LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ASR hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
dvkuijk

ASR hypotheek

Ongelezen bericht door dvkuijk »

Zo'n 10 jaar geleden hebben mijn ex en ik een huis gekocht. We waren samenwonend, 3 kinderen en zij bleef thuis voor de opgroeiende kinderen. Ofwel ze had geen inkomen!

Nu zijn we vier jaar geleden "gescheiden" en hebben de afspraak gemaakt dat ik in het huis bleef wonen. Piece of cake, want ik betaalde toch altijd alles al. En tot op de dag van vandaag zonder enig probleem. Nooit achterstanden en deze voorzie ik ook niet.

Sinds die tijd probeer ik mijn ex te ontslaan als mede schuldenaar voor de hypotheek, echter de bank werkt niet mee. Ik heb een eigen bedrijf gehad en steeds gaf de bank aan dat ze mijn ex niet wilde ontslaan als medeschuldenaar. De situatie bij het bedrijf was niet zeker genoeg voor ze. Het toeval wil dat ik mijn bedrijf begin dit jaar goed heb kunnen verkopen. Er staan nu wat centjes op de bank, wel zo prettig.

Ik heb direct mijn adviseur hiervan op de hoogte gebracht, ik ben bereid om vanuit mijn personal holding meer zekerheden (denk hierbij aan ca. 25-30% van de hypotheekschuld !) te verschaffen ter genoegdoening van het wegvallen van "zekerheid" die mijn ex te bieden zou hebben. De taxatie liet een steady patroon zien, dus daar ook geen probleem.

Daarnaast heb ik intussen een nieuwe partner die ook al bijna 3 jaar bij mij woont. Zij is bereid om de plaats van mijn ex in te nemen aangaande de hypotheek. Zij heeft wel een inkomen, dus feitelijk zou de situatie van de bank daarmee verbeteren.

Piece of cake zou je zeggen, maar niets van dit alles. De bank wil geen cm bewegen. Ze geven niet thuis. Mijn adviseur/tussenpersoon zegt dat ik een hypotheekconstructie heb waar de bank van af wil, ze verdienen er te weinig op. Of dat waar is weet ik niet, maar het is wel erg vervelend. Een ander argument dat ik gehoord heb is dat de toetsing zeer aangescherpd is, waardoor ik niet meer zou voldoen aan de eis. Dit vind ik overigens vreemd, daar ik alleen maar over extra zekerheden heb gesproken, nooit over de hoogte ervan.

Mijn ex is intussen getrouwd en woont met haar man en onze kinderen in een te klein huis. Ze willen dolgraag verhuizen. Ze heeft intussen weer een baan (met een meer dan goed inkomen!), maar ze krijgt geen hypotheek in verband met haar medeschuldenaarschap van ons (lees: mijn) huis.

Ofwel alles zit op slot.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Probleem die ik nu ff heb, is dat ik wel vermogen heb, maar als zzp-er/adviseur/consultant aan de gang ben gedaan. Dit geeft nog geen steady inkomen, echter ik voorzie geen enkel probleem.

Ik ben van mening dat de bank verder moet kijken dan hun neus lang is. Nu zouden ze die hypotheek niet meer verstrekken, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ze een wijziging (wat een verbetering zou moeten opleveren inzake zekerheden) ook niet kunnen accepteren?

Als iemand iets weet, dan graag, want de situatie is nijpend hier (en gelukkig niet in financieel opzicht).

Alsvast bedankt voor de antwoorden!

Leo The Emperor

Re: ASR hypotheek

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Probleem die ik nu ff heb, is dat ik wel vermogen heb, maar als zzp-er/adviseur/consultant aan de gang ben gedaan. Dit geeft nog geen steady inkomen, echter ik voorzie geen enkel probleem.
Dit is het probleem, en het feit dat je de toekomst rooskleurig inziet is voor de bank geen argument. Zij willen zekerheden hebben.
Dit betekent ook dat waarschijnlijk geen enkele andere bank je nu als nieuwe hypotheekklant zal accepteren, en je dus ook niet kunt overstappen ( bij einde rentevaste periode of anders met boete).
Voor de bank is je ex- de enige zekerheid aangezien zij een vast inkomen heeft. Geen enkele kans dat ze dat in jouw situatie nu zullen opgeven.

Iinderdaad een onmogelijke situatie dus, die als je nu de situatie wilt veranderen altijd tot een (onderhandse)verkoop van het huis en verhuizing zou leiden. Het enige alternatief is ongeveer 3 jaar te wachten, zodat je hopelijk wel een stabiel inkomen kunt laten zien waarop je de volledige hypotheek kan krijgen.

BBO

Re: ASR hypotheek

Ongelezen bericht door BBO »

Ik heb geen idee hoe hoog uw hypotheek is. Laten we uitgaan van maximaal 4x het inkomen dan schat ik in dat uw nieuwe partner deze norm niet haalt en u feitelijk geen vast inkomen heeft. Kortom u komt te kort op basis van de huidige verstrekkingsnormen. De zekerheidsstelling die u wilt geven is mij niet helemaal duidelijk. Stelt u dat bedrag als garantie middels een akte of geeft u het bedrag "in bewaring" bij de bank? Bij dat eerste heeft de bank feitelijk niets. Als u, wilt trekt u, uw beheer b.v. zo leeg, dan heeft de bank dus niets. Als het een bedrag is, is de vraag hoe hoog is dit bedrag en hoe lang kan de bank dan vooruit met de betalingen. Feitelijk is dit een soort betaaldepot en daar zijn de banken in deze tijd niet happig op.

Ik begrijp uw verhaal wel, maar helaas is het zo in deze tijd van crises. De regel "resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst" meer dan ooit, ook van toepassing zijn voor de regels van de bank. Maar ook wat betreft uw bedrijfsresultaat. Dus ik ben bang dat uw voorlopig niets anders rest dan wachten.

Gesloten