LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woonzicht, Leiden en omgeving.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
roerganger

Re: Woonzicht, Leiden en omgeving.

Ongelezen bericht door roerganger »

Och, dan moet je hier in Nijmegen komen kijken. Hier kun je alleen een woning krijgen op basis van woonduur, voor starters is geen aparte categorie.

Dus je kunt je voorstellen dat een 25 jarige die nog bij zijn ouders thuis woont en op een woning reageert steevast voorbijgelopen wordt door degenen die al minimaal een jaar of 10 of 20 of 30 in hun huidige woning zitten.

Waarbij de 25 jarige dan wekelijks reageert en de ander toevallig een leuke woning zag staan en zich daar eens een keertje op inschrijft.

Wat woonzicht betreft: ik sta ook ingeschreven, al vanaf 2001, maar ook al krijg ik een woning: de woonwaarde van starterswoningen is dusdanig laag dat ik in principe een hele hoop punten verlies en dus megalang moet wachten voor ik als doorstromer iets kan vinden.

Je moet dus niet al te veel ruzie met de buren hebben.

Een tip voor degenen die snel een woning willen: in Coevorden en Terneuzen heb je binnen een jaar wat, in Delfzijl staan hele blokken leeg omdat er teveel woningen staan. Niet ideaal, maar als je echt niet anders kunt dan is dit mischien een optie. Verder kun je nog eens bij sloopwoningen kijken, als het goed is (hier in Nijmegen is dat tenminste zo) behoudt je je puntentotaal. Gewoon een brief schrijven (niet bellen, want dan hebben ze nooit iets) naar de woningbouw, als er wat is krijg je vanzelf bericht.

En inderdaad, kijk eens naar de minder aantrekkelijke woningen. Zelf zit ik nu permanent in een kleine seniorenwoning waar totaal geen belangstelling voor was omdat het ding compleet uitgeleefd was. Na dus een jaar in een sloopwoning te hebben gezeten (hoewel men eerst zei dat het voor een half jaar zou zijn).

Ja, ik ben ook gescheiden, toen ik net ruim een jaar hier woonde, met geen enkele mogelijkheid tot urgentie, dus dan leerde je wel creatief te zoeken...

Maar woonzicht had idd wel wat eerlijker gekund. Voor mij maakt het niet uit, ik had al veel punten, heb er nog steeds veel, kan redelijk snel wat in Leiden vinden als ik zover ben. Ik denk dat de achterliggende gedachte was dat er maar relatief weinig 30 plussers zouden zijn, zodat de 30 minners relatief snel aan de beurt zijn. Dat is echter nogal tegengevallen geloof ik. Toch heb ik wel het idee dat het ergste leed inmiddels geleden is, dat de 30 plussers langzaamaan wel in de minderheid beginnen te komen.

Waarbij ik me afvraag of iedereen die op een starterswoning reageert, gezien de hoge puntenaantallen, wel echt een starter is.

suzy-v

Ongelezen bericht door suzy-v »

Heeft iemand het voorstel van holland rijnland voor woonzicht.nl al gelezen ??? Ze willen 70% van alle starters woningen reserveren voor starters tot 25 jaar. Ik word in april 26 dus dat betekent dat ik wéér net buiten de boot val en dat de kansen voor mij en een hele hoop starters nog kleiner zullen worden !!!!!!! Sta inmiddels al 7 jaar ingeschreven dus word hier echt niet blij van :? ! Heb uiteraard gelijk een brief gestuurd en hoop dat andere slachtoffers van dit fantastische systeem dit ook doen !!! :evil:

mirjam026

Ongelezen bericht door mirjam026 »

heb het allemaal eens door gelezen ik zit zelf ook al een hele lange periode te w8ten om een keertje in aanmerking te komen voor een huurhuis helaas zijn de meeste starters woningen te klein voor mij dan zou ik met mijn zoontje op 1 slaapkamer moeten gaan slapen niet echt de ideale oplossing en toch schrijf je der op omdat ik het na 8 jaar wel een klein beetje zat ben ik ben trouwens ook wel 1 van de gene die zich niet hadden ingeschreven maar dat kon hier ook niet gewoon reageren via woonbonnen dus niks geen punten enz je moest gewoon geluk hebben dat je de oudste was maar helaas nooit de oudste geweest hoe kon het ook anders inmiddels is mijn zoontje 7 en half jaar oud opgevoed in een niet ideale omgeving wonen nu met z'n 6en dus erg druk urgentie krijg je niet en punten zijn nogsteeds te laag maar 105 daar krijg je nog niks mee en hoop dus ook echt niet dat ze het door gaan drukken dat ze strakkies de meeste starters woningen voor 25 jarige weg zetten want 26 jarige en ouder hebben het ook hard nodig en hoop dus ook dat hier wat mee gaat gebeuren anders hebben ze denk ik grote problemen omdat er genoeg zijn die w8ten net als iedereen ook al is het erg frusterend als ze zo door gaan hebben de psychologen weer genoeg werk te doen

groetjes

Frankkk

Ongelezen bericht door Frankkk »

