Hopelijk is hier iemand die ons goed kan adviseren dan wel helpen.
Wij wonen al 14 jaar in een huurwoning in een ontzettende leuke buurt, dicht bij de school van onze jongens, leuke buren, dicht bij het werk etc....
Geen enkele reden om hier weg te willen....
Tot we er gisteren achterkwamen dat schuin tegenover ons de overburen hun huis te koop hebben staan. Bij ons is er dus een mix van huur en koopwoningen.
Dit is een ander huis qua indeling dan ons huidige huis. Veel praktischer, een garage, mooie vloer, prachtige keuken, etc etc....
Uit nieuwsgierigheid gingen we uiteraard even kijken op de site van de makelaar en zagen we dat de koopprijs vanaf 150.000 k.k. is.
Jeetje....dat klinkt interessant. Aangezien wij al langer er over gepraat hebben dat we onze mogelijkheden voor het kopen van ons huidige woning (mogelijk via de huurvereniging) wilden bekijken, zijn we ons flink gaan verdiepen.
Na wat site met voorbeeld berekeningen, kwamen we er achter dat we met ons huidige salaris bijna 200.000 aan hypotheek kunnen krijgen.
Wij hebben een openstaand krediet van 20.000 euro, en een goed BKR. Alleen dus dit bedrag open en geen coderingen.
Graag wilden we uiteraard het krediet dan ook inlossen, en even snel uitgerekend zouden we dan met een hypotheek van 185.000 een eigen woning kunnen hebben.
Waar we in totaal 250 euro pm erop vooruit gaan aan vaste lasten, aangezien we een huurwoning hebben met een huur van 670,00 per maand en dan de aflossing van het krediet.
Helemaal in de wolken dat wij misschien wel onze droomwoning kunnen bemachtigen ins ons vertrouwde buurtje en daarbij dan ook nog meer financiële ruimte....kregen we vandaag de deksel op de neus na telefonisch advies van een adviseur van onze eigen bank ....
Het is dus helemaal niet mogelijk om een hypotheek te krijgen met een krediet.....tenminste niet in ons geval, want wij komen niet verder dan 122.643 aan hypotheek vanwege het krediet.... Tja, daarmee kunnen wij niet de ééngezinswoning in ons eigen buurtje kopen.
Wat zijn we teleurgesteld, want volgens zo'n rekensom online (verschillende!) kunnen we ruimschoots het hypotheek bedrag krijgen lenen. En blijven we onder ons maximale....
Nog meer verbaasde het me dat de adviseur aan de telefoon vertelde, dat wanneer wij de 20.000 zouden inlossen, we dan wel de benodigde hypotheek kunnen krijgen.
Stel dat ik een gulle geldschieter zou vinden (niemand in mijn omgeving helaas) die de 20.000 wil inlossen, kan ik een hypotheek krijgen van 165.000 om het huis te kunnen kopen. Vervolgens kunnen we dan rustig een krediet afsluiten van 20.000 euro, want we blijven onder het maximale bedrag wat wij op ons beide salarissen kunnen krijgen, om dan de eventuele geldschieter terug te kunnen betalen......
Is dit nou dan echt de enige mogelijkheid......want ik vind het namelijk krom.....en een beetje omslachtig.....waarom kan de bank dit niet gelijk mee financieren dan?? Dan wel ernaast kunnen laten lopen, als het ernaast laten lopen van een krediet wél kan na afsluiten van een hypotheek......

Het kopen van deze woning zou op financieel gebied veel voordeliger zijn voor ons dan hoe we nu wonen in een huurwoning.
Wie kan ons helpen met het juiste advies of dé oplossing....ik heb het huis namelijk al in mijn hoofd ingericht.....maar dat is een vrouwending denk ik.....

mvg. Marike