LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bank rekent verkeerde boeterente
Bank rekent verkeerde boeterente
Begin November 2016 hebben wij onze hypotheek rente aangepast . Dit gebeurde via website van Abn amro. Wij verlengde onze looptijd en onze rente zakte met +/- 2% .deze moesten wij bevestigen via internet . In deze overeenkomst stond een berekening en deze gaf aan dat wij geen boete rente hoefde te betalen . En alleen de koste van het omzetten . Belangrijk gegeven was dat in de overeenkomst stond dat deze zonder adviseur tot stand was gekomen en dat je hier van bewust was . Het betekent dat je goed kijkt wat je accepteert .Hier waren wij mee akkoord . Wij hebben al 3 termijnen betaald en nu komt de bank terug op hun voorstel Zij willen nu een nieuw voorstel doen . Hierdoor moeten wij aangepaste boeterente betalen .Heeft iemand daar ervaring mee dat iets na enkele maanden de bank de voorwaarden weer kan aanpassen. Zij geven wel de fout toe en betreuren dit ook .
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2017 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Tja, dat is allemaal heel vervelend voor u. Helaas worden overal wel eens fouten gemaakt. Ik zou gewoon proberen er met de bank uit te komen.
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Indien u er met de bank niet uitkomt, kunt u een klacht indienen bij het Kifid.
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Het lijkt mij een lastige situatie als de details niet bekend zijn. Als je eigenlijk had kunnen weten dat er wel boeterente betaald zou moeten worden, maar dat vanwege een kennelijke fout of storing die niet in rekening werd gebracht, dan denk ik dat ze daar nog wel op terug kunnen komen. Vooral omdat er expliciet nog wordt vermeld dat ze er vanuit gaan dat je voldoende kennis hebt en dat dit je dus opgevallen zou moeten zijn.
Maar als het minder duidelijk is of er boeterente zou moeten zijn, dan is het een ander verhaal. Bv als je rente niet extreem zou afwijken of als je redelijk aan het einde van de rentevaste periode zit.
Maar als het minder duidelijk is of er boeterente zou moeten zijn, dan is het een ander verhaal. Bv als je rente niet extreem zou afwijken of als je redelijk aan het einde van de rentevaste periode zit.
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Het lijkt mij dat de bank die adviseur het hardste mist.JossieG schreef: Belangrijk gegeven was dat in de overeenkomst stond dat deze zonder adviseur tot stand was gekomen en dat je hier van bewust was . Het betekent dat je goed kijkt wat je accepteert .
contract=contract zou mijn eerste uitgangspunt hier zijn
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Alvast bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat er verschillende meningen zijn. Maar niemand kan mij vertellen als dit wel juridisch wel klopt. De bank vindt van wel maar dat is logisch denk ik in hun standpunt. Ik vraag mij af als dit andersom was gebeurd . Stel dat ik een verkeerde beslissing had genomen en eerst wel akkoord was gegaan met de boeterente. En ik kwam erachter dat dit toch verkeerde keuze en ik wilde dit terugdraaien na het tekenen van de overeenkomst. (bv na 2 of 3 maanden) . Was de bank dan ook zo meegaand als ik dit wilde terugdraaien of alleen de helft van de boetrente wilde te betalen. Ik heb enkele adviseurs gesproken, maar niemand zegt als dit juridisch wel klopt. Ik wacht jullie reacties af.
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Jawel, een juristJossieG schreef:Maar niemand kan mij vertellen als dit wel juridisch wel klopt.
Klopt, net zoals dat u van mening bent dat uw standpunt klopt.JossieG schreef:De bank vindt van wel maar dat is logisch denk ik in hun standpunt.
zoals al eerder is gesteld, dit is wat er afgesproken is, dus zonder boeterente, het ligt er dan aan wat er exact in de overeenkomst staat en of de bank hierin gerechtigd is om hier naderhand op terug te komen. Aan de andere kant, de boeterente is onderdeel van de vorige overeenkomst, dus niet van de hernieuwde.
Maar zoals ik al zei, een jurist zal hier uitsluitsel in kunnen geven en indien nodig verdere stappen kunnen nemen qua bezwaar.
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
u heeft een overeenkomst gesloten en mag er vanuit gaan dat de bank weet wat ze doen, ook online, nu de bank een fout heeft gemaakt en ze hier op terug willen komen lijkt dit mij niet in de haak...
blijf weigeren te betalen en kijk waar ze mee komen, welke voorwaarde en/of regel...
blijf weigeren te betalen en kijk waar ze mee komen, welke voorwaarde en/of regel...
