Bankbeslag (derdenbeslag) op spaarhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Mrtr88

Bankbeslag (derdenbeslag) op spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Mrtr88 »

sinds 2009 nog de 'ouderwetse' spaarhypotheek van de Rabobank (rabo opbouwspaarrekening).

Afgelopen week is aan ons betekend het exploot tot bankbeslag onder de Rabobank.

Ik bankier niet bij de Rabobank.

Tot mijn verbazing krijg ik vandaag bericht van de Rabobank dat er bankbeslag is gelegd en dat zij hiervoor hebben opgegeven de (geblokkeerde) rekening van de spaarhypotheek met een saldo van +- €30.000.
Nergens heeft de Rabo aangegeven dat dit een geblokkeerde rekenijg betreft, ze hebben nu dus aan de deurwaarder feitelijk doorgegeven dat ik een reguliere (voor beslag vatbare) rekening heb met bijgenoemd saldo.

Gezien ik niet beter weet dat een bankspaar rekening normaliter volledig geblokkeerd is voor opname of betalingen van en zelfs dan nog alleen mag worden gebruikt voor een hypotheekschuld, vraag ik mij af of dit wel helemaal klopt.

Bovenal, als het blijkbaar zo makkelijk gaat, vraag ik me af waar ik me kan melden voor uitbetaling van het restand saldo.
Eerder heb ik de bank meermaals gevraagd om de hypotheek inlegvrij te maken danwel de overwaarde, danwel het saldo uit te keren, maar dit was allemaal niet mogelijk volgens de bank.

Wie kan hier zijn licht op schijnen? En naar welke jurisprudentie zou ik kunnen verwijzen?

Bedankt!

Morgan le Fay

Re: Bankbeslag (derdenbeslag) op spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Wat ik in dit verhaal mis is de oorzaak. Maar die is blijkbaar niet relevant.
Als ik tussen de regels lees lees ik achterstanden in betalingen naar. Uiteindleijk heeft iemand een ingang gevonden.
Of die terecht is laat ik in het midden want ik heb die kennis niet.
Wat ik wel weet is dat panden verkocht worden omdat de schuldenaar zijn/haar hypotheek niet meer kon ophoesten

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Mrtr88 schreef:
01 mei 2025 18:12
Wie kan hier zijn licht op schijnen?
De Rabobank zelf. Zie de algemene voorwaarden:

https://media.rabobank.com/m/716b84a6dc ... g-2016.pdf

Een kleine greep:
9 b Stelt de overheid ons aansprakelijk voor een bepaald bedrag? Dan kunnen wij dat bedrag inhouden op het geld
op uw Rabo OpbouwSpaarrekening
11 Wilt u geld opnemen of overmaken?
a Wilt u geld van uw Rabo OpbouwSpaarrekening opnemen of naar een andere rekening overmaken? En is het
geld op uw Rabo OpbouwSpaarrekening aan ons verpand? Dan heeft u onze toestemming nodig.
14 c Overdracht
Wij kunnen de vorderingen op u de rechten uit de overeenkomst en de nevenrechten die daarbij horen, aan een
ander overdragen. Wij kunnen deze ook verpanden of hiervoor een zogenaamde financiëlezekerheidsovereenkomst
sluiten. Dat kunnen we voor alle vorderingen doen en ook een deel daarvan.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik zal me er niet aan wagen om advies te geven over de beslaglegging. Moneyman is de expert in dit soort zaken, hij is tenslotte zelf deurwaarder en kan u veel beter adviseren.

Wel wil ik u op het hart drukken dat de situatie zeer ernstig is. Een behoorlijke openstaande schuld terwijl u een een eigen huis bezit, kan op termijn leiden tot een executie verkoop. Hoe moeilijk het ook is, stop met denken in termen als 'mogen ze dit wel doen' en start met het denken in oplossingen. Ga na wat u wel maandelijks kunt aflossen op uw schuld en ga het gesprek aan met de deurwaarder om tot een oplossing te komen.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Misschien wel het geluk (voor de aflossing hypotheek later) dat wanneer dit zo mag, er gelukkig nog niet al te veel ingelegd lijkt, dan kan dit bedrag hopelijk de komende 15 jaar makkelijker ingelopen worden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een derdenbeslag “raakt” alle vorderingen die de rekeninghouder, jij dus, op de bank heeft. De bank zal dus op de derdenverklaring in hebben moeten vullen:

1) dat er een rechtsverhouding bestaat op basis waarvan jij iets te vorderen hebt;
2) dat dat een bankspaarrekening betreft;
3) wat het saldo daarvan is;
4) of er anderen eerdere of zwaardere rechten op die vordering (= bankspaarrekening) kunnen doen gelden.

Ik zou verwachten dat het antwoord op die 4e vraag duidelijk maakt of er sprake is van belemmerende factoren die afdracht door de Rabobank aan de deurwaarder in de weg staan. Of dat zo is, moet blijken uit de overeenkomst die jij met de Rabobank hebt, inclusief bijbehorende algemene voorwaarden. Daarin moet immers blijken onder welke omstandigheden het saldo uitgekeerd zal worden - en aan wie.

De eerder in dit topic geciteerde voorwaarden zien in ieder geval niet op de situatie zoals die zich hier voordoet.

De meeste logische stap is constant opnemen met de Rabobank en/of je hypotheekadviseur, zodat je de juiste acties kunt inzetten. De gerechtsdeurwaarder zal zich er in beginsel niet mee bemoeien, die mag afgaan op wat de Rabobank aangeeft.

Plaats reactie