LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boeterente
Re: Boeterente
Stuur ze 'n briefje waarin je voorstelt:
" de hypotheek, bedrag xxx, per eind december eéénmalig en geheel af te lossen. Verder schrijf je daarin dat je, zonder tegenbericht voor 1 augustus, aanneemt dat deze aflossing geheel boetvrij volgens de voorwaarden kan plaatsvinden. "
Zal je zien hoe snel ze met een brief terugkomen. Laat dat bellen met medewerkers nou maar even zitten.
" de hypotheek, bedrag xxx, per eind december eéénmalig en geheel af te lossen. Verder schrijf je daarin dat je, zonder tegenbericht voor 1 augustus, aanneemt dat deze aflossing geheel boetvrij volgens de voorwaarden kan plaatsvinden. "
Zal je zien hoe snel ze met een brief terugkomen. Laat dat bellen met medewerkers nou maar even zitten.
Ja, je kunt natuurlijk alles eisen. Of dat reeël is, is een 2e. Ik denk van niet, maar fiesikus heeft kennelijk een ander idee daarover.Doris Day schreef:Fiesiekus schreef:Eis het van ze.
Kan je dat van hun?
En ja we regelen het zonder tussenpersonen.
Als de boeterente berekend wordt op de contantewaarde methode, dan hebben ze de rente nodig op het moment van aflossen. Daar is het nu nog te vroeg voor, want die rente is nog niet bekend. Ze kunnen het nu berekenen op basis van de huidige rente. Echter de kans is groot dat die rente nog gaat wijzigen.
CB schreef:Ja, je kunt natuurlijk alles eisen. Of dat reeël is, is een 2e. Ik denk van niet, maar fiesikus heeft kennelijk een ander idee daarover.Doris Day schreef:Fiesiekus schreef:Eis het van ze.
Kan je dat van hun?
En ja we regelen het zonder tussenpersonen.
Als de boeterente berekend wordt op de contantewaarde methode, dan hebben ze de rente nodig op het moment van aflossen. Daar is het nu nog te vroeg voor, want die rente is nog niet bekend. Ze kunnen het nu berekenen op basis van de huidige rente. Echter de kans is groot dat die rente nog gaat wijzigen.
Ja CB zo hebben ze het tegen ons gezegd.
Klopt, maar dan kunnen ze het toch nog steeds uitrekenen met de rente zoals deze nu is. Ja, de kans is heel erg groot dat deze nog gewijzigd wordt. Daarentegen is de kans heel erg klein dat deze met heel veel wordt gewijzigd. Kortom hoe hoog zal die wijziging zijn?CB schreef: Als de boeterente berekend wordt op de contantewaarde methode, dan hebben ze de rente nodig op het moment van aflossen. Daar is het nu nog te vroeg voor, want die rente is nog niet bekend. Ze kunnen het nu berekenen op basis van de huidige rente. Echter de kans is groot dat die rente nog gaat wijzigen.
Ik krijg de indruk dat TS momenteel totaal niet weet aan wat voor bedrag zij moet denken. (Excuus als ik mij vergis hoor). Dan krijgt iemand toch een beetje een idee.
Klopt zou moeten kunnen.Klopt, maar dan kunnen ze het toch nog steeds uitrekenen met de rente zoals deze nu is.
Ik wou dat ik het wist, dan was ik nu schatrijk.Daarentegen is de kans heel erg klein dat deze met heel veel wordt gewijzigd. Kortom hoe hoog zal die wijziging zijn?
Even via Google zoeken op "Boeterente hypotheek berekenen" en wellicht kan onderstaande link bij het berekenen een handje helpen.Ik krijg de indruk dat TS momenteel totaal niet weet aan wat voor bedrag zij moet denken.
http://www.actuelerentestanden.nl/pages ... erente.asp
De bank kan je inderdaad niet zwart op wit zeggen hoeveel de boete zal zijn, maar ze kunnen wel uitrekenen hoeveel het zou zijn als de rente net zo hoog zou zijn als nu. (Trouwens, het is een kleine moeite om dat te doen voor de rente +/- ½%).
Maar ik had de indruk dat er al een berekening was gedaan, er was immers sprake van dat het een paar honderd euro zou schelen. Of was dat een wilde gok van TS? Zou wel een hoop verklaren, omdat een reëlere boete een paar tientjes zou zijn.
