Gaat niet om mijzelf maar om een mij zeer dierbaar familielid, 60 jaar.
Enerzijds hypotheek 250.000 ong 2,5 - 3 %
Andererzijds geld in diverse redelijk risicovrije beleggingen 300.000, opbrengst 4 %.
Geen belastingaftrek voor betaalde hypotheekrente (niet NL)
Inkomen is verder modaal te noemen.
Man overleden die dit soort zaken regelde.
Moeder en dochter hebben geen gevoel en idee voor geld.
Hun dilemma: willen natuurlijk graag beleggen met dikke winsten maar tegelijkertijd geen risico lopen en liefst het geld gewoon op een rekening en iedere dag kunnen afhalen. Vooral voor de dochter is dat link. Fout vriendje ooit misschien, die laat je wel een bankrekening leeghalen voor bv mooie auto of showarma tent of battetje.
Maar geld uit een afgelost huis halen is (zeker voor haar) moeilijk zoal niet zelfs onmogelijk.
Mogelijkheid:
Vrijkomende gelden op bankrekening bewaren en ieder jaar boetevrij aflossen. Dan is in 5 jaren het huis afgelost.
Opnieuw beleggen (dan puur op advies van hun bank, wat het in mijn ogen ook niet is).
De boete voor lief nemen en aflossen zo gauw het geld vrij komt.
Ik als bezorgd familielid en ziende hoe het hen (negatief) bezighoudt, lijkt mij veruit het beste: hou je leven simpel en los dat af, en leef dan lekker en gmoedelijk van je modaal inkomen. Ik heb zelf in de "beleggingsbranche gewerkt, heel lang geleden, en heb er al velen de deksel op de neus zien krijgen omdat ze het onderste uit de kan wilden. En dat was zelfs al in tijden dat er geen crisis was.
Mijn mening is dat ze zelfs de boeterente voor lief moeten nemen, spaargeld brengt in hun geval (dus als de beleggingen vrij komen en op de bank worden gezet) na belasting gewoon niks op, helemaal niks. En net nu is de dochter in een gevaarlijke leeftijd, nl zeer jong volwassene.
beiden, ook de moeder zijn dus op een leeftijd waarin letterlijk HUN wereld er in ee jaar heel anders uit kan zien. Denk aan (nieuwe) partner, verhuizen vanwege werk, terug naar de eigen familie, ouderlijke omgeving enz.
Hoe zien jullie dat? Ik weet dat ze geld weggooien met mijn afdvies maar is dat zo erg om zekerheid, overzicht en rust te krijgen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belegd geld gebruiken om hypotheek af te lossen
-
Re: Belegd geld gebruiken om hypotheek af te lossen
Als mensen problemen hebben met het besteden van dit soort vermogens moet je naar een financieel adviseur en niet naar een forum met leken waarvan 99,9999% geen idee heeft wat je met zoveel geld zou moeten doen.
Bij de term 'redelijk risicovrije beleggingen 300.000, opbrengst 4 %' gaan bij mij wel even een paar alarmbellen rinkelen. Om wat voor soort 'risicovrije' beleggingen gaat het? Als het bijvoorbeeld op een gunstig moment in deposito's is gestopt, dan is het wat anders dan als het in een zogenaamd 'veilig' mixfonds zit met een 'verwacht' rendement van 4%.
Als het in een vorm van bv. een deposito zit, dan zou ik dat rustig laten staan en bij afloop daarvan de hypotheek stukje bij beetje grotendeels aflossen. Maar als het in beleggingsfondsen zit, dan lopen ze toch wel een behoorlijk risico natuurlijk.
Ik denk dat het ook van belang is hoe hun vermogen (zowel spaargeld als woning) voor hun fiscaal wordt behandeld als ze geen Nederlanders zijn. Dus daar zou ik eerst naar kijken.
Als het in een vorm van bv. een deposito zit, dan zou ik dat rustig laten staan en bij afloop daarvan de hypotheek stukje bij beetje grotendeels aflossen. Maar als het in beleggingsfondsen zit, dan lopen ze toch wel een behoorlijk risico natuurlijk.
Ik denk dat het ook van belang is hoe hun vermogen (zowel spaargeld als woning) voor hun fiscaal wordt behandeld als ze geen Nederlanders zijn. Dus daar zou ik eerst naar kijken.
-
Als de 4% de opbrengst op de beleggingen 2015 was dan is dat een goed resultaat! Wat doet vermoeden dat er toch wel enig risico aan verbonden is.
Het afbetalen van de hypotheek levert 2.5 -3% risico vrij op. Vergeet niet dat op de 4% ook nog eens box 3 belasting moet worden betaald (voorlopig!)
Het lijkt mij verstandig elk jaar het maximale af te lossen zonder boete.
De meeste banken hebben wel een beleggingsadviseur die de overige fondsen redelijk veilig kan beleggen.
Het afbetalen van de hypotheek levert 2.5 -3% risico vrij op. Vergeet niet dat op de 4% ook nog eens box 3 belasting moet worden betaald (voorlopig!)
Het lijkt mij verstandig elk jaar het maximale af te lossen zonder boete.
De meeste banken hebben wel een beleggingsadviseur die de overige fondsen redelijk veilig kan beleggen.
TS geeft aan dat het om iemand gaat die niet in Nederland belastingplichtig lijkt. Of box 3 meespeelt is dus de vraag. Mogelijk gelden er heel andere fiscale regels voor deze mensen, daarom zou ik eerst kijken hoe de relevante regels zijn voordat ik iets zou aflossen.