LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
alvs
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:50

Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door alvs »

mijn hypotheek loopt bijna af.
ik hoorde dat Duitse banken mogelijk de Nederlandse grens 'overkomen' en ook op Nederlandse huizen hypotheken gaan verstrekken.
heeft iemand hier ervaring mee? kosten-afspraken-regels-regio (alleen in Limburg??)

alvs (ut Drenthe)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Geen idee maar wat ik me afvraag heb je dan nog
wel recht op hypotheek aftrek ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, renteaftrek is onafhankelijk van waar je de lening afsluit. Dat kan dus een hypotheek bij een Nederlandse bank zijn, of een gewone persoonlijke lening (die natuurlijk wel aan de verwerving of verbetering van de eigen woning moet zijn besteed...) of een lening van je ouders of een lening bij een Duitse bank.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Als dit inderdaad zou kunnen zou het wel eens goede concurentie kunnen betekenen voor onze door staats steun overeind geholpen banken.

Dus ben erg benieuwd of dit kan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kweenie schreef:Ja, renteaftrek is onafhankelijk van waar je de lening afsluit. Dat kan dus een hypotheek bij een Nederlandse bank zijn, of een gewone persoonlijke lening (die natuurlijk wel aan de verwerving of verbetering van de eigen woning moet zijn besteed...) of een lening van je ouders of een lening bij een Duitse bank.
Ik dacht dat dit afhankelijk is van het land waar je de belastingaangifte doet. Doe je die in NL kun je de hypotheekrente gewoon aftrekken. Dit geldt volgens mij ook voor mensen die net over de grens zijn gaan wonen en inkomen uit Nederland hebben en daardoor in NL aangifte IB kunnen doen.

Maar ben inderdaad wel eens benieuwd naar het antwoord op de vraag van TS. Sommige Duitse banken hebben lagere rente dacht ik..

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door bolleke »

evdbeek99 schreef:Als dit inderdaad zou kunnen zou het wel eens goede concurentie kunnen betekenen voor onze door staats steun overeind geholpen banken.
Weet je. Deze opmerking is niet relevant. De partijen die staatssteun hebben ontvangen mogen geen scherpe tarieven hanteren. Sterker nog. Door de zgn Pricing Ban mogen ze bijvoorbeeld niet in de top 3 van goedkoopste rentes staan!

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

bolleke schreef:
evdbeek99 schreef:Als dit inderdaad zou kunnen zou het wel eens goede concurentie kunnen betekenen voor onze door staats steun overeind geholpen banken.
Weet je. Deze opmerking is niet relevant. De partijen die staatssteun hebben ontvangen mogen geen scherpe tarieven hanteren. Sterker nog. Door de zgn Pricing Ban mogen ze bijvoorbeeld niet in de top 3 van goedkoopste rentes staan!
Volgens mij wel relevant, zonder deze steun van het volk zouden deze banken zijn gevallen. Maar ondanks dat wordt ons een oor aan genaaid door gebrek aan moraal en concurrentie. Dus wat mij betreft is concurrentie binnen de banken sector hard nodig. Zeker als je weet dat er binnen Nederland eigenlijk maar een handvol grote banken zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het je om de staatssteun gaat, moet je vooral niet naar een Duitse bank gaan. Die hebben meer dan 100 miljard aan staatssteun ontvangen. En bij bijvoorbeeld Commerzbank, dat 16.2 miljard staatssteun heeft ontvangen, zijn ze daarna ook rustig doorgegaan met bonunssen uitkeren, zodat er maarliefst 150 medewerkers zijn met een inkomen boven een half miljoen.

En de Hypo Real Estate bank, een grote hypotheekbank, heeft intussen 8 miljard aan directe staatssteun gekregen en 140 miljard aan garanties. Dus als je je enigszins in de materie zou verdiepen, dan zou je niet zeggen dat je vanwege de staatssteun van een Nederlandse naar een Duitse bank zou moeten gaan.