Even iets anders, hoe lang loopt die spaarhypotheek trouwens? En is de uitkering ook hoger dan de gestorte premies? Als de spaarhypotheek minder dan 15 jaar loopt, dan moet je nl. inkomstenbelasting betalen over de winst. Als je nou net niet aan de 15 jaar toekomt en daardoor inkomstenbelasting zou moeten betalen over de winst, dan kan dat ook een behoorlijk bedrag schelen.
Maar ik had de indruk dat er al een berekening was gedaan, er was immers sprake van dat het een paar honderd euro zou schelen. Of was dat een wilde gok van TS? Zou wel een hoop verklaren, omdat een reëlere boete een paar tientjes zou zijn.
Even iets anders, hoe lang loopt die spaarhypotheek trouwens? En is de uitkering ook hoger dan de gestorte premies? Als de spaarhypotheek minder dan 15 jaar loopt, dan moet je nl. inkomstenbelasting betalen over de winst. Als je nou net niet aan de 15 jaar toekomt en daardoor inkomstenbelasting zou moeten betalen over de winst, dan kan dat ook een behoorlijk bedrag schelen.
Ik begreep dat het een aflossingsvrije hypotheek van €15.000,- was en dat die met spaargeld kan worden afgelost.
Hoe hoog de vigerende rente is, staat niet vermeld, maar stel 5% en de variabele rente (stel) 3,5% dan zou de boete indien de contante waarde over één maand en het hele hypotheekbedrag wordt berekend....€18,75 bedragen.
Tsjonge.....gelukkig ook fiscaal aftrekbaar, even aangenomen dat 't in 2011 wordt betaald!
Hoe hoog de vigerende rente is, staat niet vermeld, maar stel 5% en de variabele rente (stel) 3,5% dan zou de boete indien de contante waarde over één maand en het hele hypotheekbedrag wordt berekend....€18,75 bedragen.
Tsjonge.....gelukkig ook fiscaal aftrekbaar, even aangenomen dat 't in 2011 wordt betaald!
Vandaar dat de hamvraag is waar die 'honderden euro`s' waar TS het over heeft vandaan komt. Is dat iets wat TS zelf heeft gegokt of is het uit een opgave van de bank? Is er misschien een hoog extra vast bedrag aan administratiekosten o.i.d. die bij vervroegde aflossing in rekening wordt gebracht? Of een andere reden voor dat hoge bedrag?
(Het gaat trouwens om een spaarhypotheek tegen 6.1%)
(Het gaat trouwens om een spaarhypotheek tegen 6.1%)
Je hebt gelijk: er blijft, nadat de spaarhypotheek is gebruikt voor aflossing, nog €15.500 hypotheekschuld over, tegen 6,1%.
Dan wordt de boete o.b.v. de c.w.r. : €32,50.
Dan wordt de boete o.b.v. de c.w.r. : €32,50.
kweenie schreef:De bank kan je inderdaad niet zwart op wit zeggen hoeveel de boete zal zijn, maar ze kunnen wel uitrekenen hoeveel het zou zijn als de rente net zo hoog zou zijn als nu. (Trouwens, het is een kleine moeite om dat te doen voor de rente +/- ½%).
onze hypotheek rente is 6,1. Onze spaarrente 2.5
Wij weten dat een spaarhypotheek 15 jaar moet lopen anders betaal je inkomstenbelasting.
Onze spaarhypotheek loopt inderdaad minder dan 15 jaar. Volgens de bank, maar daar laten wij ons nog goed over informeren hoef je geen inkomstenbelasting te betalen als je het geld voor aflossen van de hypotheek gebruikt. Wij hebben ongeveer al 3500 ingelegd, en krijgen ook ongeveer 3500 euro terug. dat zouden wij van die 19000 euro kunnen aftrekken, en over dat bedrag zouden wij een boete kunnen krijgen.
Het klopt dat we door de bomen het bos niet meer zien, er zitten zoveel haken en ogen aan.
Daarom zijn wij ook vroeg begonnen met het uitzoeken, want als je dat niet doet zit je voor dat je het weet weer vast een Hypotheek.
En Kweenie het is geen wilde gok van ons, verschillende personen bij de ING hebben een berekening gemaakt en de een kwam op een paar tientjes uit en de andere om en nabij de 200 euro uit.
We hebben daarom besloten zelf een persoonlijke afspraak te maken bij de ING en dan zwart op wit te krijgen wat nou straks daadwerkelijk het te betalen boete bedrag is.
