LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningnet utrecht

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
vanwees
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:34

Woningnet utrecht

Ongelezen bericht door vanwees »

Hallo

Ik woon samen met mij ouders in een vrije sector huur huis van 740 euro huur.
Ik zelf ben 34 jaar en wil ook eens wat anders .
Ikzelf kom uit Wijk bij duurstede en we staan dan ook ingeschreven voor een huurwoning .

We staan dan ook langer dan 2 jaar ingeschreven maar maken geen enkele kans op een hurrwoning danwel flat.
Hier in provincie Utrecht telt alleen inschrijfduur mee en verder niks.
heb je geen of weinig inschrijfduur dan heb je dikke pech.
Ook reageren op vrije sector gaat met inschrijfduur en is veel te duur .
Reageren op woningen van makelaars heb geen zin omdat die lui te veel eisen stellen waaronder een vast arbeids contract en dat heb ik niet heb een wajong uitkering en die zien je aankomen.
Wij zijn dan ook genoodzaakt om naar het buitenland te gaan omdat er hier simpelweg niet aan een huis valt te komen.
Iemand daar ook ervaring mee en zoja wat zijn er dan eventueel voor andere manieren om aan een huis te komen?
Als er iets is wat veranderd moet worden dan is het wel het woning beleid dit is niet normaal meer.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningnet utrecht

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je wajong hebt, kun je je, als het goed is, in heel Nederland inschrijven. Men is verplicht je te accepteren omdat je in een zgn. beschermde groep zit. Tenminste, dat was tot voor enkele jaren zo. Twee jaar geleden nog kon ik met mijn WAO tenminste van Nijmegen naar het westen verhuizen.

Dus buitenland is een optie, maar Limburg bijvoorbeeld ook. Met name het zuiden. Zeeuws-Vlaanderen is een onbereikbaar aanhangsel van dit land, je kunt heel snel iets krijgen, maar je bent zo goed als onbereikbaar, en veel is daar niet te doen. Ook het noorden, met name Groningen, moet redelijk te doen zijn als het om het krijgen van een woning gaat.

In het westen hoef je het niet te proberen, daar zijn de wachtlijsten veel en veel langer dan in jouw omgeving. De stedendriehoek moet je rekenen op minimaal 5 jaar, en het Kan-gebied (Knooppunt Arnhem-Nijmegen) een jaar of 10. Ook Noord-brabant kent een inschrijfduur van minimaal 5 jaar, voor zover ik weet.

De Flevopolders gaat in verhouding wat sneller, de wachttijden ken ik niet precies, maar een jaar of 2 voor Lelystad is niet ongebruikelijk, voor zo ver ik weet.

Een andere optie is nog wat jaartjes geduld hebben. Dat zijn zo ongeveer de mogelijkheden. Helaas.

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Woningnet utrecht

Ongelezen bericht door marnix »

Ik vrees voor u dat het inderdaad wachten wordt, ik raad mensen in mijn omgeving altijd aan zich direct in te schrijven als woningzoekende.
Dat kost je rond de tien euro per jaar maar als je eens wat anders wilt, kun je relatief makkelijk iets krijgen.
Mijn ervaring in Utrecht is, dat je met een jaar of vijf wel iets kunt vinden. en als je genoegen neemt met een mindere buurt en of een minder mooie woning, kan het nog wel korter zijn. Het systeem is, als je er goed over nadenkt, niet perfect maar wel min of meer eerlijk.
Zoekt u trouwens iets voor u alleen of gaan uw ouders mee?

Gesloten