wil reageren op woningen sta ik bij de laatste plaatsen terwijl de groene balk qua slagingskans hoog is

Wie kan dit verklaren?

Groet
Volgens Woningnet is slaagkans het volgende "De slaagkans laat zien hoe groot de kans is dat u de woning krijgt aangeboden. Bij de slaagkans wordt uw puntenaantal of urgentie/indicatie vergeleken met andere woningzoekenden die op de woning kunnen reageren. Bij de berekening van de slaagkans houden we rekening met de populariteit van de woning en de hoeveelheid weigeringen op soortgelijke woningen in het afgelopen jaar. De slaagkans wordt uitgedrukt in zeer hoog, hoog, gemiddeld, laag en zeer laag." bron: http://www.woningnetgroningen.nl/Uitleg ... 0slaagkans

De indicatie van de slaagkans bij Woningnet zegt naar mijn mening helemaal niets. Zelfs toen ik nog maar een aantal weken stond ingeschreven werd bij sommige woningen al aangegeven dat de slaagkans hoog of zeer hoog zou zijn. Het is ook helemaal niet duidelijk met welke andere woningzoekenden de eigen inschrijving zal worden vergeleken en hoe de populariteit van een woning wordt vastgesteld. Alleen de vermelding van het aantal reacties op een bepaalde woning (en op welke plaats men staat wanneer zal worden gereageerd) is van belang.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zegt ook je plaats in de wachtrij niet alles. Ik sta onder andere in Limburg ingeschreven. Dus op zeker moment op een flat in Weert gereageerd, gewoon om te kijken hoe hoog ik zou eindigen. Dat werd de 14e plaats; toch kreeg ik al rap een uitnodiging, waar ik niet op in ging. Later werd de woning nog een keer geadverteerd omdat niemand de woning had genomen.

Hetzelfde ooit in Leiden: er was een groepsbezichtiging, ik was nummer 2, nummer 1 nam de woning, ik vond het een leuk hok, maar totaal geen privacy. Maar van de 15 kandidaten kwam ruim de helft doodleuk niet opdagen, als ik en nummer 1 de woning niet namen, kwam nummer 8 of zo aan bod.

Je weet niet hoe dingen lopen gaan, dat is de makke...

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wij schreven ons in in 2007 en direct werden we voortdurend gebeld... Voor de duurdere huurwoningen. Maar ja, die wilden we niet want we huurden toen particulier heel duur en we wilden juist minder. In 2009, net voor de nieuwe regels, kregen wij een sociale huurwoning (terwijl ik toch, o schande, ongeveer 4000 euro BRUTO per jaar 'te veel' verdien en over 2 jaar valt de helft van het inkomen weg). Er waren 650 kandidaten voor 26 woningen dus ga me nu niet vertellen dat er niet gesjoemeld wordt... Er staan hier dus 26 woningen maar er hebben maar 10 woningen bewoners met een gewone baan. Daarom :mrgreen: . De rest leeft van uitkeringen, alimentatie en subsidies. Dus ik denk dat ze dachten dat dat leuk zou mixen, ook een paar mensen er bij met een gewone baan. Dus betalen wij eigenlijk voor de rest.
Ik geloof niks van die inschrijftijd etc.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door witte angora »

Och, niet gesjoemeld... Ik heb van de week nog even gekeken naar de woningen (regio Utrecht) waar ik op gereageerd heb, letterlijk de helft is toegekend aan mensen met een urgentie.

Voor de rest zijn het wachttijden van tussen de 10 en 30 jaar of zo.

Je maakt mij niet wijs dat er in nagenoeg een hele provincie (inclusief steden als Utrecht en Zeist, uitgezonderd Amersfoort) per week ongeveer 130 woningen voor de verhuur vrij komen, waarvan ongeveer de helft in de vrije sector terecht komt.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door VCampen »

De kans dat je zonder voorrang/urgentie een woning via Woningnet vind is net zo groot als de kans dat je in de staatsloterij een bedrag wint waarmee je een huis kan kopen.
10 Jaar geleden stond ik hoger op de kandidatenlijst van Woningnet dan nu, heb woonduur van 27 jaar.
Dat komt omdat er steeds meer groepen mensen bijkomen die voorrang krijgen.
Ik wordt dus van alle kanten ingehaald op de lijst.
Ik wilde daarom even niet zoeken via Woningnet omdat het mij alleen maar geld kost, maar als ik Woningnet geen geld betaal dan komen mijn rechten te vervallen zeiden ze. Chantage!

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Wim2007 »

VCampen schreef:10 Jaar geleden stond ik hoger op de kandidatenlijst van Woningnet dan nu, heb woonduur van 27 jaar. Dat komt omdat er steeds meer groepen mensen bijkomen die voorrang krijgen.
Ik wordt dus van alle kanten ingehaald op de lijst.
En dan is er nog de (grote) groep van asielzoekers. Die groep komt op geen enkele wachtlijst terecht en heeft altijd zonder urgentieverklaring, voorrang.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door mart2345 »

Dat is niet waar. De asielzoekers worden vrijwel altijd in een centrum geplaatst. Daar horen ze uit te gaan als ze een verblijfsvergunning krijgen (wat soms jaren duurt) en daar krijgt elke gemeente in Nederland een evenredig aantal van. Gemeenten mogen zelf bepalen hoe ze die huisvesting regelen, maar doen dat vaak niet of onvoldoende waardoor veel asielzoekers met verblijfsvergunning nog gewoon in de grote centra zitten en ook lang wachten.

