LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ZWAAR VERDIENEN aan een studentenkamer
ZWAAR VERDIENEN aan een studentenkamer
Ik heb twee studerende dochters. Eén huurt al 3 jaar een kamer en nu wil no 2 ook een kamer in Utrecht.
Dochter 1 heeft eerst twee jaar in een kamer van 11m2 gezeten voor € 200,- en nu huurt ze in het zelfde studentenhuis een kamer van 25m2 voor € 320,- (inclusief).
Dochter 2 is nu ook op zoek naar een kamer van rond de 12m2 maar inmiddels liggen die prijzen zo rond de € 280,- per maand (inclusief) Een stijging van 40% in een paar jaar tijd t.o.v. de tijd dat dochter 1 op zoek was.
Onlangs kon ze een kamer krijgen op de Amsterdamsestaatweg van € 282,50 per maand, 8 m2 groot. geen ramen maar met een dakkoepeltje. Daarbovenop € 150,- éénmalige 'administratiekosten'en ook nog eens € 400,- borg!
SCHANDALIG dat er zo grof aan de kamernood verdient wordt.
Het wordt hoog tijd dat er een landelijk norm komt voor kamerverhuur, waarbij de prijzen afgestemd worden op de sociale woningbouw (stadgebonden).
Of is er al zo'n norm (waar niemand zich kennelijk iets van aan trekt)?
Dochter 1 heeft eerst twee jaar in een kamer van 11m2 gezeten voor € 200,- en nu huurt ze in het zelfde studentenhuis een kamer van 25m2 voor € 320,- (inclusief).
Dochter 2 is nu ook op zoek naar een kamer van rond de 12m2 maar inmiddels liggen die prijzen zo rond de € 280,- per maand (inclusief) Een stijging van 40% in een paar jaar tijd t.o.v. de tijd dat dochter 1 op zoek was.
Onlangs kon ze een kamer krijgen op de Amsterdamsestaatweg van € 282,50 per maand, 8 m2 groot. geen ramen maar met een dakkoepeltje. Daarbovenop € 150,- éénmalige 'administratiekosten'en ook nog eens € 400,- borg!
SCHANDALIG dat er zo grof aan de kamernood verdient wordt.
Het wordt hoog tijd dat er een landelijk norm komt voor kamerverhuur, waarbij de prijzen afgestemd worden op de sociale woningbouw (stadgebonden).
Of is er al zo'n norm (waar niemand zich kennelijk iets van aan trekt)?
Re: ZWAAR VERDIENEN aan een studentenkamer
U veroorzaakte met vele andere dit probleem,
na 3 jaar betalen zien vele leuke extra inkomsten en maken misbruik van de woningnood onder studerenden.
Soms is het beter dezelfde studie in een andere stad te doen, eventueel verder weg waar meer en betaalbare woonruimte is.
Dus kijk of ze niet elders dezelfde studie in ruimere kamer tegen lagere kosten kan doen!
na 3 jaar betalen zien vele leuke extra inkomsten en maken misbruik van de woningnood onder studerenden.
Soms is het beter dezelfde studie in een andere stad te doen, eventueel verder weg waar meer en betaalbare woonruimte is.
Dus kijk of ze niet elders dezelfde studie in ruimere kamer tegen lagere kosten kan doen!
-
Op deze site kun je uitrekenen welke huur redelijk is:
http://www.huurders.info/?id=8343
Kijk ook even bij het gedeelte 'All-in huur'
Als de huur van de kamers daadwerkelijk te hoog zijn kun je om huurverlaging vragen, de link en wat je nodig hebt vindt je ook op de site.
Succes ermee, laat je nog even weten hoe het afloopt? Daar zijn nl. ook anderen die met dezelfde vraag zitten mee geholpen.
Groetjes,
W+A
Kijk ook even bij het gedeelte 'All-in huur'
Als de huur van de kamers daadwerkelijk te hoog zijn kun je om huurverlaging vragen, de link en wat je nodig hebt vindt je ook op de site.
Succes ermee, laat je nog even weten hoe het afloopt? Daar zijn nl. ook anderen die met dezelfde vraag zitten mee geholpen.
