LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eenzijdige verkoop van koopwoning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
saar2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2007 22:15

eenzijdige verkoop van koopwoning

Ongelezen bericht door saar2 »

Graag vraag ik jullie hulp in deze situatie;

Een kennis van ons heeft samen met haar partner een huis gekocht.
Helaas gaan zij door omstandigheden uit elkaar.

Zij wil graag het huis verkopen gezien de financiele last die zij niet alleen op kan brengen. Hij kan gezien zijn inkomen ook geen zorg dragen voor de meekomende kosten.

Helaas wil hij niet meewerken met het verkopen van het huis.

Weet iemand of het mogelijk is zonder zijn schriftelijke toestemming om het huis alsnog te verkopen (juridisch gezien)
Het huis staat op beide namen maar zij hebben geen samenlevingscontract of een andere verbintenis op papier.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: eenzijdige verkoop van koopwoning

Ongelezen bericht door particulier »

Ondanks dat de 'partners' uit elkaar gaan, zou ik toch met zijn tweeën om tafel gaan zitten om te bespreken wat financieel gezien de beste mogelijkheid is. Anders kan het veel geld gaan kosten.

Aangezien hij niet wil verkopen, stel ik voor dat hij haar uitkoopt zodat het huis geheel op zijn naam komt te staan. Zij kan dan ergens anders gaan wonen. Dit is financieel gezien de beste optie.

Kan hij (of zij) het huis niet op een naam laten zetten, dan blijft er niets anders over om het huis te verkopen of te verhuren. Bij het laatste loop je wat meer risico, aangezien je huuropbrengst gelijk of hoger moet zijn dan de overige lasten. Bovendien ben je min of meer verplicht schade te herstellen en kun je te maken hebben met leegstand.

Doen ze helemaal niets, dan kan het heel slecht aflopen. Ik zal vertellen hoe dat ongeveer zal gaan. Op laatst kunnen hij en zij de lasten van het huis niet meer betalen. Stel dat dit huis 200.000 euro gekost heeft met een hypotheek van 220.000 euro. Er ontstaat een schuld bij de geldverstrekker. Na 6 maanden geen hypotheekrente te hebben ontvangen krijg je van deze geldverstrekker een brief waarin staat dat je in de gelegenheid wordt gesteld om je huis te verkopen. Is het na 3 maanden niet verkocht, verkoopt de geldverstrekker het huis per opbod, dus op een veiling. Het huis zal niet meer opbrengen dan de executiewaarde van de woning. (staat in het taxatierapport). Stel dat dit 80 % van de vrije verkoopwaarde is, dus 160.000 euro. Het verschil met de hypotheek en de verkoopopbrengst is dus 220.000 - 160.000 = 60.000 euro. Daar komt nog 9 maanden rente bij, zeg voor het gemak 8000 euro. Omdat het huis op beider naam staat, hebben ze elk een schuld van 60.000 + 8000 /2 = 34.000 euro. Met deze schuld en een BKR codering mag het duidelijk zijn dat elk in zeker 5 jaar geen eigen woning meer kan kopen.

Is het huis gekocht met NHG, dan neemt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woning deze schuld over, die jullie naar draagkracht moeten aflossen. Zo niet, dan neemt de geldgever aan dat jullie die schuld in 5 jaar kunnen aflossen tegen ca. 2 % van de limiet, dus 680 euro per maand. Is dat niet mogelijk, dan zal deze geldgever je faillissement aanvragen: Deze zal immers alles doen om zijn geld terug te krijgen. Een rechter oordeelt hierover. Komt deze laatste tot de conclusie dat de schulden niet meer afbetaald kunnen worden, verklaart deze je failliet, of begint een schuldsaneringstraject. In het laatste geval zul je ook persoonlijke bezittingen moeten verkopen om zo de schuld te voldoen.

Kortom, er zijn weinig alternatieven. Het beste is dat beiden zakelijk om tafel gaan zitten om te bepalen welke van de opties het beste is.

saar2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2007 22:15

Re: eenzijdige verkoop van koopwoning

Ongelezen bericht door saar2 »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik begrijp dus dat er weinig optie's zijn in dit verhaal.

Toevallig is ze langs geweest bij een assurantie tussenpersoon die deze hypotheek ook voor hen had geregeld.
Hij kwam met het verhaal dat zij zich kon laten ontheffen van de verantwoordelijkheid van het huis, klopt dit?
Het zou dan betekenen dat hij de gehele verantwoording zou dragen, zonder dat het zijn eigen keus is. Apart verhaal..

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: eenzijdige verkoop van koopwoning

Ongelezen bericht door particulier »

Geen idee eigenlijk. Ik denk dat een notaris die vraag wel kan beantwoorden.

Gesloten