Maar even terug naar het topic. Wat Emmy75 zegt is natuurlijk ook waar, je hebt alleen aftrek als je ook in Nederland aangifte doet. Maar de keuze voor een Nederlandse of een Duitse bank is daarbij irrelevant.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

evdbeek99 schreef: Zeker als je weet dat er binnen Nederland eigenlijk maar een handvol grote banken zijn.
We zijn dan ook maar een ieniemienie landje, dus het zou gek zijn als we hier heel veel grote banken zouden hebben.....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

evdbeek99 schreef: Volgens mij wel relevant, zonder deze steun van het volk zouden deze banken zijn gevallen. Maar ondanks dat wordt ons een oor aan genaaid door gebrek aan moraal en concurrentie. Dus wat mij betreft is concurrentie binnen de banken sector hard nodig. Zeker als je weet dat er binnen Nederland eigenlijk maar een handvol grote banken zijn.
Ik ben het met Kweenie eens dat je niet voor een Duitse bank moet kiezen vanwege het wel of niet krijgen van staatssteun.
Even op de staatssteun ingaande.. Nu kun je je wel druk maken over het geven van die staatssteun maar wat was het alternatief? Geen staatssteun ?? Als er inderdaad banken waren omgevallen, dit had het volk waarschijnlijk veel meer gekost vanwege de garanties welke de staat had moeten uitbetalen en het geld wat een aantal mensen kwijt was geweest. Bovendien is een groot deel van de steun inmiddels terugbetaald met een forse rente. Dus is het eigenlijk gunstig voor de overheidsfinanciën.

Edit: was een paar woordjes vergeten..
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 30 mei 2011 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Meningen verschillen, ik ben in iedergeval van mening dat ons door de financiele sector een enorme oor aan wordt genaaid. Extra concurentie zal ik in iedergeval met open armen ontvangen uit welk land dan ook.

Er is volgens mij een goede markt voor een bank welke de sharia wetten naleeft. Ik ben een gewone Hollander, maar dit lijkt mij een stuk beter dan al die graaiende banken die we hier in Nederland hebben.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

evdbeek99 schreef:Meningen verschillen, ik ben in iedergeval van mening dat ons door de financiele sector een enorme oor aan wordt genaaid. Extra concurentie zal ik in iedergeval met open armen ontvangen uit welk land dan ook.
Ik ben overigens wel benieuwd waarom je deze mening bent toegedaan. Ik zeg niet dat ze goed bezig zijn, maar dit terzijde. De hypotheekrente in NL is volgens de berichtgevingen gewoon te hoog en daar wordt amper wat aan gedaan enz..

Ik beweer ook niet dat de extra concurrentie slecht zou zijn, maar ik vind alleen dat het objectief bekeken moet worden.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Deze mening wordt bepaald door.
  • Schaamteloze hoge bonussen
  • Woekerpolissen
  • Te hoge hypotheek rentes in vergelijking met buurlanden
  • Staatssteun nodig vanwege riskante beleggingen welke afgeboekt moeten worden
  • Vervreemding van de maatschappij (niet meer dan een nummer zijn)
  • Overkreditering consumenten

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

evdbeek99 schreef: Deze mening wordt bepaald door.
Schaamteloze hoge bonussen
Nadeel is dat goede bestuurders nu eenmaal een hoog salaris hebben. Of ze dat nu via bonussen doen dan wel een vast salaris vind ik niet zo van belang. Dit is niet iets wat alleen aan de financiële sector te wijten. Als het salaris in totaliteit veel lager zou zijn dan bestuurdersfuncties elder krijgen ze de post niet meer opgevuld. Vind het wel ronduit absurd dat men eerst dacht bonus uit te kunnen keren (o.a. ING) terwijl men aan het staatsinfuus ligt...
evdbeek99 schreef:Staatssteun nodig vanwege riskante beleggingen welke afgeboekt moeten worden
In principe had het idd al niet nodig moeten zijn. Maar het alternatief leek me nog slechter.. en op de steun van ING verdient de staat al een rendement van 17%. Da's toch zo slecht nog niet.
evdbeek99 schreef:Overkreditering consumenten
Daar zijn de consumenten ook deels zelf schuld aan door vooral naar die bank te lopen waar ze de hoogste hypotheek / lening kunnen krijgen. Of eigenlijk huizen te kopen die toch net boven het budget zitten.