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Bent u lid van de Vereniging Eigen Huis? Voor slechts € 27,00 per jaar? Dan legt u dit probleem daar voor. De financieel deskundigen van die Vereniging, die altijd aan de kant van de koper van een huis staan, weten precies of dit wel of niet mag.
Geen lid? Dan heeft u daarmee een cruciale fout gemaakt om slechts een klein bedrag per jaar te besparen t.o.v. de totale kosten van het eigen huis. Maar, velen denken dat ze het wel zonder kunnen. H'm. zou kunnen . . . . Zo zie je maar wat er allemaal wel of niet kan gebeuren.
Inschakelen van een jurist of financieel adviseur kost waarschijnlijk vele malen meer als de jaarpremie van genoemde Vereniging.
Geen lid? Dan heeft u daarmee een cruciale fout gemaakt om slechts een klein bedrag per jaar te besparen t.o.v. de totale kosten van het eigen huis. Maar, velen denken dat ze het wel zonder kunnen. H'm. zou kunnen . . . . Zo zie je maar wat er allemaal wel of niet kan gebeuren.
Inschakelen van een jurist of financieel adviseur kost waarschijnlijk vele malen meer als de jaarpremie van genoemde Vereniging.
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Er wordt niet om reclame gevraagd maar om advies.BreejKC schreef:Bent u lid van de Vereniging Eigen Huis? Voor slechts € 27,00 per jaar? Dan legt u dit probleem daar voor. De financieel deskundigen van die Vereniging, die altijd aan de kant van de koper van een huis staan, weten precies of dit wel of niet mag.
Geen lid? Dan heeft u daarmee een cruciale fout gemaakt om slechts een klein bedrag per jaar te besparen t.o.v. de totale kosten van het eigen huis. Maar, velen denken dat ze het wel zonder kunnen. H'm. zou kunnen . . . . Zo zie je maar wat er allemaal wel of niet kan gebeuren.
Inschakelen van een jurist of financieel adviseur kost waarschijnlijk vele malen meer als de jaarpremie van genoemde Vereniging.
U geeft (net zoals ik nu) geen gepast antwoord.
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Banken maken meer fouten en vaak is de klant de dupe, zij erkennen niet graag hun fouten en hebben een machtspositie
Mensen weten vaak niet weten welke stappen zij moeten ondernemen of zijn niet capabel om hier tegen in te gaan.
Hierdoor zijn ze te vaak de dupe en mogen zij ten onrechte de rekening gaan betalen.
Wij zijn destijds het gevecht aangegaan en hebben het KIFID in geschakeld en gewonnen!!
In november 2012 hebben wij onze woning verkocht, de overdracht zou plaatst vinden april 2013.
De ING bank heeft destijds een ernstige fout gemaakt, waarvan wij de dupe zouden worden
Deze fout was mede te danken aan de reorganisatie bij ING, onze hypotheekstukken zijn in de lade blijven liggen van een medewerker die door de reorganisatie met een burn-out thuis was komen zitten, de stukken bleken maandenlang zoek te zijn bij ING.
Vele malen gebeld wanneer wij nu eens onze hypotheek stukken konden gaan tekenen maar je wilt het niet geloven de een naar de andere waar wij een afspraak mee hadden zat voordat wij zouden gaan tekenen met een burn-out thuis. ( achteraf bleken de de stukken zoek te zijn)
Na de overdracht konden wij geen gebruik meer gebruik maken van de oude regeling voor onze nieuwe hypotheek.
Dit betekende dat wij een paar honderd euro meer moesten gaan betalen voor onze hypotheek.
Ik ben destijds het gevecht aan gegaan en heb eerst een brief geschreven naar mijn rechtsbijstand.
Hierna heb ik samen met de aangewezen jurist geprobeerd om tot een oplossing te komen bij ING.
De ING gaf de fout toe maar konden de fout niet meer herstellen en helaas konden wij geen gebruik meer maken van de oude regeling.
Wij hebben toen laten weten dat wij het KIFID in zouden schakelen.
De ING moest binnen 6 weken met een oplossing komen van het KIFID.
Tot onze grote verbazing werden wij hierna gebeld door de directeur van ING, hij bood zijn excuus aan en wilde een afspraak maken.
Een paar dagen later stond hij voor de deur met een gigantisch groot bos bloemen en kwam gelijk met een oplossing. ( nu kon het wel!!)
Wij zijn niet gelijk akkoord gegaan, want het was nog steeds in het voordeel van de bank.
