LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanpassen premie Aegon levenhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
questionmark66
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2011 14:22

Aanpassen premie Aegon levenhypotheek

Ongelezen bericht door questionmark66 »

In 2000 heb ik een levenhypotheek afgesloten bij Aegon met een looptijd van 30 jaar. Nu 10 jaar later krijg ik bericht van Aegon dat zij (10 jaar geleden) een fout hebben gemaakt bij de berekening van de mogelijke fiscale einddatum van de gekoppelde levensverzekering. Deze zou 2025 moeten zijn ipv de eerder berekende 2030. Of ik maar even een keuze wil maken tussen verschillende alternatieven waarmee hun fout kan worden gecorrigeerd. De voorstellen varieren van verlagen van het gegarandeerde eindbedrag (hetgeen nodig is voor aflossing van de schuld) of aanzienlijke bijbetaling aan premie (tot euro 395 p/m) of een combinatie van beide.
Indien deze "fout" 10 jaar geleden niet zou zijn gemaakt en de werkelijke kosten (premies) zouden zijn weergegeven, dan zou ik met zekerheid niet voor het product van Aegon hebben gekozen.

Vraag is nu wat mijn opties danwel rechten in deze situatie zijn.

AlexLieHapPo
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2011 21:30

Re: Aanpassen premie Aegon levenhypotheek

Ongelezen bericht door AlexLieHapPo »

Klacht indienen. Zij maken de fout.
http://www.kifid.nl/

Vaak hopen ze dat je niets doet.
Eerst daar een klacht indienen.

Gr,
Alex Lie-Hap-Po

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanpassen premie Aegon levenhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is nog maar de vraag of je 10 jaar geleden bij een vergelijking van producten met een looptijd tot 2025 niet alsnog bij Aegon aanbeland zou zijn. Ik vermoed (heb te weinig info daarvoor) dat je al 5 jaar een andere polis had lopen die fiscaal neutraal is overgegaan in de nieuwe levenhypotheek. Het is een eis van de fiscus dat zo'n levenshypotheekpolis maximaal 30 jaar mag lopen, dus niet van Aegon. Ook bij andere levenhypotheken (of bv. een spaarhypotheek) zou dit het geval zijn geweest. Vermoedelijk heeft je adviseur gewoon een standaard levenhypotheek-offerte aangevraagd en die aan jou gegeven.

Het is dan eerder de vraag of je adviseur niet heeft zitten slapen, omdat hij jouw gegevens heeft en wist (of moest weten) dat de looptijd van de levenhypotheek korter zou moeten worden. Aegon heeft hierbij slechts de offerte geleverd die de adviseur heeft aangevraagd.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Aanpassen premie Aegon levenhypotheek

Ongelezen bericht door courier »

Ja dit is toch een kwestie waar de adviseur eerst naar moet kijken. Misschien is dit wel een levenpolis waarvan de looptijd 30 jaar is met 25 jaar premiebetaling; kijk dat eerst even goed na.
Een polis weerspiegelt een contract tussen 2 partijen; nu er 10 jaar is verstreken vind ik het niet zo vreemd de verzekeaar gewoon aan het contract te houden. Ga op die tour, toegeven (= meedenken met hun probleem) en naar gunstiger alternatieven kijken kan altijd nog.

Gesloten