Woonzicht gaat op de schop – een SP-succes:

http://leiden.sp.nl/bericht/23310/08021 ... ucces.html

o.a.:
-----------------------
Positie jonge starters

Om de positie van jonge starters te verbeteren, wil het DB de komende tijd 20% van alle woningen alleen voor starters ‘labelen’. Daarvan gaat 60 tot 70% naar woningzoekenden onder de 26 jaar, de rest naar starters van tussen de 25 en 30 jaar. In 2010 zal dan de overgangsregeling afgeschaft worden. Door de overgangsregeling kreeg men gemiddeld 10 jaar inschrijfwaarde kado, waardoor je met minder dan 10 jaar inschrijfwaarde bij voorbaat kansloos was.
--------------

Als je zelf niet hebt kunnen profiteren van de overgangsregeling, dan ben je in 2010 beter uit, ALS de plannen doorgaan.

Zou je ajb in een reactie meer kortere zinnen met lege regels kunnen maken, omdat het zo niet meevalt om het te lezen?

Tink

Ongelezen bericht door Tink »

Waarom is het toch zo ontzettend moeilijk om een andere woning te vinden? De bouwvereniging heeft alle touwtjes in handen, woonzicht stuurt je van het kastje naar de muur en holland rijnland doet precies het zelfde. Na menig telefoongesprek zijn we nog geen stap verder gekomen en weten ook niet of dat gaat lukken. Ook de nodige klachtenbrieven leveren niks op,kortom... het lijkt of je als burger met je rug tegen de muur staat. Wel is duidelijk dat sommige bouwverenigingen geen eerlijk spel spelen. Ze wijzen mensen een woning toe die er eigenllijk geen recht op hebben. Wij zijn daar achter gekomen doordat een gezin een eengezinswoning toegewezen heeft gekregen terwijl ze minder woonwaarde punten hadden en korter in de flat woonden dan wij. Wij weten hiervan omdat wij de mensen zelf hebben gesproken. Hier hebben wij de woningbouwvereniging op aangesproken maar zij zeggen dat ze geen fouten maken en alle? gegevens controleren. Als je in je eigen dorp wil blijven wonen word het ontzettend moeilijk om iets te vinden met genoeg punten. Voorbeeld: een jong stel zonder kinderen reageerd op een eengezinswoning, tegelijkertijd reageerd ook een jong gezin op die woning met 3 kinderen en 250 punten.... je kunt al raden waar dat huis dan naartoe gaat. Dit is ontzettend frustrerend voor heel veel woningzoekenden met te weinig woonpunten en kopen is niet voor iedereen een optie. is hier dan helemaal niets aan te doen?

lindatj

Ongelezen bericht door lindatj »

wij waren starters met 1 kind ( en zwanger van de 2de)maar woonden in een partuculier hokkie van 30 m2 .
dus we moesten echt wat anders hebben.
als we belden kregen we te horen dat we maar niet aan kinderen hadden moeten beginnen :evil:
nu een veel te dure woning met 2 slaapkamers.( starterswoningen zijn vaak maar met maximaal 2 slaapkamers.)
het is echt heel moeilijk om aan een normale woning te komen wij zijn allebei nog erg jong maar zouden heel graag een normaal huis hebben waarin we ons thuis voelen met ietsje meer ruimte..
maar dat duurt nog wel een jaar of 10 :cry:

annesuus

Ongelezen bericht door annesuus »

Ik loop ook tegen precies dezelfde problemen aan!

Ik sta nu al 7.5 jaar ingeschreven en ben nu 25 jaar oud. Heb al veel te vaak contact opgenomen met Woonzicht en word er niks wijzer van, de antwoorden die ik krijg roepen alleen maar meer vragen op. Ook heb ik een klachtenbrief gestuurd bijna 3 maanden geleden waar ik nog geen reactie op terug heb gekregen.

Ik kwam er afgelopen week achter dat 2 van de bewoners in het complex waar ik ook woon gewoon een hogere inschrijfwaarde hebben, ondanks dat ze hier 2.5 jaar korter wonen en ook nog eens 2 jaar jonger zijn. Desondanks maken zij eerder kans op een woning dan ik. Dit geeft maar weer aan hoe scheef het systeem is!

wendytjehhh

Ongelezen bericht door wendytjehhh »

Na bijna 2 jaar is woonzicht nog steeds drama! Sta nu al 7 jaar ingeschreven en kan nog steeds geen dood normaal huisje krijgen. En dan kijk ik naar de verantwoording van de woningen aan wie ze toegekend zijn, dan zijn ze ook gewoon aan mensen toegewezen die pas 1 maand ingeschreven staan. Ja die hebben urgentie zeggen ze dan! Hebben wij wat te maken met het leven van anderen? :shock: Geloof het niet toch?! Denk dat ik me ook maar zwanger laat maken door de melkboer, dan krijg ik ook een mooi huisje misschien.. :) Of laat me op straat zetten door mijn ouders...

