LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflossen / verkoop /wanbetaling

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
tomramakers

Aflossen / verkoop /wanbetaling

Ongelezen bericht door tomramakers »

Hallo,

Ik heb door een schade uitkering genoeg geld gekregen om mijn hypotheek bedrag af te lossen, toen ik bij de adviseur was kwam ik tot een niet zo'n fijne conclusie....

Omdat mijn rente nog 21 jaar vast staat op 5,6% is mijn boete bedrag op dit moment 70.000 euro. :(

Ik wil gerust iets meer betalen om van mijn maandlasten af te zijn, maar dit is iets te gortig.

Nu komt per 1 september rentemiddeling in beeld (aegon) maar waarschijnlijk zitten hier ook lange rentevastperiodes aan vast, waarschijnlijk dus geen optie.

Nu bestaat de mogelijkheid om het huis te verkopen aan mijn vriendin/vader/schoonfamilie etc (ik ben enige hypotheekhouder, huis staat alleen op mijn naam), en na passeren akte meteen weer terug te kopen.
Ik hoef dus geen nieuwe hypotheek en gebruik eigen geld hiervoor!

Andere optie (als dat juridisch kan), de maandlasten niet meer betalen.... dan zullen ze wel aanmaningen en deurwaarders gaan sturen, en uiteindelijk het hele bedrag in een keer opeisen. Dan ben ik er ook vanaf.

De totale kosten van overdrachtsbelasting, notaris etc zullen vele malen lager zijn als 70.000 boete..... (hypotheek 180.000)

Zijn er ervaringen met deze situatie ?

scontra

Re: Aflossen / verkoop /wanbetaling

Ongelezen bericht door scontra »

@tomramakers,

Om uw maandlasten te doen dalen betwijfel ik of rentemiddeling in uw geval een mogelijke optie is, mede gelet de resterende looptijd van uw rentevastperiode, maar daar is bij een nog resterende looptijd van 21 jr. niet zo maar even een serieus advies over te geven.
Daarvoor is de materie te complex.

Verkopen en terug kopen is niet zo simpel als u het hier doet voorkomen. Hier zitten veel kosten en haken en ogen aan.
Voor een juist advies in deze lijkt het mij raadzaam dat u zich bij een notariskantoor laat voorlichten en adviseren.

U zult hopelijk zelf ook wel begrijpen dat het stoppen met het betalen van de maandlasten het allerslechtste scenario is die u hebt kunnen verzinnen.
Snel vergeten lijkt mij.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jaarlijks 10% boetevrij aflossen is wellicht ook een optie

CB

Ongelezen bericht door CB »

Kan ook meer zijn dan 10%. Mijn hypotheek heb ik afgesloten in 2005 bij de RABO en daar was de boetevrije aflossing toen 20% per jaar. Even de akte nakijken dus.

tomramakers

Nee, ik mag max 10% p/jaar aflossen. Ik wil van mijn maandlasten af, niet over 10 jaar.
Het betreft trouwens een aflossingsvrije hypotheek en een beleggings hypotheek. 50/50 verdeeld.

Het maakt mij niks uit om het grijze gebied van de wet op te zoeken, zolang ik maar financieel de winnaar ben, en niet de bank.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leuk, die wanbetalersoptie :lol: Dan wordt niet alleen je lening opgeëist, maar ook je huis executoriaal verkocht :mrgreen: Ben je wél gelijk van je maandlasten af.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

tomramakers schreef:Nu komt per 1 september rentemiddeling in beeld (aegon) maar waarschijnlijk zitten hier ook lange rentevastperiodes aan vast, waarschijnlijk dus geen optie.
Hallo Tom, hoezo? Dat weet u toch nog niet? Aegon maakt pas op 1 september de voorwaarden bekend. Ik heb zelf van mijn hypotheekverstrekker rentemiddeling gekregen en kreeg daarbij de keuze uit diverse korte en lange rentevast periodes. Wacht nog even af.

Verder: u ontving een schade-uitkering en wilt nu koste wat het kost van uw hypotheek af. Linksom of rechtsom. Desnoods met ingewikkelde constructies. Beter is om maar eens even rustig achteroverleunen en nadenken over de situatie. Waarom die focus alleen maar op die hypotheek?
Is er wellicht meer aan de hand waardoor u zelfs overweegt niet meer aan uw betalingsverplichtingen te voldoen?