Verstandig. Houd je ons s.v.p. op de hoogte van wat er uitrolt qua bedrag?Doris Day schreef:........en dan zwart op wit te krijgen wat nou straks daadwerkelijk het te betalen boete bedrag is.
Het is onjuist dat je geen inkomstenbelasting zou hoeven te betalen als je binnen de 15 jaar de spaarhypotheek opzegt! Ook als je het geld voor de aflossing van de hypotheek gebruikt. Het is alleen zo dat je geen belasting hoeft hebt als je het geld voor de aflossing van de hypotheek gebruikt EN minstens 15 jaar (of 20 voor de hogere vrijstelling) hebt ingelegd.Doris Day schreef: Onze spaarhypotheek loopt inderdaad minder dan 15 jaar. Volgens de bank, maar daar laten wij ons nog goed over informeren hoef je geen inkomstenbelasting te betalen als je het geld voor aflossen van de hypotheek gebruikt. Wij hebben ongeveer al 3500 ingelegd, en krijgen ook ongeveer 3500 euro terug. dat zouden wij van die 19000 euro kunnen aftrekken, en over dat bedrag zouden wij een boete kunnen krijgen.
Maar de inkomstenbelasting wordt berekend over de winst die je maakt. Als je 3500 hebt ingelegd en ook 3500 uitgekeerd krijgt, dan is de winst 0 en dan hoef je dus ook geen inkomstenbelasting te betalen. Maar als bijvoorbeeld de inleg 3300 was en de uitkering 3700, dan heb je 400 winst en dan moet je daar wél inkomstenbelasting over betalen, bijvoorbeeld 160 euro. Misschien dat de bedragen wel ongeveer zo liggen en die ene bankmedewerker met deze inkomstenbelasting rekening had gehouden en de andere alleen naar de boeterente heeft gekeken? Dan kan het zijn dat de ene op totaal 200 euro komt (boeterente plus inkomstenbelasting) en de ander op een paar tientjes (alleen boeterente).
De bankmedewerker weet toch niet in welke tarief ze in box 1 zitten? Er werd met een uitkering van €3500 gerekend, dan is de IB 0,0.
Wat straks (eind van dit jaar) het boetebedrag daadwerkelijk gaat worden, zul je nu niet op papier krijgen. Wat je nu krijgt op papier is hooguit een indicatie van het te betalen boetebedrag gebaseerd op de huidige rente. Een opgave van de definitief te betalen boeterente krijg je pas eind van dit jaar, berekend op basis van de rente die dan geld.Fiesiekus schreef:Verstandig. Houd je ons s.v.p. op de hoogte van wat er uitrolt qua bedrag?Doris Day schreef:........en dan zwart op wit te krijgen wat nou straks daadwerkelijk het te betalen boete bedrag is.
CB schreef: Ik wou dat ik het wist, dan was ik nu schatrijk.
Tja wie niet hè.. ben nog altijd op zoek naar waar ze die goeie glazen bollen verkopen...
Wilde hiermee aangeven dat de rente wel kan wijzigen in een paar maanden tijd maar meestal gaat dit niet met de procenten tegelijk. Hierdoor zou de daadwerkelijke boete over een paar maanden maar heel weinig afwijken..
Tja en als ING zelf al verschillende berekeningen maakt tussen 20 en 200. Procentueel gezien is dat toch een niet te verantwoorden verschil.
En nu maar hopen dat het EWF lager is..Fiesiekus schreef:Hoe hoog de vigerende rente is, staat niet vermeld, maar stel 5% en de variabele rente (stel) 3,5% dan zou de boete indien de contante waarde over één maand en het hele hypotheekbedrag wordt berekend....€18,75 bedragen.
(gelukkig misschien dat wel incl. de betaalde rente)
Prima toch, dan weet je ongeveer waar je aan toebent..CB schreef:Wat straks (eind van dit jaar) het boetebedrag daadwerkelijk gaat worden, zul je nu niet op papier krijgen. Wat je nu krijgt op papier is hooguit een indicatie van het te betalen boetebedrag gebaseerd op de huidige rente.
Ben eigenlijk wel een beetje benieuwd of het nog voordeel zou opleveren om nu af te lossen ipv einde jaar.
Emmy75 schreef:CB schreef: Ik wou dat ik het wist, dan was ik nu schatrijk.
Tja wie niet hè.. ben nog altijd op zoek naar waar ze die goeie glazen bollen verkopen...
