LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woonplaats wacht met sturen eindafrekening tot 2006....

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
roeldejong
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2005 12:18

Woonplaats wacht met sturen eindafrekening tot 2006....

Ongelezen bericht door roeldejong »

De Woonplaats wacht met het sturen van een eindafrekening tot 2006 terwijl ik niet meer huur bij ze vanaf 17 juni dit jaar.

Ik heb mijn huur opgezegd per 17 juni inclusief
de opzegtermijn van 1 maand.

Vandaag ontving ik op mijn nieuwe adres een eindafrekening van de
servicekosten over het jaar 2004. Hierbij zijn de totale stookkosten en het
waterverbuik onder andere verrekend met mijn voorschoten aan mijn oude
woningstichting.

Omdat ik maar tot 17 juni huur heb hoeven betalen verwachtte ik ook een
eindafrekening van de periode 1-1-2005 tot 17-5-2005.

Nu geeft deze organistatie aan dat de eindafrekening pas in 2006 wordt
opgemaakt en dat ik dan alsnog een afrekening mag verwachten.

Tja, ik woonde in een flat waar massaal en collectief gestookt werd en water
werd gebruikt. Maar ze weten toch precies het verbruik tot op mijn dag van
vertrek of moet ik nog zo lang blijven wachten op de uiteindelijke rekening
waarbij je ervan uitgaat dat de energieprijzen stijgen de komende maanden en
ik straks meedoe met het gemiddelde jaarverbruik en kosten van de flat.

Wie heeft een advies wat ik kan doen?


Roel de Jong

~ellie~
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 mei 2005 14:07

Re: Woonplaats wacht met sturen eindafrekening tot 2006....

Ongelezen bericht door ~ellie~ »

Dit is vrij normaal hoor. De servicekosten (waarin vaak de voorschotten voor collectief watergebruik enzo zijn opgenomen) wordne maar 1x per jaar berekend en ze gaan dat speciaal voor jou nu echt niet een keer extra doen. Je moet gewoon wachten op het moment dat alle bewoners hun eindafrekening 2005 krijgen (waarschijnlijk dus in voorjaar 2006).

Ik kreeg een paar weken geleden ook de eindafrekening van de woning waar ik sinds februari 2004 niet meer woon, dit is een heel normale gang van zaken.

Ik ben het wel met je eens dat het vrij lastig is, omdat je nog zo lang onzekerheid houdt over of je moet bijbetalen of niet, maar daar is helaas echt niets aan te doen ;) .

Even voor alle duidelijkheid: je betaalt straks wel alleen over de periode dat je er daadwerkelijk gewoond hebt, dus niet voor het hele jaar! Ze berekenen de kosten voor een heel jaar voor alle bewoners, en leiden daar verhoudingsgewijs uit af wat jij moet betalen op basis van hoe lang je er gewoond hebt.

Dat de energieprijzen dan gestegen zijn kan best zijn, maar dat is altijd het geval, ook als je niet verhuisd bent: als ze in juni 2005 de rekening over 2004 sturen heb je hetzelfde: in 2004 was energie ook goedkoper dan op het moment van afrekening. Dit verandert niet door een verhuizing, maar is gewoon een manco van het servicekostensysteem.

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Woonplaats wacht met sturen eindafrekening tot 2006....

Ongelezen bericht door ageeth12 »

Hoi. De woningbouw moet tegenwoordig het kalenderjaar nemen. Dus even heel goed opletten met de afrekening.

Gesloten