Groetjes,
W+A
Daarom doe ik mijn studie in Groningen ipv Utrecht!stofzuigertje schreef:U veroorzaakte met vele andere dit probleem,
Tsja...... Ergens heb je gelijk. Maar de keuze om in Utrecht te studeren heeft dochter 1 ook gemaakt vanwege het rijke studentenleven. Dat zal ongetwijfeld ook in andere steden zo zijn, maar in Utrecht zat al een heel groot deel van haar sociale leven. Dochter 2 volgt haar voetsporen.....stofzuigertje schreef:U veroorzaakte met vele andere dit probleem,
Ik kan het gelukkig betalen (voor twee dochters tegelijk) omdat we al vroeg er wat geld voor opzij hebben gelegd.
Het is mijn persoonlijke eer het voor de meiden te kunnen bekostigen en ze schuldenvrij door de studie te loodsen.
Dochter 1 (heeft al haar HBO) zit inmiddels op de UvA en krijgt ook geen studiefinanciering meer. Ook dat deel komt er nog bij plus haar ziektekosten, lesgeld en boeken......
Dochter 2 krijgt nog wel studiefinanciering maar de rest (kamer, ziektekosten les en boeken) komt voor mijn rekening.
Totaal komt dat op € 1400,- per maand!! (= bijna € 17.000,- per jaar)
Nog maar goed 2 jaar en dan ben ik er hopenlijk vanaf
Dan hoor ik meteen de vraag: "laat ze ook wat betalen door te werken!"
Het is geen vetpot hoor. Ze moeten rondkomen van € 275,- per maand. Daar moeten ze alles zelf van betalen. Eten, kleding, persoonlijke verzorging, vakantie enz enz.
Ze werken er alle twee ook bij en dat zijn gelukkig zeer goed betaalde baantjes.
Ik gun ze een mooi studentenleven (zo lang ze hun best doen en dat doen ze gelukkig).
Nou, genoeg achtergrond info zo lijkt me......
Heb net de kamer van dochter 1 uitgerekend. Die zit precies goed.witte angora schreef:Op deze site kun je uitrekenen welke huur redelijk is:
Bedankt voor de tip!!
-
Graag gedaan, daar is dit forum ten slotte voor.
Je kunt niet alleen kijken of het redelijk is wat je voor dochter 1 betaald; je kunt ook kijken of het aangebodene voor dochter 2 redelijk is. Ik denk dat je hiermee even een slagje sterker staat.
Immers, wil je wel een kamer huren bij iemand/een bedrijf waarvan je van tevoren weet dat ze zich niet aan de spelregels houden?
Succes ermee.
Je kunt niet alleen kijken of het redelijk is wat je voor dochter 1 betaald; je kunt ook kijken of het aangebodene voor dochter 2 redelijk is. Ik denk dat je hiermee even een slagje sterker staat.
Immers, wil je wel een kamer huren bij iemand/een bedrijf waarvan je van tevoren weet dat ze zich niet aan de spelregels houden?
Succes ermee.
Het blijkt dus met die berekening dat dochter 2 bijna de 'miskoop van de maand' had.
Ze vragen voor die kamer € 282,- maar volgens de berekening zou € 80,- nog te veel zijn........
De prijs keldert enorm als er geen raam in de kamer is namelijk.
Het misselijke er aan is dat de 'huurbaas' (lees oplichter) zelf geheel buiten schot blijft bij het hospiteren. Dat laat hij over aan de lieftallige dames in dat studentenhuis. Hij legt zijn voorwaarden op aan de dames en die voeren het zonder tegen te sputteren uit.
Er zou een zwarte lijst moeten bestaan.......
Ze vragen voor die kamer € 282,- maar volgens de berekening zou € 80,- nog te veel zijn........
Het misselijke er aan is dat de 'huurbaas' (lees oplichter) zelf geheel buiten schot blijft bij het hospiteren. Dat laat hij over aan de lieftallige dames in dat studentenhuis. Hij legt zijn voorwaarden op aan de dames en die voeren het zonder tegen te sputteren uit.
-
Waar de vraag het aanbod overtreft stijgen de prijzen. Door zelf te gaan onderzoeken en u te informeren neemt u de speculant de wind uit de zeilen. Dat studentes in dat huis zich zo laten gebruiken geeft mij weinig hoop voor de toekomstige "bloem der natie" zoals de gestudeerden zich zelf graag noemen.Gouda schreef:Het blijkt dus met die berekening dat dochter 2 bijna de 'miskoop van de maand' had.