De al gegeven tips lijken me erg nuttig: win advies in en/of los zoveel mogelijk af binnen de mogelijkheden en/of gebruik het geld op een andere manier om financieel goed door het leven te komen.
Succes!

tomramakers

Klaas Jan schreef:
tomramakers schreef:Nu komt per 1 september rentemiddeling in beeld (aegon) maar waarschijnlijk zitten hier ook lange rentevastperiodes aan vast, waarschijnlijk dus geen optie.
Hallo Tom, hoezo? Dat weet u toch nog niet? Aegon maakt pas op 1 september de voorwaarden bekend. Ik heb zelf van mijn hypotheekverstrekker rentemiddeling gekregen en kreeg daarbij de keuze uit diverse korte en lange rentevast periodes. Wacht nog even af.

Verder: u ontving een schade-uitkering en wilt nu koste wat het kost van uw hypotheek af. Linksom of rechtsom. Desnoods met ingewikkelde constructies. Beter is om maar eens even rustig achteroverleunen en nadenken over de situatie. Waarom die focus alleen maar op die hypotheek?
Is er wellicht meer aan de hand waardoor u zelfs overweegt niet meer aan uw betalingsverplichtingen te voldoen?

De al gegeven tips lijken me erg nuttig: win advies in en/of los zoveel mogelijk af binnen de mogelijkheden en/of gebruik het geld op een andere manier om financieel goed door het leven te komen.
Succes!
Zekerweten doe ik dat nog niet, idd per 1 september worden de voorwaarden bekend. Helaas hebben de banken niet echt het imago van klantvriendelijk & meedenkend, dus ga ik er van uit dat dit geen goede optie is. Afwachten is het beste advies hierin.

Ik betaal nu 900 euro per maand maandlasten op een uitkering van 1400. Het opgebouwde hypotheek bedrag is dermate laag dat ik nooit uitkom om alles af te lossen (bij afsluiten van de hypotheek was ik niet op de hoogte van alle verschillende vormen), En wat is er nog fijner als geen maandlasten/huur/hypotheek te betalen.

Nee hoor, er is niets meer aan de hand, ik wil hier zelf nooit meer verhuizen!
Maar ben me er wel van bewust als ik nog 10 jaar hypotheek betaal, het geld uiteindelijk toch op is, en ik nog altijd vast zit aan mijn maandlasten.
Daarom wil ik nu dergelijke stappen ondernemen om er van af te komen.
Het niet betalen vond ik in een ander topic ergens op een forum tijdens mijn zoektocht naar een oplossing, alleen kon ik er geen opvolging over vinden, vragen of iemand ervaring hiermee heeft kan geen kwaad.

Ik doe al mijn zaken via een verzekerings-hypotheek kantoor. Is het misschien raadzaam om zelf contact te zoeken met de bank, de situatie uit te leggen, mijn idee van verkoop-terugkoop voor te stellen (dan verdienen ze helemaal niks) en ze dan een aanbod doen van 5 of 10k om het zo af te handelen ?

Ik leef niet altijd volgens de regels, wel binnen de wet, en het vinden van een maas hierin zou geweldig zijn,...

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tomramakers schreef:Nee hoor, er is niets meer aan de hand, ik wil hier zelf nooit meer verhuizen!
Maar ben me er wel van bewust als ik nog 10 jaar hypotheek betaal, het geld uiteindelijk toch op is, en ik nog altijd vast zit aan mijn maandlasten.
Daarom wil ik nu dergelijke stappen ondernemen om er van af te komen.
Het niet betalen vond ik in een ander topic ergens op een forum tijdens mijn zoektocht naar een oplossing, alleen kon ik er geen opvolging over vinden, vragen of iemand ervaring hiermee heeft kan geen kwaad.
Het niet betalen is zeker geen optie, tenzij je je huis kwijt wil zijn. De bank zal het namelijk per executie verkopen als zij niet krijgen wat hen toekomt. Verder komen er allerlei extra kosten bij van de incassoprocedure, deurwaarders en proceskosten, men gaat mogelijk beslag leggen op je inkomen en eigendommen, je krijgt er een BKR codering erbij, etc. Dit kan je mogelijk zelfs zonder huis en met restschuld opzadelen. Niet aan te raden.
tomramakers schreef:Ik doe al mijn zaken via een verzekerings-hypotheek kantoor. Is het misschien raadzaam om zelf contact te zoeken met de bank, de situatie uit te leggen, mijn idee van verkoop-terugkoop voor te stellen (dan verdienen ze helemaal niks) en ze dan een aanbod doen van 5 of 10k om het zo af te handelen ?
Het verkoop-koop verhaal is ook niet zo simpel als je het doet klinken en kan mogelijk ook allerlei problemen geven. Hoe dacht je dat dat gaat, alleen een akte van levering ondertekenen? Of heeft dat familielid van je even 175-200K op de bank staan om dat te doen? En wat dacht je van de overdrachtsbelasting en dergelijke?
tomramakers schreef:Ik leef niet altijd volgens de regels, wel binnen de wet, en het vinden van een maas hierin zou geweldig zijn,...
Ik zou toch alvast beginnen met maximaal boetevrij aflossen. Dan heb je in ieder geval al een kleinere schuld.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

"Niet volgens de regels maar wel volgens de wet leven" is sowieso al een beetje een contradictio in terminis, vind je niet?

