LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflopend rentevaste periode

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Kaylee636
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2016 16:13

Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door Kaylee636 »

Hallo allen,

Ik ben een leek wat betreft hypotheken.
Over een maand verwacht ik een nieuw rentevoorstel want onze 10jarige renteperiode loopt af.
Onze huidige hypotheek is gedeelte spaarhypotheek vaste rente tot 1- 8 - 2016 4,90% rente 115.00,00 euro
gedeelte aflossingsvrije hypotheek vaste rente tot 1 - 8 - 2016 4,80% 94,600,00 euro
gedeelte aflossingsvrij vaste rente tot 1 - 1 - 2017 4,75% 9.675,00 euro
De hypotheek is gekoppeld aan een overlijdensrisico verzekering van 250 euro pm. (Beide rokers bij afsluiten hiervan)


Heeft iemand hier advies of tips waar ik vooraf op moet letten?
Is het beter om naar een financieel adviseur te gaan, of kan ik dit zelf regelen?

Mvg, Kaylee

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Het ligt er aan wat je wilt Kaylee.

Zoals je al schrtijft ontvang je een rentevoorstel van de bank.
Dat is dus duidelijk, daar kun je op in gaan, of een alternatief zoeken.

Kan me wel voorstellen, dat je vragen hebt over de spaarhypotheek.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als de nieuwe rente eventueel flink lager wordt, zult u (veel) meer premie voor de spaarhypotheek moeten gaan betalen. Logisch.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk heb je nog niet heel veel opgebouwd in de spaarhypotheek, zodat je vooral voordeel hebt van een lage rente. Ik neem trouwens aan dat die 250 euro niet de premie van een overlijdensrisicoverzekering is, maar de premie van de levensverzekering inclusief de opbouw.

Je zult gewoon een nieuw rentevoorstel ontvangen en daarbij kun je kiezen hoe lang je de rente opnieuw vast zet. Het lijkt mij wel goed om na te gaan of de opbouw van de spaarhypotheek niet veel goedkoper kan. Tegenwoordig is de premie voor het overlijdensrisico in het algemeen namelijk veel lager dan een aantal jaar geleden. Ga daarom ook na (of vraag dit na bij je verzekeraar) hoeveel je in de spaarpot hebt opgebouwd, zodat je goed kunt kijken of een overstap voordelig zou kunnen zijn.

Ook van belang daarbij is natuurlijk hoeveel je woning waard is. Als je meer dan 2 ton hypotheek hebt en de woning is 1½ ton waard, dan heb je weinig keus...

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door tijger1 »

"Weinig" keus? Dan heb je "geen" keus.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

tijger1 schreef:Als de nieuwe rente eventueel flink lager wordt, zult u (veel) meer premie voor de spaarhypotheek moeten gaan betalen. Logisch.

Hoeft niet perse. Ligt er maar net aan wat er 10 jaar geleden is afgesloten. In de OP staat 4,9% rente tbv 115K. Maar er kan natuurlijk ook extra worden ingelegd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Waarom altijd maar gissen wat er aan de hand is en wat de beweegredenen zijn van TS.
Daar krijg je ellenlange topics van, met giswerk en uiteindelijk zinloze discussies.
Niemand heeft daar wat aan!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door tijger1 »

Teunbosseman schreef:
tijger1 schreef:Als de nieuwe rente eventueel flink lager wordt, zult u (veel) meer premie voor de spaarhypotheek moeten gaan betalen. Logisch.

Hoeft niet perse. Ligt er maar net aan wat er 10 jaar geleden is afgesloten. In de OP staat 4,9% rente tbv 115K. Maar er kan natuurlijk ook extra worden ingelegd.
De rente was 10 jaar geleden 4,9%. Als die nu, zeg 2,5 of 3% wordt, geldt dat percentage ook voor het spaargedeelte. Dus de spaarpremie wordt hoger. Heel simpel.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Welke bank (als ik mag vragen)?

jonis
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door jonis »

Over een maand verwacht ik een nieuw rentevoorstel want onze 10jarige renteperiode loopt af.
Onze huidige hypotheek is gedeelte spaarhypotheek vaste rente tot 1- 8 - 2016 4,90% rente 115.00,00 euro

Banken zijn vanaf 1 april 2013 wettelijk verplicht om uiterlijk 3 maanden voor het aflopen van de rentevaste periode een concreet aanbod te doen.


....dan had je 1-5 al een rentevoorstel moeten hebben....

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door SJZ »

Banken zijn vanaf 1 april 2013 wettelijk verplicht om uiterlijk 3 maanden voor het aflopen van de rentevaste periode een concreet aanbod te doen. ....dan had je 1-5 al een rentevoorstel moeten hebben....
Nou, klopt toch? Op 4 april schrijft-ie:

Code: Selecteer alles

Over een maand verwacht ik een nieuw rentevoorstel 

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Aflopend rentevaste periode

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

tijger1 schreef:
Teunbosseman schreef:
tijger1 schreef:Als de nieuwe rente eventueel flink lager wordt, zult u (veel) meer premie voor de spaarhypotheek moeten gaan betalen. Logisch.

Hoeft niet perse. Ligt er maar net aan wat er 10 jaar geleden is afgesloten. In de OP staat 4,9% rente tbv 115K. Maar er kan natuurlijk ook extra worden ingelegd.
De rente was 10 jaar geleden 4,9%. Als die nu, zeg 2,5 of 3% wordt, geldt dat percentage ook voor het spaargedeelte. Dus de spaarpremie wordt hoger. Heel simpel.

Tis niet zo simpel als jij stelt hoor. Vele afspraken zijn mogelijk geweest. In mijn geval heb ik destijds geen 100% dekking tbv totale hypotheekschuld besproken. Als rente lager is wordt ind wel de opbrengst lager maar als tzt weer de rente stijgt zal de opbrengst weer hoger zijn.

Eventuele negatieve gaten worden op andere manier gecompenseerd.

Deze afspraken zijn tegenwoordig niet meer mogelijk, maar ik val nog in oude regelingen.

Gesloten