LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aflossen of deposito

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

aflossen of deposito

Ongelezen bericht door koter »

hallo allemaal,

ik heb een tweetal aflossingsvrije hypotheken.
De 1 is 10000 euro. Ik betaal per jaar 510 euro hiervoor.
als ik reken met 38% hypotheekrenteaftrek va 2014, kost me dit per jaar dus 316 euro.

Het geld heb ik op een spaarrekening staan, tegen 1.75% rente. Als ik dit uitreken, levert me dit per jaar slechts 175 euro, en "kost" dit me dus 141 euro per jaar, terwijl ik het geld heb.

Als ik het in deposito zet voor 10 jaar, krijg ik 3.5% rente. dat komt neer op 350 euro per jaar.
en dat loopt natuurlijk verder op ivm rente op rente.
netto heb ik dan een netto winst van 36 euro per jaar(meer zelfs ivm rente op rente) x 10=360 euro op 10 jaar.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Vastzetten in deposito voor 10 jaar of aflossen?

koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door koter »

als je een bank kiest die onder het nlse stelsel valt heb je gegarandeerd je geld, ook in geval van failissement.

koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door koter »

waar staat dat?
Tot 100000 euro valt eea onder depositogarantiestelsel.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door CB »

koter schreef: Wat zouden jullie doen in mijn geval? Vastzetten in deposito voor 10 jaar of aflossen?
Geen flauw idee.

Hoe is de gezinssamenstelling?
Hoe is je financiële situatie?
Wat is je leeftijd?
Hoe zit je levensstijl eruit?

Je ziet dat er meer bij komt kijken, dan het plussen en minnen van rente-uitgaven en rente-inkomsten.

koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door koter »

bijv centraal beheer 10 jaar vast:
Depositogarantiestelsel
Uw spaarrekening wordt via Centraal Beheer Achmea geopend bij Achmea Retailbank N.V.. Deze bank staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB). Dat betekent dat uw RentePlús Rekening en RenteVast Rekening onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank vallen. Dit stelsel garandeert dat u uw spaargeld terugkrijgt tot een bepaald bedrag als uw bank failliet gaat. Dit geldt alleen voor banken die onder toezicht staan van De Nederlandsche Bank.

Het depositogarantiestelsel garandeert een bedrag van € 100.000,- per persoon per instelling (ongeacht het aantal rekeningen). Heeft u een en/of rekening van twee personen, dan geldt dit bedrag per persoon. Deze garantie geldt voor het totaal aan spaargeld dat u heeft bij Centraal Beheer Achmea, Avéro Achmea en FBTO.

koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door koter »

CB schreef:
koter schreef: Wat zouden jullie doen in mijn geval? Vastzetten in deposito voor 10 jaar of aflossen?
Geen flauw idee.

Hoe is de gezinssamenstelling?
Hoe is je financiële situatie?
Wat is je leeftijd?
Hoe zit je levensstijl eruit?

Je ziet dat er meer bij komt kijken, dan het plussen en minnen van rente-uitgaven en rente-inkomsten.

Financieel: geld niet nodig, nu niet en in toekomst niet.. gaat erom wat financieel het voordeligst is.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door CB »

Dan heb je met jouw berekening, zelf het antwoord al gegeven. :D

koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door koter »

ok thanks!

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door Lisare »

Is dit de enige hypotheek?

Berekening is niet helemaal juist. Je vergeet de bijtelling van het eigen woning forfait.

Het netto verschil zou dus wel eens kleiner kunnen zijn. Bovendien zet je het geld voor 10 jaar vast en wie weet wat er nog allemaal gaat gebeuren met de hypotheekrenteaftrek de komende 10 jaar.

Fleura
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:51

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door Fleura »

Lisare schreef:Is dit de enige hypotheek?

Berekening is niet helemaal juist. Je vergeet de bijtelling van het eigen woning forfait.

Het netto verschil zou dus wel eens kleiner kunnen zijn. Bovendien zet je het geld voor 10 jaar vast en wie weet wat er nog allemaal gaat gebeuren met de hypotheekrenteaftrek de komende 10 jaar.
daarnaast voor een zo zuiver mogelijke berekening zou je ook de vermogensbelasting moeten meerekenen naast het EWF en een eventuele boeterente van de Ing bij volledig aflossen. Je geeft aan bij het deposito een x percentage rente te ontvangen, maar aan het einde van het jaar wenst de fiscus hier iets van terug te zien. voor als her spaargeld boven je / jullie vrijstelling betaal je 1,2% VRH. Dit moet je dus wel gaan verekenen op het rendement van het deposito, waardoor het rendement van het deposito dus in werkelijkheid lager is als de rekensom in je voorbeeld

Fleura
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:51

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door Fleura »

Nog een tip; google eens op " wet hillen. " Je zult diverse rekentools vinden waarin je kunt berekenen op een simpele manier of aflossen al dan niet voordeliger is. Deze tools houden ook rekening met het EWF en de VRH. Succes!!

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door Bloempie »

Staar je toch niet blind op de hypotheekaftrek.
Geld lenen kost geld!
Aflossen die hap, daarmee doe je jezelf het meest plezier.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door SJZ »

Aflossen die hap, daarmee doe je jezelf het meest plezier.
Soms wel, soms niet. Momenteel is aflossen waarschijnlijk voordeliger. Maar afgelopen jaar had ik een rente van 3,35%. Dat is na belastingaftrek voor mij 1,9%. Op een deposito krijg je meer rente. Zeker zolang je vermogen onder het vrijgestelde bedrag zit is sparen dan voordeliger.

(Zelf kon ik de hypotheek volledig aflossen waardoor het voor mij - mede door de wel Hillen - voordeliger was om WEL af te lossen. Maar het verschilt van persoon tot persoon.)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door kweenie »

Ook wel belangrijk is hoe lang de hypotheekrente vast staat. Als die halverwege wordt herzien en veel hoger wordt, dan was aflossen voordeliger. Of als je halverwege wil scheiden/verhuizen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: aflossen of deposito

Ongelezen bericht door SJZ »

Ook wel belangrijk is hoe lang de hypotheekrente vast staat
Da's inderdaad nog wel effe belangrijk. ALS je je geld dus op een deposito zet moet je het dus zeker niet langer vastzetten dan dat je rentevaste periode van de hypotheek nog loopt. Dan kun je als je rentevaste periode afloopt snel schakelen.

Gesloten