In mei was er een landelijke wachtlijst voor een woning met asielzoekers met verblijfsvergunning van 5500 mensen. Dat is de recentste stand die ik kon vinden.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

mart2345 schreef:Dat is niet waar. De asielzoekers worden vrijwel altijd in een centrum geplaatst. Daar horen ze uit te gaan als ze een verblijfsvergunning krijgen (wat soms jaren duurt) en daar krijgt elke gemeente in Nederland een evenredig aantal van. Gemeenten mogen zelf bepalen hoe ze die huisvesting regelen, maar doen dat vaak niet of onvoldoende waardoor veel asielzoekers met verblijfsvergunning nog gewoon in de grote centra zitten en ook lang wachten.

In mei was er een landelijke wachtlijst voor een woning met asielzoekers met verblijfsvergunning van 5500 mensen. Dat is de recentste stand die ik kon vinden.



In September voor Nederlanders meer dan 500.000

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door mart2345 »

Dat zal ik niet ontkennen, maar er stond hier een bericht dat asielzoekers niet op wachtlijsten staan en dat is dus pertinente onzin. Geloof me, daar wil je niet mee ruilen.

Dat de wachtlijsten niet korter worden heeft vooral te maken met een behoorlijke stilstand op de woningmarkt (sinds de crisis wordt er nog veel minder verhuisd en zijn er ook nauwelijks mensen die vanuit een huurhuis naar een koophuis gaan, er is dus steeds minder aanbod), bezuinigingen op het bouwen van nieuwe woningen, het verkopen en liberaliseren van bestaande sociale huurwoningen en het steeds kleiner worden van huishoudens. Asielzoekers hebben daar nauwelijks invloed op.

In een gezonde situatie zou je in de minst populaire wijk van een stad binnen een jaar een woning moeten kunnen hebben, maar de woningmarkt in Nederland is niet gezond.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Wim2007 »

mart2345 schreef:Dat is niet waar. De asielzoekers worden vrijwel altijd in een centrum geplaatst. Daar horen ze uit te gaan als ze een verblijfsvergunning krijgen (wat soms jaren duurt) en daar krijgt elke gemeente in Nederland een evenredig aantal van.
Blijkbaar niet helemaal op de hoogte. Een asielzoeker heeft, buiten welke reguliere wachtlijst dan ook om, recht op voorrang bij huisvesting in de gemeente waaraan het COA hem gekoppeld heeft. Asielzoekers hebben ook nog invloed op de gemeente waarin ze terecht gaan komen.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... vergunning
mart2345 schreef:Gemeenten mogen zelf bepalen hoe ze die huisvesting regelen, maar doen dat vaak niet of onvoldoende waardoor veel asielzoekers met verblijfsvergunning nog gewoon in de grote centra zitten en ook lang wachten.
De praktijk is dat gemeenten de woningen gewoonweg vorderen van de corporaties. Die woningen worden uiteraard niet toegekend aan degenen die wel op een wachtlijst staan.
mart2345 schreef:In mei was er een landelijke wachtlijst voor een woning met asielzoekers met verblijfsvergunning van 5500 mensen. Dat is de recentste stand die ik kon vinden.
Er is geen enkele reden om hen niet op een reguliere wachtlijst te plaatsen. Dat zij worden bevoordeeld bij de toewijzing van huurwoningen is enkel een politieke beslissing ten nadele van de vele andere woningzoekenden zonder urgentie of een daarmee vergelijkbaar privilege.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door mart2345 »

Wim2007 schreef: Blijkbaar niet helemaal op de hoogte. Een asielzoeker heeft, buiten welke reguliere wachtlijst dan ook om, recht op voorrang bij huisvesting in de gemeente waaraan het COA hem gekoppeld heeft. Asielzoekers hebben ook nog invloed op de gemeente waarin ze terecht gaan komen.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... vergunning

De praktijk is dat gemeenten de woningen gewoonweg vorderen van de corporaties. Die woningen worden uiteraard niet toegekend aan degenen die wel op een wachtlijst staan.
Allemaal waar, maar allemaal hoe het theoretisch is geregeld en zoals het netjes op overheidswebsites staat. De praktijk is dat veel gemeenten de boot zoveel mogelijk afhouden en grote achterstanden (oplopend tot jaren in sommige gevallen) hebben bij het toewijzen van woningen aan asielzoekers met verblijfsvergunning. Het is politiek gif, dus gaat de landelijke overheid er niet erg hard tegenin en kiezen ze er eerder voor om weer ergens een groot asielzoekerscentrum op te tuigen. Lang is dat probleem ook makkelijk te verbergen geweest omdat het aantal asielzoekers jarenlang daalde. Nu dat niet meer zo is (door Eriteërs en Syriërs) begint het nijpender te worden.