Na wat heen en weer voorstellen te hebben gedaan zijn wij tot een oplossing gekomen en konden wij dan eindelijk in september 2014 weer rustig ademhalen. Wij hebben buiten onze schuld heel wat te verduren gehad en het heeft ons veel stress bezorgd.
Maar houdt de poot stijf, de fout ligt bij de bank en hun website, schakel het KIFID in en probeer tot een goed oplossing te komen in jullie voordeel en niet die van de bank. Wie niet waagt wie niet wint!!
Mensen weten vaak niet weten welke stappen zij moeten ondernemen of zijn niet capabel om hier tegen in te gaan.
Hierdoor zijn ze te vaak de dupe en mogen zij ten onrechte de rekening gaan betalen.
Wij zijn destijds het gevecht aangegaan en hebben het KIFID in geschakeld en gewonnen!!
In november 2012 hebben wij onze woning verkocht, de overdracht zou plaatst vinden april 2013.
De ING bank heeft destijds een ernstige fout gemaakt, waarvan wij de dupe zouden worden
Deze fout was mede te danken aan de reorganisatie bij ING, onze hypotheekstukken zijn in de lade blijven liggen van een medewerker die door de reorganisatie met een burn-out thuis was komen zitten, de stukken bleken maandenlang zoek te zijn bij ING.
Vele malen gebeld wanneer wij nu eens onze hypotheek stukken konden gaan tekenen maar je wilt het niet geloven de een naar de andere waar wij een afspraak mee hadden zat voordat wij zouden gaan tekenen met een burn-out thuis. ( achteraf bleken de de stukken zoek te zijn)
Na de overdracht konden wij geen gebruik meer gebruik maken van de oude regeling voor onze nieuwe hypotheek.
Dit betekende dat wij een paar honderd euro meer moesten gaan betalen voor onze hypotheek.
Ik ben destijds het gevecht aan gegaan en heb eerst een brief geschreven naar mijn rechtsbijstand.
Hierna heb ik samen met de aangewezen jurist geprobeerd om tot een oplossing te komen bij ING.
De ING gaf de fout toe maar konden de fout niet meer herstellen en helaas konden wij geen gebruik meer maken van de oude regeling.
Wij hebben toen laten weten dat wij het KIFID in zouden schakelen.
De ING moest binnen 6 weken met een oplossing komen van het KIFID.
Tot onze grote verbazing werden wij hierna gebeld door de directeur van ING, hij bood zijn excuus aan en wilde een afspraak maken.
Een paar dagen later stond hij voor de deur met een gigantisch groot bos bloemen en kwam gelijk met een oplossing. ( nu kon het wel!!)
Wij zijn niet gelijk akkoord gegaan, want het was nog steeds in het voordeel van de bank.
Na wat heen en weer voorstellen te hebben gedaan zijn wij tot een oplossing gekomen en konden wij dan eindelijk in september 2014 weer rustig ademhalen. Wij hebben buiten onze schuld heel wat te verduren gehad en het heeft ons veel stress bezorgd.
Maar houdt de poot stijf, de fout ligt bij de bank en hun website, schakel het KIFID in en probeer tot een goed oplossing te komen in jullie voordeel en niet die van de bank. Wie niet waagt wie niet wint!!
-
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... -5-vragen/
Gisterenavond ook een mooie discussie op televisie over het vertrouwen in KIFID...
Gisterenavond ook een mooie discussie op televisie over het vertrouwen in KIFID...
-
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30
Re: Bank rekent verkeerde boeterente
Heel goed, bos bloemen heb je indirect natuurlijk zelf betaald .K.O schreef:De ING moest binnen 6 weken met een oplossing komen van het KIFID.
Tot onze grote verbazing werden wij hierna gebeld door de directeur van ING, hij bood zijn excuus aan en wilde een afspraak maken.
Een paar dagen later stond hij voor de deur met een gigantisch groot bos bloemen en kwam gelijk met een oplossing. ( nu kon het wel!!)
Wij zijn niet gelijk akkoord gegaan, want het was nog steeds in het voordeel van de bank.
Na wat heen en weer voorstellen te hebben gedaan zijn wij tot een oplossing gekomen en konden wij dan eindelijk in september 2014 weer rustig ademhalen. Wij hebben buiten onze schuld heel wat te verduren gehad en het heeft ons veel stress bezorgd.
Maar houdt de poot stijf, de fout ligt bij de bank en hun website, schakel het KIFID in en probeer tot een goed oplossing te komen in jullie voordeel en niet die van de bank. Wie niet waagt wie niet wint!!