Een zwarte lijst is een boemerang, wellicht wordt uzelf nog wel eens op een zwarte lijst gezet.......... Uiteraard zult u dan stellen dat dit onterecht is. Zo al die kamerverhuurder er wellicht ook over denken
Bent u het niet eens met de voorwaarden dan neemt u de dienst niet af toch?
-
Nou, dan hebben uw dochters dus meer geld per maand om van rond te komen voor eten, kleding etc. dan ik met mijn uitkering.Gouda schreef:Dan hoor ik meteen de vraag: "laat ze ook wat betalen door te werken!"
Het is geen vetpot hoor. Ze moeten rondkomen van € 275,- per maand. Daar moeten ze alles zelf van betalen. Eten, kleding, persoonlijke verzorging, vakantie enz enz.
Ze werken er alle twee ook bij en dat zijn gelukkig zeer goed betaalde baantjes.
Ik gun ze een mooi studentenleven (zo lang ze hun best doen en dat doen ze gelukkig).
Nou, genoeg achtergrond info zo lijkt me......
Het enige verschil is dat ik vakantiegeld krijg, maar ik werk er niet bij dus dat heft elkaar ruim op.
Dus slecht hebben de dames het niet!
Ik vindt dit helemaal niet zo duur die 280 nog wat....dat zijn normale prijzen.Bovendien kunnen de dames sweekends gratis drank aftroggelen in ruil voor een glimlach bij jongens.Dat scheelt ook weer.Vakkenvullen bij A.H.is ook een optie.
Zo is het maar net!Bent u het niet eens met de voorwaarden dan neemt u de dienst niet af toch?
Voor een kamer van 8m2 zonder raam??Ik vindt dit helemaal niet zo duur..........
Tsja, ik weet dat een kamertje van gelijke grootte met een paar tralies de gemeenschap mee geld kost, maar dat ben ik iig niet van plan....
Nee, dat beseffen ze ook gelukkig wel......Dus slecht hebben de dames het niet!
Er zijn zat studenten die wel zelf alles betalen en zonder schulden hun studententijd zijn doorgekomen. Die hebben echt geen minder studentenleven. Persoonlijk denk ik dat ze zelfs een beter studentenleven hebben, want ja alles zelf betaald.
Eur 275,00 vrij te besteden aan eten, kleding e.d. dat is echt veel voor een student.
Maar daar gaat het niet over...
Als er veel vraag is en weinig aanbod, ja dan stijgen de prijzen. Aan de potentiële huurders de vraag of zij dit voor een kamer over hebben. Iedereen wil natuurlijk een graantje meepikken. Overigens worden de eisen voor bijvoorbeeld brandveiligheid steeds strenger (terecht) en deze kosten dienen ook te worden terugverdiend.
Eur 275,00 vrij te besteden aan eten, kleding e.d. dat is echt veel voor een student.
Maar daar gaat het niet over...
Als er veel vraag is en weinig aanbod, ja dan stijgen de prijzen. Aan de potentiële huurders de vraag of zij dit voor een kamer over hebben. Iedereen wil natuurlijk een graantje meepikken. Overigens worden de eisen voor bijvoorbeeld brandveiligheid steeds strenger (terecht) en deze kosten dienen ook te worden terugverdiend.
Als de huur hoger is dan volgens de puntentabel mag, dan kan je dochter de kamer ook gaan huren en alleen betalen wat volgens de puntentabel maximaal mag. Als je eenmaal in de kamer zit, dan kan de verhuurder je er nl. niet zomaar uit zetten, en je betaalt gewoon wat je zou moeten betalen. Je moet dan alleen wel goed letten dat je het formeel allemaal goed regelt, met bezwaar tegen de huurprijs etc.
Je moet trouwens wel goed kijken hoe het zit met huur inclusief en exclusief gas/licht/water etc.
Je moet trouwens wel goed kijken hoe het zit met huur inclusief en exclusief gas/licht/water etc.
-
Zodra je 18 bent moet je je altijd direct inschrijven bij Woningnet Utrecht: http://www.woningnet.nl/inschrijfopenin ... 7&menuid=1
Doe je dat niet, dan blijf je in deze ellende zitten; ook nádat je bent afgestudeerd.