Maar buiten dat liggen de echte oorzaken van de problemen op een heel ander vlak, zoals ik in een eerdere post al melde.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Wim2007 »

mart2345 schreef:De praktijk is dat veel gemeenten de boot zoveel mogelijk afhouden en grote achterstanden (oplopend tot jaren in sommige gevallen) hebben bij het toewijzen van woningen aan asielzoekers met verblijfsvergunning.
Op de website van de overheid staat daarover het volgende: "Op basis van het informatieprofiel van het COA zoekt de gemeente geschikte woonruimte. Gemeenten hebben gemiddeld 12 weken de tijd om woonruimte te vinden en de verhuizing te regelen. Voor woonruimte maken zij vooral gebruik van het woningaanbod van sociale huurwoningen van woningcorporaties."
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... vergunning
Wie wel op een wachtlijst staat en een woning zoekt in stedelijke centra krijgt al snel te maken met een wachttijd van 10-12 jaar (meer dan 600 weken dus). Voor een huurwoning op het platteland (ook in krimpgebieden) zal al snel zo'n 4-5 jaar moeten worden gewacht (of anders gezegd: al snel zo'n 250 weken). Asielzoekers hebben door hun voorrangspositie op de markt voor huurwoningen aanzienlijk betere mogelijkheden dan degenen die wel op een wachtlijst staan. Zelfs in vergelijking met gevallen die een urgentieverklaring hebben gehad zijn asielzoekers flink bevoordeeld. In 2010 duurde het bijvoorbeeld meer dan 10 maanden (meer dan 40 weken dus) voordat een woningzoekende met een urgentieverklaring een woning kon betrekken in een Zeeuws krimpgebied.
bron: http://www.woonbond.nl/nieuws/2515

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door mart2345 »

In je stukje worden overigens precies de oorzaken genoemd die ik in mijn eerder stuk al noemde, maar je baseert je voor wat betreft asielzoekers weer op de theorie en niet op de praktijk. En voor de andere groepen juist wel op de praktijk.

Nogmaals, ik val in herhaling: De regels zijn duidelijk. Alleen doordat het aanbod aan huurwoningen nu zo laag is (en daar heb ik het al eerder over gehad) en het aantal asielzoekers (en verblijfsvergunningen) na jaren van daling weer toeneemt raakt ook die regel verstopt. De toewijzing van woningen aan ex-asielzoekers (dat ex- is belangrijk, mensen in de asielprocedure krijgen sowieso geen woning) loopt hopeloos achter, die 12 weken worden zelden meer gehaald (de eerder genoemde 5500 wacht langer dan 26 weken) en de norm is op dit moment veel langer. Dat geldt op dit moment voor alle toewijzingen op de huurmarkt: gewone huurders, urgenten en asielzoekers. Je cijfers zijn uit 2010, het is inmiddels nog een stuk verslechterd. Voor alle groepen en in bijna heel Nederland. Ik heb bijvoorbeeld een familielid die in 1996 nog zeer snel een huis kreeg na een urgentieverklaring (na een scheiding). Als haar dat nu zou overkomen zou ze de urgentieverklaring niet meer krijgen en zou ze zelfs met urgentieverklaring tot een jaar kunnen wachten.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Wim2007 »

mart2345 schreef:Je cijfers zijn uit 2010, het is inmiddels nog een stuk verslechterd. Voor alle groepen en in bijna heel Nederland.
En het gaat allemaal nog veel erger worden. Vooral voor degenen die zich wel op een reguliere manier moeten laten inschrijven en op een wachtlijst worden geplaatst.
zie: http://nieuws.thepostonline.nl/kort-nie ... htelingen/

dubiwoes
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2015 19:05

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door dubiwoes »

Ik zit nu bijna op de helft van mijn urgentie, welke alleen geldig is in 1 gemeente en voor een twee kamer appartement. De rede waarom ik een urgentie heb verkregen is omdat ik om dit moment helemaal geen woning heb...

Nu loop ik tegen het probleem aan dat er alleen maar loting woningen binnen mijn profiel online komen. De passende woningen zijn naast de lotingen alleen maar jongeren- en seniorenwoningen Op een loting woning maakt iedereen gelijke kansen. Reageren met een urgentie heeft (bevestigd door woningnet vandaag) geen zin. Je zou verwachten dat een urgentie aangeeft dat ik URGENT een woning nodig heb... (begint winter te worden)

Zelfs met een urgentie is het erg lastig (lijkt wel onmogelijk) om een woning te krijgen via Woningnet.

Zuen1234
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2015 01:21

Re: Woningnet/slagingskans

Ongelezen bericht door Zuen1234 »

Woningnet Almere meldde mij, dat na de loring (voor zover dit eerlijk gebeurt) alsnog wordt gekeken naar woonduur en evt voorrangsregelingen. Waar ik best kwaad om werd. Nu lees ik weer iets anders. Zou dit per regio verschillen dan?

Gesloten