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hebben wij wat te maken met het leven van anderen? Geloof het niet toch?!
Eh, ik weet niet of je het weet maar woonzicht is geen private constructie. Dus ja, je hebt heel veel te maken met het leven van een ander. Niet alleen wordt toegekend op basis van andere criteria, maar daarnaast is het ook 'de ander' die gedeeltelijk opdraait voor de kosten van jouw sociale huurwoning.

Ik moet overigens zeggen dat ik dat soort wachttijden wel echt erg lang vind, ik begrijp dat mensen hier erg gefrustreerd van worden.

Zwanger worden van de melkboer lijkt me geen goed idee (tenzij je een erg leuke melkboer hebt), zwangerschap is geen reden voor urgentie. Je door je ouders laten uitzetten is een flinke procedure en garandeerd ook geen urgentie.

Misschien is de particuliere sector iets voor je, hoewel je dan natuurlijk ook meer moet betalen (dan betaalt 'de ander' dus niets voor jou)

groetjes

Trudy

Trudy

vanduin

Ongelezen bericht door vanduin »

Het lotingsysteem van woonzicht.nl klopt niet. Er is geen notaris bij, dus is het geen rechtsgeldige loting. Een medewerker van woonzicht maakt een selectie via een computerprogramma en dat is het dan...haha... jaja ...het zal wel!
Daarnaast is het zo dat in Noordwijk de huren voor de starterswoningen sinds dec. jl. met honderden euro's gestegen zijn. Een huur van € 585,- excl. stookkostenvoor een twee kamerwoning is normaal. Triest!
Het argument van de Wooningstichting hiervoor is dat er meer koopwoningen voor starters gebouwd zijn, de kosten voor de bouw van de woningen moet worden verrekend op nieuwe huurders. Niemand denkt erbij na dat er een recessie is.

Jonge mensen (>27 jaar) die in deze tijd, geen of heel moeilijk vaste arbeidscontracten krijgen, dus geen hypotheek kunnen afsluiten voor een koopwoning, of misschien wel alleen willen wonen, zijn genoodzaakt te huren.
In deze regio zijn de huren in de vrije sector rond de € 1200,-- dus voor jongeren, geen optie.
Wat een vooroorlogse toestanden!

trudy81

vanduin,

klopt, een beetje tegen een normale prijs huren is bijna onmogelijk in de randstad, en ik snap dat dat mensen frustreerd.

verder
Er is geen notaris bij, dus is het geen rechtsgeldige loting
Dat klopt niet, er hoeft alleen een notaris bij te zijn wanneer het een kansspel met loting betreft, een loting met vastgestelde regels en algoritmes daar hoeft het niet bij.

groetjes

Trudy

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bor Komorovski schreef:
Nou, een huis kopen is ook voor veel mensen een oplossing hoor! Die oplossing is zelfs veel populairder dan emigreren.
Tja, wat door dingen als hypotheekrenteaftrek nog eens extra wordt aangemoedigd. Want dan worden hoogopgeleiden aan dit land gebonden en dat vindt onze regering wel fijn. En dan wonen ze tevreden en stemmen op de zittende regering. Jaja, die truc ken ik maar ik hoop dat mensen hem doorzien!
Je zou raar opkijken als die hogeropgeleiden massaal het land zouden verlaten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

C1983 schreef:Woonzicht, een groot drama. Vroeger bestonden er voor bepaalde starterswoningen leeftijdsgrenzen waardoor de jonge starter net zo veel kans had als de wat "oudere" starter. Maar tegenwoordig woonzicht onder het mom van iedereen gelijke kansen, is het voor de starter en vooral mensen die graag in hun huidige woonplaats willen blijven, een hele lange zit geworden om een huisje te kunnen bemachtigen!
Ik denkt dat dat niet zozeer Woonzicht is die dat verzint maar het feit dat leeftijdsdiscriminatie verboden is.

trudy81

Tja, wat door dingen als hypotheekrenteaftrek nog eens extra wordt aangemoedigd. Want dan worden hoogopgeleiden aan dit land gebonden en dat vindt onze regering wel fijn. En dan wonen ze tevreden en stemmen op de zittende regering. Jaja, die truc ken ik maar ik hoop dat mensen hem doorzien!
Doorzien? Ik ben toch wel blij dat ik naar een dokter kan als ik ziek ben, en dat die niet geemigreerd is.

Trudy

Gesloten