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Tom, nu 10 % aflossen en op 1 januari weer 10 %. Dat is in no time 20%! Hatseflatse!
Mocht je er maandelijks dan toch af en toe niet uitkomen dan kun je altijd nog wat afsnoepen van je schade-uitkering.
Zoek het in haalbare en realistische constructies en geniet lekker van je huis.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Een boete van 70.000 euro terugbrengen naar 10.000 tot 15.000 euro lijkt me een utopie. Inderdaad maximaal gaan aflossen is een goede manier om de maandlasten naar beneden te krijgen. De rest op een spaarrekening zetten en zo min mogelijk aankomen. Dat je hypotheek flink zakt in enkele jaren lijkt me al erg mooi.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Brahms schreef:Een boete van 70.000 euro terugbrengen naar 10.000 tot 15.000 euro lijkt me een utopie.
Dat zal ook nooit gebeuren. De bank komt het wel halen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Alleen op papier verkopen gaat niet werken. De boete wordt namelijk alleen te vervallen als je ook daadwerkelijk gaat verhuizen. Als je het huis alleen verkoopt, maar er wel blijft wonen, dan blijft de boete dus gewoon staan.

Mogelijk kun je de hypotheek omzetten van aflossingsvrij naar lineair? Dan betaal je binnen de hypotheek al leder jaar ongeveer 5% aan aflossing en kun je dus met de extra aflossing ieder jaar 15% aflossen. Dan ben je in 7 jaar van de hypotheek af.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

crazyme schreef:https://www.wegwijs.nl/artikel/2016/08/ ... -hypotheek

Regels worden aangepast.
Ik heb wegwijs nog niet vaak kunnen betrappen op volledig juiste informatie, dus juig niet te vroeg. Ik denk zelf dat er maar weinig zal veranderen. De boete is immers geen extra winst, maar slechts de contante waarde van het verlies dat jouw contractbreuk hen oplevert.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Leuk, die wanbetalersoptie :lol: Dan wordt niet alleen je lening opgeëist, maar ook je huis executoriaal verkocht
Als je bij opeisen van de lening ineens betaalt, gaat die executoriale verkoop dan nog door?
Om het nog leuker te maken, je kunt toch gewoon meebieden op die veiling, om je eigen huis terug te kopen?

tomramakers

boete is de naam die vaak wordt gebruikt, banken mogen geen boete meer berekenen, maar wel de misgelopen rente....
en over 21 jaar is dat toch nog het grootste deel van dat bedrag (zoniet helemaal)

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

16again schreef:
Moneyman schreef:Leuk, die wanbetalersoptie :lol: Dan wordt niet alleen je lening opgeëist, maar ook je huis executoriaal verkocht
Als je bij opeisen van de lening ineens betaalt, gaat die executoriale verkoop dan nog door?
Om het nog leuker te maken, je kunt toch gewoon meebieden op die veiling, om je eigen huis terug te kopen?
ik denk dat dit wel klopt. Wanneer de vordering voldaan is mag er niet geveild worden. Zou wel kunnen dat de bank de misgelopen rente-inkomsten bij de vordering optelt...Dus of je er daadwerkelijk financieel iets wijzer van wordt betwijfel ik.Heb je wel een BKR registratie aan je naam hangen maar aangezien er niets geleend hoeft te worden naar het schijnt boeit dat ook niet.

rente is ooit ik denk 30 jaar vastgelegd. Leek toen wijs en slim blijkbaar. Nu met de knip van de vinger de zaak af willen blazen en zelf weglopen met alle voordeel van het afblazen kan niet. gewoon die 10% per jaar aflossen. ben je per 1 januari al van 20% af. reken eens uit wat daarvan over die 21 jaar het voordeel is. Rendement van het kapitaal wat voor de aflossing paraat is kan afdoende zijn om het verschil te dekken, mits je het verstandig wegzet. Gewoon nu echt slim zijn met het geld, ipv blindstaren op een onmogelijke optie.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

tomramakers schreef: Ik betaal nu 900 euro per maand maandlasten op een uitkering van 1400.
het lijkt me geweldig als je 180000 euro op je hypotheek aflost. houden we tenminste de kosten van jouw uitkering in de staatskas. [deel bericht door Moderator verwijderd. Reden: op de man spelen]
als je meer als 49000 euro overwaarde heb op je huis is er een hele grote kans dat je geen uitkering meer krijgt.
maar dat zal waarschijnlijk ook wel een van de redenen zijn dat je nu van je hypotheek af wil.

Gesloten