Over de niet genoemde punten zijn we het wel eens denk ik :wink: Op het gebied van de woekerpolissen hadden ze m.i. zelfs wat harder aangepakt mogen worden.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door CB »

Ik ben een gewone Hollander, maar dit lijkt mij een stuk beter dan al die graaiende banken die we hier in Nederland hebben.
Ben bang dat banken in andere landen net zulke graaiers zijn.
Vind het wel ronduit absurd dat men eerst dacht bonus uit te kunnen keren (o.a. ING) terwijl men aan het staatsinfuus ligt...
Wat ING betreft handelde deze helemaal conform de afspraken, die gemaakt waren met de DNB en de minister van Financiën. Het gekrakeel van minister de Jager, vind ik dan ook bij het scheinheilige af. Eerst goedkeuren en daarna afkeuren. Ja ik weet dat het is goedgekeurd door minister Bos, maar als opvolger dient het zich daaraan te confirmeren.

Ben het wel met je eens, dat een bonus in deze situatie niet kan, maar ik leg de zwarte piet net zo goed bij de DNB en de Overheid. Zij zijn immers onze vertegenwoordigers en hadden strengere eisen moeten neerleggen.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Bekijk maar eens wat een Bankieren volgens de Sharia wet inhoud. Ik denk dat een veel eerlijker bank systeem is en minder corrupt banksysteem is.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

CB schreef: Wat ING betreft handelde deze helemaal conform de afspraken, die gemaakt waren met de DNB en de minister van Financiën. Het gekrakeel van minister de Jager, vind ik dan ook bij het scheinheilige af. Eerst goedkeuren en daarna afkeuren. Ja ik weet dat het is goedgekeurd door minister Bos, maar als opvolger dient het zich daaraan te confirmeren.

Ben het wel met je eens, dat een bonus in deze situatie niet kan, maar ik leg de zwarte piet net zo goed bij de DNB en de Overheid. Zij zijn immers onze vertegenwoordigers en hadden strengere eisen moeten neerleggen.
Ja, dat ben ik helemaal met eens dat het wel conform afspraak was en vind inderdaad oook dat DNB en overheid niet akkoord hadden mogen gaan hiermee en wel achteraf gaan piepen als de bevolking verontwaardigd reageert. Desalnietemin vind ik de instelling van de mensen die dachten deze bonussen te gaan uitkeren moreel gezien niet juist. Ze hadden kunnen weten dat dit een vloedgolf van kritiek zou veroorzaken.

Maar of het graaien bij buitenlandse banken minder is.. dat geloof ik niet. Ben bang dat het nog wel eens veel erger zou kunnen zijn..

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door CB »

Maar of het graaien bij buitenlandse banken minder is.. dat geloof ik niet. Ben bang dat het nog wel eens veel erger zou kunnen zijn..
Als je met bovenstaande reageert op mijn posting, dan heb je mij niet goed begrepen. Ik heb gezegd:
Ben bang dat banken in andere landen net zulke graaiers zijn.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door angel1978 »

evdbeek99 schreef:Bekijk maar eens wat een Bankieren volgens de Sharia wet inhoud. Ik denk dat een veel eerlijker bank systeem is en minder corrupt banksysteem is.
Denk je dat alleen ?

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Ervaring met NL hypotheek bij Duitse bank?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

angel1978 schreef:
evdbeek99 schreef:Bekijk maar eens wat een Bankieren volgens de Sharia wet inhoud. Ik denk dat een veel eerlijker bank systeem is en minder corrupt banksysteem is.
Denk je dat alleen ?
Ik zou zeggen verdiep je erin voordat je zo'n reactie plaatst.

Gesloten