Doe je dat niet, dan blijf je in deze ellende zitten; ook nádat je bent afgestudeerd.
-
Je kunt je overal inschrijven hoor, in heel Nederland. In Amersfoort kun je je zelfs vanaf je 16e inschrijven voor een kamer.
Het enige is dat je economisch gebonden moet zijn. In sommige gevallen wordt daarvan afgeweken.
Het enige is dat je economisch gebonden moet zijn. In sommige gevallen wordt daarvan afgeweken.
het hele puntensysteem zorgt juist voor dit gedoe. Wil je het allemaal eerlijk regelen dan valt er geen droog brood te verdienen met de investering in een studentenhuis. De kosten van het kopen, onderhoud etc. zijn hoger dan de opbrengsten door huur, welke amper rekening houdt met bijv. een centrumlocatie etc.
Hierdoor haken een hoop eerlijke investeerders af en wordt het bestand kamers niet echt groter....
Hierdoor haken een hoop eerlijke investeerders af en wordt het bestand kamers niet echt groter....
Sinds 1 februari heeft dochter 2 nu ook een kamer
Voor 13 m2 moet ze € 320,- betalen. Het is een keurig huis met alles er op en aan en zelfs een vaatwasser in de keuken.
Haar kamer is 3 meter hoog en er is al een hoogslaper ingebouwd. Dat geeft dus veel meer ruimte.
Maar goed dat ze die kamer van 8 m2 zonder ramen heeft laten schieten....
Voor 13 m2 moet ze € 320,- betalen. Het is een keurig huis met alles er op en aan en zelfs een vaatwasser in de keuken.
Haar kamer is 3 meter hoog en er is al een hoogslaper ingebouwd. Dat geeft dus veel meer ruimte.
-
Dat is een hele nette prijs, ik ken iemand die een vergelijkbare kamer heeft, minder hoog, die heeft zelf een hoogslaper neergezet, maar betaald inclusief alles 400 euro. En een vaatwasser heeft hij ook nog niet eens.Gouda schreef:Sinds 1 februari heeft dochter 2 nu ook een kamer
Dus gefeliciteerd, blij voor je dat het gelukt is.
Boven op de € 320,- komt nog ong. € 35,- á € 40,- stookkosten (per maand), zo blijkt. Dat nog wel dus. Maar het past nog binnen het budget.
Ze heeft er wél ruim 20 keer voor gehospiteert.
Van die twintig keer waren driekwart van de kamers óf (véél) te duur voor wat je krijgt (dan trekt Papa het niet) óf in een verschrikkelijk goor studentenhuis (en dat trekt dochter 2 gelukkig niet).
In één studentenhuis was er zelfs geen kleurverschil tussen het keukenblad (oorspronkelijk metaal) en de tegels (oorspronkelijk wit).
De overige kamers waren OK, maar daar daar gingen een medestudent dan helaas nèt voor.
Die prijzen waren ongeveer het zelfde.
Maar goed, eindelijk raak dus
Vandaag heeft ze zich officieel ingeschreven in de gemeente Utrecht en ook haar gegevens van de IB-groep aangepast (uitwonende beurs).
Daar moet ze dan van zien rond te komen (ong € 265,- per maand).
We zijn nu kinderloos
Ze heeft er wél ruim 20 keer voor gehospiteert.
Van die twintig keer waren driekwart van de kamers óf (véél) te duur voor wat je krijgt (dan trekt Papa het niet) óf in een verschrikkelijk goor studentenhuis (en dat trekt dochter 2 gelukkig niet).
In één studentenhuis was er zelfs geen kleurverschil tussen het keukenblad (oorspronkelijk metaal) en de tegels (oorspronkelijk wit).
De overige kamers waren OK, maar daar daar gingen een medestudent dan helaas nèt voor.
Die prijzen waren ongeveer het zelfde.
Maar goed, eindelijk raak dus
Vandaag heeft ze zich officieel ingeschreven in de gemeente Utrecht en ook haar gegevens van de IB-groep aangepast (uitwonende beurs).
Daar moet ze dan van zien rond te komen (ong € 265,- per maand).
We zijn nu kinderloos