Wilde hiermee aangeven dat de rente wel kan wijzigen in een paar maanden tijd maar meestal gaat dit niet met de procenten tegelijk. Hierdoor zou de daadwerkelijke boete over een paar maanden maar heel weinig afwijken..
Tja en als ING zelf al verschillende berekeningen maakt tussen 20 en 200. Procentueel gezien is dat toch een niet te verantwoorden verschil.
En nu maar hopen dat het EWF lager is..Fiesiekus schreef:Hoe hoog de vigerende rente is, staat niet vermeld, maar stel 5% en de variabele rente (stel) 3,5% dan zou de boete indien de contante waarde over één maand en het hele hypotheekbedrag wordt berekend....€18,75 bedragen.
(gelukkig misschien dat wel incl. de betaalde rente)
Prima toch, dan weet je ongeveer waar je aan toebent..CB schreef:Wat straks (eind van dit jaar) het boetebedrag daadwerkelijk gaat worden, zul je nu niet op papier krijgen. Wat je nu krijgt op papier is hooguit een indicatie van het te betalen boetebedrag gebaseerd op de huidige rente.
Ben eigenlijk wel een beetje benieuwd of het nog voordeel zou opleveren om nu af te lossen ipv einde jaar.
EWF is inderdaad lager, en dat is ook allemaal meegenomen in de berekeningen, je moet natuurlijk alles overwegen en rekenen en rekenen.
Aflossen is volgens de ING verstandig mits de spaarrentes hoger worden dan 5,6 en dan kan het volgens hun financieel niet meer uit om de hypotheek af te betalen.
Het beste is volgens hun begin November opnieuw contact met hun op te nemen.
Heb zojuist nog even de papieren van de ING opgezocht daar staat: Betaalde premies 3.819,60 en daarachter afkoopwaarde 3.651,00.
Staat er misschien nog ergens de opgebouwde waarde? Die kan nl. hoger zijn dan de afkoopwaarde, omdat in die laatste soms nog extra kosten worden verrekend. Het zou kunnen zijn dat de ene bankmedewerker die kosten (dus het verschil tussen opgebouwde waarde en afkoopwaarde) heeft meegenomen en zo op die 200 uitkwam?
Ik neem trouwens aan dat je tenzij bedoelt in plaats van mits? Dus dat aflossen verstandig is tenzij de spaarrentes hoger worden dan 5,6.
Ik neem trouwens aan dat je tenzij bedoelt in plaats van mits? Dus dat aflossen verstandig is tenzij de spaarrentes hoger worden dan 5,6.
[quote="kweenie")
Ik neem trouwens aan dat je tenzij bedoelt in plaats van mits? Dus dat aflossen verstandig is tenzij de spaarrentes hoger worden dan 5,6.[/quote]
Ja, sorry foutje.
Dat van de opgebouwde waarde moet ik dan even opzoeken, maar volgens mij is dat lager.
Ik neem trouwens aan dat je tenzij bedoelt in plaats van mits? Dus dat aflossen verstandig is tenzij de spaarrentes hoger worden dan 5,6.[/quote]
Ja, sorry foutje.
Dat van de opgebouwde waarde moet ik dan even opzoeken, maar volgens mij is dat lager.
Ik weet niet of het juist is. Onze hypotheek loopt 01-02-2012 af dan hebben wij er 10 jaar opzitten als je het zo mag noemen.
Als wij besluiten per 01-02-2012 af te lossen dan staat er BETAALDE PREMIES:3.819,60 en AFKOOPWAARDE: 3.651,00
Bij de volgende datum staat 01-02-2017 betaalde premies: 5.729,40 en afkoopwaarde: 6.499,00
Bij de daarop volgende datum staat 01-02-2022 betaalde premies 7.639,20 en afkoopwaarde 10.360,00
Enz, enz, enz.
Volgens mij zitten wat die tien jaar betreft net gunstig. Of bekijk ik dat verkeerd?
Als wij besluiten per 01-02-2012 af te lossen dan staat er BETAALDE PREMIES:3.819,60 en AFKOOPWAARDE: 3.651,00
Bij de volgende datum staat 01-02-2017 betaalde premies: 5.729,40 en afkoopwaarde: 6.499,00
Bij de daarop volgende datum staat 01-02-2022 betaalde premies 7.639,20 en afkoopwaarde 10.360,00
Enz, enz, enz.
Volgens mij zitten wat die tien jaar betreft net gunstig. Of bekijk ik dat verkeerd?