situatie: ik heb momenteel een koophuis belast met hypotheek.
hypotheekrente wordt als belastingaftrekpost gebruikt met mijn IB aangifte.
nu heb ik samen met mijn vriendin een nieuwbouw woning gekocht waar mijn vriendin in gaat wonen en ook de hypotheekrente gaat betalen.
ik blijf wonen in mijn huidige woning, maar ben natuurlijk voor 50% eigenaar van de 2e woning
kan ik de rente van mijn huidige woning fiscaal blijven benutten ? en natuurlijk voor mijn vriendin: kan zij ook optimaal gebruik maken om 100% de hypotheekrente van haar inkomen te kunnen aftrekken ? wij kiezen niet voor geregistreerd partnerschap omdat we niet als fiscaal partner geregistreerd willen staan.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fiscale gevolgen aankoop tweede woning
Re: Fiscale gevolgen aankoop tweede woning
De situatie is straks dat zij slechts 50% eigenaar is, en dus ook maar de halve eigen woning kan opgeven (en maar de helft van de rente kan aftrekken).
Maar waarom betaal jij 50% mee aan een huis waar je niet gaat wonen?
Maar waarom betaal jij 50% mee aan een huis waar je niet gaat wonen?
Ik vraag me af of er niet gewoon een van de twee huizen in de verhuur gaat.
De woning van je vriendin telt op deze manier net zo als wanneer er een willekeurige vreemde zou wonen. Geen renteaftrek, dus. Maar je mag wel de lening (op een drempel na) in box 3 aftrekken van je bezit.
Maar waarschijnlijk is de situatie nog iets gecompliceerder. Je zou voor die halve woning ook huur moeten vragen. Door geen huur te vragen, doe je impliciet maandelijks een schenking aan je vriendin ter hoogte van het bedrag dat je normaalgesproken aan huur zou kunnen vragen. De Belastingdienst zal daarom schenkbelasting kunnen gaan eisen. Lijkt me niet helemaal wat je zou willen. Daarin kun je beter een soort van huur gaan vragen.
Maar waarschijnlijk is de situatie nog iets gecompliceerder. Je zou voor die halve woning ook huur moeten vragen. Door geen huur te vragen, doe je impliciet maandelijks een schenking aan je vriendin ter hoogte van het bedrag dat je normaalgesproken aan huur zou kunnen vragen. De Belastingdienst zal daarom schenkbelasting kunnen gaan eisen. Lijkt me niet helemaal wat je zou willen. Daarin kun je beter een soort van huur gaan vragen.
@Kweenie,
Uit het bericht begrijp ik dat de vriendin er wel gaat wonen. Haar 50% telt dus wel als eigen woning / box 1.
Uit het bericht begrijp ik dat de vriendin er wel gaat wonen. Haar 50% telt dus wel als eigen woning / box 1.
Uiteraard. Goede aanvulling, ik had inderdaad duidelijker kunnen schrijven dat ik alleen over zijn helft sprak.