LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
maddicted
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:35

Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door maddicted »

Hallo,

Ik woon in een studentencomplex dat beheerd wordt door een woningcorporatie. De woning is aan mij verhuurd als een zelfstandige woning, eigen balkon, toilet en douche. Zo wordt er ook op moment van schrijven nog mee geadverteerd op de website van de betreffende woningstichting.

Nu is het zo dat het gebouw allemaal zelfstandige appartementen heeft met een kamer waar zich een keuken in bevindt, een douche en toilet. Op drie appartementen na, die hebben nog allemaal een extra kamer. Nu woon ik hier al bijna een jaar met veel plezier, het is precies wat ik zocht. Bij aanvang van de huur is afgesproken dat de woning zelfstandig zou zijn, ondanks dus de extra kamer die leeg zou blijven staan.

Nu kom ik er vandaag achter dat de woningcorporatie de andere kamer, die dus al die tijd al leeg staat, vanaf vrijdag wil verhuren. Hierover hebben ze overigens geen contact met mij opgenomen.

Dit houd in dat er iemand anders op hetzelfde adres (dat dus al aan mij verhuurd is) komt te wonen. Ik huur namelijk appartement 301 (met daarin kamers 301a en 301b). In mijn huurcontract staat dat ik kamer 301 huur, hetgeen dus ook het adres is zoals bekend staat in GBA.

Wat kan ik hieraan doen? Letterlijk alle hulp is welkom.

Bij voorbaad dank,

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door tijger1 »

En betekent dat dat u de voorzieningen moet gaan delen? En komt die extra kamer in uw gedeelte uit? Kan me de situatie niet zo goed voorstellen. Als het een zelfstandige kamer is die u niet huurt, wat gaat het u dan aan?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door tenormin »

Dus u huurt een kamer, met een kamer die u niet gebruikt maar waarschijnlijk, uit uw schrijven, ook niet 'zelfstandig' is? Kunt u het iets nader omschrijven? Zo kan ik me er niet veel bij voorstellen.

Moneyman
Berichten: 31181
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door Moneyman »

tenormin schreef:Dus u huurt een kamer, met een kamer die u niet gebruikt maar waarschijnlijk, uit uw schrijven, ook niet 'zelfstandig' is? Kunt u het iets nader omschrijven? Zo kan ik me er niet veel bij voorstellen.
Volgens mij omschrijf het precies goed ;-)

Blijkbaar bestaat nr 301 uit twee onzelfstandige kamers, waarvan er nu één als zelfstandige woonruimte aan TS is verhuurd. Als je je afspraak hard kunt maken, kan de verhuurder dit niet zomaar doen. Dat is pure wanprestatie. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

tenormin schreef:Dus u huurt een kamer, met een kamer die u niet gebruikt maar waarschijnlijk, uit uw schrijven, ook niet 'zelfstandig' is?
Hoe huur je een kamer met een kamer? :roll:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik begrijp dat er binnen de woning twee subwoningen zijn waarvan 1 aan TS is verhuurd en de andere leeg stond.
Als TS is toegezegd dat dat zo zal blijven dan moet men zich daaraan houden.
Als TS een zelfstandige woonruimte is toegezegd en nummer b heeft geen eigen voordeur dan kan deze kamer niet verhuurd worden.

Maar inderdaad verheldering is op zijn plaats. Nu kan ik alleen maar gissen naar hoe het werkelijk zit.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij aanvang van de huur is afgesproken dat de woning zelfstandig zou zijn, ondanks dus de extra kamer die leeg zou blijven staan.
Is dit mondeling of schriftelijk afgesproken?

De woning is niet meer zelfstandig zodra je je voordeur met een ander moet delen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ige-woning

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Het antwoord is nogal simpel : kijk eerst of de andere kamer/huisnummers kadastraal zijn beschreven.
Of dat alleen kamer 301 kadastraal beestaat.
Bij het verhuren van een kamer/woonruimte zal een w.c. en een doucheruimte en kookgelegenheid aanwezig moeten zijn.
Die zijn er niet.
Geen verhuur mogelijk.
Want u wenst uiteraard deze voorzieningen niet te delen.

Moneyman
Berichten: 31181
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is té simpel. Het kadaster is niet leidend. Er kunnen binnen één Kadastrale eenheid prima meerdere zelfstandige woonruimtes aanwezig zijn. Zolang erogeen akte van splitsing is ingeschreven, zie je niets terug in het kadaster. Leidend is gewoon de situatie te plaatse.

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Maak nu meteen een kopie daarvan voordat ze het er af halen. Die heb je straks misschien nodig.
Als de afspraak/toezegging niet op papier staat heb je niets behalve de gegevens van de website.
Maak een print screen en een volledige kopie in HTML met alles bestanden er in.
Dat kun je gebruiken als bewijs.

Wetswinkel even bezoeken, denk ik.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door tenormin »

Tuihanti schreef:Maak nu meteen een kopie daarvan voordat ze het er af halen. Die heb je straks misschien nodig.
Als de afspraak/toezegging niet op papier staat heb je niets behalve de gegevens van de website.
Maak een print screen en een volledige kopie in HTML met alles bestanden er in.
Dat kun je gebruiken als bewijs.

Wetswinkel even bezoeken, denk ik.
Als u met wetswinkel misschien het Juridisch Loket bedoelt: dat is tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk als een jaar geleden, toen er nog subsidie was, nu niet meer, gaat naar inkomen. En "voorbij passeren" is er ook niet meer bij. Wat ik bedoel te zeggen: gratis 1 advies is dus moeilijker geworden.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Woningstichting wil deel van mijn woning verhuren!?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik ken in Enschede soortgelijke woningen. Dat zijn 2 aparte woon/slaapkamers met een gezamenlijke ruimte waarin douche/toilet/keuken is geplaats, en deze woningen zijn bedoeld om aan 2 studenten te worden verhuurd, die dan achter dezelfde voordeur en op hetzelfde adres wonen.

In dit soort gevallen komt het er op aan wat er is afgesproken, en met name wat daarvan schriftelijk vastligt. Het advies is dan ook om de contracten.,advertentie en e-mails na te zoeken om te zien wat je eigenlijk huurt

scenario 1 : De woningstichting heeft jou ( schriftelijk) toegezegd dat de ze de volledige woning als zelfstandige ruimte aan jou alleen verhuren, met eigen gebruik van de voorzieningen.
scenario 2 : De woningstichting heeft niks toegezegd en het heeft alleen even geduurd voordat ze een huurder voor de 2e woon/slaapkamer hadden gevonden, en ze gebruiken nu het appartement zoals het oorspronkelijk bedoeld is.

Gesloten